Gry planszowe i nie tylko 26 lutego 2024

Star Wars: Unlimited — czy warto bawić się w najbardziej pożądaną karciankę na rynku?

Tym razem mamy dla was prawdziwą perełkę, jednak nie będzie to propozycja dla każdego. Star Wars: Unlimited to jedna z najbardziej oczekiwanych premier roku, ale czy gra w imperialnym uniwersum sprawi wam frajdę, zależy od kilku rzeczy. Choć bałam się na początku, ponieważ to mój debiut w TCG, poszło zaskakująco sprawnie. I podobało mi się, choć dopchać się do kart w domu fanów Star Warsów łatwo nie było. Czego potrzebujecie, jak grać i co warto dokupić? Tłumaczymy!

Tajemnicze pudełko od Rebel tym razem zawierało zestaw gorącej nowości — Star Wars: Unlimited — Spark of Rebellion. To nie lada gratka dla miłośników Gwiezdnych Wojen i kolekcjonerów. Gra karciana typu TCG zakłada, jak sama nazwa wskazuje, kolekcjonowanie kart. Jeśli się wkręcicie, możecie rozbudowywać talię, wymieniać się i bawić w te wszystko fanowskie bajery i zajęcia. Jeśli to jednak nie wasza bajka, nie musicie wbrew pozorom wydawać milionów na karty, żeby w ogóle pograć. Tu wydawca idzie na rękę początkującym. Na chętnych stanąć po ciemnej lub po jasnej stronie mocy, czeka gotowy zestaw podstawowy, czyli absolutnie wszystko, co będzie potrzebne, by w ogóle trochę pograć. Jeżeli  jesteście fanami, od razu zaklepujcie sobie egzemplarz w przedsprzedaży, bo wszystko wskazuje na to, że rozejdzie się po uruchomieniu sprzedaży, jak papier toaletowy w pandemii! Data premiery nie jest jeszcze podana, wiemy, że będzie to wiosna 2024 r.

Na rozbudzenie ciekawości i pobudzenie apetytu mamy dla was trailer tej perełki:

Tak, dobrze widzicie. To ta słynna klasyczna kreska! Choć ponoć sporo fanów wybrzydza na grafikę.

Niestety już na starcie muszę was uprzedzić o pewnej (dla niektórych poważnej) niedogodności — ta gra jest dostępna jedynie w angielskiej wersji językowej. Jednak nie taki diabeł straszny, a i znajdą się domowe sposoby, by nieco ułatwić granie dzieciakom. W najgorszym wypadku możecie sobie dodrukować małe karteczki z tłumaczeniami i wrzucić do koszulek z kartami. No to zaczynamy!

Star Wars: Unlimited — od czego zacząć i co jest potrzebne do rozgrywki?

Nie trzeba się znać, ogarniać i domyślać. A właśnie to zawsze przeraża mnie w grach tego typu, jak nie siedzisz w temacie, oglądasz te miliony talii i bajerów, nie masz pojęcia, od czego zacząć. Żeby zacząć grać, potrzebujecie tylko zestawu startowego: Star Wars: Unlimited — Spark of Rebellion — Two-Player Starter, który znajdziecie na Rebel.pl. I to jest cudowna wiadomość. Druga to taka, że akurat ta gierka jest doskonała do pierwszych wprawek w TCG. Jest dość prosta.

Star Wars: Unlimited

Fot. Archiwum prywatne

W zestawie startowym znajdziecie wszystkie niezbędne elementy: dwie gotowe do gry talie kart, 40 znaczników i żetonów, dwie plansze w formie papierowych plakatów i dwa kartonikowe pudełeczka na karty. Oczywiście plus instrukcja.

star wars unlimited karty TCG(1)

Fot. Archiwum prywatne

Star Wars: Unlimited — jak grać?

Jeśli chcecie sprawdzić, czy to was kręci, wskakujcie na specjalną stronę z wirtualnym stołem. Szybko nauczycie się tam grać i będziecie śmiało zamawiać swoje wymarzone decki do gry! Osobiście uważam, że online zabawa wcale mnie nie porwała tak jak ta w realu, ale pomogła w innej kwestii. Ponieważ gra jest w angielskiej wersji językowej, nie byłam pewna, czy dobrze zrozumiałam instrukcje, czy dobrze w  nią gram. Tutaj kilka partyjek pozwoliło się utwierdzić w nabytej wiedzy tajemnej. Oczywiście panowie zapewniali, że wszystkie rozumy pozjadali i dadzą radę bez żadnych podpowiedzi (mhm, trele-morele). Jeśli nie czujecie się pewnie po przeczytaniu anglojęzycznej instrukcji łapcie moją ściagawkę świeżaka. Jak grać?

Przyjrzyjmy się rodzajom kart, które macie w podstawowym decku (czyli talii). Po pierwsze każda talia zawiera swoją kartę lidera i bazy:

Fot. Archiwum prywatne

Fot. Archiwum prywatne

Fot. Archiwum prywatne

Łatwo je rozpoznacie, bo chodzi o karty w poziomie.

Fot. Archiwum prywatne

Pozostałe rodzaje kart to:

  • karty typu unit, czyli  karty jednostek (postaci lub sprzętu) — tu wyróżniamy dwa rodzaje: czyli karty zaliczane do ziemi lub kosmosu

Fot. Archiwum prywatne

  • karty wydarzeń,

  • i karty ulepszeń (upgredów).

Na kartach znajduje się kilka informacji, oczywiście oprócz jej nazwy: koszt, życie, aspekty, siła (czasem siła bonusowa), zdolności.

