Ciąża i dziecko 19 marca 2023

Światowy Dzień Recyklingu – jak uczyć dziecko prawidłowej segregacji odpadów?

Czy wiesz, że w ciągu całego roku każdy z nas produkuje aż 300 kilogramów śmieci? To tyle, ile waży 40 telewizorów! Segregując odpady, nie tylko ograniczamy ich ilość, ale także odzyskujemy surowce i zmniejszamy ilość energii niezbędnej do wytworzenia kolejnych przedmiotów. Planeta Ziemia jest tylko jedna, dlatego łącząc siły z najmłodszymi, mamy możliwość chronić zasoby środowiska, aby zostawić lepszy świat dla nich samych, a także dla przyszłych pokoleń. Podpowiadamy, w jaki sposób uczyć dzieci segregacji, aby przynosiła pozytywne efekty.

Dlaczego edukacja najmłodszych w zakresie ekologii jest tak ważna?

Postępujące zmiany klimatyczne tj. wzrost temperatury powietrza, oceanów, topnienie lodu i podnoszenie się średniego poziomu morza często w sposób nieodwracalny zmieniają obraz Ziemi.  Wiemy już, że za ocieplenie klimatu w wyniku wzrostu gazów cieplarnianych odpowiada w głównej mierze człowiek. Właśnie dlatego edukacja ekologiczna stanowi kluczowy element na drodze do lepszej przyszłości naszej planety oraz życia kolejnych pokoleń. Na naukę właściwych nawyków w trosce o przyrodę, w tym segregacji śmieci nigdy nie jest za wcześnie. Tak naprawdę im wcześniej najmłodsi zaczną praktykować zachowania ekologiczne, tym silniej się u nich ukorzenią, a w rezultacie – zostaną z dziećmi na dłużej. Ważnym zadaniem dorosłych jest zatroszczenie się o najmłodszych już teraz, bo to właśnie oni wkrótce zabiorą decydujący głos w sprawach naszej planety – wyjaśnia Tomasz Rożek, fizyk, popularyzator nauki, ekspert współpracujący z programem edukacyjnym „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.

Segregacja jest naprawdę prosta!

W całej Polsce obowiązuje jednolity system segregacji, który polega na umieszczaniu konkretnych rodzajów odpadów w kolorowych pojemnikach. Tylko poprzez stosowanie się do wytycznych będzie możliwe ponowne wykorzystanie odpadów, czyli poddanie ich recyklingowi.
Wytłumacz dziecku, co ląduje w poszczególnych pojemnikach:
  • Do żółtego wrzucamy tworzywa sztuczne i metal – puste i zgniecione plastikowe butelki, zakrętki od butelek i słoików, plastikowe opakowania, np. po żywności czy środkach czystości, plastikowe torebki, worki foliowe, kartony po sokach i mleku, zgniecione puszki po napojach i żywności.
  • Do niebieskiego wrzucamy papier – czyste opakowania z papieru i tektury, gazety, czasopisma i ulotki, kartony, zeszyty, książki, papier biurowy.
  • Do zielonego wrzucamy szkło z opakowań szklanych, np. puste butelki, słoiki, opakowania po kosmetykach, puste opakowania po lekach.
  • Do brązowego wrzucamy odpadki organiczne – warzywne i owocowe, skorupki jaj, fusy po kawie i herbacie, zwiędłe kwiaty oraz rośliny doniczkowe, resztki jedzenia – bez mięsa, kości oraz tłuszczów zwierzęcych.

Prawidłowo segregowane odpady pozwalają ponownie wykorzystać surowce do produkcji np. papierowych, szklanych czy aluminiowych opakowań. Niestety wciąż 60% wyrzucanych odpadów trafia do czarnego pojemnika na odpady zmieszane, które nie nadają się do recyklingu. Warto to zmienić. Wystarczy, że bardziej przyłożymy się do segregacji, a szansa na przetworzenie odpadów drastycznie wzrośnie. W przypadku tworzyw sztucznych nawet 13-krotnie. Dzięki takim dobrym zwyczajom, przyczynimy się do niemarnowania zasobów i pozostawimy kolejnym pokoleniom czystszą oraz zdrowszą planetę – tłumaczy Paweł Lesiak, wiceprezes Interzero, partnera projektu Kubusiowi Przyjaciele Natury.

Jak skutecznie uczyć najmłodszych segregacji?

