Gry planszowe i nie tylko 5 października 2021

Dzień Gier Planszowych – dlaczego warto grać w planszówki?

Wielkimi krokami zbliża się święto miłośników analogowych gier, przeżywających w ostatnich latach prawdziwy renesans. Już 10 października będziemy obchodzić Dzień Gier Planszowych. Z tej okazji wyjaśniamy, dlaczego warto poświęcić planszówkom więcej uwagi i w jaki sposób dobroczynnie działają one na nasz umysł!

Choć w ostatnich latach moda na gry planszowe powróciła ze zdwojoną mocą, ta forma rozrywki była bliska ludziom od tysięcy lat! Tradycja wywodzi się jeszcze z czasów prehistorycznych, a komplet jednej z najstarszych gier, Królewskiej gry z Ur, który odnaleziono na terenach dawnej Mezopotamii, datuje się na 2600 r. p.n.e. Również w IliadzieHomera przywołana jest starogrecka gra planszowa zwana petteią, przypominająca dzisiejsze warcaby.

– Historia pokazuje, że ludzie od zarania dziejów odczuwali potrzebę rozrywki i wspólnej zabawy. Jedne z najpopularniejszych obecnie gier planszowych swoje początki miały setki, a nawet tysiące lat temu. Prawdziwy rozkwit miał jednak miejsce na przełomie XIX i XX wieku na terenie Stanów Zjednoczonych – to właśnie ten okres nazywa się „złotą erą” planszówek. Powstały wtedy tytuły takie, jak Monopoly, Scrabble czy Gra w życie. Z czasem tradycyjne planszówki zaczęły ewoluować, a na rynku pojawiły się gry strategiczne czy fabularne, jak kultowe już Dungeons & Dragons. Dziś, choć w sprzedaży dostępnych jest coraz więcej innowacyjnych produktów, również chętnie wracamy do znanych klasyków – wyjaśnia Edyta Niewińska z księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl.

Renesans planszówek

Pod koniec lat 90. rynek gier planszowych zaczął ponownie rozkwitać. Dużą zasługę przypisuje się internetowi, dzięki któremu gracze mogli dowiadywać się o nowych produktach, poznawać ich zasady i szukać przeciwników. Z czasem zaczęto mówić o „renesansie planszówek”, a popularność zaczęły zyskiwać również miejsca skupiające wokół siebie graczy. W 2016 roku tylko w Stanach Zjednoczonych otwarto ponad 5000 kawiarni oferujących możliwość wypożyczenia gry[1].

– W ostatnich latach zainteresowanie grami planszowymi wciąż rośnie. Olbrzymi wpływ na ich sukces miała popkultura. Seriale takie jak „Teoria wielkiego podrywu” pokazały nowe oblicze geekowskiej kultury, „Stranger Things” przywróciło Dungeons & Dragons do mainstreamu, a dzięki „Gambitowi Królowej” mogliśmy obserwować rozkwit fascynacji szachami. Choć gry komputerowe nie tracą na popularności, część graczy zaczęła szukać alternatywnych, analogowych form spędzania czasu. Zwłaszcza w czasie pandemii mogliśmy zauważyć rekordową sprzedaż planszówek czy puzzli – dodaje Edyta Niewińska z TaniaKsiazka.pl.

Nie tylko dla amatorów

Gry planszowe to nie tylko rozrywka dla początkujących. Na całym świecie istnieją federacje zrzeszające graczy, którzy mogą spotkać się na profesjonalnych turniejach. W naszym kraju fani mogą wziąć udział m.in. w Mistrzostwach Polski w Scrabble czy Mistrzostwach Świata w Catan. Choć pandemia znacznie utrudniła organizację stacjonarnych zawodów, część z nich przeniosła się również do internetu, gdzie gracze mogą zmierzyć się ze sobą za pomocą specjalnych aplikacji.

– Turnieje często z powodzeniem organizowane są również w szkołach, bibliotekach, czy w specjalistycznych lokalach. Choć gry planszowe przede wszystkim kojarzone są z formą spędzania czasu z dala od ekranów, coraz popularniejsze staje się również szukanie rywali online. Za pomocą specjalnych platform, takich jak Board Games Arena, gracze z całego świata mogą budować własną społeczność i zmierzyć się ze sobą w ukochanych planszówkach – wyjaśnia Edyta Niewińska z TaniaKsiazka.pl.

