„Rozwój dziecka 0-3 lat” oraz „Rozwój dziecka 3-6 lat” – Joshua D. Sparrow, Thomas B. Brazelton
Tytuł: „Rozwój dziecka 0-3 lat” oraz „Rozwój dziecka 3-6 lat”
Autor: Sparrow Joshua D., Brazelton Thomas B.
Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Rok wydania: 2013, Wydanie II
Format: B5
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Ilość stron: Część I: 512, Część II: 512
Przekład: Agata Błaż
Cena sugerowana: ok. 59,90 zł / sztukę lub ok. 119zł za komplet książek
Fenomenalny, kompletny, rzetelny, wiarygodny, praktyczny, zaskakujący i szczery – to tylko kilka przymiotników, które mogą z powodzeniem opisywać ten (nie)poradnik dla rodziców! Tak, zbrodnią byłoby włożyć taką pozycję między poradniki i przypiąć łatkę zbioru „złotych myśli wychowawczych”!
Każda pochwała wymaga uzasadnienia, a taka „laudacja” wymaga wręcz długiego tłumaczenia – więc zaczynajmy jak najszybciej!
Wiarygodny i praktyczny – Wiedza i doświadczenie autorów – Thomas B. Brazeltona (światowej sławy pediatra z 50-letnim stażem czynnej pracy z dziećmi) oraz Joshua D. Sparrowa (psychiatra dziecięcy, profesor Harvarda), zdaje się być niekwestionowane. Można pokusić się o stwierdzenie, że ten duet nie ma sobie równych. Obydwu panów cechuje zdroworozsądkowe podejście do tematu, brak tu nachalności i prób narzucenia swoich „odkryć” i jedynych słusznych poglądów. Pozostają wierni teorii, że każde dziecko i każdy rodzic są inni – łączą ich jednak pewne wspólne cechy, które pomagają wyznaczać miejsce, w którym się znajdują, a tym samym obrać dalszy najlepszy dla nich kierunek.
Fenomenalny… czym objawia się ta „zjawiskowość”?
Wiedza na temat rozwoju i wychowania małych dzieci ciągle się poszerza, codzienność i model przeciętnej rodziny ciągle się zmienia (aż chciałoby się rzec komplikuje) – to wszystko wpływa na nasze dzieci i na nas rodziców, autorzy o tym nie zapomnieli!
Publikacja składa się dwóch tomów: „Rozwój dziecka 0-3” oraz „Rozwój dziecka 3-6”.
Treść została uporządkowana według kilku kluczy, a podejmowane tematy trafiają w istotne i czułe punkty procesu wychowania.
Tom pierwszy: „Rozwój dziecka 0-3”
Książka została podzielona na 3 części:
1 Rozwój – momenty przełomowe
Część ta została poświęcona wprowadzeniu nas realia związane z rozwojem. Opisuje kolejne przełomowe momenty w rozwoju dziecka, od okresu życia płodowego do trzeciego roku życia. Należy tu podkreślić, że wiek dziecka występuje tu w charakterze pewnej orientacyjnej wartości – autorzy bowiem zakładają, że rozwój to proces ciągły i indywidualny, a kolejne jego etapy (postępy i regresy) nie mają sztywny ram czasowych! Natomiast uwarunkowana jest kolejność ich występowania.
2 Wyzwania w procesie rozwoju
Kolejne rozdziały poświęcone zostały typowym życiowym wydarzeniom, zagrożeniom czy sytuacjom potencjalnie przełomowym lub stresującym dla dziecka i rodziców. Podjęto takie tematy, jak: telewizja, rozłąka, gotowość przedszkolna, płacz i kolka, trening czystości czy problemy z mową, a nawet skrajnie trudne ja tematyk śmierć członka rodziny. Każdy rozdział objaśnia położenie w jakiej znalazło się dziecko oraz rodzic, pomaga rozpoznać „nasze” prywatne usytuowanie i odnaleźć się tej rzeczywistości.
3 Sprzymierzeńcy rozwoju
Część została poświęcona relacjom dziecka z rodzicami, dziadkami, przyjaciółmi, opiekunami oraz lekarzem pediatrą.
Tom drugi: „Rozwój dziecka 3-6”
Książka została podzielona na 2 części:
1 Od trzeciego do szóstego roku życia
Zgodnie z koncepcją autorów również ta część ma być drogowskazem, pozwalającym określić rodzicom położenie ich dziecka na rozwojowej mapie przygód. Przykłady z życia wzięte i niezobowiązujące rady/wskazówki są nieocenioną pomocą dla zatroskanych rodziców. Nie narzucają jednej, jedynej „prawdy”, a pomagają odnaleźć się w sytuacji. Kolejne zagadnienia zostały uporządkowane ze względu na wiek dziecka (przypominam jednak, że wiek jako taki jest wartością orientacyjną, a nie ostateczną podstawą do weryfikacji jakichkolwiek zjawisk w życiu dziecka).