Edukując młodego człowieka, warto przede wszystkim pamiętać, że najwięcej efektów przynosi zdobywanie wiedzy poprzez doświadczanie i obserwacje. Dlatego na samym początku pozwól dziecku nauczyć się odróżniania od siebie poszczególnych rodzajów materiałów, czyli np. plastiku od papieru, tworzyw naturalnych od tworzyw sztucznych itp. W następnym kroku wyjaśnij, że każdy rodzaj śmieci powinien lądować w konkretnym kolorowym pojemniku. Na tym etapie możesz wytłumaczyć, dlaczego takie działanie jest ważne – zapewnij, że segregacja pomaga dbać o czystość naszego domu, jakim jest planeta Ziemia. Ponadto dzięki temu możemy odtwarzać wiele przedmiotów i używać ich ponownie. Pokazuj na przykładach, co można uzyskać dzięki przerobieniu papierowych kartonów po zabawce czy plastikowych butelek.
Pamiętaj, że w pierwszych latach życia to właśnie rodzice lub nauczyciele w szkole stanowią dla dziecka przykład do naśladowania. Dlatego starając się wykształcić u najmłodszych odpowiednie nawyki, sami musimy pokazywać im odpowiednie postawy. W innej sytuacji dziecko będzie otrzymywało sprzeczne sygnały, co nie przyniesie pozytywnych rezultatów edukacyjnych.

„Kubusiowi Przyjaciele Natury” – więcej działania, mniej gadania

Aby przekazywanie wiedzy w zakresie szeroko pojętej ekologii było dla opiekunów łatwiejsze, z pomocą przychodzi największy w Polsce program edukacyjny w zakresie ekologii – „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. To bezpłatny projekt skierowany do przedszkoli i uczniów klas I-III szkół podstawowych, który ma na celu budowanie wśród dzieci świadomości ekologicznej. Dzięki programowi najmłodsi uczą się, jak prawidłowo segregować odpady, a także poznają zasady ochrony środowiska, szacunku do roślin i zwierząt, właściwego odżywiania, gospodarowania pieniędzmi oraz aktywnego spędzania czasu w zgodzie z naturą. W ramach projektu mali przyjaciele przyrody realizują zajęcia praktyczne, ciekawe scenariusze lekcyjne, a także ćwiczenia w terenie. Materiały edukacyjne zostały przygotowane przez zespół ekspertów – metodyka, psychologa oraz we współpracy z UNEP/GRID-Warszawa, organizacją wspierającą misję Programu Organizacji Narodów Zjednoczonych [ONZ] ds. Środowiska.
Konkurs szkolny dla uczestników programuWszystkie przedszkola i szkoły podstawowe, które biorą udział w tegorocznej XV edycji programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, mają okazję wziąć udział w konkursie. Wystarczy, że wraz z nauczycielem przygotują pracę, która w kreatywny sposób zaprezentuje zasady, jakimi kieruje się prawdziwy „Kubusiowy Przyjaciel Natury”. Nagroda główna w konkursie to wyposażenie ekopracowni, obejmujące sprzęt multimedialny i pomalowanie sali. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 25 maja 2023 r., a pełna treść regulaminu dostępna jest na stronie internetowej programu.
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Ciąża 19 marca 2023

Najpierw dobra praca, później dziecko. Tak wyglądają priorytety Polek [RAPORT]

„Czy macierzyństwo przeszkadza w rozwoju kariery?” – to jedno z pytań, które w swoim nowym badaniu zadali respondentom autorzy serwisu CVeasy.pl. Okazało się, że większość Polek i Polaków dostrzega nierówne traktowanie kobiet i mężczyzn na rynku pracy, a równy udział w wychowaniu dzieci jest widoczny tylko na papierze. Pracujące matki mają trudne zadanie.

Zdaniem aż 94% ankietowanych oboje rodziców powinno opiekować się potomstwem w takim samym stopniu. Rzeczywistość wygląda jednak zgoła inaczej. Nawet jeśli obie osoby pracują, to pracujące matki zwykle zostają z chorującymi dziećmi w domu, a ojcowie stanowią tylko 1% osób korzystających z urlopu rodzicielskiego. Czego jeszcze dowiadujemy się z raportu CVeasy.pl, przygotowanego we współpracy z agencją Elephate?

Polki chcą być niezależne

Zgodnie z danymi przywołanymi w raporcie, przeciętna Polka planuje zajście w ciążę o 5 lat później niż jeszcze kilka lat temu. Przed 30. urodzinami coraz częściej skupia się na zdobyciu dobrej pracy. Zdaniem aż 85% przepytanych osób kobieta powinna mieć stabilną sytuację zawodową, zanim urodzi dziecko.

Fot. Materiały prasowe

Ponad połowa badanych zgodziła się, że kariera jest równie ważna co rodzina. Jak czytamy w raporcie, zmalał odsetek Polek, które byłyby gotowe zrezygnować z pracy zawodowej nawet w sytuacji, gdyby poziom zarobków ich partnera na to pozwalał. Co istotne, także Polacy są mniej chętni do bycia jedynymi żywicielami rodziny.

