Lifestyle 9 września 2024

57% młodych Polaków deklaruje najwyżej podstawową wiedzę o systemie emerytalnym

Obiektywny, jak i subiektywnie oceniany poziom wiedzy młodych dorosłych o systemie emerytalnym i instrumentach emerytalnych jest dalece niezadowalający. Mimo niskiego poziomu wiedzy, w kwestiach emerytalnych młodzi dorośli najbardziej ufają swojej wiedzy i intuicji oraz opinii swoich znajomych i bliskich. Młodzi dorośli równie często wskazują instytucje finansowe, jak i szkołę jako instytucje odpowiedzialne za edukację w zakresie instrumentów długoterminowego oszczędzania i systemu emerytalnego.

Refleksje na temat emerytury

Młodzi Polacy, stojąc u progu dorosłego życia, posiadają wiele bieżących wyzwań osobistych i ekonomicznych, a mimo to 15% młodych dorosłych rozmyśla na temat swojego życia na emeryturze i swojej spodziewanej sytuacji finansowej w tym okresie w każdym miesiącu. Jednocześnie, 20% młodych dorosłych co miesiąc zastanawia się nad tym, jak zabezpieczyć swoją przyszłość finansową na czas emerytury. Z drugiej strony co czwarty młody dorosły zupełnie nie zaprząta sobie głowy myśleniem o emeryturze, a co piąty nie zastanawia się nad swoimi finansami w tym okresie.

Myślenie o emeryturze w tej grupie inicjują trudne doświadczenia związane z przejściowymi kłopotami finansowymi, niezadowalającymi warunkami pracy, utratą źródła dochodu. Inną grupą czynników sprzyjających refleksjom emerytalnym są zmiany w życiu, takie jak założenie własnego gospodarstwa domowego czy ukończenie studiów. Nierzadko do refleksji młodych ludzi skłoniły komentarz znajomego lub audycja radiowa.

Subiektywna ocena wiedzy młodych dorosłych na temat systemu emerytalnego

57% młodych dorosłych szacuje swój poziom wiedzy jako w najlepszym wypadku podstawowy. Na zaawansowaną wiedzę wskazuje 9% badanych. W porównaniu z minionym rokiem, tegoroczny odsetek osób najniżej szacujących swoją wiedzę jest o 6% wyższy.

Wyniki są jeszcze mniej budujące w przypadku wiedzy na temat poszczególnych instrumentów finansowych. Najlepiej wypada wiedza młodych dorosłych na temat Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), w przypadku których 61% młodych Polaków deklaruje nie więcej niż podstawową wiedzę, w tym 25% brak wiedzy. Jednocześnie 14% młodych dorosłych deklaruje wiedzę o PPK na zaawansowanym poziomie. Relatywnie lepszy wynik PPK na tle innych instrumentów finansowych wynika w dużej mierze z obecności tego tematu, szczególnie spotęgowanego w kontekście ponownego autozapisu, który miał miejsce w 2023 roku.

Wiedza na temat OFE, IKE i IKZE jest jeszcze mniej powszechna, niż wiedza o PPK. Brak wiedzy lub jedynie podstawową wiedzę w tym zakresie zadeklarowało ponad 70% badanych (OFE 73%; IKE 72%; IKZE 77%). Zestawiając wyniki dotyczące subiektywnej oceny wiedzy na temat instrumentów finansowych, uzyskane w tym roku z wynikami zeszłorocznymi nie obserwuje się wyraźnych różnic.

„Mimo iż przeciętnie 63% badanych wskazywało posiadanie co najmniej podstawowej wiedzy na temat poszczególnych instrumentów finansowych, to wyniki testu podstawowej wiedzy jednoznacznie wskazały, że w przypadku każdego z analizowanych instrumentów wartość ta jest bardzo przeszacowana. Zatem kłopot związany z rozumieniem instrumentów finansowych przez młodych dorosłych to nie tylko brak wiedzy, ale także fałszywa wiedza. To niestety jest bardziej problematyczne i trudniejsze do zmiany. Fałszywa wiedza nierzadko staje się podstawą do względnie stałych postaw i przekonań, których zmiana stanowi duże wyzwanie i wymaga długotrwałego działania” – tłumaczy dr hab. Katarzyna Sekścińska z Uniwersytetu Warszawskiego.

Poszukiwanie wiedzy na temat instrumentów emerytalnych

Tylko 7% młodych dorosłych aktywnie poszukuje informacji na temat systemu emerytalnego i instrumentów emerytalnych. 41% osób przed 31. rokiem życia nie szuka spontanicznie informacji na ten temat, jednak jeśli zaciekawi ich jakaś zasłyszana informacja w tym obszarze, to starają się dowiedzieć więcej i pogłębić wiedzę.