2 Wyzwania dla rodziny
Jak sam tytuł sugeruje, w tej części znajdziemy rozdziały poświęcone sytuacjom problemowym dla małych dzieci i ich rodzin. Jak w pierwszym tomie publikacji zostały poruszone ważne kwestie związane ze zdrowiem, etyką czy chorobami. Wśród 32 rozdziałów poruszono takie kwestie jak: adopcja, kolejność narodzin, problemy z treningiem czystości- powtórka, dziadkowie, seksualność czy rodzina niestandardowa.
Dla kogo? Dla rodziców i przyszłych rodziców, dla dziadków oraz pozycja obowiązkowa dla wszystkich przyszłych pedagogów! Jako mama i przyszła mama: znalazłam tu podpowiedzi i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania, jako pedagog i położna: ciekawą i wartościową lekturę, bogatą w fakty, zmuszającą do myślenia i poszerzającą horyzonty! Ugruntowałam i zarazem rozwinęłam swoją wiedzę oraz uporządkowałam odczucia subiektywne – te matczyne, pełne wątpliwości i troski.
Ciekawe spostrzeżenia oraz życiowe przykłady nadają lekturze przyjemny wydźwięk. Całość to istne kompendium wiedzy, jednak nie można zarzucić autorom zdawkowej czy czysto encyklopedycznej formuły. Idealnie wyważony złoty środek ułatwia korzystanie z książki. Uporządkowanie treści pozwala w razie potrzeby na korzystanie z tej pozycji również „wyrywkowo” . Szukamy konkretnego zagadnienia i okazuje się, że bez problemu możemy znaleźć słówko na dany temat (rozdziały zostały zatytułowane w bardzo intuicyjny sposób). Oczywiście nie ma przeszkód aby oddać się lekturze, jak dobrej powieści – jednak weźmy pod uwagę bogactwo zawartych informacji, z pewnością nie nauczymy się wszystkiego na pamięć 😉
Doktor Brazelton po raz kolejny pokazał światu, że człowiek uczy się całe życie oraz że rozwoju ludzkiej istoty nie można tak po prostu sklasyfikować jak kolejnych faz przemiany gąsienicy w motyla !
Hanna
Serdecznie dziękujemy Gdańskiemu Wydawnictwu Psychologicznemu za przekazanie egzemplarzy recenzenckich książek.
O autorach:
Thomas B. Brazelton – doktor nauk medycznych, założyciel Oddziału Rozwoju Dziecka przy Szpitalu Dziecięcym w Bostonie, zasłużony emerytowany profesor pediatrii Szkoły Medycznej na Uniwersytecie Harvarda. Pediatra z niemal pięćdziesięcioletnią praktyką, wprowadził do szkolenia pediatrycznego koncepcję „przewidywać i prowadzić”. Autor ponad 200 prac naukowych i 30 książek, przeznaczonych zarówno dla specjalistów, jak i dla laików, między innymi: Infants and Mothers, Toddlers and Parents, On Becoming a Family oraz seria „The Brazelton Way”. Jego program telewizyjny „What Every Baby Knows” był emitowany przez dwanaście lat i zdobył nagrodę Emmy oraz trzy Ace Awards. Nagrodzony licznymi odznaczeniami, między innymi Nagrodą C. Andersona Aldricha za wybitny wkład w dziedzinie rozwoju dziecka, przyznaną przez Amerykańską Akademię Pediatrii, oraz Nagrodą Woodrowa Wilsona za wybitną służbę na rzecz społeczeństwa, przyznaną przez Uniwersytet Princeton.*
Joshua D. Sparrow – doktor nauk medycznych, psychiatra dziecięcy i ogólny, profesor nadzwyczajny na wydziale psychiatrii Szkoły Medycznej Uniwersytetu Harvarda, kierownik przychodni w Szpitalu Dziecięcym w Bostonie oraz dyrektor inicjatyw specjalnych w Brazelton Touchpoints Center. Współautor ośmiu książek napisanych wspólnie z T. Berrym Brazeltonem, w tym serii książek „The Brazelton Way”.*
* notka o autorach – źródło: gwp.pl
Jedna odpowiedź do “„Rozwój dziecka 0-3 lat” oraz „Rozwój dziecka 3-6 lat” – Joshua D. Sparrow, Thomas B. Brazelton”
u mnie fajnie sprawdził się żel z kasztanowcem Flosleka oraz Diosmmax BS FARMU