Pracujące matki nie mają wystarczającego wsparcia

Wśród skojarzeń z łączeniem macierzyństwa z pracą wysoko plasuje się zmęczenie, ale i samorealizacja. Nic więc dziwnego, że aż 9 na 10 niepracujących zawodowo mam chciałoby wrócić na rynek pracy. W większości powstrzymuje je jednak konieczność opieki nad dziećmi i trudności logistyczne. Według uczestników badania pracujące matki najbardziej odczuwają brak wsparcia bliskich, a w dalszej kolejności – państwa i samych pracodawców.

pracujące matki

Fot. Materiały prasowe

– Mało miejsc pracy jest przygotowanych na nas, matki, w obawie o nasze ewentualne nieobecności – mówi jedna z ekspertek wypowiadających się w raporcie.

Doceniamy pracujące matki

Mimo licznych wyzwań związanych z łączeniem macierzyństwa z pracą, przeważa opinia, że przynosi to więcej korzyści niż strat – także dla dziecka. Ze względu na umiejętność dobrego zarządzania i troskę o work-life balance, Polki i Polacy w większości uznają pracujące matki za równie dobre (61%) lub nawet lepsze (25%) pracownice niż inne kobiety.

Fot. Materiały prasowe

Podczas powrotu na rynek pracy po dłuższej przerwie przydaje się wsparcie, które oferuje stojące za raportem CVeasy.pl. Udostępnia łatwy w obsłudze kreator CV oraz intuicyjne narzędzie do pisania listów motywacyjnych. Aplikacje powstały na bazie wiedzy pozyskanej od samych rekruterów, a z ich podstawowych funkcji można korzystać za darmo.

Fot. Materiały prasowe

Kompletny raport o wpływie macierzyństwa na kariery Polek jest dostępny na CVeasy.pl: https://cveasy.pl/blog/raport-o-sytuacji-matek-na-rynku-pracy


Photo by bruce mars on Unsplash

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Rozwój 19 marca 2023

Hortiterapia sposobem na stres dziecięcy – jak stosować ją na co dzień?

Terapia ogrodnicza, czyli hortiterapia to metoda na poprawę stanu psychicznego i fizycznego człowieka. Stymuluje wszystkie zmysły, pomaga ukoić stres, wspiera rozwój motoryki czy poprawia koncentrację. Stosuje się ją jako wsparcie leczenia konwencjonalnego u osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami fizycznymi i psychicznymi. Jest także doskonałą metodą wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, jak również nauki radzenia sobie z emocjami i stresem.

Dzieci i młodzież na całym świecie obecnie są narażone na różnego rodzaju stres, mają problemy z definiowaniem swoich emocji, coraz częściej słyszy się o zaniżonej samoocenie czy depresji wśród najmłodszych. Południowokoreański Instytut ds. Polityki Młodzieżowej podał, że czynnikiem najbardziej stresującym dzieci są trudności w nauce, których efektem jest niedostosowanie psychiczne do otoczenia. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej wprowadzono zajęcia dot. umiejętności radzenia sobie z emocjami (Social and Emotional Learning Curriculum)[1]. ​
Polskie dzieci i nastolatki również potrzebują wsparcia w zakresie nauki emocji czy radzenia sobie ze stresem. Porównując wyniki badania HSBC z 2010 i 2018 roku u badanych nasiliły się odczuwane subiektywne dolegliwości o podłożu psychicznym, takie jak zdenerwowanie, rozdrażnienie, przygnębienie czy trudności w zasypianiu [2].

Stres dziecięcy a hortiterapia

Okazuje się, że pomocna może być hortiterapia, czyli terapia ogrodnicza. Otaczanie się zielenią i roślinami ma szereg korzystnych właściwości, a ich uprawa – jeszcze więcej. Jak pokazuje badanie przeprowadzone wśród niemal 600 uczniów szkół podstawowych w Korei Południowej, program terapii ogrodniczej znacząco poprawił ich inteligencję emocjonalną, odporność i poczucie sprawczości. Efekty były widoczne zarówno u dziewczynek, jak i chłopców [3].

Ekspozycja na środowisko naturalne w okresie dzieciństwa została uznana za mającą istotny wpływ na uczenie dzieci o wartości życia. Ponadto dowiedziono, że prowadzenie zajęć ogrodniczych w szkołach ma realny wpływ na rozwój uznania dla przyrody, umiejętności życiowych, zdolności akademickich i pozytywnych doświadczeń emocjonalnych. Co więcej, zajęcia umożliwiające kontakt z roślinami pozytywnie wpływają na emocje, zwiększenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych, zmniejszenie stresu i poprawę funkcjonowania układu odpornościowego [4].

