Tajemniczy ogród – lekka, szybka i przepiękna gra karciana
Gra Tajemniczy ogród, stanowi dla mnie pewną zagwozdkę. Z niecierpliwością czekałam na jej premierę wiosną tego roku, no ale jak wiadomo, z dostępnością np. papieru na rynku coraz gorzej. W efekcie gra doczekała się swojej premiery w listopadzie. Co mnie skusiło, by przyjrzeć się jej bliżej i przebierać nóżkami w oczekiwaniu na przesyłkę?
Otóż proszę Państwa, grafika. Tak, należę do osób, którym gra powinna w cudowny i piękny sposób prezentować się wizualnie. Od razu ma 10+ do wyglądu. Zerknijcie zresztą na zdjęcia, które Wam wrzucam. Prawda, że są piękne? Do tego wątku jeszcze powrócę, a teraz czas na kilka sztampowych informacji.
Gra Tajemniczy ogród przeznaczona jest dla osób od ósmego roku życia i tutaj bym się nie sprzeczała. Nasza ograna siedmiolatka dała sobie radę i tylko łutem szczęścia udało jej się czasem zyskać więcej punktów niż mamusi. W grę można zagrać w trybie rywalizacji (polecam ze starszymi) lub kooperacji (polecam grać z tymi, którzy nie lubią przegrywać). Ponadto w grę można grać w trybie solo lub aż do siedmiu graczy.
W średniej wielkości pudełku znajdziemy:
- 99 ilustrowanych kart
- 7 plansz z wynikami
- 7 ścianek
- 7 kart pomocy
- 25 znaczników kotylionów
- 3 znaczniki medali
- 3 płytki
- instrukcję
- tekturowe elementy budynków dekoracyjnych do złożenia
- tekturowe elementy wypraski do złożenia
Po otwarciu pudełka czeka Was nie lada niespodzianka. Mnóstwo elementów do wypchania i złożenia. Lubicie puzzle 3D? Tutaj możecie się wykazać swoją cierpliwością i delikatnością w składaniu poszczególnych budynków dekoracyjnych. Jest ich pięć rodzajów po siedem sztuk. Dwie godziny jak nic wyjęte z życiorysu.
Kiedy uda Wam się wszystko poskładać i poukładać, pilnujcie złożonych elementów przed dziećmi, które nagle odczuwają nieodpartą chęć pobawienia się nimi.
Przygotowanie rozgrywki
Po zapoznaniu się z instrukcją i symbolami na kartach musicie zdecydować, w ile osób gracie oraz który tryb wybieracie – kooperację, czy rywalizację. Następnie pomiędzy graczami należy położyć tekturowe płotki 3D, rozdać każdemu graczowi planszę z wynikami oraz po sześć kart do ręki. Pozostałe karty należy położyć pośrodku dużego stołu w zasięgu ręki wszystkich graczy. W wersji podstawowej to wszystko, co należy przygotować przed właściwą rozgrywką.
Jak grać w Tajemniczy ogród?
Każdy z graczy będzie budował przed sobą, z kart, ogród, który na końcu gry będzie miał wymiary 4 × 3 (czyli cztery rzędy po trzy kolumny). Zaplanujcie sobie wcześniej odpowiednią przestrzeń.
Rozgrywka składa się z czterech rund, niezależnie od wybranego trybu. W każdej rundzie gracze zagrywają w sumie po 3 karty, a następnie otrzymują punkty za ich efekty.
Jak wygląda jedna runda?
Każdy gracz wybiera z ręki kartę, którą chce pozostawić w swoim ogrodzie i kładzie ją zakrytą przed sobą. Następnie z posiadanych kart wybiera dwie, które przekazuje sąsiadom po swojej prawej i lewej stronie. W międzyczasie otrzymuje on po karcie od swoich sąsiadów i dobiera jedną ze stosu głównego (tak, by znów mieć ich sześć na ręce). Po wymianie kart należy odsłonić kartę przed sobą. Następnie gracze postępują tak samo jeszcze dwa razy, aż w danym rzędzie będą trzy karty. Pierwsza runda dobiega końca i gracze otrzymują punkty za efekty na kartach w ich ogrodach, a czasami za karty w ogrodach sąsiadów. Warto być czujnym i spostrzegawczym, co zbierają nasi koledzy po fachu.
Po zakończeniu trzeciej rundy nie dobieramy już karty z głównego stosu. Po rozegraniu czterech rund gracze podliczają ostatnie punkty i zgodnie z tym przesuwają swoją punktację na planszy wyników. Wygrywa gracz z większą liczbą punktów.