Fot. Archiwum prywatne

Fot. Archiwum prywatne

Warto na wstępie zapamiętać kilka rzeczy, na razie w dużym skrócicie, gdy zaczniecie grać, wszystko stanie się jasne:

  • koszty — zagranie każdej karty musi nas kosztować, ale płacimy za nią kartami,
  • zużyte karty oznaczamy poprzez ich obrócenie bokiem,
  • karty pokonane umieszczamy z boku na stos kart odrzuconych (każdy ma swoją kupkę),

Fot. Screen z instrukcji / materiały prasowe

  • otrzymane ciosy oznaczamy za pomocą żetonów, podobnie upgrade czy użycie tarczy,
  • na planszy gry umieszczamy rozgrywane karty w zależności od tego, czy przynależą do ziemi czy do kosmosu po lewej lub po prawej stronie od kart bazy
  • warto wczytać się najpierw w swoje karty, bo wiele z nich może ze sobą współgrać efektami podczas ataku i przynosić dodatkowe korzyści

Przebieg rozgrywki — najważniejsze zasady

Głównym celem gry jest zniszczenie bazy przeciwnika. Przygotowujemy lidera, bazę oraz swoją talię kart (50 kart), którą układamy po prawej stronie planszy. Na rękę wyciągamy sześć kart.

Fot. Archiwum prywatne

Pierwszym ruchem będzie zbudowanie zasobów, których na początku gry nie mamy. Zgromadzenie zasobów polega na odłożeniu po lewej stronie planszy kart z ręki. Z  tych kart nie będziemy już mogli w ogóle skorzystać, układamy je rewersem do góry. Jedna karta to jeden zasób. To nimi będziemy płacić za nasze akcje. Czyli jeżeli będziemy chcieli zagrać kartę o koszcie 2, musimy mieć odłożone dwie karty jako zasoby. W pierwszym ruchu możemy odłożyć dwie karty na pulę zasobów.

Zagrany zasób obracamy bokiem, w ten sposób oznaczamy, że został zużyty. I tutaj ważna informacja: po końcu tury zasoby ulegają odnowieniu, czyli odwracamy znów nasze karty i wszystkie zasoby wracają do dyspozycji. Dzięki temu podczas gry możecie budować coraz bardziej pokaźny zasób i zagrywać coraz droższe karty. Co możemy zrobić w fazie akcji?

W fazie akcji możemy zrobić jeden z pięciu ruchów:

  • zagrać kartę,
  • zaatakować bazę przeciwnika,
  • wykorzystać jakąś umiejętność z naszych zagranych kart,
  • spasować,
  • przejąć inicjatywę.

Zagrywanie karty — możemy opłacić koszt naszymi zasobami i zagrać kartę z ręki na planszę, układamy ją odpowiednio na pole ziemi lub kosmosu, to tymi kartami będziemy mogli zaatakować przeciwnika. Kartą na planszy można zaatakować bazę lub jednostkę przeciwnika. Jak w każdym przypadku wyczerpaną (zużytą kartę) obracamy bokiem o 90 stopni (fachowcy mówią na to „tapowanie”). Wyczerpana karta nie może podejmować akcji, dopiero gdy odtapujemy ją w nowej turze, może wrócić do zabawy.

Fot. Archiwum prywatne

Dodawanie zasobów w trakcie gry: dobierając karty na rękę, czytajcie uważnie, jakie ma ona właściwości. Może zaatakować albo np. przygotować jakąś jednostkę. Taką zdolność ma np. Leia Organa. Gdy zagrasz tę kartę, choć sama staje się wyczerpana, możesz albo wyczerpać daną jednostkę albo odnowić u ciebie jedne zasób — czyli jeszcze w tej samej turze możesz zyskać zasób potrzebny do zagrania jakiejś karty. Smaczków i zdolności jest całkiem sporo, każda karta czymś może zaskoczyć. Oprócz kart atakujących są też karty tarczy, która może chronić twoje zasoby przed atakiem przeciwnika. Jeśli kończysz swoją turę, pasujesz i nadchodzi kolej na działanie przeciwnika.

Fot. Archiwum prywatne

Po zakończeniu tury dobierasz dwie karty na rękę, jedną kartę z ręki możesz dołożyć do swoich zasobów. Wszystkie zasoby wracają do gry, czyli możesz z nich ponownie skorzystać.  Zagrane na planszy karty jednostek, wydarzeń itd. również wracają do zabawy, czyli znów odwracamy je (odtarowujemy) i możemy korzystać z ich właściwości w nowej turze. Warto budować sobie zapas w zasobach, bez opłacenia kosztu jakiejś akcji za dużo nie zrobicie. No i jest jeden bajer. Każdy lider ma swoją epicką akcję, której można użyć tylko raz, jednak wymaga ona sowitej opłaty. U Vadera epicka akcja kosztuje 7 zasobów, a u Luke’a 6.

Fot. Archiwum prywatne

I tak toczy się gra. Jeżeli oberwiemy podczas ataku, oznaczamy na naszej karcie za pomocą żetonu siłę obrażeń.

Z trudniejszych rzeczy, trzeba jeszcze pamiętać o symbolach aspektów. Choć w talii podstawowej nie będą nam za bardzo utrudniały rozgrywki. Na kartach znajdują się kolorowe symbole aspektów:

Fot. Screen z instrukcji / materiały prasowe

Aspekty są ważne, jeśli dokładasz sobie dodatkowe karty i budujesz nietypowego decka. A w takiej sytuacji może zdarzyć się, że zagrywana karta ma inne aspekty niż nasza baza lub lider, a to podbija jej koszt o dodatkowe zasoby, za każdą taką niezgodność.

Oczywiście zdolność, upgrade i inne bajery, wypisane są na zagrywanych kartach. Są akcje, które są związane z zagraniem karty, zdolności, które wpływają na inne karty itepe, itede. Tego omówić się nie da, trzeba z nich korzystać podczas gry. Wszystko na kartach jest dobrze opisane.

I to wszystko w dużym skrócie. Mam nadzieję, że ta mini ściągawka dla początkujących graczy okaże się dla was pomocna.

Bajery dodatki i akcesoria — czyli to, co tygryski lubią najbardziej

Oczywiście do gry Star Wars: Unlimited — Spark of Rebellion mamy całą masę bajerów i dodatków. My również w paczce od Rebel znaleźliśmy kilka bonusów ekstra.

Zacznijmy do podstawy: czyli dodatkowych kart. Cała zabawa i aspekt kolekcjonerski polega na tym, by zbierać sobie karty, kompletować unikalne decki i wymieniać ze znajomymi. Paczkę kart niespodzianek (nigdy nie wiadomo, co się trafi) możecie dokupić sobie w cenie ok. 20 zł tutaj. My dostaliśmy trzy paczuszki, w każdej paczce znajdowała się jedna karta lidera, jedna bazy i 14 kart do gry. Trafiły się tylko dwa powtórzenia, więc wnioskuję, że zaplanowana przez producenta pula jest naprawdę szeroka. w każdej paczce były też tzw. epickie karty, piękne, błyszczące i holograficzne 🙂

Star Wars: Unlimited

Fot. Archiwum prywatne

Dostaliśmy również zestaw pięknych koszulek na talie podstawowe. Foliowe koszulki pochodzą z serii Art i mają bajeranckie rewersy. No nie da się nie zachwycać (wiem, że gadam jak kompletny nerd, ale to wszystko jest tak pięknie dopieszczone, że nie można inaczej). Mamy więc koszulki z Vaderem i Lukiem.

Fot. Archiwum prywatne

Znaleźliśmy również w przesyłce fajne akrylowe znaczniki do zastąpienia tych kartonikowych zawartych w zestawie startowym. Znacznie ułatwiają grę, ponieważ wyraźnie różnią się między sobą kształtami i kolorami. W zestawie mamy 55 tokenów, ale pojawiają się też żetony, których nie ma w wersji podstawowej.

Star Wars: Unlimited akrylowe tokeny

Fot. Archiwum prywatne

I perła w koronie, czyli pudełeczko godne króla. Tak, jest drogie, ale warto. Będziecie je obmacywać i układać w nim karty jak mała dziewczynka pierścionki w swojej szkatułce. 😀

Gamegenic: Star Wars Unlimited - Double Deck Pod

Fot. Archiwum prywatne

Gamegenic: Star Wars Unlimited – Double Deck Pod to pudełkowy mercedes. Podwójne pudełko mieści cały set, czyli dwie zakoszulkowane talie (i zostaje jeszcze trochę miejsca na nowe karty) znaczniki itd. Do wyboru są również inne kolory i pudełka pojedyncze. Zresztą wszystkich akcesoriów jest od groma. My z pewnością niedługo skusimy się na maty do gry, bo szkoda nam ryzykować popsucie papierowych plakatów. Wszytko, obejrzycie na stronie Rebel o tutaj.

Fot. Archiwum prywatne

Fot. Archiwum prywatne

Fot. Archiwum prywatne

Dziękujemy wydawnictwu Rebel za możliwość zagrania przedpremierowo w tę perełkę. Możecie nam na razie tylko pozazdrościć i czekać na głośną premierę tego tytułu. 😉

Fot. Archiwum prywatne

PS: Online dostępna jest tylko talia podstawowa.

PS2: na tym dobrodziejstwa się nie kończą, gra ma kosmiczną promocję, zwłaszcza za oceanem. Planowane są liczne wydarzenia, turnieje i eventy. Jeśli się wkręcicie, będziecie mieli długo co robić!

Informacje o grze: Star Wars: Unlimited — Spark of Rebellion – Two-Player Starter

Fot. Materiały prasowe

Wydawca: Fantasy Flight Games


Wpis powstał we współpracy z Rebel

Zdjęcia: Archiwum prywatne, materiały prasowe

Odwiedź nas na Facebooku

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Emocje 26 lutego 2024

Czy miłość to dobry lek? Jak uczucia pomagają w kształtowaniu naszego zdrowia

Dbanie o zdrowie serca i umysłu to fundamentalny element prowadzenia satysfakcjonującego życia. Jednym z najważniejszych czynników, który może wpływać na te obszary, jest miłość. To właśnie ona, w różnych swoich formach, wyznacza nie tylko rytm naszego serca, ale i kształtuje nasze codzienne doświadczenia oraz oddziaływanie na świat zewnętrzny. Zarówno miłość romantyczna, jak i miłość rodzinna czy przyjacielska, odgrywają kluczową rolę w naszym samopoczuciu i kondycji fizycznej, stanowiąc filar wsparcia i harmonii w życiu.

Miłość romantyczna, często związana z młodością i entuzjazmem, wprowadza do życia pozytywne emocje, wzmacniając zdolność podejmowania odważnych decyzji. Hormony szczęścia, takie jak endorfiny, uwolnione podczas tej formy miłości, wpływają korzystnie na ogólne samopoczucie i sprawność fizyczną. Romantyczne uczucie ustępuje jednak miejsca stabilniejszym formom miłości w późniejszych etapach życia. Miłość rodzinna i przyjacielska, oparte na długotrwałych relacjach, są kluczowe dla poczucia bezpieczeństwa, stabilizacji i wsparcia emocjonalnego.

Miłość rodzinna i przyjacielska stanowią istotny filar dla zdrowia psychicznego i fizycznego jednostki. Badania przeprowadzone przez ekspertów ukazują, że bliskość fizyczna, jak dotyk, głaskanie czy przytulanie, wydzielające endorfiny, wpływa korzystnie na samopoczucie i zmniejsza ryzyko chorób. Relacje przyjacielskie i rodzinne działają jak tarcza przeciwko stresem i depresją, tworząc bezpieczne miejsce wsparcia emocjonalnego – komentuje Anna Rogińska z 4DCenter.

Brak miłości lub uczucie izolacji może negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne i fizyczne. Osoby samotne często wykazują wyższe ciśnienie krwi, a badania wskazują, że miłość i relacje społeczne są kluczowe dla wzrostu odporności organizmu na różne choroby. Brak bliskich relacji może wpływać na obniżenie poziomu serotonin, neuroprzekaźnika związanego z regulacją nastroju, co z kolei może predysponować do problemów psychicznych. Stres związany z izolacją społeczną może prowadzić do podwyższenia poziomu kortyzolu, co z kolei zwiększa ryzyko różnych schorzeń, w tym chorób sercowo-naczyniowych. Istnieje także związek między brakiem miłości a negatywnym samopoczuciem fizycznym. Osoby doświadczające braku bliskości emocjonalnej mogą często odczuwać chroniczne zmęczenie, brak energii oraz mają trudności w utrzymaniu zdrowego trybu życia, co może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak otyłość czy cukrzyca.

W świetle rozmowy na temat wpływu miłości na zdrowie psychiczne i fizyczne jednostki, staje się jasne, że troska o relacje romantyczne, rodzinne i przyjacielskie jest kluczowym elementem prowadzenia zdrowego i satysfakcjonującego życia. Bliskość fizyczna, wsparcie emocjonalne oraz wspólne przeżywanie radości i trudności, które niosą ze sobą różne formy miłości, wpływają na ogólne samopoczucie jednostki. Nie bez znaczenia pozostaje także rola miłości do siebie w kontekście zdrowego stylu życia. Samoakceptacja i pozytywne podejście do siebie mogą motywować do podejmowania korzystnych dla zdrowia decyzji, takich jak aktywność fizyczna czy zdrowa dieta. W ten sposób, miłość do samego siebie może być kluczowym elementem utrzymania równowagi między zdrowiem psychicznym a fizycznym.

W obliczu coraz bardziej wymagającego stylu życia, gdzie stres i izolacja stają się coraz bardziej powszechne, warto zwrócić uwagę na znaczenie pielęgnowania relacji miłosnych w różnych formach. Niezależnie od wieku czy etapu życia, miłość stanowi nieodłączny składnik dobrostanu człowieka. Dlatego też, podczas podejmowania decyzji dotyczących zdrowego stylu życia, warto pamiętać o znaczeniu miłości w codziennym funkcjonowaniu. To właśnie ona może być dla nas jednym z najskuteczniejszych form profilaktyki zdrowotnej – kończy Anna Rogińska.

 

4DCenter to ekskluzywne centrum diagnostyczne, które doskonale odpowiada na indywidualne potrzeby pacjentów. Zapewnia wizyty dopasowane do harmonogramu i oczekiwań klientów. W trakcie badań zapewniany jest specjalny strój, zapewniający wygodę i komfort. Centrum wyróżnia się wysokim standardem jakości obsługi. Dodatkowo oferuje różnorodne pakiety przeglądu zdrowia, zawierające dodatkowe konsultacje specjalistów, co pozwala kompleksowo zadbać o stan zdrowia każdego pacjenta. 4DCenter znajduje się przy ul. Senatorskiej 2 w Warszawie. 

Strona www: www.4d.center

Kontakt dla mediów: 

Michał Kozłowski, Agencja Face it!; m.kozlowski@agencjafaceit.pl, 452 931 565

 

Źródło wpisu: informacja prasowa

Obraz Denise Husted z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Gry planszowe i nie tylko 25 lutego 2024

Zapowiedzi od Galakty na rok 2024!

Zapowiedzi od Galakty na rok 2024 są już nam znane!. W tym roku trzymajcie blisko portfele, bo nowości i zapowiedzi od wydawnictw planszówkowych to istna kopalnia pomysłów na wspólne chwile nad planszą. Wydawnictwo Galakta głosiło zapowiedzi na swoim profilu FB . Specjalnie dla Was zebraliśmy je w jednym miejscu i podzieliliśmy na kategorie wiekowe. Gotowi?

No to zaczynamy!

Zapowiedzi od Galakty – Dodatki

Fire and Swords, drugie rozszerzenie do Wojny o Pierścień

Rozszerzenie zawiera 60 nowych kart frakcji, 9 nowych ścieżek, 9 nowych pól bitew oraz 13 potyczek — nowego rodzaju kart pól bitew reprezentujących mniejsze osady i fortyfikacje świata Wojny o Pierścień, takie jak Brody na Isenie i Bree. W grze pojawią się także 3 zupełnie nowe frakcje: Nortowie dla Wolnych Ludów oraz Easterlingowie i Zbóje dla Cienia.  Dodatek wprowadza do gry nowe scenariusze, w tym jeden pozwalający na grę w aż sześć osób!

Omeny Faraona

To dodatek do Znaku Starszych Bogów. Ekspedycja do Egiptu, mająca na celu zbadanie odmętów Bezświetlnej Piramidy, nie jest dla ludzi o słabych nerwach. Być może opowieści o Czarnym Faraonie to tylko bujdy… a być może zapomniane komory istotnie skrywają upiorne tajemnice, których lepiej nie wydobywać na światło dzienne…

Rozszerzenie Omeny Faraona przeniesie badaczy do pełnych zgiełku placów targowych Kairu, gdzie poczynią przygotowania do swojej wyprawy, następnie wyruszą oni do królewskiej nekropolii w Dahszur, gdzie antyczne zło usiłuje powrócić do świata żywych. Sześciu nowych badaczy będzie zdobywać potężne Relikty, które pomogą im w odparciu ciemności ziejącej z ukrytych komór piramidy. Rozszerzenie zawiera również nowych Sprzymierzeńców, potwory i talię Mitów.

Zapowiedzi od Galakty — Nowości dla graczy 8+

Dragonkeepers

W grze wcielicie się w rywalizujących ze sobą magów. Będziecie mieli do dyspozycji dwa stosy kart, tworzące „Księgę Magii”, które określą ile i jakiego rodzaju smoki możecie posiadać w swoim stadzie. Z każdą pozyskaną kartą te limity będą się zmieniać, lecz na szczęście możecie rzucać zaklęcie, które zwróci wasze karty do Księgi Magii, dzięki czemu zyskacie szansę na modyfikowanie wartości dla waszych potrzeb! Ale które smoki poświęcić, by osiągnąć zwycięstwo?

Liczba graczy: 2-4 graczy

Czas rozgrywki: 20 min

Wiek sugerowany: +8 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/383109/dragonkeepers

Zapowiedzi od Galakty – Nowości dla graczy 10+

Lost code

Nowy Świat to miejsce pełne pułapek, niezwykle nieprzyjazne dla zapuszczających się tam odkrywców. Mimo to nie potrafisz się powstrzymać — to twoja pasja! Jednak tym razem zabrnąłeś chyba za daleko…

Eksploracja Świątyni Słońca wymaga nie tylko niesamowitej odwagi, ale i sprytu. Czy uda ci się rozwiązać zagadki, które przygotował dla ciebie Wąż, i ujdziesz z życiem? Czy odnajdziesz zaginiony kod i uciekniesz straszliwemu przeznaczeniu, czy też zostaniesz jego ofiarą?

Lost Code to angażująca gra dedukcji dla 2 do 4 graczy, w której musisz odszyfrować swój kod, widząc jedynie liczby pozostałych graczy! Zdobądź jak najwięcej punktów poprzez poprawne obstawianie swoich wartości, ale nie zapomnij o najważniejszym — znajdź swój zaginiony kod!

Liczba graczy: 2-4 graczy

Czas rozgrywki: 60 min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/299702/lost-code

Władca Pierścieni: Wyprawa do Góry Przeznaczenia

Misja Froda, polegająca na zniszczeniu Jedynego Pierścienia w ogniu Góry Przeznaczenia, jest pełna niebezpieczeństw. Na szczęście podczas wyprawy może on liczyć na pomoc swoich wiernych sojuszników. Współpracujcie i właściwie wybierajcie kości, aby poruszać pionkami członków Drużyny Pierścienia po bogato ilustrowanej planszy Śródziemia. Czy Frodo zdoła dotrzeć do Góry Przeznaczenia, nim wyczerpie się jego odwaga? W tej kooperacyjnej grze planszowej wszyscy wspólnie wygrywacie lub przegrywacie.

Rozgrywka pozwoli wam wziąć udział w niebezpiecznej wyprawie, jaką musiał odbyć Frodo, aby wrzucić Jedyny Pierścień w ogień Góry Przeznaczenia i dzięki temu zdławić mroczną moc Saurona. Dołączcie do wiernych towarzyszy dzielnego hobbita i prowadźcie Drużynę Pierścienia przez krainy Śródziemia. Przemierzajcie miejsca znane z Władcy Pierścieni i strzeżcie się okrutnych Nazgûli. Czy pomożecie Frodowi wypełnić jego misję, a może będziecie świadkami jak Jedyny Pierścień złamie jego wolę? Podejmiecie wyzwanie? Wspólnie wygracie, jeżeli Powiernicy Pierścienia dotrą do Góry Przeznaczenia.

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 50 min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/…/lord-rings-adventure-mount…

Filantropi

Filantropi, czyli nowe wydanie kultowej gry Hab & Gut autorstwa Carlo Rossiego. Poza odświeżoną szatą graficzną zawiera ono także tryb umożliwiający rozgrywkę dla dwóch graczy.

Nie jesteś pierwszym lepszym kupcem. Obracasz towarami z całego świata i masz dostęp do zakulisowych informacji, które pozwalają ci lepiej inwestować i manipulować rynkami. Zresztą nie tylko ty, konkurencja nie śpi. Twoi rywale również znają rynek od podszewki i będą w stanie zareagować na każdy twój ruch, jednocześnie handlując tymi samymi cennymi towarami, które sam masz na oku. Musisz wykazać się przebiegłością i przechytrzyć ich dzięki dobrej strategii i intuicji.

Pamiętaj jednak, że bogactwo nie jest jedyną miarą sukcesu, kiedy w grę wchodzą względy i pozycja wśród wpływowych wyższych sfer. Musisz jeszcze zadbać o swoją reputację! Aby zdobyć szacunek w oczach śmietanki towarzyskiej, musisz także zabłysnąć bezinteresownością poprzez ogromne darowizny na cele charytatywne. Samolubny kupiec dzielący się zbyt małą częścią swego majątku będzie skazany na porażkę niezależnie od tego, ile kapitału uda mu się zgromadzić…

Wygrywa gracz, który na końcu gry będzie miał największą ilość pieniędzy. Jednak przed wyłonieniem zwycięzcy, gracz, który przekazał najmniej pieniędzy na cele charytatywne, automatycznie przegrywa, niezależnie od tego, ile pieniędzy zarobił.