Tym niemniej 52% stanowią osoby, które zupełnie nie szukają informacji na temat systemu emerytalnego, instrumentów emerytalnych i przyjmują bez weryfikacji lub pogłębiania zasłyszane/przeczytane informacje. To wysoki odsetek budujących swoje przekonania i kształtujących obecne i przyszłe zachowania na podstawie przypadkowych informacji, które usłyszą, nie zawsze z wiarygodnych źródeł.

Zaufanie do źródeł informacji

Mimo nienajlepszej wiedzy z zakresu systemu emerytalnego i emerytalnych instrumentów finansowych, to właśnie swojej wiedzy i intuicji młodzi Polacy ufają najbardziej. Na drugim miejscu wśród godnych zaufania źródeł jest opinia rodziny i znajomych, którzy nierzadko prezentują podobny poziom wiedzy, co czerpiący z ich wiedzy bliski. Na trzecim miejscu znajdują się eksperci finansowi, a dalej platformy edukacyjne, materiały instytucji finansowych, pracownicy instytucji finansowych i blogi finansowe.

Nieco mniejszym zaufaniem cieszą się artykuły w prasie i audycje w radiu/programy telewizyjne. Na liście źródeł wiedzy godnych zaufania ostatnie miejsce zajmują politycy i rządzący, którym ufa 25% mniej Polaków niż tych, którzy ufają swojej wiedzy i intuicji.

Odpowiedzialność za edukację finansową

69% badanych wskazuje, że w największym stopniu to sami Polacy odpowiadają za swoją edukację w tym obszarze. Nieco ponad połowa badanych (52-54%) uważa także, że odpowiedzialność spoczywa na barkach szkoły, instytucji finansowych i państwa. Co ważne, odpowiedzialność szkoły wskazywana jest równie często jak odpowiedzialność instytucji finansowych, przy czym 72% młodych dorosłych wskazuje, że ich zdaniem instytucje finansowe powinny bezpośrednio edukować konsumentów w zakresie systemu emerytalnego.

Porównując deklaracje młodych dorosłych w 2023 r. i obecne, zauważalny jest dziewięcioprocentowy wzrost liczby osób, które dostrzegają własną odpowiedzialność za swoją edukację w zakresie oszczędzania. To pozytywna zmiana, bo w kontekście edukacji ekonomicznej kluczowe są własne doświadczenia i kształtowanie nawyków, czego w oczywisty sposób nie jest w stanie zapewnić młodym dorosłym żadna zewnętrzna instytucja, choć jej działania mogą do tego zachęcać.

Zgodnie oczekiwaniami młodych dorosłych instytucje finansowe angażują się w działania edukacyjne. Jednak mimo, iż 36% młodych dorosłych spotkało się już z działaniami edukacyjnymi oferowanymi przez instytucje finansowe, tylko 13% zdecydowało się z nich skorzystać.

Zwykle powodem niekorzystania z inicjatyw edukacyjnych jest brak czasu i zainteresowania tematem, co wskazuje ok. 30% badanych. Specyfika proponowanej inicjatywy – forma, trudność, atrakcyjność -jest wskazywana rzadziej, choć każdorazowo dotyczy 12-18% młodych dorosłych.

„Wiedza młodych dorosłych na temat zabezpieczenia emerytalnego pozostaje zdecydowanie niewystarczająca. Choć może się wydawać, że mają oni do emerytury dość daleko, to z perspektywy długoterminowego inwestowania moment rozpoczęcia oszczędzania robi kolosalną różnicę. Jeśli zaczniemy odpowiednio wcześnie regularnie oszczędzać, nawet niewielkie kwoty, nasze zyski w jesieni życia będą bez porównania lepsze, niż kiedy zaczniemy odkładać w średnim wieku. Dlatego tak ważna dla bezpieczeństwa finansowego w jesieni życia jest edukacja finansowa młodzieży” – podsumowuje Małgorzata Rusewicz, prezes IGTE.

Pełna treść ekspertyzy IGTE 16/2024 „Wiedza młodych dorosłych o systemie emerytalnym i ich potrzeby edukacyjne” dostępna jest tutaj.

Rok 2024 został decyzją Senatu Rzeczpospolitej Polskiej ogłoszony Rokiem Edukacji Ekonomicznej (więcej na stronie: www.ree2024.pl). To szczególna okazja, by zastanowić się nad potrzebami edukacyjnymi młodych dorosłych i nad odpowiedziami na nie. Opisywane wyniki otrzymano w badaniu będącym odpowiedzią na ten szczególny kontekst, realizowanym w ramach inicjatyw Roku Edukacji Ekonomicznej.