Dlaczego warto sięgać po gry planszowe?

Choć planszówki mają przede wszystkim wartość rozrywkową, badania wskazują również na ich dobroczynny wpływ na ludzki umysł. Analiza przeprowadzona przez psychologów z Uniwersytetu w Edynburgu wykazała, że osoby, które regularnie grały w analogowe gry osiągały lepsze wyniki w testach pamięci i myślenia w wieku 70 lat. Miały także mniejszą skłonność do chorób takich jak demencja[2].

Dobroczynny wpływ planszówek widoczny jest także u najmłodszych graczy. Zdaniem naukowców, dzieci wybierające tę formę rozrywki mają lepiej rozwinięte funkcje poznawcze mózgu oraz większą zdolność logicznego, analitycznego myślenia. Często przejawiają także ponadprzeciętne zdolności matematyczne[3].

– Planszówki to świetna forma spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi i z rodziną. Gry nie tylko rozładowują napięcie i zmniejszają poziom stresu, ale także pomagają w budowaniu i utrwalaniu relacji międzyludzkich. Uczą również uczciwości, cierpliwości i empatii. Wieczory z planszówkami w dobrym towarzystwie to międzypokoleniowa rozrywka zwłaszcza podczas deszczowych, jesiennych wieczorów – podsumowuje Edyta Niewińska z TaniaKsiazka.pl.

[1] https://news.wttw.com/2020/02/11/board-game-biz-booming-and-chicago-s-ready-play

[2] https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191126140413.htm

[3] A. Soybilge, Effects of Mind Improving Board Games on AnalyticalThinking

 

Materiał i zdjęcie przesłane przez zewnętrznego partnera Good One PR

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Ciąża i dziecko 4 października 2021

Targi Trends 4 Kids – już niebawem znów spotkamy się w Warszawie!

Tym razem w niezwykle klimatycznych wnętrzach Elektrowni Powiśle.

16 października 2021, sobota  ?Godz. 10:00-21:00 ? Elektrownia Powiśle, ul. Dobra 42

Zapraszamy przyszłych rodziców, rodziców z dziećmi w wieku od 0-9 lat oraz wszystkich tych,
którzy cenią produkty hand made, nowoczesny design, wysoką jakość, oryginalne oraz pomysłowe propozycje od polskich twórców.

STREFA ZAKUPÓW – tutaj znajdziecie niebanalną odzież, buciki, zabawki, dekoracje do pokoików dziecięcych, książki oraz produkty dla kobiet w ciąży i mam karmiących – w większości od polskich marek.  Wystawcy specjalnie na dzień targów przygotowują niespodzianki i atrakcyjne rabaty.

STREFA ZABAWY – w tej przestrzeni dzieci będą mogły bezpłatnie skorzystać z licznych zajęć kreatywnych i rozwijających warsztatów. Nuda tego dnia jest u nas zabroniona! Najmłodsi Goście wezmą udział m.in. w warsztatach tworzenia drewnianych magnesów, tatuaży techniką airbrush, jesiennym eco-deco, zrobią pamiątkowe foty w kolorowej fotobudce. Animatorzy zaangażują dzieci w rozwiązywanie zagadek i łamigłówek matematycznych, odkrywanie tajemnic piratów i o wiele więcej.

STREFA ŚWIADOMEGO RODZICA – dla rodziców i przyszłych rodziców przygotowaliśmy program prelekcji i warsztatów ze specjalistami różnych dziedzin, w jakich będzie można bezpłatnie wziąć udział w dniu targów. To świetna okazja do skorzystania z porad i konsultacji u ekspertów różnych dziedzin związanych z wychowaniem dziecka oraz prawidłowym dbaniem o jego zdrowie.

Więcej na:

trends4kids.pl

Trends 4 Kids Warszawa | Facebook

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Gry planszowe i nie tylko 3 października 2021

TERRA – Jak dobrze znasz świat?

