Księga wypraw – dodatek do przepięknej gry Łąka

„Łąka: Księga Wypraw” to drugi dodatek do przepięknej gry planszowej „Łąka”, autorstwa Klemensa Kalickiego i zilustrowanej przez niepowtarzalną Karolinę Kijak. Dodatek przeznaczony jest dla 1-4 graczy w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki wynoszącym około 60-90 minut. Nie jest to samodzielna gra, konieczne jest posiadanie gry “Łąka”, o której więcej możecie przeczytać tutaj.
Dodatek wprowadza sześć unikalnych scenariuszy, które przenoszą graczy w różne zakątki świata i zmieniają zasady rozgrywki. Czy jest on wart uwagi? Sprawdźmy!

Fot. Archiwum własne
Pierwsze wrażenia
Już samo otwarcie pudełka robi świetne wrażenie – „Księga Wypraw” kontynuuje tradycję wspaniałych ilustracji Karoliny Kijak, które tchną życie w każdą kartę. Nie sposób się od nich oderwać. W środku znajdziemy nie tylko nowe karty i elementy, ale też książeczkę z opisami scenariuszy, co od razu sugeruje bardziej narracyjne podejście do rozgrywki.

Fot. Archiwum własne
Nowe scenariusze – sercem dodatku
Największą nowością w dodatku jest sześć unikalnych scenariuszy, z których każdy wprowadza nowe mechaniki i zmiany w rozgrywce:
- Początek – klasyczna rozgrywka, ale z dodatkowym twistem w postaci zmieniających się warunków pogodowych. Każda tura może przynieść inne wyzwania, co wymaga elastycznego planowania.
- Mostki – scenariusz ten dodaje mechanikę strumienia, który dzieli planszę. Aby efektywnie zagrywać karty, trzeba umiejętnie planować ruchy po obu stronach wody.
- Wiatraki – inspirowany holenderskimi krajobrazami scenariusz, w którym pojawiają się tulipany i wiatraki. Unikalny sposób punktacji wymaga przemyślanego kolekcjonowania kart.
- Balony – tutaj gracze „wznoszą się” ponad planszę, co daje nowe możliwości wyboru kart. Czuć w nim prawdziwą lekkość i swobodę eksploracji.
- Wieża widokowa – w tym scenariuszu gracze wspinają się na wieżę, aby podziwiać okolicę i zdobywać nagrody. Mechanika przypomina budowanie zestawów kart w odpowiedniej kolejności.
- Jaskinia – eksploracja podziemnego świata wprowadza nowy rodzaj wyzwań i kart związanych z fauną i florą jaskiń.
Księga Wypraw w praktyce
Wprowadzenie scenariuszy do Łąki to świetny pomysł, który nadaje grze świeżości. Każdy z nich zmienia sposób podejścia do rozgrywki, nie zaburzając przy tym podstawowej mechaniki kolekcjonowania kart. Fani gry podstawowej docenią dodatkową regrywalność i nowe wyzwania, natomiast osoby, które potrzebowały większej różnorodności, znajdą tu właśnie to, czego brakowało im w bazowej wersji gry.

Fot. Archiwum własne
Dodatkowo, mimo nowych mechanik, Księga Wypraw pozostaje przystępna. Nie wymaga długiego tłumaczenia zasad, a wprowadzone zmiany są intuicyjne dlatego ograne w Łąkę ośmiolatki i dziewięciolatki też dadzą radę, chyba że zaczną układać karty według własnej idei. =D
Dla kogo jest ten dodatek Księga wypraw?
Jeśli uwielbiacie Łąkę, to „Księga Wypraw” jest pozycją obowiązkową. Daje więcej tego, co najlepsze – pięknych ilustracji, klimatycznej rozgrywki i strategicznych decyzji, ale z nowymi, ciekawymi wyzwaniami. Jeśli natomiast podstawowa wersja gry nie do końca Wam przypadła do gustu, dodatek raczej tego nie zmieni, bo nie zmienia bardzo mechaniki, a jedynie ją wzbogaca.
Podsumowanie
„Łąka: Księga Wypraw” to świetny dodatek, który sprawia, że gra staje się jeszcze bardziej różnorodna i angażująca. Nowe scenariusze wprowadzają świeżość, a piękna oprawa i intuicyjne zasady sprawiają, że jest to jeden z tych dodatków, nad którym warto zawiesić oko.

Fot. Archiwum własne
To, co mnie miło zaskoczyło w dodatku, to to, że Księga wypraw skrywa w sobie parę tajemnic, w tym jedną iście magnetyczną. Dla twórców wielce uznanie!
Kto wyrusza ze mną na kolejną wyprawę?
Tytuł: Łąka: Księga Wypraw”
Autor: Klemens Kalicki
Ilustracje: Karolina Kijak
Liczba graczy: 1-4 osób
Czas rozgrywki: od 60 do 90 minut
Wydawca: Rebel