Trwa ogólnopolska rekrutacja szkół podstawowych do 2. edycji Akademii Dobrej Energii Junior
Nauczyciele wychowania wczesnoszkolnego z całego kraju wciąż mogą zgłaszać chęć udziału w 2. edycji bezpłatnego projektu społecznego Akademia Dobrej Energii Junior. Celem akcji, działającej pod honorowym patronatem minister edukacji narodowej Barbary Nowackiej oraz rzecznik praw dziecka Moniki Horna-Cieślak, jest zaszczepienie w dzieciach dobrych nawyków, które ułatwią im dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne w przyszłości. W roku szkolnym 2024/2025 w projekcie mogą brać udział nie tylko trzecioklasiści, ale także uczniowie klas drugich szkół podstawowych.
Ideą projektu jest zapobieganie trudnościom na obecnym i w przyszłych etapach życia dzieci dzięki kompleksowemu, wspólnemu działaniu szkoły, nauczycieli i rodziców. Program Akademii Dobrej Energii Junior obejmuje trzy moduły, które można elastycznie włączyć do realizowanej podstawy programowej: tydzień ze zdrowiem fizycznym, tydzień ze spokojną głową oraz tydzień z rozwojem umiejętności. Do pierwszej edycji zgłosiły się 364 szkoły z całej Polski. W projekcie brały udział placówki publiczne i niepubliczne z miast oraz terenów wiejskich.
„W ubiegłym roku szkolnym do Akademii Dobrej Energii Junior dołączyło 447 nauczycieli nauczania początkowego. Dzięki ich zaangażowaniu ponad 7800 uczniów zyskało narzędzia pozwalające lepiej zrozumieć istotę i znaczenie profilaktyki zdrowia psychicznego i fizycznego” – mówi Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle, firmy, która zainicjowała projekt przy współpracy z Uniwersytetem SWPS.
Akademia Dobrej Energii Junior również dla drugoklasistów
Nauczyciele, którzy zgłoszą chęć udziału w projekcie, otrzymają bezpłatny dostęp do materiałów dydaktycznych pozwalających na prowadzenie zajęć z dziećmi, w tym m.in. gotowych scenariuszy lekcyjnych oraz kart pracy dla uczniów. Organizatorzy akcji zadbali także o przygotowanie treści edukacyjnych dla rodziców, do kontynuowania pracy z dzieckiem również poza szkołą.
„Program został tak skonstruowany, aby z jednej strony umożliwić nauczycielom i rodzicom zdobycie aktualnej wiedzy na temat zdrowia i rozwoju dzieci, opartej na światowych raportach badawczych, z drugiej zaś dać im gotowe narzędzia do pracy, zarówno w szkole, jak i w domu” – wyjaśnia dr Anna Gorgolewska, psycholog dziecięcy, badaczka i dydaktyczka Uniwersytetu SWPS, która wspiera realizację projektu od strony merytorycznej.
Pierwsza edycja Akademii Dobrej Energii Junior adresowana była jedynie do uczniów klas trzecich szkół podstawowych. W związku z licznymi zapytaniami ze strony nauczycieli organizatorzy postanowili w roku szkolnym 2024/2025 rozszerzyć projekt również o drugoklasistów.
Dobrostan polskich dzieci nie powinien być luksusem
Akademia Dobrej Energii Junior powstała jako społeczna inicjatywa będąca odpowiedzią na niepokojące wyniki badań dotyczące dobrostanu polskich dzieci w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego. Wynika z nich, że 94 proc. dzieci w wieku do 12 lat ma niewystarczający poziom sprawności ruchowej [WF z AWF, 2024], a ponad 30 proc. uczniów ma zwolnienie lekarskie z lekcji wychowania fizycznego [Ministerstwo Sportu i Turystyki, analiza roku szkolnego 2021/22]. Ponadto 73 proc. dzieci cierpi na wypalenie uczniowskie [Instytut Edukacji Pozytywnej, 2019], 58 proc. uczniów ma problemy z rówieśnikami [raport Rozmawiaj z klasą w ramach projektu „Szkoła z klasą”, 2020], a co trzecie dziecko w naszym kraju deklaruje, że ma problemy w nawiązywaniu przyjaźni [World of Influence UNICEF, 2020].
Problem dostrzegają m.in. nauczyciele. Jak zauważa Marlena Bany, nauczycielka nauczania początkowego z Zespołu Szkół w Janowcu, która w ubiegłym roku szkolnym zrealizowała program Akademii Dobrej Energii Junior ze swoimi uczniami, dobrostan polskich dzieci w zakresie zdrowia fizycznego i mentalnego pozostawia wciąż wiele do życzenia.
„Jest bardzo dużo dzieci, które są >>odsunięte na bok<< – spędzają czas przede wszystkim z elektroniką: z tabletami, z telefonami. Często nie tylko nie mają one dobrego kontaktu z rówieśnikami, ale też nie komunikują się z rodzicami, co może wynikać m.in. z braku zaufania. Nierzadko negatywnie na samopoczucie dzieci wpływają sytuacje, z którymi mają one do czynienia w domu rodzinnym. Ten brak spokoju i komfortu psychicznego przekłada się następnie na ich sposób funkcjonowania w grupie, aktywność czy też zdrowie fizyczne” – mówi Marlena Bany.
Rekrutacja do 2. edycji Akademii Dobrej Energii Junior
Udział w projekcie Akademia Dobrej Energii Junior jest bezpłatny. Za pośrednictwem strony internetowej www.akademiadobrejenergii.org mogą się do niego zgłaszać nauczyciele klas drugich i trzecich publicznych oraz niepublicznych szkół podstawowych. Nabór do bieżącej edycji trwa od 1 września 2024 do 31 marca 2025 r.
Inicjatorem i organizatorem Akademii Dobrej Energii Junior jest VanityStyle Sp. z o.o. Projekt realizowany jest we współpracy z SWPS Innowacje – spółką celową Uniwersytetu SWPS. Honorowymi patronami są Minister Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Patronatem objęło program Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Karta Praw Dziecka w Biznesie. Od samego początku akcję wspiera NODN Supernauczyciel.pl.
Źródła:
https://www.wfzawf.pl/files/raport_koncowy_2023.pdf
https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/minister-sportu-30-proc-polskich-dzieci-korzysta-ze-zwolnien-lekarskich-z-wf-cos
https://zdrowie.pap.pl/rodzice/stres-szkolny-niedostrzegane-cierpienie-dzieci
https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/fszk_raport_rozmawiaj_z_klasa_cc2.pdfhttps://www.unicef.org/innocenti/reports/worlds-of-influence
Źródło informacji: VanityStyle