Lifestyle 13 sierpnia 2024

Ørsted wspiera utworzenie nowego kierunku studiów „Bezpieczeństwo i higiena pracy w sektorze offshore” na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym

Globalny lider morskiej energetyki wiatrowej Ørsted, podczas spotkania z Pomorskim Uniwersytetem Medycznym w Szczecinie zadeklarował merytoryczne wsparcie w utworzeniu nowego kierunku studiów podyplomowych „Bezpieczeństwo i higiena pracy w sektorze offshore”. Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu w rozwoju inwestycji offshore, Ørsted wypracował światowej klasy standardy bezpieczeństwa i higieny pracy, które zamierza przekazać kadrom na polskim rynku. Inicjatywa stanowi ważny krok w edukacji przyszłych specjalistów BHP i będzie dostępna od roku akademickiego 2024/2025.

Studia z zakresu „Bezpieczeństwa i higieny pracy w sektorze offshore” są skierowane do osób, które chcą rozwijać swoje kompetencje w obszarze bezpieczeństwa pracy w morskiej energetyce. Ørsted – partner merytoryczny kierunku przewidział również ufundowanie stypendiów w formule konkursowej. Format konkursu zostanie niebawem ogłoszony na stronie www.orsted.pl.

„Z entuzjazmem przyjęliśmy inicjatywę utworzenia nowego kierunku studiów. W Ørsted dostrzegamy potrzebę wypracowania kompleksowej oferty edukacyjnej dla przyszłych kadr sektora morskiej energetyki wiatrowej. Wierzymy, że nasze zaangażowanie pomoże stworzyć atrakcyjny program, który przyciągnie najlepsze talenty. Sektor offshore stanowi ważny filar polityki przemysłowej kraju, dlatego kluczowe jest inwestowanie w rozwój kadr. Jesteśmy przekonani, że partnerstwa, takie jak nasze, są niezbędne do osiągania ambitnych celów. Razem możemy kształtować przyszłość polskiej branży offshore” – mówi Joanna Wis-Bielewicz, dyrektorka ds. rozwoju rynku.

„Rozszerzając ofertę kształcenia podyplomowego Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie planuje rekrutację na kierunek >>Bezpieczeństwo i higiena pracy w sektorze offshore<< wychodząc naprzeciw oczekiwaniom osób pragnących rozszerzyć swoje kompetencje w powyższym zakresie. Współpraca z tak znakomitymi partnerami, aktywnie działającymi w branży energetyki wiatrowej, sprawia, że kierunek studiów >>Bezpieczeństwo i higiena pracy w sektorze offshore<< będzie unikatowy w skali kraju i umożliwi rozwój specjalistycznej i praktycznej wiedzy” – powiedziała prof. Beata Karakiewicz, dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu, PUM.

W gronie partnerów merytorycznych nowego kierunku studiów znalazły się również firmy Dräger i FairWind.

Do 2030 roku w Polsce powstaną pierwsze morskie elektrownie wiatrowe o łącznej mocy 5,9 GW, w tym inwestycje realizowane wspólnie przez Ørsted i PGE o łącznej mocy 2,5 GW. Skala rozwoju branży offshore tworzy ogromny potencjał na rynku pracy oraz otwiera nowe możliwości kształtowania kompetencji wśród kadr zaangażowanych w budowę i zarządzanie morskimi farmami wiatrowymi. Ørsted, współpracując z ponad 50 uczelniami wyższymi i instytutami badawczymi na całym świecie, wprowadza innowacyjne rozwiązania oraz wysokie standardy w zakresie całego łańcucha wartości offshore. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie dołącza do grona partnerów Ørsted, wspierając rozwój edukacji w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej.

