Recto Verso Buduj imprezowo! Planszowa gra familijna
Recto Verso Buduj imprezowo! to familijna gra planszowa, która rozbuja każde spotkanie towarzyskie. Chociaż jej formuła jest prosta, to jest coś, co może dostarczyć sporo emocji: uciekający czas!
Recto Verso to typowa gra, gdzie liczy się kooperacja. Im bardziej współpracujemy, tym szybciej osiągniemy cel, a właściwie dwa cele, bo każdy z graczy ma swoje zadanie do wykonania.
Zawartość pudełka:
- Plansza dwustronna
- 100 żetonów zwycięstwa (o wartości od 1 do 20)
- 30 żetonów sześciokątnych w pięciu kolorach
- 6 żetonów graczy
- 1 żeton z koroną
- 11 drewnianych klocków w różnych kolorach
- 32 karty budowli z niebieskim tłem (poziom łatwy)
- 32 karty z żetonami z fioletowym tłem (poziom trudny)
- Instrukcja
Cel gry:
Każda runda polega na wspólnym działaniu dwóch graczy, którzy będą rozgrywać partię. Zadaniem jest wspólne skonstruowanie budowli z klocków na czas. Każdy z graczy widzi tylko jedną stronę karty z rysunkiem, który należy odwzorować. Im szybciej się to uda, tym więcej punktów trafi na konta graczy.
Zasady gry dla 2 graczy (wariant łatwy)
Pudełko należy położyć pomiędzy dwoma osobami tak, by każda z nich miała łatwy dostęp. Dla tego wariantu wybieramy planszę z cyframi oznaczającymi rundy (1-7), karty z niebieskim tłem, klocki z wyłączeniem największego, czerwonego (poziom trudny), żetony zwycięstwa i żeton z koroną. Należy również przygotować stoper do odmierzania czasu.
Gracze losują jedną kartę i wkładają ją w szczelinę w planszy. Runda rozpoczyna się wraz z uruchomieniem stopera. Każdy z uczestników musi odwzorować to, co przedstawia jego strona karty, dlatego ważne jest, by współpracować i porozumiewać się. Wynikiem kooperacji będzie wspólna budowla. Jednak należy pamiętać, że za każdym razem trzeba użyć wszystkich klocków. Jeśli pierwszy z graczy uzna, że jego strona jest zbudowana poprawnie, krzyczy “Recto”, drugi z graczy woła “Verso”.
Po zakończeniu rundy wyłączamy odliczanie czasu i sprawdzamy, czy każdy z graczy poprawnie wykonał swoje zadanie. Jeśli tak, można naliczyć punkty zgodnie z taryfikatorem widniejącym na pudełku.
Przykład:
Jeśli stoper pokazuje od 1 do 15 sekund, gracze otrzymują 10 punktów, jeżeli uzyskany czas mieści się w przedziale 51 – 60 sekund nalicza się 4 punkty i dokładnie tyle żetonów zwycięstwa odkładają na stos.
Po przekroczeniu 2 minut lub gdy któryś z nich popełnił błąd, nie otrzymują punktów. Po zakończeniu przesuwają żeton z koroną na kolejną cyfrę, rozpoczynając następną rundę. Po zakończeniu 7 tur gracze podliczają punkty, sprawdzając z tabelą, czy udało się zdobyć tytuł “Króla Konstruowania”.
Zasady gry dla 2 graczy (wariant trudny)
Reguły gry w wariancie są dokładnie takie same, jednak w tym przypadku gracze wybierają karty koloru fioletowego i dokładają czerwony klocek.
Zasady gry dla 3-6 graczy
Tak jak w przypadku gry dla dwóch graczy, należy wybrać wariant — łatwy lub trudny, przygotowując odpowiednio wymagane elementy. Tutaj jednak używamy planszy bez numerów i dodatkowo potrzebne będą żetony graczy.
Każdy z uczestników bierze duży żeton sześciokątny w wybranym kolorze i kładzie go przed sobą. Dobiera małe żetony w kolorach pozostałych graczy (żetony partnerów) i również układa je obok siebie.
Wybieramy pierwszego ochotnika (aktywny gracz). Jest nim osoba, która budowała poprzednio, lub jeśli gramy po raz pierwszy, sami musimy to ustalić (nie narzuca tego instrukcja). Następnie ten losuje żeton partnera, z którym rozegra partię. W trakcie rundy, tak jak w poprzednich wariantach, partnerzy mogą ustawiać, przesuwać, zmieniać kierunek wszystkich klocków. Ważne jest by i tym razem porozumiewać się. Tu nic nie jest zabronione — gracze omawiają kolumny, kolory, pozycje, wszystko to, co ułatwi im zrealizowanie celu.
Nową rundę rozpoczyna osoba siedząca po lewej stronie od aktywnego gracza poprzedniej rozgrywki. Następnie postępuje zgodnie z powyższymi z zasadami.
Po zakończeniu gry (odkrycie wszystkich żetonów partnerów), podliczane są punkty. Wygrywa ta osoba, która zdobyła ich najwięcej.
- Ważne:
- za każdym razem należy wykorzystać wszystkie klocki
- nie wolno zerkać na karę partnera
- budowla musi mieścić się w wyznaczonym polu
- pod elementami nie może znajdować się pusta przestrzeń
Nasza opinia
Gra jest prosta, ale wymaga od uczestników wyobraźni przestrzennej i współdziałania. To bardzo dobry pomysł do ćwiczenia komunikacji i integracji w grupie, nie tylko wśród dzieci. Choć polega na współdziałaniu, w wariancie dla 3-6 osób pojawia się element rywalizacji. Gra na czas ekscytuje tak mocno, że najprostsze ułożenie klocków, może okazać się sporym wyzwaniem.
Recto i Verso buduj imprezowo! jest wielokrotnie nagradzaną grą i uważam, że zasłużenie. Poza bardzo fajnym mechanizmem ma świetną grafikę autorstwa Camille Chaussy, a jej wykonanie zdecydowanie zasługuje na 10/10. Jej elementy na pewno przetrwają niejedną rozgrywkę.
Rundy są szybkie (2 minuty), można dostosować je do liczb graczy i ich umiejętności, więc czego chcieć więcej podczas rodzinnych spotkań? 🙂
Liczba graczy: 2-6
Wiek: 8+
Czas trwania: 30 minut
Wydawnictwo: Egmont
Wpis powstał we współpracy z Wydawnictwem Egmont
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP