Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym

Tytuł: Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym
Autor: Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Wydawnictwo: Impuls
Rok wydania: 2008
Strony: 122
Format: B5
Oprawa: miękka
Sugerowana cena: ok. 20 PLN

Chciałabym przedstawić książkę „ Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym” autorstwa Emilii Lichtenberg- Kokoszki. Pozycja ta przede wszystkim dokładnie przedstawia rozwój dziecka w łonie matki, a także wpływ ojca i matki na tworzące się życie.

W pierwszym rozdziale autorka wyjaśnia czytelnikowi zawiłości związane z określaniem poszczególnych faz rozwoju płodu, oraz wykazuje że zostanie rodzicami nie zaczyna się w momencie porodu, ale o wiele wcześniej, już na etapie pragnienia posiadania potomstwa, dalej poprzez zapłodnienie i przez cały czas trwania ciąży. Położony został tu nacisk na świadome rodzicielstwo, w szczególności edukację dzieci i młodzieży w zakresie planowania rodziny.

Drugi rozdział dokładnie opisuje fazy rozwoju dziecka, od momentu zagnieżdżenia zapłodnionej komórki jajowej, do końca trwania ciąży. Dla czytelnika przestaje być tajemnicą proces rozwoju dziecka, kształtowanie się jego organów a nawet psychiki. Autorka przedstawiła również czynniki uszkadzające płód a także wspomagające jego rozwój, pierwsze symptomy ciąży, oraz sposoby na uniknięcie niektórych niedogodności stanu błogosławionego. Co ważne, autorka podkreśla że ciąża to normalny stan, w trakcie którego – o ile nie ma przeciwwskazań – można pracować i uprawiać niektóre formy wysiłku fizycznego.

Bardzo ciekawie jest również wyjaśnione zagadnienie gotowości do bycia ojcem. Jako że jestem już mamą, ciąża „ze strony” kobiety niczym mnie nie jest w stanie zaskoczyć, ale ciąża „po męsku” jak najbardziej. Wcześniej te wszystkie emocje, stany lękowe oraz zmiany fizyczne mogące zaistnieć w organizmie przyszłego taty, były mi nieznane, tak teraz mogę na ten temat spojrzeć z większą świadomością i aprobatą dla „ciężarnego” mężczyzny. Dla zachęty jeszcze dodam, że w książce opisane zostały również formy dialogu na linii nienarodzone dziecko – mama – tata, a taka wiedza jest wstanie ułatwić zrozumienie się nawzajem, rozpoznanie wysyłanych względem siebie sygnałów.

Ostatni rozdział czytałam z wielkim zaciekawieniem, dotyczy on przesądów i zwyczajów dotyczących ciąży, zakorzenionych głęboko jeszcze w czasach pogaństwa. Niektóre z nich, otrzymały fachowe wytłumaczenie, które ja jako historyk przyjęłam z zadowoleniem, gdyż to z pewnością wykorzystam na zajęciach z młodzieżą.

Po lekturze książki stwierdzam że jest pozycja szczególnie przydatna dla nauczycieli biologii, Wychowania Do Życia w Rodzinie, etyki itp., oraz osób mających związek z medycyną, ponieważ fachowo opisuje poruszane zagadnienia. Oczywiście ciekawa przyszła mama czy tatuś również znajdą tu wiele przydatnych dla siebie kwestii, ponieważ nawet jeśli słownictwo momentami przyprawia o zawrót głowy, jest ono wyjaśnione w przypisach, więc osobiście nie odniosłam wrażenia, że coś jest niezrozumiałe. Ogromnym pozytywem są prezentacje multimedialne zamieszczone na końcu książki, mające na celu zobrazowanie opisanych w niej treści. Można je pobrać przez Internet z podanej strony, a co jest równie istotne, autorka proponuje adres mailowy do korespondencji dla osób szczególnie zainteresowanych merytoryczną treścią prezentacji.

Żaklina

 Serdecznie dziękujemy Oficynie Wydawniczej IMPULS za przekazanie egzemplarza recenzenckiego książki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close