Rozwój 26 września 2023

Czas na zabawę dzieci jest zagrożony – nowa kampania Grupy LEGO „Zabawa jest Twoją Supermocą”

Nowa kampania Grupy LEGO „Zabawa jest Twoją Supermocą” zachęca rodziców do przywrócenia jej znaczenia w rozwoju dzieci. Jest ona bowiem podstawą dorastania każdego dziecka, rozwijając kluczowe „supermoce”, czyli umiejętności, które przynoszą mu korzyści zarówno teraz, jak i w dorosłym życiu. Pomimo niezaprzeczalnego wpływu zabawy na rozwój najmłodszych, zaczyna ona schodzić na dalszy plan. Jak pokazało ostatnie badanie Grupy LEGO, dzieci poświęcają na nią 60% mniej czasu w tygodniu, niż dorośli średnio na używanie smartfonów w ciągu tygodnia. Sami rodzice także rzadziej sięgają po zabawę – aż 70% z nich wybiera przede wszystkim zajęcia ukierunkowane na bezpośredni rozwój swoich pociech. Dlatego, w swojej najnowszej kampanii, Grupa LEGO zachęca polskie rodziny do przyjrzenia się znaczeniu zabawy w edukacji dzieci.

Do udziału w kampanii „Zabawa jest Twoją Supermocą” zaproszono inspirujące postacie ze świata nauki, filmu i muzyki, dla których to właśnie zabawa była w dzieciństwie ważną aktywnością kształtującą ich późniejsze życie. W roli ambasadorów występują m.in. dwukrotny złoty medalista Mistrzostw Świata w siatkówce – Piotr Nowakowski, znany aktor – Maciej Musiałowski, Justyna Szyc-Nagłowska – prowadząca podcast „Matka też człowiek” czy Faustyna Maciejczuk – popularna wokalistka, producentka i skrzypaczka.

Warszawa, Polska, wrzesień 2023: Grupa LEGO ogłosiła dziś swoją nową kampanię „Zabawa jest Twoją Supermocą” która zwraca uwagę na ogólnoświatowy problem coraz krótszego czasu, jaki dzieci poświęcają na zabawę. Wraz z globalnym zespołem – „Drużyną Zabawy”, Grupa LEGO inspiruje rodziny do przywrócenia znaczenia tej formie spędzania czasu. Podkreśla też jej kluczową rolę w rozwoju dzieci i życiu rodzin na całym świecie.

Kampania opiera się na wnioskach z niedawno przeprowadzonego globalnego badania Grupy LEGO. Z rozmów przeprowadzonych z rodzicami wynika, że od poniedziałku do niedzieli prawie 1/3 dzieci w Polsce poświęca mniej niż 2 godziny na zabawę, co stanowi zaledwie 1,19% w tygodniu. Dane te stają się powodem do niepokoju dla ekspertów, biorąc pod uwagę kluczową rolę zabawy w kształtowaniu zdolności poznawczych dzieci, wspieraniu ich dobrego samopoczucia i – przede wszystkim – dawaniu im codziennej radości.  

Badanie pokazało również, że ponad 65% rodziców decydujących się na priorytetowe traktowanie zajęć ukierunkowanych na rozwój, zamiast wspierania swobodnej zabawy u dziecka, wierzy, że doprowadzi je to do większego sukcesu w przyszłości.  Dorośli najchętniej zastępowali zabawę aktywnościami takimi jak: zajęcia sportowe, nauka języka i korepetycje.

Dr Paul Ramchandani, Profesor Zabawy na Uniwersytecie w Cambridge, a także ekspert w dziedzinie zdrowia psychicznego dzieci, podkreśla natomiast, że „Uczestnictwo dzieci we wszystkich zajęciach, które zapewniają im wszechstronne wykształcenie i zestaw umiejętności, ma ogromną wartość, jednak to zabawa daje dzieciom „supermoce”. To właśnie poprzez nią dzieci rozwijają niezbędne cechy, które wzmacniają każdy inny obszar ich rozwoju i nauki. Jeśli dzieci mają wystarczająco dużo czasu na zabawę, rozwiną liczne umiejętności, w tym kreatywność, rozwiązywanie problemów czy komunikację, które pomogą im w pełni wykorzystać swój potencjał w późniejszym życiu”.

Malejący udział zabawy w rozwoju dzieci potwierdza większa uwaga, jaką rodzice przywiązują do angażowania swoich pociech w zajęcia pozalekcyjne ukierunkowane na ich rozwój. Aż 63% opiekunów zadeklarowało, że czas na to poświęcany wzrósł w ciągu ostatnich trzech lat – często właśnie kosztem zabawy. 

„Obecny trend zmierza w niepokojącym kierunku. Brak czasu dla zabawy – tak ważnej w kontekście rozwoju i samopoczucia dzieci oraz zachęcenia ich do nabywania nowych umiejętności, może utrudnić ich przyszłe sukcesy i przyswajanie nowych kompetencji w dorosłym życiu. Właśnie dlatego chcemy pokazać rodzicom, jakie korzyści może dać zabawa w perspektywie rozwoju ich pociech, a także jak sami dorośli – ambasadorzy Grupy LEGO – postrzegają zabawę i jej zbawienny wpływ na swoje obecne życie. Bo właśnie zabawa będąca w sercu naszej kampanii powinna być tak samo ważna, jak czytanie dzieciom bajek na dobranoc. – twierdzi Alero Akuya, wiceprezes ds. Rozwoju marki w Grupie LEGO

Do udziału w polskiej edycji kampanii „Zabawa jest Twoją Supermocą” Grupa LEGO zaprosiła grono znanych i inspirujących postaci ze świata nauki i kultury. Każda z nich opowie o tym, dlaczego uważa zabawę za niezbędną część życia każdego dziecka oraz, jak umiejętności rozwinięte w dzieciństwie podczas zabawy, pomogły ambasadorom w spełnieniu ich własnych marzeń.  W polskiej „Drużynie Zabawy” spotkają się historie i doświadczenia takich osób, jak znany aktor – Maciej Musiałowski, Justyna Szyc-Nagłowska – prowadząca podcast „Matka też człowiek”, dwukrotny złoty medalista Mistrzostw Świata w siatkówce – Piotr Nowakowski czy Faustyna Maciejczuk – popularna wokalistka, producentka i skrzypaczka.

Zabawa w okresie dzieciństwa odgrywa ważną rolę w życiu zawodowego siatkarza. Szczególnie ta sportowa pomaga rozwijać podstawowe umiejętności motoryczne jak koordynacja, zręczność i siła. Zabawa w większej grupie wspiera rozwój społeczny, przekładając to na siatkówkę uczy współpracy, komunikacji i budowania relacji w drużynie. Zabawa z innymi to także zdrowa i pozytywna rywalizacja, kto zbuduje większy, szybszy czy bardziej wydajny pojazd. Bez zabawy trudno byłoby poradzić sobie z presją i stresem w zmaganiach zawodowego sportowca mówi Piotr Nowakowski.

Z kolei dla Macieja Musiałowskiego, zabawa zawsze była naturalnym elementem na drodze do aktorstwa.

Kreatywność, umiejętność pracy z ludźmi i wcielania się w różne role oraz pewność siebie i swoich pomysłów – te i wiele innych cech są niezbędne w zawodzie aktora. To zabawne, że dopiero w dorosłym życiu dostrzegam, że one wszystkie rozwijały się we mnie już od najmłodszych lat. Zabawa pobudzała moją wyobraźnię i dawała poczucie, że w życiu nie ma granic. Teraz, kiedy jestem dorosłym człowiekiem, bardzo doceniam te wszystkie lata, kiedy beztrosko mogłem spędzać czas na zabawie i kreowaniu własnej rzeczywistości. To właśnie dzięki temu jestem dziś artystą.

