Pierwszy dzień szkoły! Sześcio i siedmiolatki wyruszają w ekscytującą podróż, podczas której czytanie, pisanie i liczenie nie będą jedynymi rzeczami, których będą się uczyć. W trakcie następnych dziewięciu do dwunastu lat przejdą przez rozmaite poziomy rozwoju osobistego, poznają nowych przyjaciół i zakochają się… Dr Seiffge-Krenke, kierownik Wydziału Psychologii na Uniwersytecie w Mainz, zdradza nam, jak związki między dziewczętami i chłopcami zmieniają się od szkoły podstawowej do matury.
Jak chłopcy i dziewczęta reagują na siebie we wczesnych latach szkolnych – czy już wtedy pojawia się szkolna miłość?
Bardzo małe dzieci w wieku przedszkolnym cieszą się z zabawy z każdym, nie zważając na wiek i płeć towarzysza zabawy. Gdy trochę podrosną, jeszcze zanim zaczną szkołę, zdecydowanie wolą zabawę z osobą tej samej płci. Na przyjęciu urodzinowym dziewczynki, jeden chłopiec siedzący sam będzie się czuł raczej niezręcznie.
W szkole podstawowej dzieci są podzielone ze względu na swoją płeć. Ponadto przeciwna płeć jest często postrzegana przez nie negatywnie: dziewczęta uważają, że chłopcy są głupi, a chłopcy, że dziewczęta są mało ważne. Ta segregacja płciowa jest niezwykle istotna dla rozwoju i tożsamości płciowej. Bardzo małe dzieci wiedzą już, czy są chłopcami czy dziewczynkami. To oznacza dużo więcej: zachowanie, wygląd, zabawę… przyjaźnie w ramach tej samej płci ogrywają ogromną rolę w tym wieku.
Czy chłopcy i dziewczynki w szkole podstawowej nie mają zatem ze sobą kontaktu?
Bardzo niewiele dzieci bawi się w grupach mieszanych płciowo, jedynie między 3 a 10 procent dzieci. Istnieją pewne rytuały, w których chłopcy i dziewczęta spotykają się. Na przykład przebiegają tak blisko obok grupy dziewcząt, że ocierają się o jedną z nich. W psychologii to się nazywa „praca z granicami”, taka zabawa z limitami.
W jakim wieku to się zmienia?
Po skończeniu podstawówki, na początku okresu nastoletniości, więc między 11 a 13 rokiem życia, społeczne interakcje zaczynają ewoluować. Można zauważyć, że dzieci tak długo odseparowane od siebie, zaczynają zwracać na siebie uwagę i starają się zbliżyć do siebie. Dziewczęta i chłopcy spotykają się też w miejscach publicznych, takich jak centra handlowe i parki, ale tylko w towarzystwie dużej grupy.
Czy nastolatki zaczynają zakochiwać się w tym okresie?
Nastolatki doświadczają pierwszych romantycznych wzlotów. Doświadczają zakochania, chociaż często związki odbywają się głównie w formie fantazji. Osoba w której chłopiec lub dziewczynka jest zakochana, często nic o tym nie wie.
Czasami piszą do siebie listy, smsy lub emaile, co jest bardzo ekscytujące. Takie zauroczenia są jednak wciąż bardzo mało realistyczne. Ten etap to czas próbny. Wiele dziewcząt i chłopców jest cały czas zakochana, i boleśnie przeżywają rozstania, ale obiekt ich uczuć łatwo zastępują kolejną osobą.
W jakim wieku nastolatki zaczynają łączyć się w związki?
Ludzie łączą się w związki gdy tylko wejdą w okres nastoletniości, ale te związki nie mają zwykle prawdziwej głębi. Mogą trwać dwa dni lub dwa tygodnie lub nawet godzinę, albo zdążyć się tylko w wyobraźni.
Trochę później, na skutek wielu zauroczeń i rozstań, nastolatki zaczynają się łączyć w dłuższe związki. Spędzają razem czas w małych grupkach, z których stopniowo wyłaniają się pary. Te pary zaczynają umawiać się tylko we dwójkę, w tym okresie jakość związków zauważalnie się zmienia. Chłopcy i dziewczęta czują się ze sobą autentycznie. Nie ma już tak dużego znaczenia, jak się wygląda, czy co koleżanki myślą o tym chłopaku. Zamiast tego istotna jest osobowość partnera.
W jakim wieku to się dzieje i jakie są te związki?
Między szesnastym a osiemnastym rokiem życia. Przez wiele lat niezbędna jest ochrona najlepszego przyjaciela lub przyjaciółki, dopóki te kontakty ewoluują w związek. Te relacje jednak wciąż nie są jeszcze w pełni dojrzałe. W fazie „zakochania” i następującej po niej fazie „przywiązania” te związki są skrajnie idealistyczne.
Osoby z zewnątrz często zastanawiają się: “O Boże, co ta dziewczyna widzi w tym chłopaku” i vice versa, ale to są bardzo intensywne i romantyczne związki.
W tej początkowej fazie jest bardzo mało kłótni, a gdy pojawiają się konflikty, są często trywializowane, żeby nie stłamsić delikatnej relacji. Na tym etapie związki mogą trwać dłużej, nawet ponad rok. Rozstania są naprawdę bolesne, bo osoby teraz się naprawdę zakochują i cenią drugą osobę.
Na czym polega dojrzały związek i czy można go doświadczyć w wieku szkolnym?
W porównaniu z etapem zakochania, dojrzały związek charakteryzuje bardziej realistyczne postrzeganie partnera. Dojrzałe pary mają konflikty i potrafią wyciągać z nich wnioski. Wiele par często się kłóci, ale potrafi znaleźć kompromis i dzięki temu rozwinąć swój związek. Istnieją pary, które mają bardzo wybuchowe z naszej perspektywy związki ale mogą one trwać bardzo długo. Nie sposób generalizować, kiedy możliwa jest dojrzała relacja. Niektóre pary potrafią rozwinąć dojrzały związek już pod koniec lat szkolnych, ale często niezbędny jest etap uczenia się, który trwa wiele lat, nawet do trzydziestki.
Poniższy tekst jest informacją prasową przesłana nam przez zaprzyjaźnione serwisy. Żadna z naszych redaktorek nie jest autorką poniższego tesktu i nie odpowiadamy za zamieszczone treści. Jednakże dokładamy wszelkich starań, aby przedstawione informacje były zgodne z polityką oraz tematyką naszego serwisu.