O Ørsted

Wizją Ørsted jest świat zasilany wyłącznie zieloną energią. Ørsted rozwija, buduje i eksploatuje morskie i lądowe farmy wiatrowe, farmy słoneczne, magazyny energii, instalacje do produkcji odnawialnego wodoru i zielonych paliw oraz zakłady bioenergetyczne. Ørsted jest uznawany przez CDP Climate Change A List za światowego lidera w dziedzinie działań na rzecz klimatu i był pierwszą firmą energetyczną na świecie, której cel zerowej emisji netto oparty na naukowych podstawach, został zatwierdzony przez Science Based Targets initiative (SBTi). Siedziba główna Ørsted znajduje się w Danii, firma zatrudnia około 8 900 osób. Akcje Ørsted są notowane na Nasdaq Copenhagen (Orsted). W 2023 roku przychody grupy wyniosły 79,3 miliarda DKK (10,6 miliarda EUR).

KONTAKT:

Beata Głuszcz
Comunications Manager
Ørsted Polska
e-mail: beagl@orsted.com
tel. +48 573 412 537

 

Źródło informacji: Ørsted

Obraz Peter Dargatz z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kultura 13 sierpnia 2024

Premiera „Treningu pamięci…” | Jak przejść od wiedzy na temat pamięci do jej aktywnego wspomagania?

Przejdź od wiedzy na temat pamięci do jej aktywnego wspomagania. Dowiedz się, jak wychować twórcze dziecko oraz – posługując się metaforą podróży samolotem – ukształtować swoje przyszłe ja. Sięgnij po bestseller Wall Street Journal i sprawdź, dlaczego w pracy, związkach i życiu społecznym popełniamy błędy, popadamy w konformizm i nie potrafimy oprzeć się presji grupy. Wreszcie, poznaj sekrety średniowiecznych i nowożytnych pracowni malarskich. Polecamy „Trening pamięci. Podręcznik trenera” Przemysława Bąbla i Agnieszki Baran, „21 kluczy do twórczości dziecka” dr Joanny Kwaśniewskiej oraz „Your Future Self” profesora Hala Hershfielda i „Collective Illusions” dr Todda Rose’a, a na deser wysmakowany „Ilustrownik” Grażyny Bastek – premiery na koniec lata i jesień 2024 od Wydawnictwa PWN! 

„TRENING PAMIĘCI. PODRĘCZNIK TRENERA” 

AUTORZY: PRZEMYSŁAW BĄBEL I AGNIESZKA BARAN 

PREMIERA: 12 SIERPNIA 2024 

Życie bez pamięci nie byłoby życiem, podobnie jak inteligencja bez możności wysławiania się nie byłaby inteligencją. Nasza pamięć jest naszą spójnią, naszym rozumem, naszym działaniem, naszym uczuciem. Bez niej jesteśmy niczym – pisał Luis Buñuel. Twórca Psa Andaluzyjskiego” i Piękności dnia” intuicyjnie wiedział o naturze pamięci to, co autorzy książki „Trening pamięci. Podręcznik trenera” sprawdzili, opisali i rekomendują swoim czytelniczkom i czytelnikom. Książkę napisali prof. dr hab. Przemysław Bąbel, dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, przewodniczącym Rady Dyscypliny Psychologia UJ oraz kierownik Zespołu Badania Bólu oraz Agnieszka Baran, psycholożka, pedagożka, współautorka międzynarodowych projektów, w ramach których prowadziła warsztaty pamięciowe dla osób dorosłych z różnych krajów Europy. To nie tylko poradnik metodologiczny i metodyczny dla specjalistów, ale kompendium wiedzy, które umożliwi poprawne zaplanowanie, przeprowadzenie i ocenę skuteczności treningu pamięci prowadzonego w różnych grupach – dzieci i młodzieży, pracowników, seniorów, beneficjentów placówek edukacyjnych, instytucji kulturalnych czy organizacji pozarządowych. Autorzy omawiają 10 zasad wspomagania pamięci opartych na dowodach naukowych, pokazuje etapy procesu projektowania i realizacji treningu pamięci wraz z cennymi praktycznymi wskazówkami. Książka zawiera też scenariusze treningów pamięci oraz katalog technik i ćwiczeń, które można wykorzystać w treningu pamięci, a także modyfikować, tworząc własne, autorskie ćwiczenia – do wykorzystania na sali szkoleniowej i poza nią, np. domu czy podczas lekcji online. 