Liczba graczy: 3-5 (z trybem dla 2 graczy)

Czas rozgrywki: 45 min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/38863/rich-and-good

Rauha!

Dynamiczna gra o intuicyjnych zasadach dla 2-5 graczy od wydawcy docenionego w Polsce i na świecie Nidavellir! Niezmierzone boskie moce pozwalają ci wpływać na środowisko. Kształtuj je więc, by przemienić ten świat w kolebkę energii życiowej, strażnika pokoju i harmonii na nadchodzące wieki. Zgromadź jak najwięcej energii życiowej, aby wygrać grę. Masz 2 ery, by dowieść swej wartości i przemienić swój świat w energetyczne centrum Rauhy. W czasie I ery na dziewiczych ziemiach pojawi się dzika natura, która rozkwitnie pod twą pieczą. W czasie II ery cywilizacje będą się rozwijać.

Rozgrywka w grze Rauha trwa 12 tur, podczas każdej z nich gracze będą wybierali karty biomów i kładli je na swoje plansze, co zapewni dodatkowe bonusy pod koniec tury oraz przy punktowaniu, które odbywa się co 3 tury.

Przemyślane układanie kart biomów jest ważne, ponieważ co turę efekty z kart będą się uruchamiały w aktywnym rzędzie lub kolumnie.

Uczyń swój świat najbogatszym w energię życiową, aby wygrać grę!

Liczba graczy: 2-5

Czas rozgrywki: 45min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/371922/rauha

Altay: Dawn of Civilization!

Gdzieś pośród dzikich ostępów rozległego kontynentu, cztery tajemnicze i potężne ludy na przestrzeni niezliczonych wieków kształtowały swe cywilizacje, łącząc magię z technologią oraz dbając o harmonię z naturą i między sobą. Jednak nastają nowe czasy, a wraz z nimi przybywają obcy osadnicy z innymi zwyczajami i zaawansowanymi technologiami. Jako przywódca jednego z rodzimych ludów Altay będziesz musiał sam określić, jak odniesiesz się do przybyszów i niesionych z ich napływem zmian. Zaakceptujesz i zasymilujesz obcych i ich innowacje, czy jednak będziesz obstawać przy starożytnych tradycjach? Skupisz się na rozwoju swej cywilizacji i upamiętnianiu jej osiągnięć, czy też na poszerzaniu swych terytoriów i rozwiązywaniu wszelkich problemów za pomocą armii? Tylko od ciebie zależy, czy przyjmiesz to wszystko z otwartymi ramionami… czy raczej z zaciśniętą pięścią!

Altay: Dawn of Civilization to gra, która łączy w sobie i skupia się na kilku mechanikach: rozwoju cywilizacji, budowaniu własnej talii kart i poszerzaniu swojego terytorium. Różna liczba nieco różniących się od siebie kart „podstawowych” zapewnia każdemu z ludów asymetryczny start. Dalej z kolei to już do graczy będzie należało zarządzanie talią kart, które posłużą do zdobywania zasobów, rozbudowy osad, a także do ekspansji i działań wojennych.

Aby zwyciężyć konieczny będzie balans między zdobywaniem nowych terytoriów, rozwojem technologicznym oraz upamiętnianiem na wieki osiągnięć własnej cywilizacji. Przyszłość Altay jest w Twoich rękach!

Liczba graczy: 2-4

Czas rozgrywki: 30-90 min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/…/334537/altay-dawn-civilization

Zapowiedzi od Galakty — Nowości dla graczy 12+ i 13+

Polska edycja Stationfall

Wyobraź sobie zbieraninę przypadkowych ludzi, robotów oraz istot niedających się zaklasyfikować do żadnej z tych kategorii. Wszyscy oni mają unikalne zdolności, własne cele i powiązania, ale łączy ich jedno – znajdują się na stacji kosmicznej, która za mniej niż 15 minut zmieni się w popiół. Jesteś jednym z nich i wraz ze swoimi wspólnikami chcesz zrealizować swoje tajne cele. Nie masz jednak pewności, czy powinieneś im ufać – być może za twoimi plecami spiskują również z innymi, co może stanowić dla ciebie poważny problem. Poza tym na pokładzie znajduje się również jakiś potworny tajny projekt broni, a to z kolei może stanowić zagrożenie dla wszystkich znajdujących się na stacji.

Stationfall to gra pełna kreatywnych rozwiązań, która z czasem będzie się zmieniać, wynaturzać i pokazywać zęby. W najlepszych turach wykorzystasz wyjątkową taktyczną swobodę i intrygi do osiągnięcia celu swojej tajnej tożsamości, a także wydedukujesz tożsamość i cele swoich przeciwników. Stationfall to złożona gra, pełna chaosu i niebezpiecznych zmiennych. Powodzenia!

Liczba graczy: 1-9 graczy

Czas rozgrywki: 90-120 min

Wiek sugerowany: +12 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/316624/stationfall

The Old King’s Crown

To pełna blefu i strategicznych zwrotów akcji gra karciana, w której wcielicie się w pretendentów do królewskiego tronu. Walka o koronę nie będzie łatwa i przyjemna, dlatego będziecie musieli w pełni wykorzystać swoje unikalne zdolności, aby przechytrzyć przeciwników!

Jako przywódcy różnych ugrupowań będziecie zgłaszali swoje roszczenia do tronu, zarówno jawnie, jak i w tajemnicy rozmieszczając przy tym swoje siły i tocząc boje o najcenniejsze dla Was lokalizacje. Jednak uważajcie! Inni gracze na pewno postarają się pokrzyżować Wam plany własnymi intrygami.

Szlachta, buntownicy, dzikie plemiona czy tajemnicze zgromadzenie… W czyje ręce powierzysz królewską władzę?

W grze The Old King’s Crown rozsyłacie swoich Heroldów do terytoriów, o które będziecie chcieli zawalczyć – a czy faktycznie, czy tylko w ramach dywersji, to już osądzi historia. Następnie do różnych regionów planszy zagrywacie jednocześnie zakryte karty ze swojej ręki, które potem odkrywacie i rozpatrujecie. Wygranie tych starć zapewni różne nagrody, które Was wzmocnią i pozwolą zyskać to, co w grze najcenniejsze, czyli wpływy. Zwycięstwo czeka na tych, którym uda się osiągnąć i utrzymać do końca rundy określoną, zależną od liczby graczy liczbę wpływów.

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 60-90 min

Wiek sugerowany: +12 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/357873/old-kings-crown

Zoo Tycoon

W Zoo Tycoon: Gra Planszowa wcielacie się w rolę menedżerów czterech parków miejskich. Miasto ma w planach modernizację tych terenów zielonych i ma nadzieję, że wzbogacenie ich o zwierzęta sprawi, że staną się bardziej atrakcyjne dla społeczności. Aby zapewnić projektowi szerokie poparcie polityczne, ogrody zoologiczne muszą być finansowo samowystarczalne i przyczyniać się do ochrony przyrody. Po pierwszej ewaluacji zarząd wszystkich nowo-otwartych zoo zostanie scentralizowany. Kandydat, który w ciągu tych 7 lat wykaże się największą skutecznością może spodziewać się nominacji na to lukratywne stanowisko.

Zoo Tycoon: Gra Planszowa rozgrywana jest przez 7 rund. Każda z rund podzielona jest na 4 pory roku. Wiosną, rozpoczyna się nowy rok i na świat przychodzi potomstwo. Latem, zajmujemy się wyjazdami i przybyciami zwierząt. Jesienią odbywa się budowa nowych wybiegów, natomiast w zimie następuje zakończenie i podsumowanie roku. Na koniec gry, gracze porównują ze sobą punkty zdobyte na torach Ochrony Przyrody i Popularności. Niższa z tych dwóch wartości reprezentuje ilość zdobytych punktów. Grę wygrywa gracz z największą liczbą punktów.

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 120-180 min

Wiek sugerowany: +13 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/…/370757/zoo-tycoon-board-game

Zapowiedzi od Galakty – Nowości dla graczy 14+

Mały Epicki Cthulhu

Nowe Arkhamoore w 1920 roku, było miasteczkiem położonym na ponurej i raczej zapomnianej wysepce z dala od lądu. Trudno jednak mówić, by było ono spokojne… Kosmiczne byty wyłaniają się z morskiej kipieli i zamieniają to uśpione miejsce w prawdziwy dom wariatów!

W kooperacyjnej grze Mały Epicki Cthulhu, 1-4 graczy, wcielających się w unikatowe postaci, będzie współpracować, aby przetłumaczyć Necronomicon, zdemaskować Wielkiego Przedwiecznego i zamykać portale, dzięki czemu ostatecznie wygnają zło tam, skąd przybyło. Aby to osiągnąć, grający będą musieli zwalczać szaleństwo, rozprze się po mieście, tłumaczyć strony księgi, walczyć z Kroczącym między Światami i zapobiegać przekształcaniu się poszczególnych lokalizacji w gniazda szaleństwa. Innowacyjne połączenie mechaniki budowania worka i push-your-luck, koło szaleństwa, które zapewni tak charakterystyczną dla gier Cthulhu niepewność i wyjątkowa regrywalność to tylko kilka z zalet tej emocjonującej gry.

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 30-60 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/404893/tiny-epic-cthulhu

Małe Epickie Dinozaury!

Małe Epickie Dinozaury to gra dla 1-4 graczy, w której jako ranczer ze smykałką do interesów będziesz wysyłał swoich pracowników, aby pozyskiwali nowe dinozaury na twoje ranczo, zdobywali wymagane do ich wyżywienia, zasoby odkrywali ułatwiające pracę technologie. Wszystko po to, by w odpowiednim momencie dinozaury mogły się rozmnożyć, i abyś mógł zrealizować lukratywne kontrakty, które dadzą punkty zwycięstwa. Musisz być jednak bardzo ostrożny! Zbyt agresywna hodowla może doprowadzić do konfliktów między poszczególnymi gatunkami tych prehistorycznych gadów. Każdy gatunek chce mieć osobną zagrodę, a powierzchnia rancza nie jest z gumy! Ucieczki dinozaurów, a nawet sporadyczne pożarcia to coś, z czym również będziesz musiał się zmierzyć!

Czy zdołasz pokierować swoim ranczem tak, by być najlepszym w tym biznesie?

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 30-60 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boar…/291508/tiny-epic-dinosaurs

Catan: Nowe Energie!

Od odkrycia Catanu wiele się zmieniło i małe wioski stały się imponującymi ośrodkami badawczymi. Wraz z rozwojem pojawiło się kolejne poważne wyzwanie: zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na energię.

Na początku zauważysz, jak łatwo jest budować elektrownie i używać paliw kopalnych używać, które są tanie i wydajne. Jednak w trakcie rozgrywki prawdopodobnie zaczniesz się zastanawiać, czy nie warto przejść na odnawialne źródła energii. Owszem, są droższe, ale mają pozytywny wpływ na środowisko, a tym samym na życie na przyszłość wyspy. Jaką decyzję podejmiesz? Przyszłość Catanu jest w Twoich rękach!

Konsekwencje twoich decyzji wpłyną na przebieg gry. Zbyt duże zanieczyszczenie może oznaczać zagładę i wcześniejsze zakończenie gry. A jakby tego było mało, niespodziewane wydarzenia spowodowane zanieczyszczeniami nieraz pokrzyżują twoje plany. Przygotuj się na wysoce energetyczną rozgrywkę!

Gra jest już w pełni przetłumaczona i obecnie czekamy na rozpoczęcie produkcji.

Liczba graczy: 3-4 graczy

Czas rozgrywki: 90 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/board…/408727/catan-new-energies

Trudvang: Legendy autorstwa

Tytuł ten to kooperacyjna gra o heroicznych przygodach, w której od 1 do 4 graczy wciela się w rolę śmiałych bohaterów walczących z wszechogarniającymi siłami mroku, a sama gra zawiaduje wrogami, wydarzeniami oraz innymi przeciwnościami.

Koszulki na planszach mapy i przygody pozwalają śledzić fabułę opowieści, znajomości nawiązywane przez graczy, różne wybrane ścieżki i aktualny stan świata gry. Każda przygoda stanowi część kampanii, stopniowo ujawniającej kolejne wyzwania, tajemnice, testy, decyzje oraz punkty zwrotne, które bohaterowie muszą sprawdzić lub z którymi muszą się zmierzyć. Każdy wybór ma znaczenie i pozostawia ślad na krainie oraz jej mieszkańcach kształtując ich przyszłość. Los Trudvangu jest w waszych rękach.

Gra planszowa, oparta została o nagradzaną grę fabularną Trudvang Chronicles od wydawnictwa RiotMinds, a za opracowanie graficzne odpowiadają Alvaro Tapii i Paul Bonner.

Gra jest już w pełni przetłumaczona i obecnie czekamy na rozpoczęcie produkcji.

Liczba graczy: 1-4

Czas rozgrywki: 60 min

Wiek sugerowany: + 14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/266064/trudvang-legends

Pax Hispanica

Jako młodzieniec z Hiszpanii, Anglii, Francji, Holandii czy Kurlandii za życiowy cel postawiłeś sobie zostać wpływowym dworzaninem, wyzwolicielem albo po prostu – piratem z Karaibów. Jest XVII wiek, więc praktycznie wszystko należy do korony hiszpańskiej, inkwizytorzy bacznie nasłuchują, czarny rynek się powiększa, a żadna podróż nie jest bezpieczna przed atakami korsarzy. Każdego roku żeglujesz między wyspami, aby transportować, plądrować, przemycać i zastawiać zasadzki na łodzie wyładowane srebrem, perłami, klejnotami, a także bezcennymi reliktami przeznaczonymi na finansowanie kolejnych ambicji korony.

Pax Hispanica to asymetryczna gra dla 1-5 graczy autorstwa Phila Eklunda. Mechanika gry – podobnie jak inne gry z serii Pax – skupia się przede wszystkim na budowaniu swojego zestawu kart i manipulowaniu rynkiem. Gracze mogą wybrać jedną z 4 ścieżek kariery i dróg do zwycięstwa, które mogą zmienić przyszłość imperium hiszpańskiego!

Liczba graczy: 1-5 graczy

Czas rozgrywki: 60-150 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/373701/pax-hispanica

Black Orchestra!

W miarę jak żelazna pięść Hitlera zaciska się na Niemczech, a dowody jego zwyrodniałego fanatyzmu stają się coraz bardziej widoczne, ludzie z najwyższych szczebli Rzeszy zaczynają planować na niego zamach. Czas jednak nagli, a straszliwe ambicje Hitlera rosną z każdą chwilą, dlatego garstka intrygantów musi skrupulatnie przygotować plany i wybrać idealny moment do uderzenia. Gestapo ciągle depcze konspiratorom po piętach, nazywając ich „Schwarze Kapelle”, czyli Czarną Orkiestrą. Czy uda im się skutecznie przeprowadzić zamach i położyć kres potwornym zapędom tyrana?

W kooperacyjnej grze Black Orchestra każdy z graczy wcieli się w jedną z historycznych postaci zaangażowanych w spisek przeciwko Hitlerowi. W tej mrocznej i niebezpiecznej pogoni determinacja będzie równie kluczowa, co unikanie podejrzeń i ciągłych kontroli Gestapo. W trakcie gry gracze będą musieli odpowiednio przygotować się do przeprowadzenia zamachu, co przekłada się na spełnienie wymagań wskazanych na pozyskiwanych po drodze kartach intryg. Czas z kolei będą odmierzały kolejne etapy II wojny światowej, reprezentowane przez karty różnych historycznych wydarzeń, które to mogą wiązać się tak z dodatkowymi zagrożeniami, jak i nowymi okazjami dla konspiratorów. Sukces w całym przedsięwzięciu będzie wymagał ścisłej współpracy, podejmowania niełatwych wyborów i odpowiedniego zarządzania ryzykiem.

Zapowiedzi od Galakta

Liczba graczy: 1-5 graczy

Czas rozgrywki: 90 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/156858/black-orchestra

Zdjęcia i opisy — materiały prasowe Wydawnictwa Galakta

Odwiedź nas na Facebooku

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close