Plaża, słońce, szum morza i… walka nadmorskiego ptactwa o najlepsze kąski! Mewy kontra pelikany — komu uda się wygrać? Ry-Bitwa to gra zręcznościowa, oparta chyba na najbardziej znanym mechanizmie, czyli rzucaniu do celu. Jeśli spodziewacie się po tej grze dobrej zabawy, to zdecydowanie ją tu znajdziecie!
Zawartość pudełka:
- 3 maty: morze, płycizna i plaża
- 3 znaczniki zdobyczy: ośmiornica, ryby, krab
- 12 żetonów dla mew (kolor zielony)
- 12 żetonów dla pelikanów (kolor czerwony)
- parawan, składający się z 3 części
- instrukcja
Cel i zasady gry:
Zadaniem drużyn jest wygranie dwóch rund, dzięki zdobyciu jak największej ilości punktów.
Na stole (opcjonalnie na podłodze) rozłóżcie maty, tworząc jedną powierzchnię. Dookoła postawcie parawan, który ma za zadanie ograniczyć wypadanie żetonów poza pole gry. Na matach połóżcie znaczniki zdobyczy: ośmiornicę w morzu, ryby na płyciźnie, kraba na plaży.
Podzielcie się na dwie drużyny — mew (zielone żetony) i pelikanów (czerwone żetony). Wyznaczcie odległość, z której będziecie rzucać. Dorośli powinni stać nie bliżej niż metr od maty. Następnie zdecydujcie, która z drużyn zaczyna. Można skorzystać z propozycji z instrukcji, losując jeden z dwóch kolorów żetonów.
Teraz wystarczy opracować strategię, zdobywać punkty i wygrać 😉
A tak już całkiem na poważnie, każdy z graczy będzie rzucał kolejno jednym żetonem. Na tym etapie warto zdecydować, które krążki przydzielić członkom grupy, dlatego że drużyna ma do dyspozycji po 4 żetony o wartości 1, 2 i 3 punktów. Czy większe szanse mają tu dorośli, a może gracze stojący najbliżej? O tym musicie przekonać się już sami.
Kiedy ustalicie już kolejność oraz koncepcję, możecie zacząć trafiać do celu. Zadaniem jest naprzemienne rzucanie przez drużyny żetonami, gracz po graczu. Jeśli krążek spadnie z maty, odbije się od stołu, lub z niej wystaje, należy go usunąć do końca rundy. Po wykorzystaniu wszystkich rzutów przechodzimy do naliczenia punktów.
Punktowanie
Policzcie wartość wszystkich swoich żetonów na każdej ze stref i na każdym znaczniku zdobyczy. Drużyna, której żetony w danym polu lub znaczniku mają większą wartość, zdobywaja 1 punkt, czyli w każdej rundzie można zdobyć aż 6 punktów:
- 1 punkt za większą wartość żetonów w strefie morza,
- 1 punkt za większą wartość żetonów w strefie płycizny,
- 1 punkt za większą wartość żetonów w strefie plaży,
- 1 punkt za większą wartość żetonów na znaczniku ośmiornicy,
- 1 punkt za większą wartość żetonów na znaczniku ryb,
- 1 punkt za większą wartość żetonów na znaczniku kraba.
Uwaga!
- Żetony, które zostały chociaż częściowo przykryte przez inne, nie biorą udziału w punktacji.
- Każdy żeton nalicza się tylko jeden raz (np. w przypadku kiedy krążek częściowo leży na macie i znaczniku).
- Jeżeli żeton leży na dwóch strefach czy dotyka dwóch znaczników, uwzględniamy go w naliczaniu punktacji, dla tej strefy lub znacznika, którego dotyka w większej części.
- W przypadku remisu żadna z drużyn nie otrzymuje punktów.
Przykład naliczenia punktów
W strefie morza znalazły się 3 żetony mew, o wartości 1,1 i 2, oraz żeton pelikanów w o wartości 3.
Mewy zdobywają 1+1+2= 4 punkty
Pelikany otrzymują 3 punkty
Oznacza to, że za ten pojedynek 1 punkt otrzymuje drużyna mew.
Na znaczniku ośmiornicy leżą dwa żetony mew (2,3) oraz jeden żeton o wartości 3, który przykrył częściowo żeton drużyny mew.
Mewy zdobywają 2 punkty
Pelikany otrzymują 3 punkty
Oznacza to, że za ten pojedynek 1 punkt otrzymuje drużyna mew.
Zasadę tę stosujemy dla pozostałych stref i znaczników. Rundę wygrywa drużyna, która zdobyła więcej punktów. Zwycięzcami całej rozgrywki jest ta grupa, która wygra dwie rundy.
Ry-bitwa zrobiła na nas bardzo dobre wrażenie, zaczynając od jej wykonania. Materiały, z których została zrobiona, poradzą sobie z niejedną rozgrywką, a przypominam, że zasadą jest rzucanie elementami. Żetony są zrobione z grubego plastiku, przypominają swoim wyglądem te stosowane w kasynach (akurat to wiem tylko z filmów ;)). Maty natomiast to guma powleczona z jednej strony materiałem z nadrukiem, trochę podobna do tych do ćwiczeń (tego akurat się domyślam ;)). Do tego średniej wielkości pudełko, odpowiadające zawartości (które nie zmusza nas do przechowywania powietrza ;)).
Same zasady są bardzo proste, choć przyda się tu jakiś kapitan, który będzie nadzorował zabawę i naliczanie punktów. W grze może brać udział od 2 do 6 osób, w wieku 6+, ale i tu można zrobić odstępstwo. Z nami bawiła się niespełna dwulatka, która, choć nie rozumie jeszcze zasad gry, świetnie się przy tym bawiła, a nawet udało jej się zdobyć kilka punktów.
Jeśli więc szukacie gry, która niekoniecznie wymaga sporego skupienia, a za to sprawi wiele funu, a jej rozgrywki są szybkie, to Ry-Bitwa spełnia te kryteria z nawiązką. Poza tym ilustrator zrobił tu świetną robotę. Gra jest naprawdę bardzo przyjemna dla oka. Chociaż przeważają tu odcienie niebieskiego, znanego jako kolor spokoju, spokojnie raczej nie będzie. Za to gwarnie i wesoło.
Tytuł: Ry-Bitwa
Autor: Christophe Coat
Ilustracje: Pierô
Wiek: od 6 lat
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: 20 minut
Wydawca: Rebel
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP
https://gramywplanszowki.pl/gra/2794/ry-bitwa
Wpis powstał we współpracy z Rebel
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP