Kroniki zamku Avel: Nowe opowieści – dodatek, który wprowadza mnóstwo urozmaiceń do naszej ulubionej rodzinnej gry
Kroniki zamku Avel: Nowe opowieścito dodatek do podstawowej wersji gry, w której dzielni bohaterowie i bohaterki walczyli z Monstrum Czarnego Księżyca. Choć po licznych walkach udało im się go pokonać i wydawać by się mogło, że mieszkańcy królestwa mogą wreszcie odetchnąć z ulgą, okazuje się, że to jeszcze nie czas na radość i odpoczynek. Do ataku na Avel szykują się bowiem bogowie trzech mrocznych księżyców, którzy z pomocą Bestii, okrutnych łowców i podstępnych stworów będą chcieli zniszczyć krainę, o którą bohatersko walczyli rycerze i rycerki.
Co to właściwie oznacza dla miłośników tej planszówki? Cóż dodatek Kroniki zamku Avel: Nowe opowieści niewątpliwie wprowadza sporo alternatywnych opcji, urozmaicając podstawową rozgrywkę chyba do granic możliwości. To z kolei daje graczom odmienną porcję zabawy i emocji, a przy tym poczucie, że z takimi elementami gra ta, nigdy nie może się znudzić!
Co konkretnie wdraża do rozgrywki dodatek Nowe opowieści?
Po pierwsze nowego trzygłowego potwora nazywanego Księżycową Bestią, który zastępuje Monstrum i stanowi niejako temat pierwszej proponowanej rozgrywki.
Po drugie do rozegrania mamy trzy moduły: Oberon, Tytania i Okrutni łowcy, które możemy swobodnie łączyć z wybraną przez siebie opcją gry – podstawową (z udziałem Monstrum), z Księżycową Bestią oraz trzema nowymi scenariuszami z owego dodatku.
Po trzecie do dyspozycji mamy też trzy scenariusze: Skok na zamek, Drogocenny transport oraz Machiny księżycowe. Każdy z nich zawiera nowe zasady rozgrywki i zmienione warunki zwycięstwa – w wersji Księżycowa Bestia i wspomnianych wyżej modułach przebieg gry jest właściwie taki sam jak w opcji z Monstrum, tyle że nieco urozmaicony. Natomiast w poszczególnych scenariuszach, poza obroną zamku Avel i wdrożeniem nieznanych dotąd elementów (takich jak: figurki amfiozów i szczebrzeszynowców, odłamki księżyców, nowe kafelki i machiny księżycowe…), mamy też do wykonania inne zadania.
W zależności od wybranego scenariusza będzie to:
– powstrzymanie trojga podstępnych stworów, nazywanych amfiozami, przed doniesieniem do ich legowiska wykradzionych z zamku trzech odłamków księżyców;
– dowiezienie do pracowni czarodzieja Mirko trzech odłamków księżyców, pułapek, murów i księżycowych pieczęci, po to, by mógł z nich zbudować machiny księżycowe, czyli specjalne urządzenia, które będą chronić Avel przed złymi mocami;
– obrona machin księżycowych przed okropnymi szczebrzeszynowcami, które będą próbowały je unicestwić.
Każdy ze scenariuszy zmienia w pewnym stopniu przebieg rozgrywki i sprawia, że zwycięstwo nad złymi mocami jest trudniejsze do osiągnięcia – nie jest niemożliwe, ale trzeba z rozwagą planować swoje ruchy i realizować konkretne cele, spełniając wszystkie warunki, by wygrać.
Poszczególne scenariusze można rozgrywać dowolnie, jako samodzielne partie lub po kolei, wówczas układają się w jedną spójną historię.
Co zawiera dodatek Kroniki zamku Avel: Nowe opowieści?
Mimo iż jest to tylko dopełnienie – aby móc przystąpić do partii, trzeba posiadać podstawową wersję gry – zawartość jest na tyle bogata, że mieści się w dokładnie tej samej wielkości pudełku, co Kroniki zamku Avel. Nawiasem mówiąc, wnętrze opakowania zaprojektowane zostało tak, że wygląda jak komnaty tytułowego królestwa – wiem, że to tylko drobny szczegół, niemający żadnego znaczenia dla samej gry, ale robi to dobre wrażenie.
