Lifestyle 2 grudnia 2024

Co znaczy być ekowrażliwym? Trwają zapisy do XVII edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

Od czego zacząć budowanie ekowrażliwości i uważności na zachodzące w środowisku zmiany? Od edukacji najmłodszych. Badania mówią, że prawie 70% [1] uczniów uważa tematykę związaną ze zmianami klimatu za istotną, a 31% [2] z nich czerpie wiedzę o ekologii właśnie od nauczycieli. To wyraźnie pokazuje, jak ważne jest kontynuowanie edukacji proekologicznej i zaangażowanie najmłodszych w działania na rzecz ochrony planety.

Akcja „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to odpowiedź na realne potrzeby
Ekowrażliwość to postawa i świadomość dotycząca wpływu człowieka na przyrodę oraz gotowość do podejmowania działań mających na celu jej ochronę. Może przejawiać się np. poprzez ograniczanie generowania odpadów, oszczędzanie energii czy angażowanie się w inicjatywy proekologiczne. To postawa pełna odpowiedzialności i troski o przyszłość planety i jej mieszkańców. Tego właśnie uczą się „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. W roku szkolnym 2023/2024 w programie udział wzięło ponad 1,2 miliona dzieci z 9 tys. szkół i 5,5 tys. przedszkoli. Najmłodszych w zdobywaniu wiedzy wspierało 80 tys. nauczycieli, z których 99% poleciłoby program innym nauczycielom, a 98% zadeklarowało chęć wzięcia udziału w kolejnej edycji.
Organizatorem inicjatywy jest marka Kubuś należąca do Grupy Maspex – lidera rynku produkcji żywności w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. Firma od lat angażuje się w działania CSR na rzecz edukacji ekologicznej, popularyzacji sportu i bezpieczeństwa wśród dzieci, współpracując z ekspertami i dostarczając szkołom bezpłatne materiały i pomoce edukacyjne. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” jest największą inicjatywą o tematyce ekologicznej w Polsce skierowaną do przedszkoli oraz klas I-III szkół podstawowych. Już od 17 lat kształtuje w najmłodszych proekologiczne postawy, a tegoroczna edycja obfituje w nowości.
„Przez 16 lat, we wszystkich edycjach programu >>Kubusiowi Przyjaciele Natury<< udział wzięło ponad 10 milionów dzieci. To dla nas ogromna satysfakcja i potwierdzenie potrzeby takich działań! Równie mocno cieszy nas wynik przeprowadzonych badań, który wskazuje, że 99% nauczycieli uważa, że udział szkoły w programie zwiększył świadomość ekologiczną wśród dzieci. Jesteśmy zaangażowani w edukację na temat ekologii i zmian klimatu od 17 lat, ponieważ wierzymy, że tylko długofalowe działania mogą przynieść realne efekty” – komentuje Daniel Karaś, manager ds. CSR w firmie Maspex.
Partnerem merytorycznym akcji jest UNEP/GRID-Warszawa, który od 1991 roku realizuje w Polsce misję UNEP – United Nations Environment Programme, (Program Organizacji Narodów Zjednoczonych [ONZ] ds. Środowiska), wspierając i inspirując partnerów w działaniach dotyczących zrównoważonego rozwoju.
Jakie przyrodnicze misje zrealizują uczniowie w tym roku szkolnym?
Zarówno dla przedszkolaków, jak i dla dzieci ze szkół podstawowych przygotowane zostały scenariusze zajęć, filmy edukacyjne i audiobooki. Opracowane zostały we współpracy z ekspertami i organizacjami zajmującymi się ochroną środowiska oraz edukacją. Lekcje poruszają aż dziewięć tematów dotyczących dbania o środowisko. Sześć z nich nauczyciele już bardzo dobrze znają: „Misja szkoła. Na tropie zmian klimatycznych”, „Misja dom. Na tropie ekonawyków”, „Misja sklep. Na tropie mądrych zakupów i życia w zgodzie z naturą”, „Misja las. Na tropie roślin i zwierząt”, „Misja zielona energia. Na tropie odnawialnych źródeł” i „Misja łąki i pola. Na tropie zapylaczy”. W tegorocznej odsłonie programu pojawią się dodatkowo trzy nowe scenariusze lekcji:
„Misja Recykling. Na tropie drugiego życia odpadów” – podczas tej lekcji dzieci będą uczyć się, jak segregować odpady, na czym polega recykling i jak można ograniczyć ilość odpadów. Partnerami tej lekcji zostały organizacje Rekopol oraz UNEP/GRID-Warszawa.
„Misja Ruch. Na tropie aktywności fizycznej” – lekcja poświęcona aktywności fizycznej, która pokaże dzieciom, dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia. Scenariusz powstał we współpracy z Fundacją Nauka to Lubię oraz Tomaszem Rożkiem autorami projektu „Sport. To lubię”.
„Misja Ochrona Przyrody. Na tropie dźwięków natury” – to lekcja, podczas której dzieci poznają dźwięki natury, dowiedzą się, jakie zagrożenia niesie urbanizacja oraz jak mogą chronić przyrodę wokół siebie. Partnerami tej lekcji są Pomelody oraz organizacja UNEP/GRID-Warszawa.
„Edukacja ekologiczna to kluczowy element budowania świadomości młodego pokolenia na temat ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Program >>Kubusiowi Przyjaciele Natury<< od lat skutecznie wprowadza najmłodszych w świat ekologii i odpowiedzialności za planetę. Akcja wyróżnia się kompleksowo opracowanymi i weryfikowanymi przez ekspertów materiałami, z których nauczyciele mogą korzystać podczas lekcji. Dzięki takim projektom dzieci nie tylko uczą się o znaczeniu recyklingu, ochrony przyrody czy zdrowego stylu życia, ale także wyrabiają nawyki, które będą procentować w dorosłym życiu” – komentuje Michał Purol, dyrektor ds. rozwoju UNEP/GRID-Warszawa.
Na uczestników czeka Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”
Wszystkie przedszkola i szkoły podstawowe biorące udział w programie otrzymują bezpłatne materiały edukacyjne opracowane przez specjalistów. Po zakończeniu zajęć każda placówka otrzymuje Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”, a dzieci dyplomy.
[1] Badanie „Uczniowie wobec zmian klimatu”.
[2] „Edukacja ekologiczna w polskich szkołach. Na jakich lekcjach dzieci się uczą o zmianach klimatycznych lub zrównoważonym rozwoju?”, B. Wesoła, StrefaEdukacji.pl.
O programie
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o ekologii skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Organizowany jest przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś we współpracy z ekspertami. W ciągu 16 lat wzięło w nim udział ponad 10 milionów dzieci.
Źródło informacji: Kubusiowi Przyjaciele Natury
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 1 grudnia 2024