ILUSTROWNIK. PRZEWODNIK PO SZTUCE MALARSKIEJ” AUTORKA: GRAŻYNA BASTEK 

PREMIERA: 26 WRZEŚNIA 2024 

Mówić o sztuce to sztuka sama w sobie i Grażyna Bastek jest w niej znakomita. Jej „Ilustrownik” wbrew pozorom nie jest kolejnym słownikiem terminologicznym sztuk pięknych, tylko błyskotliwą, wielowątkową przechadzką po języku, którym przez stulecia obrosła zarówno sama technika tworzenia dzieł, jak i krytyka artystyczna. Przyda się w dyskusjach, przyda się we flircie i przy rozwiązywaniu krzyżówek. Przede wszystkim jednak to znakomita lektura dla przyjemności poznawczej – pisze Jacek Dehnel. Grażyna Bastek, autorka „Ilustrownika”, to historyczka sztuki, publicystka, specjalistka od historii

nowożytnego malarstwa europejskiego i technik dawnych mistrzów. Wreszcie – autorka esejów o malarstwie „Rozmowy obrazów”. 

Na kartach „Ilustrownika” zabiera czytelników do średniowiecznych i nowożytnych pracowni malarskich. Co wspólnego z malarstwem ma włoskie słowo pentimento, oznaczające skruchę, żal i pokutę? Dlaczego drzewa i dachy w Widoku Delft Johannesa Vermeera są niebieskie? I co niegdyś nazywano majstersztykiem? Grażyna Bastek odpowiada na dziesiątki takich pytań. Tłumaczy zasady funkcjonowania dawnych warsztatów, opisuje, z jakich materiałów powstawały obrazy i zdradza procedury ich wytwarzania. Pokazuje, jak dzieła dawnych mistrzów zmieniały się pod wpływem czasu i różnorodnych interwencji kolekcjonerów, muzealników czy konserwatorów. 

„Ilustrownik” to książka nie tylko dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z malarstwem dawnym i ciekawią ich aspekty technologiczne oraz artystyczna gramatyka. To też wspaniały prezent dla zaawansowanych miłośników sztuki pragnących poszerzyć swoją wiedzę. Premierze książki będzie towarzyszyło spotkanie z autorką w Muzeum Narodowym w Warszawie 15 października 2024. 

„21 KLUCZY DO TWÓRCZOŚCI DZIECKA” 

AUTORKA: JOANNA KWAŚNIEWSKA 

PREMIERA: 10 PAŹDZIERNIKA 2024 

Pragniesz wychować twórcze dziecko. Ba! Twórczego człowieka, czyli osobę niezależnie myślącą, silną, pełną inicjatywy i pomysłów, która poradzi sobie w różnych sytuacjach i wymyśli szereg rozwiązań na każdy problem. Człowieka dobrze osadzonego w sobie, nie 

objawiającego się własnej wrażliwości a jednocześnie odpornego psychicznie. Koniecznie sięgnij po „21 kluczy do twórczości dziecka” dr Joanny Kwaśniewskiej. Przekonaj się, że twórczość to jedna z piękniejszych wartości, w kierunku których możesz wychować swoje dziecko. Autorka książki to utytułowana psycholożka, wybitna specjalistka w zakresie stymulowania kreatywności, twórczego rozwiązywania problemów i psychologicznego wspierania twórców. Jej znakomita książka „Droga do kreacji” otrzymała w tym roku nagrodę główną w konkursie Książka dla trenera, organizowanym przez Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu. To także mama kreatywnego nastolatka i twórczej nastolatki, która całą swoją wiedzę i doświadczenie przelała na karty „21 kluczy do twórczości dziecka”. Bo doskonale wie, że gdy miną etapy życia dziecka, w których najważniejsze jest jego zdrowie, pielęgnacja i czuła opieka oraz budowanie więzi, przychodzi czas na wybory dotyczące dalszego procesu wychowawczego. To czas zachęcania do aktywności, pokazywania granic, świadomego budowania otoczenia i aktywności, które zapewnią dziecku rozwój, nauczą twórczego i kreatywnego mierzenia się z życiem. 