Gra rodzinna TERRA zdobyła już zaufanie wielu planszówkowych graczy, zadamawiając się w topce gier imprezowych, jak Fauna czy Ryzyk Fizyk. We wrześniu na rynku pojawiła się w nowej szacie graficznej i z aktualizowanymi danymi. Gra TERRA dostarcza wielu ciekawych informacji, zaskakuje oraz zapewnia emocjonującą rozgrywkę. 

Gra TERRA to swoisty quiz z wiedzy o świecie. Nie tylko będziecie przepytywani z geografii, ale także przyda się wiedza z architektury, historii, czy przyrody. Gra przeznaczona jest dla dwóch do sześciu graczy od dziesiątego roku, a rozgrywka zajmie niecałą godzinę. Na początku, zwłaszcza z młodszymi dzieciakami, polecam umówić się na krótszą rozgrywkę. 

Kilka słów o kartach. W pudełku znajduje się 150 dwustronnych kart, które mają aż cztery poziomy trudności. Żółty przeznaczony jest dla spacerowiczów, zielony dla włóczykijów, niebieski dla obieżyświatów, a czerwony dla prawdziwych odkrywców. 

Każda karta jest podzielona na część górną i dolną. Na pierwszej z nich widzimy, z jakim tematem wiążą się trzy zadania, a zdjęcie odnosi się do poszukiwanej rzeczy i może zawierać wskazówki. 

Na dolnej części karty znajdują się odpowiedzi oraz dodatkowe informacje związane z zadaniami, np. wskazanie na mapie świata poszukiwanego obszaru. Dlatego tak ważne jest niepodglądanie karty i niewyjmowanie jej z pudełka, dopóki wszyscy gracze nie ułożą swoich znaczników. 

W pudełku znajduje się:

  • plansza, 
  • 150 kart, 
  • 1 pudełko na karty, 
  • 36 znaczników, po 6 w jednym kolorze.

Przygotowania

Planszę należy położyć pośrodku stołu, tak by każdy gracz miał do niej swobodny dostęp. Świetnie sprawdza się też podłoga i dywan. Każdy z graczy otrzymuje po sześć znaczników w jednym kolorze. Jeden ze swoich znaczników należy umieścić na początku toru punktacji. 

Karty z zadaniami, w wybranym poziomie, należy włożyć do tekturowego pudełka, tak by je wypełniły. Jeśli karty będą zbyt luźno, to niestety będzie większe pole do podglądania i oszukiwania.

Zasady

Na samym początku polecam wybrać karty dla spacerowiczów, z żółtym ramkami. Z czasem będziecie wybierać te trudniejsze. Nim “przerobi” się wszystkie karty, naprawdę minie sporo czasu. 

Podczas jednej rozgrywki, każdy z graczy powinien tyle samo razy pełnić funkcję zaczynającego rundę. To pomoże ustalić ilość rund, aby było sprawiedliwie dla każdego. Np. w grze dwuosobowej zaleca się 8 rund, czyli po 4 karty na gracza. 

Każda runda składa się z trzech faz.

Postawienie znaczników

Pierwszy gracz bierze do ręki pudełko z kartami i odczytuje temat oraz zadania z górnej części karty. Gracze kolejno umieszczają po jednym swoim znaczniku na planszy, na wolnym obszarze mapy albo na wolnym polu jednej ze skal. Można także spasować i nie umieścić znacznika. 

Należy pamiętać, że na danym obszarze, skali może znajdować się tylko jeden znacznik. W praktyce wygląda to tak, że kto pierwszy ten lepszy, a pozostali gracze mogą ustawić swoje znaczniki na polach sąsiadujących. 

Punktacja

Kiedy wszyscy gracze już rozłożą znaczniki lub spasują, przechodzi się do kolejnej fazy gry – punktacji. Kartę należy wyjąć z pudełka. Najpierw punktuje się za obszary, a potem za skale. Prawidłowo wskazany obszar to 7 punktów, a 3 punkty otrzymuje się za bliskie trafienie, czyli w sąsiedni obszar. Gracze odpowiednio przesuwają na torze punktacji swoje znaczniki. 