W pudełku znajdują się następujące elementy:
– figurka Księżycowej Bestii,
– figurka Oberona – króla elfów,
– figurka Tytanii – królowej elfów,
– 3 figurki amfiozów,
– 3 figurki szczebrzeszynowców,
– figurka wozu,
– 3 figurki machin księżycowych,
– 2 półkafle planszy: legowisko amfiozów i pracownia czarodzieja,
– plansza Księżycowej Bestii,
– 12 żetonów Księżycowej Bestii,
– 3 znaczniki odłamków księżyców,
– 8 żetonów magicznego ekwipunku,
– 12 żetonów magicznych duszków,
– 3 liczniki wytrzymałości,
– 6 żetonów małych potworów (okrutnych łowców),
– publikacja z opowieściami wprowadzającymi do poszczególnych rozgrywek, modułów i scenariuszy,
– instrukcja składania trójwymiarowych figurek,
– karta pomocy,
– instrukcja.
Wrażenia z gry z dodatkiem Kroniki zamku Avel: Nowe opowieści
Jeśli ktoś z Was czyta tę recenzję, to pewnie dlatego, że grał już w podstawową wersję i zastanawia się nad zakupem dodatku. Nie będę więc lać słów i od razu napiszę, że jeśli polubiliście Kroniki zamku Avel, to z pewnością uraduje Was to uzupełnienie. Wprowadza ono bowiem wiele urozmaiceń, dzięki którym za każdym razem można toczyć zupełnie inną walkę. I nie chodzi tu o samą strategię, jaką obierzemy razem z naszymi kompanami, ale o fakt, że możemy przebierać w opcjach rozgrywki, każdorazowo zmieniając jej elementy, cel i przebieg. Mało tego, możemy łączyć ze sobą różne moduły i scenariusze – jak nam pasuje. W związku z tym mam wrażenie, że gra ta nie może się nudzić. A przynajmniej nam jeszcze nie zbrzydła, wciąż jest to tytuł, po który zawsze chętnie sięgamy. Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby moje dzieci (w wieku 5, 7 i 12 lat) zaprotestowały i powiedziały, że nie mają ochoty zagrać.
Choć muszę tutaj przyznać z ręką na sercu, że ilość informacji zawartych w rozszerzeniu jest na tyle duża, że na początku wprowadza pewien chaos. Tym bardziej że dodatek nie ogranicza się do jednej nowej opowieści, a tym samym jednego zestawu nowych zasad. Przyswoić bowiem musimy siedem różnych propozycji (tryb Księżycowa Bestia, 3 moduły i 3 scenariusze). W pierwszych rozgrywkach trochę się więc człowiek gubi, ciągle trzeba wertować instrukcję, cierpliwie ją analizować i próbować zapamiętać nowe reguły… Nie ukrywam – potrafi to zirytować, ale wszystko jest do ogarnięcia, wystarczy kilka rozegranych partii i poszczególne wątki oraz wytyczne zaczynają się układać w głowie.
Reasumując, Nowe opowieści stanowią bardzo atrakcyjne rozszerzenie, które sprawia, że każda rozgrywka jest ciekawa i pełna emocji – nie zawsze bowiem udaje się pokonać złe moce i ocalić królestwo Avelu. Nie mniej zarówno zwycięstwo, jak i porażka napędza nas do podjęcia kolejnego wyzwania
Podstawowe informacje:
Liczba graczy: 1-4
Wiek graczy: 8+
Czas gry: około 60 minut
Wydawnictwo: Rebel
To nie jest samodzielna gra! Do rozszerzenia potrzebna jest podstawowa wersja gry.
…
Zdjęcia: Fizinka
Dziękuję wydawnictwu Rebel za przekazanie recenzenckiego egzemplarza gry
- Kroniki zamku Avel – kooperacyjna gra dla całej rodziny
- Marvel D.A.G.G.E.R.: ta gra nie ma prawa kurzyć się w szafce. Rebel rozbił bank
- Cortex Disney, czyli rozgrzewamy szare komórki
- Dixit Disney: Będziesz jeść ją oczami, a potem będzie tylko lepiej
- Nowe strony – wyrusz na ekspedycję pełną przygód!
- Lisek urwisek. Genialna gra kooperacyjna dla dzieci