Zabawa dla całej rodziny

Co ważne, zabawa wpływa korzystnie nie tylko na dzieci. Dzięki niej cała rodzina jest szczęśliwsza, więzi rodzinne zacieśniają się, zyskuje też samopoczucie wszystkich domowników – twierdzi tak 64% polskich rodziców. Grupa LEGO dostrzega, że dzień przeciętnej rodziny wypełniona jest codziennymi obowiązkami, takimi jak długie godziny pracy (31%) czy obowiązki domowe (28%). Jak wskazują statystyki globalne, to właśnie te zajęcia według rodziców stanowią największe bariery dla zabawy całą rodziną. Aby pomóc rodzicom w ponownym odkryciu tej „supermocy”, już 12 października, w Światowy Dzień Zabawy, Grupa LEGO i Drużyna Zabawy będą zachęcać i inspirować rodziców do znalezienia chwil na zabawę i jej włączenia w nawet najbardziej napięte domowe kalendarze.  

Z myślą o rodzicach i ich dzieciach, Grupa LEGO wydała także pięciominutowy film towarzyszący kampanii „Zabawa jest Twoją Supermocą”. Występuje w nim hollywoodzka aktorka, Jane Lynch, wcielająca się w rolę dyrektorki generalnej i pracoholiczki, która uświadamia sobie zalety zabawy, widząc oczami dzieci wpływ, jaki wywiera ona na jej pracowników. Film jest interaktywny i pełen niespodzianek. Dzięki takiej formie widzowie sami stają się jego częścią i mogą spróbować odnaleźć swoją własną „supermoc” na stronie www.lego.com/pl-pl/rebuild-the-world.

kampania grupy Lego Zabawa jest twoją supermocą

Informacje o badaniu

Wszystkie wyniki raportu, o ile nie zaznaczono inaczej, zostały zebrane od 21 180 rodziców dzieci w wieku od 6 do 12 lat na 22 rynkach w sierpniu 2023 roku. 

O Grupie LEGO 

Misją Grupy LEGO jest inspirowanie i rozwijanie budowniczych jutra poprzez moc zabawy. System LEGO in Play, którego fundamentem są klocki LEGO, pozwala dzieciom i fanom budować i przebudowywać wszystko, co tylko sobie wymyślą.

Grupa LEGO została założona w Billund w Danii w 1932 r. przez Olego Kirka Kristiansena, a jej nazwa pochodzi od dwóch duńskich słów leg godt, co oznacza „baw się dobrze”. Dziś Grupa LEGO pozostaje firmą rodzinną z siedzibą w Billund. Jej produkty są obecnie sprzedawane w ponad 130 krajach na całym świecie.

Po więcej informacji zapraszamy na: www.LEGO.com

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz Luisella Planeta LOVE PEACE 💛💙 z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
W szkole 25 września 2023

Walka z mobbingiem w szkole – wspólne działania na rzecz bezpiecznego środowiska edukacyjnego

Mobbing w szkole to problem, który w ostatnich latach stał się coraz bardziej powszechny. Jest to zjawisko, które dotyka nie tylko ofiary, ale także całą społeczność szkolną. Mobbing w szkole może mieć poważne skutki, zarówno na krótką, jak i długą metę. Dlatego też warto poznać rangę problemu i podjąć działania mające na celu jego zwalczanie.