„Badanie świadomości emerytalnej i postaw wobec systemu emerytalnego Polaków do 30. roku życia – edycja 2024” na zlecenie Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych przeprowadziła dr hab. Katarzyna Sekścińska na Ogólnopolskim Panelu badawczym Ariadna. Badanie zrealizowano w terminie: 06.05.2024 – 20.05.2024 r., w metodologii CAWI na próbie 1007 dorosłych Polaków w wieku 18-30 lat (średnia 25 lat), próba reprezentatywna ogólnopolska, 49,2% próby stanowiły kobiety, 50,3% mężczyźni oraz 0,5% osoby nie identyfikujące się z żadną płcią.

Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych to założona w 1999 roku organizacja samorządu gospodarczego reprezentująca branżę Powszechnych Towarzystw Emerytalnych, instytucji zarządzających Otwartymi Funduszami Emerytalnymi oraz Dobrowolnymi Funduszami Emerytalnymi. Izba zrzesza 7 towarzystw reprezentujących interesy około 14,5 mln swoich klientów. Członkowie Izby zarządzają aktywami o wartości ponad 200 mld złotych, które inwestują głównie w polską gospodarkę. IGTE prowadzi działania wspierające tworzenie legislacji sprzyjającej efektywnemu systemowi emerytalnemu, rozwija wiedzę ekspercką w zakresie zabezpieczenia emerytalnego i rynku kapitałowego, buduje relacje z interesariuszami, przekazuje wyniki swoich prac opinii społecznej oraz podejmuje inicjatywy edukacyjne.

 

Źródło informacji: Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych

Obraz Alexa z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Uroda 8 września 2024

Nowy zapach TUMI EXPERIENCE COLLECTOR

Pierwsza kolekcja perfum dla kobiet marki TUMI to prawdziwa esencja pasji podróżowania.

TUMI, czołowa międzynarodowa marka podróżniczo-lifestyle’owa, wprowadza swoją pierwszą kolekcję luksusowych perfum dla kobiet, TUMI EXPERIENCE COLLECTOR, która dołącza do dostępnej wcześniej oferty dla mężczyzn. Złożona z czterech unikalnych zapachów, którym nie można się oprzeć, inspirowanych czterema charakterystycznymi miejscami na świecie, kolekcja zawiera w sobie prawdziwą esencję pasji podróżowania. Chociaż każdy z zapachów ma nam do opowiedzenia zupełnie inną historię, każdy z nich ośmieli noszącą go kobietę do cieszenia się chwilą i korzystania z okazji do odbywania wspaniałych podróży. Projekt flakonu stawia na kobiecość i uzupełniony jest o delikatny metalowy korek magnetyczny, a jednocześnie stanowi doskonały przykład wyrafinowanego stylu TUMI.

„Z radością prezentujemy naszą pierwszą kolekcję zapachów dla kobiet TUMI, która jest niezwykle ekscytującym przełomem na naszej drodze rozwoju – powiedział Victor Sanz, dyrektor kreatywny TUMI. – Ta premiera świadczy o naszym nieprzerwanym zaangażowaniu w powiększanie naszej oferty lifestyle’owej i daje naszym klientom nowy sposób zanurzenia się w esencji TUMI”.

TUMI SIGNATURE EXPERIENCE COLLECTOR został zainspirowany przez absolutnie wyjątkowy puls i energię Nowego Jorku. Esencja świeżego kwiatu jabłoni odzwierciedla nieograniczone możliwości tego miasta, a musujący granat podkreśla jego dynamicznego ducha.

Nuty zapachowe TUMI SIGNATURE

Głowa: bergamotka, mandarynka, kwiat jabłoni

Serce: jaśmin gwiazdkowy, granat, kosaciec

Baza: drzewo bursztynowe, cedr, piżmo jeżynowe

TUMI WHISPER EXPERIENCE COLLECTOR to kwiatowy, drzewny zapach oddający pełną spokoju naturę japońskiego miasta Kyoto. To zupełnie nowa wersją klasycznego zapachu róży wyrosła z inspiracji współczesną kobietą.