„YOUR FUTURE SELF” 

AUTOR: HAL HERSHFIELD 

PREMIERA: 10 PAŹDZIERNIKA 2024 

Metafora życia, jako podróży samolotem – z ekscytacją, jaka towarzyszy przygotowaniom do wejścia na pokład, podziwianiu świata z lotu ptaka, przez niespodziewane turbulencje aż po – mniej czy bardziej szczęśliwe lądowanie. „Your Future Self” to książka, która bada temat przyszłości z perspektywy psychologicznej i społecznej – porusza zagadnienia związane z tym, co sprawia, że mamy poczucie ciągłości i stałości naszego „ja” pomimo licznych, czasem głębokich zmian jakie przechodzimy w życiu. Autorem książki jest Hal Hershfield, profesor

psychologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA), specjalizuje się w badaniu czasu i podejmowania decyzji życiowych. Hershfield jest zdobywcą wielu nagród dydaktycznych. Redakcja witryny edukacyjnej Poets & Quants przyznała mu tytuł jednego z 40 najwybitniejszych na świecie profesorów Business School poniżej 40 roku życia. W swoich badaniach podejmuje zagadnienia z pogranicza psychologii i ekonomii, skupiając się na tym, jak można polepszyć proces podejmowania i efekt długoterminowych decyzji. W jego książce psychologia przeplata się z codziennością, wyniki badań naukowych przekładają się na nasze rozumienie siebie i świata. Jak wpłynąć na teraźniejszość, na nasze aktualne wybory, dietę, zdrowy tryb życia, a nawet oszczędzanie na starość? Rzetelna wiedza naukowa przekazana w sposób bardzo przystępny, poparta licznymi przykładami i opisami z życia zarówno autora, jak i jego bohaterów. 

„COLLECTIVE ILLUSIONS: CONFORMITY, COMPLICITY, AND THE SCIENCE OF WHY WE MAKE BAD DECISIONS” 

AUTOR: TODD ROSE 

PREMIERA: 10 LISTOPADA 2024 

Dlaczego w pracy, relacjach i życiu społecznym popełniamy błędy, popadamy w konformizm i nie potrafimy oprzeć się presji grupy? Na te pytania odpowiada książka, która zdobyła tytuł National Bestseller, Wall Street Journal Bestseller oraz książki roku 2022 Amazon w kategorii Business, Leadership i Science. Todd Rose, autor “Collective Illusions: Conformity, Complicity, and the Science of Why We Make Bad Decisions”, jest doktorem nauk o edukacji na Uniwersytecie Harvarda. Zajmuje się psychologią rozwojową, inteligencją i procesami uczenia się. Szczególnie interesuje go tematyka indywidualności w perspektywie potencjału ludzkiego, rozwoju talentów i projektowania instytucji społecznych. W swojej książce podejmuje bardzo ciekawy temat jakim jest ignorancja pluralistyczna. Jest to sytuacja, w której jednostka ma dany osąd na temat rzeczywistości, ale postępuje w sposób przeciwny do tego co sądzi tylko dlatego, że uważa iż większość ludzi podziela ten przeciwny sposób widzenia rzeczywistości. Zjawisko może prowadzić do sytuacji, w których negatywne lub niepożądane zachowania są podtrzymywane w grupie, ponieważ ludzie nie chcą wyróżniać się lub być postrzegani jako odmienni. Dlatego niektórzy z nas zachowują się zgodnie z oczekiwaniami grupy, mimo że nie zgadzają się z nimi, aby uniknąć konfliktu lub odrzucenia. Tak dzieje się np. z małżonkami, którzy nie zgadzają się z pewnymi aspektami ich związku, ale oboje błędnie wierzą, że druga strona jest zadowolona i zaakceptowała te aspekty, unikają rozmów na trudne tematy, myśląc, że druga strona jest zadowolona z obecnego stanu rzeczy. W rzeczywistości obie strony są sfrustrowane, ale milczą, aby nie wywołać konfliktu. Podobnie w pracy – gdy współpracownicy nie komentują nieetycznych praktyk kierownictwa, ponieważ zakładają, że inni je akceptują. Todd Rose pokazuje, że ignorancja pluralistyczna często prowadzi do błędnego koła, w którym zachowanie grupy jest kontynuowane i wzmacniane, mimo że większość jej członków prywatnie się z nim nie zgadza. Niezwykle często ulegamy ignorancji pluralistycznej, czego dowodzi w swojej książce Todd Rose. I pisze jakie są tego konsekwencje i co możemy zrobić żeby się przed tym chronić. 

TRENING PAMIĘCI. PODRĘCZNIK TRENERA

Kontakt dla mediów 

Karolina Szmytko 

Business & Culture 

k.szmytko@businessandculture.pl 

tel. 606 630 504

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 12 sierpnia 2024

200 lat niezwykłej historii „FERD. PIATNIK & SOHNE” – legendy świata gier

Co roku 25 milionów pudełek kart do gry, trzy miliony gier planszowych i jeden milion puzzli oznakowanych charakterystycznym logo (dżokej na koniu) trafia do miłośników gier karcianych, wróżb, planszówek oraz tych, którzy w dopasowywaniu małych kawałków obrazów odnajdują przyjemność i relaks. Firma „FERD. PIATNIK & SOHNE” już od 200 lat daje koneserom tego typu rozrywek umysłowych przyjemność korzystania z wyrobów najwyższej jakości.

Historia firmy „FERD. PIATNIK & SOHNE” potoczyłaby się zupełnie inaczej, gdyby Ferdynand Piatnik (1819-1885), mężczyzna „wierny, pilny i odpowiedzialny” – jak opisano go na dyplomie czeladniczym – nie przeprowadził się z węgierskiej Budy do Wiednia i nie rozpoczął pracy w warsztacie Antona Mosera.

Moser zajmował się ręcznym kolorowaniem kart do gry i interes dobrze się rozwijał. W słynącej z zamiłowania do zabawy stolicy cesarskiej Austrii gry w karty oraz wróżby były ulubionymi rozrywkami. Skat, wist, kanasta – tymi grami emocjonowało się w pałacowych salonach i modnych kawiarniach nie tylko eleganckie towarzystwo z cesarskiego dworu, ale także odpoczywający w winiarniach i karczmach po pracy rzemieślnicy i robotnicy. Jednym słowem – w Wiedniu wszyscy grali w karty.

Moser założył warsztat 14 maja 1824 roku w Neubau – 7. dzielnicy Wiednia. Ten właśnie rok – 1824 – przyjmuje się za historyczny początek firmy, która z czasem przyjęła nazwę „Ferdinand Piatnik in Wien”. Stało się tak, gdy w roku 1842 Piatnik poślubił wdowę po Moserze i przejął zakład.