Szkoła powinna być bezpiecznym miejscem, które stwarza warunki do nauki, rozwoju i budowania przyjaźni. Jednakże coraz częściej słyszymy o przypadkach przemocy w środowisku szkolnym. Zjawisko to ma poważne skutki. Dziecięca trauma zostaje z ofiarami na lata, wpływając na ich zdrowie psychiczne, emocjonalne i relacje społeczne, co może mieć długotrwałe konsekwencje w dorosłym życiu. Mobbing powoduje cierpienie psychiczne i emocjonalne ofiary, a także może wpływać negatywnie na jej osiągnięcia szkolne oraz rozwój osobisty. Przede wszystkim głównym zadaniem szkoły jest kształtowanie kultury opartej na wzajemnym szacunku. To miejsce, gdzie uczniowie powinni czuć się bezpiecznie i akceptowani, niezależnie od swojego wyglądu, czy różnic kulturowych. Edukacja powinna nie tylko obejmować treści nauczania przedmiotowego, ale także uczyć empatii, rozumienia innych i budowania pozytywnych relacji międzyludzkich.podkreśla Tadeusz Dubicki, pedagog, ekspert ds. bezpieczeństwa osobistego. 

Jak przeciwdziałać szkolnemu mobbingowi?

Kwestia zapewnienia bezpieczeństwa oraz udzielenia pomocy dzieciom powinna stać się priorytetem wszystkich placówek szkolnych. Pedagodzy, wychowawcy i psychologowie szkolni powinni współpracować, aby tworzyć otoczenie sprzyjające emocjonalnemu bezpieczeństwu dzieci. Szkoła ma obowiązek zapewnić odpowiednie wsparcie psychologiczne dla uczniów, którzy padli ofiarą mobbingu. Zadaniem nauczycieli i personelu szkolnego jest reagowanie na incydenty mobbingu, dostarczanie pomocy potrzebującym oraz zapobieganie dalszym przypadkom. Rodzice również odgrywają ważną rolę w zapobieganiu mobbingowi, poprzez edukację dzieci na temat tolerancji, empatii i akceptacji innych.

Często zdarza się, że dzieci nie dzielą się swoimi problemami i oddzielają się od rówieśników, obarczając się winą za to, co przeżywają. Takie zachowanie powinno być traktowane jako alarmujący sygnał. Rozpoznanie przyczyn takiej sytuacji oraz udzielenie pomocy jest wówczas priorytetem. Rozmaite czynniki mogą wpływać na tę sytuację. Nierzadko jest to związane z problemami w rodzinie, niską samooceną, a także traumatycznymi przeżyciami, które dziecko doświadczyło lub nadal przeżywa. Właściwe wsparcie powinno koncentrować się na identyfikacji źródeł problemów oraz pomocy w ich pokonaniu. Kolejnym kluczowym aspektem wsparcia dla dzieci jest rola grupy rówieśniczej w szkole. Dzieci powinny być zachęcane do uczestnictwa, w różnego rodzaju aktywnościach grupowych, takich jak koła teatralne, czy sportowe, aby mogły poczuć się zaakceptowane i potrzebne. Tego rodzaju zaangażowanie sprzyja wzrostowi ich samooceny oraz integracji w środowisku szkolnym. Poprzez uczestnictwo w takich grupach, dzieci doświadczają poczucia ważności i zostają zauważone, co wpływa na ich samoocenę. dodaje Tadeusz Dubicki.

Współczesne oblicze mobbingu

W dzisiejszych czasach nie można umniejszać roli, jaką w życiu młodych ludzi odgrywają media społecznościowe. Prześladowanie niejednokrotnie wychodzi poza mury budynku szkolnego i dotyka młodzież w internecie. Szkoła oczywiście nie ma wglądu w wiadomości prywatne swoich uczniów, niekiedy jednak prześladowcy dręczą swoją ofiarę publicznie. Monitorowanie mediów społecznościowych umożliwiłoby wykrycie sprawców, nawet kiedy ich ofiara nie zwróciła się wcześniej o pomoc. Ten proces ma jednak na celu, przede wszystkim chronić ofiary, a nie karać sprawców. Zdarza się bowiem, że pokrzywdzony dzieli się swoimi doświadczeniami w internecie.
– Jeżeli okaże się, że dziecko publicznie się żegna, lub pisze o swojej traumie, jest to moment dla szkoły, w którym powinna zareagować. – mówi Tadeusz Dubicki.