Nuty zapachowe TUMI WHISPER

Głowa: olejek eteryczny z róży, geranium egipt, czerwone liczi

Serce: Kosaciec, absolut jaśminowy, bursztynowy dym

Baza: absolut z otrębów, drewno agarowe, Iso E Super

Następny zapach to TUMI UTOPIA EXPERIENCE COLLECTOR, który przenosi nas do zielonych krajobrazów i spokojnego nadmorskiego życia w Toamasina na Madagaskarze. Ten wyjątkowy zapach wyróżnia się wieloma naturalnymi składnikami pochodzącymi z Madagaskaru, które łączą w sobie zniewalającą egzotykę i znane kobiece akcenty.

Nuty zapachowe TUMI UTOPIA

Głowa: liść różowego pieprzu, jabłoń z Madagaskaru

Serce: piwonia, jaśmin, solona tonka

Baza: drzewo sandałowe, wanilia bourbon z Madagaskaru, olejek z wetywerii z Madagaskaru

Ostatnim zapachem jest TUMI RENAISSANCE EXPERIENCE COLLECTOR inspirowany krętymi uliczkami i wspaniałą historią włoskiej Florencji. Ten kwiatowy, piżmowy zapach w pełen artyzmu sposób ukazuje bogatą kulturę miasta i jego współczesną, tętniącą życiem energię.

Nuty zapachowe TUMI RENAISSANCE

Głowa: różowy pieprz, mandarynka, czarna porzeczka

Serce: jaśmin Coeur de Saison, absolut narcyza fioletowego

Baza: Eco-Musk®, paczuli, wanilia

Cena jednego flakonika 100 ml TUMI EXPERIENCE COLLECTOR to 135$. Kolekcja zapachów od razu trafi do sprzedaży na stronie TUMI.com, do sklepów TUMI w USA, Nordstrom i innych wybranych sieci detalicznych. W późniejszych miesiącach kolekcja trafi do sklepów TUMI na całym świecie. Odwiedź stronę TUMI.com i obserwuj @TUMITravel na Instagramie, aby uzyskać więcej informacji.

TUMI

Od 1975 r. firma TUMI produkuje światowej klasy produkty biznesowe i podróżne oraz wytrzymałe produkty luksusowe, które ułatwiają i upiększają wszystkie aspekty życia w drodze oraz podnoszą jego poziom. Łącząc funkcjonalność z pomysłowością, firma z zaangażowaniem udoskonala podróżowanie jako towarzysz dynamicznych osób, które dążą do realizacji własnych pasji. Więcej informacji na temat TUMI można znaleźć na stronie TUMI.com oraz obserwując profile w serwisach Instagram, TikTok, Facebook i YouTube.

Marka TUMI i logo TUMI są zastrzeżonymi znakami towarowymi należącymi do spółki Tumi, Inc. © 2024 Tumi, Inc.

Fragrance Group

Fragrance Group zrzesza globalnych twórców, dystrybutorów i licencjobiorców luksusowych i ekskluzywnych perfum. Ich reputacja i tradycje dobrej współpracy doprowadziły do nawiązania ścisłych relacji partnerskich z szeroką gamą klientów z wykorzystaniem modelu biznesowego, który uwzględnia wszystkie aspekty świata handlu detalicznego. Oferuje dostosowany marketing, opracowywanie produktów i strategie dystrybucyjne na niezrównanym poziomie personalizacji na każdym etapie procesu twórczego. Stara się wykorzystywać wszystkie dostępne kanały branżowe, by prezentować wyjątkowe luksusowe marki zapachów coraz bardziej wymagającym klientom. Zobacz, z kim współpracuje na stronie e-commerce: so-avant-garde.com i odwiedź @fragrancegroup na Instagramie, Facebooku i Twitterze.

Zdjęcie – https://mma.prnewswire.com/media/2487033/TUMI_fragrances.jpgLogo – https://mma.prnewswire.com/media/2423872/TUMI_BLACK_Logo.jpg

Źródło: Tumi, Inc.

KONTAKT:

The Fragrance Group

Dorian Braxton

dyrektor ds. PR

The Fragrance Group

tel: 646-320-6604

e-mail: dorian.braxton@thefragrancegroup.net

Molli Lott

starszy dyrektor PR ds. komunikacji z klientami

The Fragrance Group

tel: 601-540-2855

e-mail: molli.lott@thefragrancegroup.net

TUMI

Alexandra Gillis

kierownik ds. PR i mediów społecznościowych

TUMI

e-mail: alexandra.gillis@tumi.com

 

 

Źródło informacji: PR Newswire

Obraz Karolina Grabowska z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 7 września 2024

Targi Educat – Kierunek: Studia za granicą 

To wyjątkowe wydarzenie, które łączy polskich uczniów z przedstawicielami ponad 25 renomowanych uniwersytetów z całej Europy. Podczas targów uczniowie i rodzice mają unikalną okazję poznać bogatą ofertę studiów licencjackich i magisterskich za granicą, dowiedzieć się więcej o programach nauczania, warunkach rekrutacji oraz możliwościach stypendialnych.