W podlinkowanej instrukcji odnajdziecie jeszcze dodatkowe informacje, dotyczące rozgrywki różnych wariantów gry, także z przestrzennymi budynkami.
Tajemniczy ogród a nasze wrażenia
Gra Tajemniczy ogród to dla mnie spore wyzwanie. Wiele od niej oczekiwałam i troszeczkę się rozczarowałam, mimo, że gra ma naprawdę „to coś” w sobie. Grafika i wykonanie wszystkich elementów i detali jest na wysokim poziomie. Nie mogę się oprzeć obrazom przedstawionym na kartach, to one budują klimat tej gry i zachęcają do kolejnej rozgrywki. Przepięknie prezentują się na stole w trakcie rozgrywki, a dodatki w postaci budynków 3D dodają jej ogromnego uroku.
Jeśli chodzi o mechanikę gry, mamy tu do czynienia z klasyczną formą draftu – czyli wymianą kart pomiędzy sąsiednimi graczami połączoną z wypełnianiem celów na kartach. Tyle i aż tyle. Dla początkujących graczy jest to w zupełności wystarczające i zachęcające do kolejnych rozgrywek. Na plus przeważa także średni czas grania, który mieści się od dwudziestu minut do godziny. W sam raz na sobotnią rozgrzewkę z rana.
Losowość w grze w dużej mierze zależy od doboru pierwszej karty. Później albo karta będzie Wam szła, albo nie i ledwie uzbieracie jakieś punkty. W trakcie rozgrywki jest mała rotacja kart. Czasem zdarza się, że otrzymujecie z powrotem karty, które wcześniej przekazaliście sąsiadom. Bywa to bardzo irytujące. Ratunkiem jest wariant Kompost, w którym można odrzucić jedną kartę z ręki, co pozwala dobrać wtedy dwie karty ze stosu głównego zamiast jednej.
W pierwszych rozgrywkach męczące jest także podliczanie punktów, a raczej odgadywanie za co punkty nam się należą, a za co dopiero na koniec gry. Pomocne są dodatkowe karty z podsumowaniem zasad, ale trochę trwało nim to ogarnęliśmy. Niestety młodsze dzieci będą tutaj potrzebowały naszej podpowiedzi i dodatkowego nakierowania, na jakie karty powinny zwrócić uwagę w następnych rundach. Można także na początku grać w otwarte karty, co będzie dla małych graczy bardzo pomocne. Dzieci najlepiej uczą się poprzez naśladowanie.
Najlepiej grało nam się w trzy i cztery osoby. Przy większej liczbie graczy potrzeba sporo miejsca, by każdy zmieścił się ze swoim ogrodem. W mojej prywatnej ocenie przy dwóch graczach i w wariancie solo gra wypada nieco gorzej, choć znam osobę, która będzie broniła trybu solo.
Przestrzenne elementy, choć pięknie się prezentują, trzeba pamiętać by śpieszyć się z budową, bo na koniec gry, niewybudowane budynki dają ujemne punkty, które mogą zaważyć na szali zwycięstwa.
Niemniej jednak Tajemniczy gród to lekki, szybki i przyjemny rodzinny tytuł, który cieszy oko i pięknie prezentuje się na stole. Mocną stroną są proste zasady, wiele wariantów gry, dodatki w postaci przestrzennych elementów i karty ze zwierzętami, które pozwalają nieco poszerzyć dotychczasowe rozgrywki o nowe strategie. Dodatkowo ta gra może być motywacją do przeczytania lektury Tajemniczy ogród, którą dzieciaki mają w czwartej klasie podstawówki.
Tytuł: Tajemniczy ogród
Autor: James A. Wilson, Clarissa A. Wilson
Ilustracje: April Borchelt, Dann May, Christina Qi, Naomi Robinson
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: 1-7
Czas gry: 20-60 minut
Wydawnictwo: Rebel
Wpis powstał we współpracy z Rebel
Zdjęcia: A. Jelinek
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP https://gramywplanszowki.pl/gra/1067/tajemniczy-ogrod
- Architekci 7 Cudów Świata – pozostaw po sobie trwały ślad w historii
- Pradawny Las – gra wielu mechanik
- Gra Beez – przyjemna logiczna rozgrywka o pszczółkach
- Zip City – logiczna łamigłówka dla każdego
- Trek 12 – gra kościana
- Gra Łąka – przeżyj niesamowitą przygodę
- Gra „Domek”, czyli budujemy swój wymarzony dom – patronat medialny