Przy punktacji skal jest dokładnie tak samo. Za dokładne trafienie przyznawane jest 7 punktów, a za bliskie trzy punkty. Jeśli jakiś gracz jako jedyny umieścił swój znacznik lub więcej na danej skali i trafił w prawidłową odpowiedź, jego punkty się dublują.

Pozostaje pytanie, co zrobić z błędnymi znacznikami? Jeśli nie przyniosły one żadnych punktów, kładzie się je obok planszy, jako zapas.

Zmiana gracza rozpoczynającego rundę.

Po zakończeniu danej rundy kolejna osoba otrzymuje pudełko z kartami. Każdy z graczy dobiera po znaczniku z „zapasów”. Jeśli zdarzy się tak, że któryś z graczy ma nadal mniej niż trzy znaczniki, może uzupełnić do trzech. 

Gra kończy się po rozegraniu ustalonych wcześniej liczby rund. Wygrywa osoba, która zdobyła najwięcej punktów. 

Jeśli nie jesteście jeszcze pewni zerknijcie to wideoinstrukcji.

TERRA. Nasze wrażenia

Gra TERRA to świetny familijny tytuł, który sprawdzi się także na domowych imprezach, czy spotkaniach ze znajomymi. Wybierając osoby do rozgrywki, zwłaszcza wśród młodzieży i dzieci, warto mieć na uwadze zbliżony wiek potencjalnych graczy. Nie sposób tutaj konkurować razem z dzieckiem, gdyż jego wiedza i doświadczenie jest zbyt mała w porównaniu do dorosłej osoby. Taki mały gracz szybko może się zniechęcić brakiem sukcesów. Natomiast warto z dziećmi rozmawiać w trakcie rozgrywki, podpowiadać, bo nawet dziesięciolatek może okazać się dobrym rywalem. 

Spore zastrzeżenia mam do zastosowanej skali lat, długości/dystansu i liczb. Trudno zrozumieć czym sugerował się autor. Różnica pomiędzy kolejnymi działami wynosi od 1 do nawet 1000. To naprawdę dużo. Myślę, że można by to zrobić o wiele lepiej i stworzyć bardziej wymierną, równą skalę. Zarówno mnie jak i dzieciom trudno było szacować liczby wg przedstawionej skali, np. kiedy różnica między latami wynosi 10 lat lub 50 lat. 

Czy gra TERRA ma edukacyjny walor? Zapewne. Jednak to, czego uczy ta gra, to wiedza encyklopedyczna, jednowątkowa, zawierająca najczęściej ciekawostki świata. Owszem po rozegraniu pewnych kart, można je posegregować np. według kontynentów. To pozwoli ujrzeć dany obszar geograficzny w szerszym ujęciu i to jest dużym plusem. 

Ciekawym zabiegiem jest umieszczenie na niektórych kartach róży wiatru, która wskazuje jakiego kwartału mapy dotyczy zadanie. To swoista podpowiedź, czasem bardzo przydatna. 

Zadania są bardzo zróżnicowane i nawet wśród tych najprostszych mogą znaleźć się perełki. Gra TERRA jest niczym encyklopedia dla dzieci i młodzieży z najważniejszymi i najciekawszymi informacjami o naszym świecie i naszej planecie. 

Gra TERRA spodoba się wszystkim tym, którzy lubią dobrą i emocjonującą rywalizację, ciekawe i wcale nie proste zagadki. Nasz dziesięciolatek wpadł w tę grę jak przysłowiowa śliwka w kompot. Nawet kiedy nie znajdzie sobie kompana do gry, rozgrywa ją sam z sobą, a potem nas dorosłych przepytuje ze zdobytej wiedzy.

TERRA ma jeszcze jeden plus, bardzo proste i przejrzyste zasady oraz klarowny sposób punktacji, przez co szybko można załapać zasady gry i świetnie się bawić. 

Autor: Friedemann Friese
Liczba graczy: 2-6
Wiek: od 10
Czas gry: 45 min
Wydawca: Egmont

Wpis powstał we współpracy z Wydawnictwem Egmont

Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP https://gramywplanszowki.pl/gra/1416/terra

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close