Firma rozrastała się, Piatnik wprowadzał nowe motywy, w tym słynny wzór figur nawiązujący do postaci z dramatu Fryderyka Schillera „Wilhelm Tell”. Wyroby „Ferdinand Piatnik in Wien” zrobiły furorę na Wystawach Światowych w Wiedniu (1873) i w Paryżu (1878). Nowy zakład przy Kandlgasse 33 nie był już małą manufakturą, ale nowoczesną fabryką, w której produkcję prowadzono na skalę masową. To także czas, gdy pojawiły się nowe gry – remik, brydż, poker – a sama firma przeobraziła się w roku 1882 w działającą pod tą nazwą do dzisiaj spółkę „FERD. PIATNIK & SOHNE”. Oprócz Ferdynanda tworzyło ją jego dwóch synów: starszy – również Ferdynand – i młodszy Adolf.

W roku 1891 jako logo firmy przyjęto funkcjonujący do dzisiaj znak – dżokera siedzącego na koniu. Karty Piatnika trafiały w najdalsze miejsca na świecie: USA, Hawaje, Japonia, Mongolia… i, oczywiście, do miejsca kultowego dla każdego gracza – kasyna w Monte Carlo. „FERD. PIATNIK & SOHNE” rozbudowywał pozycję zakładając oddziały i fabryki kart w najważniejszych miastach Austro-Węgier: w Budapeszcie (1896), w Pradze (w 1898 została przejęta tamtejsza fabryka kart Ritter&Cie), ale i w małym Radeče (niem. Ratschach) w Słowenii.

Lata I wojny światowej i upadek Austro-Węgier przyniosły firmie nowe wyzwania – z jednej strony nie był to czas sprzyjający salonowym rozrywkom w formie dotychczas praktykowanej, ale z drugiej – niemal każdy z milionów żołnierzy miał w swoim plecaku karty do gry.

Czas między I a II wojną światową to okres, w którym na mapie pojawia się kolejne miejsce związane z firmą „FERD. PIATNIK & SOHNE”. W roku 1926 Piatnik zawitał do Krakowa i założył w tym mieście „Krakowską Fabrykę Kart do Gry Ferd. Piatnik I Synowie, S.A.”.

Po II wojnie światowej krakowska, budapeszteńska, praska i słoweńska fabryki Piatnika zostały znacjonalizowane przez komunistyczne władze tych krajów. Firma skoncentrowała się więc na odbudowie pozycji rynkowej w oparciu o wiedeńską wytwórnię i nowe rynki zbytu. Oprócz USA, gdzie Piatnik był obecny od lat, rozwinięto eksport kart do krajów skandynawskich i Afryki Północnej. Rok 1951 to z kolei rewolucja techniczna – wprowadzenie kolorowego druku offsetowego, co umożliwiło efektywne drukowanie kart do gry w dużym nakładzie przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.

W roku 1956 roku „FERD. PIATNIK & SOHNE” podjął strategiczną decyzję: wprowadzi na rynek już nie tylko karty do gry, ale i gry planszowe sygnowane swoim logo. Dziesięć lat później kolejne poszerzenie oferty – Piatnik zaczął produkować puzzle. Strategiczne decyzje przy dbałości o wysoką jakość produkcji okazały się słuszne: obecnie co roku na światowe rynki trafia 25 milionów pudełek kart do gry, trzy miliony gier planszowych i milion puzzli. Powstają one, oprócz zatrudniającej 100 pracowników fabryki w Wiedniu, w uruchomionym w roku 1993 zakładzie w Mönchengladbach (Nadrenia Północna-Westfalia w Niemczech), a także w Pradze i w Budapeszcie (również od 1993 roku), które wróciły do firmy „FERD. PIATNIK & SOHNE” po upadku komunizmu na Węgrzech i w Czechach.

W roku 200-lecia istnienia „FERD. PIATNIK & SOHNE” powstające w niej karty do gry, gry planszowe i puzzle dostępne są w 70 krajach świata, w tym w Polsce. Karcianym potentatem kierują przedstawiciele szóstego pokolenia rodziny Piatników.

FERD. PIATNIK & SOHNE

 

 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Zobacz inne wpisy o tej tematyce:
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close