Myślisz o studiach za granicą? Nie wiesz, jak zaplanować swoją edukację za granicą, jak uzyskać stypendium, przejść przez procedury i jaką uczelnię wybrać?
Odpowiedzi znajdziesz podczas Targów EduCat:
17 września w godz. 13:00-18:00 – Kraków, Holiday Inn – Sala RENOIR (parter), ul. Wielopole 4
18 września w godz. 13:00-18:00 – Warszawa, Hotel Gromada (sala na parterze) plac Powstańców Warszawy 2
Wstęp na targi jest całkowicie bezpłatny, organizatorzy proszą jednak o wcześniejszą rejestrację tutaj.
Studia za granicą są dostępne dla wszystkich. Przykładowo, w krajach skandynawskich studiujemy za darmo, w Holandii mamy bardzo przystępne czesne i ponad 2500 kierunków po angielsku. Podobnie sytuacja wygląda w Irlandii czy Niemczech. Najlepsze uczelnie na świecie, czyli te w Wielkiej Brytanii, oferują coraz nowsze formy finansowania studiów i programy stypendialne. Od kierunków artystycznych przez inżynierię czy prawo albo stosunki międzynarodowe i zarządzanie – każdy znajdzie coś dla siebie. Oferta zagranicznych uczelni jest niebywale bogata, a nauka polega przede wszystkim na łączeniu teorii z praktyką. Jako absolwent jednej z holenderskich uczelni, polecam taką przygodę każdemu, Targi EduCat to świetna okazja, by zrobić ten pierwszy krok” – mówi Adam Dziedzic, mentor oraz Event Director w EduCat.
Dlaczego warto przyjść?
Bezpośredni kontakt z uczelniami: masz możliwość bezpośredniej rozmowy z przedstawicielami uniwersytetów, co pozwala na uzyskanie dokładnych i rzetelnych informacji.
Prezentacje i warsztaty: uczestnicząc w prezentacjach, dowiesz się więcej o systemach edukacyjnych w różnych krajach, a także o procesie aplikacyjnym i życiu studenckim.
Porady i inspiracje: zdobędziesz praktyczne porady dotyczące przygotowania się do studiów za granicą, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję.
Indywidualne konsultacje: skorzystaj z możliwości indywidualnych rozmów z absolwentami i doświadczonymi doradcami edukacyjnymi, aby uzyskać odpowiedzi na konkretne pytania dotyczące Twoich zainteresowań i planów.
Bezpłatny wstęp: udział w wydarzeniu jest całkowicie darmowy, wymaga jedynie wcześniejszej rejestracji.
Do kogo są skierowane targi?
Targi Educat – Kierunek: Studia za granicą są skierowane do:
Uczniów szkół średnich oraz studentów: szczególnie tych, którzy rozważają podjęcie studiów za granicą i chcą dowiedzieć się więcej o dostępnych możliwościach.
Rodziców: którzy pragną wspierać swoje dzieci w procesie wyboru ścieżki edukacyjnej i chcą zrozumieć korzyści płynące ze studiowania za granicą.
Nauczycieli i doradców zawodowych: którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat międzynarodowej edukacji i lepiej wspierać swoich uczniów.
Każdego, kto jest zainteresowany studiami za granicą: bez względu na wiek czy etap edukacji, jeśli masz pytania dotyczące studiowania poza Polską, te targi są dla Ciebie!
A kogo i skąd będzie można spotkać na targach? Lista uczelni jest długa, ale m.in. będzie to IE University (Hiszpania), Universitat Autonoma de Barcelona (Hiszpania), Aalto University (Finlandia), Griffith College (Irlandia), Eindhoven University of Technology (Holandia), University of Padua (Włochy), Coventry University Wrocław (UK), Jonkoping University (Szwecja), Aarhus University (Dania).
Przyjdź na targi i porozmawiaj z przedstawicielami i absolwentami uczelni.
Rejestracja na targi tutaj.
Organizatorem targów jest EduCat, czyli firma która już od ponad 7 lat pomaga uczniom w aplikacji na studia za granicą i pomogła już ponad 1000 osób zdobyć wymarzone oferty z uczelni z całego świata, w tym z najlepszych na świecie jak Oxford czy Cambridge, jak i mniej popularnych, a równie ekscytujących destynacji jak Szanghaj czy Kalifornia.
Źródło informacji: EduCat
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close