Rozumówki – gra od Albi
Gra, którą Wam dziś przedstawię, czyli Rozumówki, to logiczne rozgrywki z elementami hazardu i świetny trening intelektualny o różnym stopniu trudności.
Zawartość pudełka:
- 1 plansza
- 6 kół do obstawiania
- 280 kart z zadaniami podzielonymi na 5 kategorii
- 5 żetonów w kolorach kategorii
- 7 drewnianych kostek
- arkusz/notes
- 6 ołówków
- 1 klepsydra
Cel i zasady gry
Zadaniem uczestników jest zdobycie jak największej liczby punktów dzięki poprawnym odpowiedziom oraz właściwym obstawianiem odpowiedzi przeciwników.
Przygotowanie do gry
Aby rozpocząć grę, należy na środku stołu rozłożyć planszę, wokół niej poukładać pudełeczka z potasowymi kartami. Żetony kategorii układamy obok planszy, żarówką do góry. Każdy gracz wybiera swoją barwę, ustawia pionek w tym kolorze na polu ,,0”, natomiast kostkę „naturalną” ustawia w wyznaczonym miejscu. Bierze odpowiednie koło, kartkę z notesu i ołówek. Ostatnim krokiem jest wybranie gracza, który zacznie zabawę.
Rodzaje kategorii
Rozumówki to aż 5 różnych kategorii zadań o różnym stopniu trudności. Karty są dwustronne – z jednej strony są zadania, z drugiej rozwiązanie lub dalszy ciąg łamigłówki. W prawym górnym rogu jest informacja, ile czasu mają gracze na rozwiązanie zagadki – 1, 2 lub 3 klepsydry, strzałkę oznaczającą zakaz zapisywania czegokolwiek na arkuszu do czasu odwrócenia karty lub kombinacja powyższych symboli.
- Pamięć i spostrzegawczość, czyli kolor zielony.
Możemy trafić tu na zadanie polegające na znalezieniu różnic na obrazku, zapamiętaniu tego, co przedstawia karta i następnie odpowiedzeniu na pytanie, czy odnalezieniu ukrytego przedmiotu. - Zadania językowe, czyli kategoria żółta.
Tu zadania są zróżnicowane, od znalezienia brakujących liter, odgadnięcia słowa czy ukrytego przysłowia. - Wiedza powszechna, czyli kolor niebieski.
Kategoria ta jest zbiorem najbardziej różnorodnych pytań. Zostaniemy odpytani z historii, geografii czy poezji. - Zadania logiczne, czyli kolor czerwony.
Jak sama nazwa wskazuje, trzeba tutaj ruszyć szare komórki, ale też odświeżyć nieco wiedzę np. z matematyki. - Zadania graficzne, czyli kolor fioletowy.
Zadaniem będzie przyjrzenie się obrazkowi i odpowiedzenie na pytanie.
Plansza
Na planszy znajdziemy ponumerowane pola, które odpowiadają ilości zdobytych punktów. Każdy gracz ustawia się na właściwym miejscu.
Zasady gry
Każdy uczestnik rozwiązuje te same zadania, w tym samym czasie, a rozgrywka przebiega w następujący sposób:
- Wyboru kategorii dokonuje gracz, którego tura właśnie ma się rozpocząć. Losuje dwa spośród wszystkich żetonów i decyduje, którą z nich wybiera, kładąc żeton na środku planszy. Ta kategoria nie bierze udziału w kolejnej turze.
- Każdy gracz obstawia na swoim kole liczbę punktów, o które gra, a zdobyć je może stawiając na dowolnego gracza. Jeśli uważa, że dana osoba prawidłowo wykona zadanie, może zagrać o 1, 2 lub 3 punkty (zielone pole na kole) i postępuje analogicznie w przypadku kiedy nie wierzy w przeciwnika (kolor czerwony). Może również zagrać asekuracyjnie i nie ryzykować.
- Gracz, który wybrał kategorię, losuje kartę z odpowiedniej kategorii i kładzie ją w dobrze widocznym dla wszystkich graczy miejscu. Ilość czasu na wykonanie zadania zamieszczona jest w górnym rogu karty.
- Po upływie dozwolonego czasu gracz “prowadzący” tę rundę odwraca kartę i odczytuje odpowiedź. Za prawidłową każdy gracz otrzymuje punkty według zasady:
4 punkty za prawidłową odpowiedź,
+1 punkt za zdobycie kostki najszybszego gracza*
0 punktów za błędną odpowiedź lub jej brak
-1 punkt za błędne rozwiązanie zadania przy posiadaniu kostki najszybszego gracza
+1, 2 lub 3 punkty za poprawne obstawienie
*Kostkę najszybszego gracza otrzymuje osoba, która najszybciej odpowie (zapisze) odpowiedź. Po zabraniu kostki nie można już niczego dopisywać.
- Po podliczeniu i zsumowaniu wszystkich zdobytych dotychczas punktów gracz ustawia swoją kostkę w odpowiednim miejscu na planszy.
- Liczba rund zależy od ilości graczy. Jeśli jest 2 uczestników to rozgrywają 4 rundy, 3-4 graczy to 3 rundy, 5-6 graczy – 2 rundy.
Nasze wrażenia
Rozumówki ma dość proste zasady, co nie znaczy, że same zadania są łatwe. Mamy tu tak różnorodne pytania, że nawet mistrzowi łamigłówek może powinąć się noga 🙂
To, co mi się podoba, to fakt, że punkty można zdobywać, mimo że sami nie znamy odpowiedzi. Jeśli ktoś ma żyłkę do hazardu, nawet przy samych błędnych typowaniach może wygrać. Ta zasada to bardzo dobre rozwiązanie w momencie, kiedy gracze są w różnym wieku i na różnym poziomie. Tutaj każdy ma szansę na wygraną.
Rozumówki są bardzo ładnie wydaną grą. Plansza i karty są wykonane starannie, z dobrych jakościowo materiałów, a sama kolorystyka jest przyjemna dla oka. Zadbano tutaj o wiele szczegółów, takich jak na przykład notes, ołówki czy klepsydra. Mamy wiele tego rodzaju gier w swojej kolekcji i nie zawsze dołączane są takie elementy. Za to daję dużego plusa, chociaż niewątpliwie największą zaletą jest jednak opracowanie merytoryczne. Dawno nie miałam okazji na tak wymagający trening szarych komórek.
Tytuł: Rozumówiki
Wiek: +12 lat
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: 30+ minut
Wydawca: Albi
Dziękuję wydawnictwu Albi za przekazanie recenzenckiego egzemplarza gry.