– Znaczenie edukacji przyrodniczej jest dostrzegane i wykorzystywane w rozwoju osobowości. Dzieci od najmłodszych lat powinny regularnie przebywać na świeżym powietrzu w otoczeniu przyrody, bo wpływa to korzystnie na ich zdrowie psychiczne i fizyczne. Świat roślin jest też dla dzieci niezwykle ciekawy i umożliwia eksplorowanie wszystkimi zmysłami, co w znaczący sposób wpływa na rozwój intelektualny – przekonuje Joanna Pruban, psycholog i pedagog z Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Instytutu Matki i Dziecka.

Terapia ogrodnicza na co dzień

Hortiterapię warto stosować bez względu na to, czy mieszkamy na wsi, czy w mieście, w bloku, czy w domu z ogrodem. Rośliny możemy uprawiać na balkonie, w mieszkaniu na parapecie czy właśnie w ogrodzie.
– Otaczanie się roślinami daje nam mnóstwo korzyści – uspokaja, łagodzi stres czy poprawia koncentrację. Dobrym pomysłem jest włączenie dziecka w pielęgnowanie zieleni, ponieważ ono – podobnie jak my – ma swoje zmartwienia i również się stresuje. Nasze pociechy, angażując się w pracę przy wysiewaniu nasion i pielęgnowaniu roślin mają poczucie sprawczości, a współpraca z rodzicami buduje ich pewność siebie i wzmacnia świadomość, że mogą polegać na opiekunach. To także atrakcyjna forma spędzania wspólnie czasu, która buduje w dziecku poczucie odpowiedzialności – mówi Joanna Legutko, wiceprezes zarządu polskiego producenta nasion W.Legutko.
– Jako ogrodnik z wykształcenia i matka na co dzień działająca w firmie, która produkuje nasiona, mam poczucie misji edukacyjnej, by pokazywać dzieciom od najmłodszych lat zalety uprawy własnego zielnika czy ogródka. Tak zrodził się pomysł na edukacyjno-społeczną akcję #ZDROWOROSNA skierowaną do szkół i przedszkoli. Każda placówka, która zgłosiła się poprzez formularz otrzyma bezpłatne zestawy dla dzieci do wysiewania nasion – dodaje Legutko.

Hortiterapia dla mieszczuchów

Biorąc pod uwagę szereg korzystnych właściwości, płynących z uprawy roślin, warto wykorzystać zbliżającą się wielkimi krokami wiosnę do stworzenia własnego ogródka, aranżując go na takiej przestrzeni, jaką mamy. Warzywnik możemy zrobić, nawet jeśli dysponujemy jedynie przestrzenią na parapecie czy niewielkim balkonem. Przekonajmy się, jak uspakajające potrafi być pielęgnowanie własnego zielnika oraz jak wiele satysfakcji przynosi. Obserwujmy zachowanie dzieci i rozmawiajmy z nimi o tym, jaką wartość daje im wspólna, nowa aktywność.


1: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7013189/#bib0010
2: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/d/c/3/0/dc3061e1723b49503224bd0a968f493b7ae34935/Dzieci%20si%C4%99%20licz%C4%85%202022%20Raport.pdf
3: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7013189/#bib0010.
4: Tamże.
Joanna Pruban – pedagog, psycholog, pschoonkolog
Absolwentka wydziału psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie oraz wydziału pedagogiki UKSW w Warszawie. Ukończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim z zakresu treningu kreatywności oraz arteterapii dla dzieci i dorosłych, a także kierunek Psychoonkologia na Uniwersytecie SWPS. Posiada 18-letnie doświadczenie w pracy w Klinice Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka, gdzie od 2014 r. prowadzi również Poradnię Psychoonkologiczną.

Joanna Legutko – ogrodnik, ekonomista
Absolwentka Akademii Ekonomicznej i Akademii Rolniczej w Poznaniu. Obecnie wiceprezes zarządu polskiego Przedsiębiorstwa Hodowlano-Nasiennego W.Legutko, w którym zajmuje się marketingiem, sprzedażą, a także produkcją i logistyką. Jest także prezesem Fundacji Chcę Żyć, pomagającej dzieciom z ubogich rodzin, które cierpią na przewlekłe choroby, często onkologiczne.

W.LEGUTKO to polski, rodzinny producent nasion, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym. Źródłem sukcesu marki jest praca u podstaw, blisko ziemi i z miłością do roślin. W.Legutko posiada ponad 1300 hektarów pól produkcyjnych i 236 autorskich odmian nasion. Firma dysponuje największym laboratorium nasiennym w Polsce. W.Legutko jest inicjatorem i organizatorem kampanii edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close