Mobbing w szkole to poważny problem, który ma negatywny wpływ na życie uczniów i społeczność szkolną. Warto podejmować środki, mające na celu przeciwdziałanie temu zjawisku, aby stworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko edukacyjne dla wszystkich uczniów. Współpraca nauczycieli, rodziców i uczniów, jest kluczem do skutecznego rozwiązania tego problemu.

Tadeusz Dubicki – pedagog, biegły w zakresie bezpieczeństwa osobistego. Były dowódca jednostek specjalnych, nauczyciel i instruktor wielu dziedzin związanych z bezpieczeństwem. Doświadczony polski bodyguard, który od kilkunastu lat ochrania osoby z pierwszych stron gazet.

Więcej informacji na: https://akademiaobrony.pl/ 

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz WOKANDAPIX z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Gry planszowe i nie tylko 24 września 2023

„Wielki Straszny Potwór” premiera nowej rodzinnej gry wydawnictwa Muduko 25.09.2023 r.!

Na stronie  wydawnictwa Muduko ruszyła przedsprzedaż rodzinnej gry roll & write z elementami push your luck – „Wielki Straszny Potwór”. Premiera odbędzie się 25.09.

Opis gry Wielki straszny potwór 

Wyobraź sobie najstraszniejszego potwora. Czy będzie miał trzy pary oczu? A może cztery ręce, rogi i sprężynę zamiast nogi? W tej grze typu roll & write możesz popuścić wodze fantazji, ale wybieraj atrybuty swojego potwora mądrze. Jeśli to bowiem potwór innego gracza okaże się tak przerażający, że przekroczy on skalę Strachomierza to właśnie on wygra grę.

W każdej turze gracze wybierają po jednej kości ze wspólnej puli, zakreślają jej typ na arkuszu i dorysowują do własnego potwora wskazaną część ciała lub atrybut.

Po zakreśleniu drugiej, trzeciej lub piątej kości tego samego typu gracz może dobrać odpowiadający poziomowi żeton straszenia i umieścić go w swoim Strachomierzu. Im wyższy poziom atrybutu, tym szybciej wypełnia się Strachomierz. Po wybraniu żetonu nie można już jednak wybierać więcej żetonów tego typu ani dorysowywać danego atrybutu.

Wielki straszny potwór to gra, która doskonale wprowadza dzieci w gatunek tzw. wykreślanek, czyli gier roll & write. Skłania je do podejmowania wyborów, rozwija wyobraźnię i równocześnie cieszy atmosferą lekkiego wyścigu. To doskonała pozycja na prezent dla miłośników rysowania. Z uwagi na przystępne zasady i brak tekstu nadaje się nawet dla pięciolatków, ale bawić będą się tu dobrze również dorośli.

Atuty gry Wielki straszny potwór

  • Atrakcyjny, trójwymiarowy Strachomierz
  • Granie i rysowanie w jednym
  • Atmosfera emocjonującego wyścigu
  • Gra niezależna językowo
  • Daje radość nie tylko ze zwycięstwa, ale z porównywania stworzonych przez graczy potworów

Ekspresowa wersja zasad:

  1. Wybierz jedną kość ze wspólnej puli.
  2. Zakreśl jej atrybut i narysuj go swojemu potworowi.
  3. Zdecyduj, kiedy dobrać żeton straszenia za dany atrybut i włóż go do Strachomierza.
  4. Jeśli nie możesz dobrać kości, narysuj tło i dobierz jego żeton.
  5. Grę wygrywa gracz, którego potwór pierwszy przekroczy skalę Strachometru.

Podstawowe informacje o grze  Wielki Straszny Potwór

Autorzy: Joan Dufour i Benoit Turpin
Ilustracje: Rémi Leblond
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 5+
Czas gry: 20 min
SCD: 110 PLN

 

Źródło wpisu: informacja prasowa wydawnictwa Muduko

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close