Czas na naukę o bezpieczeństwie najmłodszych. Trwają zapisy do XVI edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, którego patronem jest Policja

Bezpieczeństwo najmłodszych jest niezwykle ważne, zwłaszcza gdy dzieci stają przed wyzwaniem przekroczenia progu szkoły. Przed nimi wiele emocji i nowych, nie zawsze komfortowych sytuacji. Jak pomóc im odnaleźć się w tych chwilach? Odpowiedzi szukamy wraz z „Akademią Bezpiecznego Puchatka” – programem, którego celem jest nauka bezpiecznych zachowań. Trwa nabór do XVI edycji, w której do tej pory wzięło udział ponad 3 miliony uczniów klas pierwszych, a nad całością patronat sprawuje Policja.

Na uczestników czekają bezpłatne materiały dydaktyczne, które pomogą nauczycielom w ciekawy, interaktywny sposób wprowadzać dzieci w tematykę bezpieczeństwa. Materiały do przeprowadzenia sześciu lekcji zostały opracowane przez metodyka i psychologa oraz skonsultowane z pedagogiem. „Akademia Bezpiecznego Puchatka” została objęta honorowym patronatem Policji oraz Kuratoriów Oświaty, a materiały edukacyjne zostały zaopiniowane przez Biuro Prewencji i Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Wszystkie scenariusze lekcji zawierają: foldery edukacyjne, prezentacje i filmy, aby w lekki i przystępny sposób przekazać dzieciom wartościową wiedzę. Po zakończeniu zajęć dzieci przystępują do Testu Bezpieczeństwa, który sprawdza zdobytą przez nie wiedzę. Szkoły kończące program, otrzymują certyfikat „Akademii Bezpiecznego Puchatka”, uczniowie – dyplomy, a nauczyciele koordynujący program w placówce imienne zaświadczenie.

„Bezpieczeństwo dzieci to jedno z naszych najważniejszych zadań. Każdego dnia dbamy o to, aby nie tylko starsi, ale i najmłodsi uczestnicy ruchu byli świadomi zagrożeń i wiedzieli, jak reagować w różnych sytuacjach. Programy edukacyjne, takie jak >>Akademia Bezpiecznego Puchatka<<, odgrywają istotną rolę w kształtowaniu tych postaw. Edukacja pierwszoklasistów to inwestycja w ich przyszłe bezpieczeństwo, dlatego zachęcamy szkoły do udziału w inicjatywach na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego” – wyjaśnia kom. Antoni Rzeczkowski z Wydziału Nadzoru i Profilaktyki, Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

„>>Akademia Bezpiecznego Puchatka<< od 16 lat edukuje najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa. Każdego roku tysiące pierwszoklasistów z całego kraju uczy się, jak dbać o bezpieczeństwo w 6 obszarach: na drodze, w szkole, w domu, w internecie, w relacjach z rówieśnikami oraz podczas wypoczynku. Dzięki współpracy z nauczycielami, ekspertami, Policją oraz Kuratoriami Oświaty przekazujemy dzieciom wiedzę, która pomaga dbać o bezpieczeństwo swoje i najbliższych” – mówi Daniel Karaś, manager ds. CSR w Grupie Maspex.

Oprócz obowiązków szkolnych, okres rozpoczęcia edukacji niesie ze sobą wiele nowych sytuacji: nawiązywanie nowych relacji z rówieśnikami, powroty ze szkoły, uczestnictwo w wycieczkach, korzystanie z internetu czy pozostawanie samemu w domu. „Akademia Bezpiecznego Puchatka” to inicjatywa, której celem jest edukacja najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życia codziennego. Dzięki specjalnie opracowanym materiałom dydaktycznym, każdy maluch to ogarnie!

Ważną rolę w edukacji dziecka w zakresie bezpieczeństwa pełnią rodzice. Aby ich w tym wesprzeć, XVI edycja programu została wzbogacona o dodatkowe materiały – specjalne infografiki, dzięki którym opiekunowie będą mogli kontynuować naukę w domu… i stać się ogarniętymi rodzicami ogarniętych w kwestii bezpieczeństwa dzieciaków!

Program od 16 lat cieszy się dużą popularnością – w roku szkolnym 2023/2024 wzięło w nim udział aż 240 tys. uczniów z 6 tys. szkół. Pierwszoklasistów w nauce wspierało 13 tys. nauczycieli, z czego 98% wyraża chęć uczestnictwa w kolejnych edycjach, a 99% poleciłoby program swoim koleżankom i kolegom.

Aby zapisać się do programu i zyskać dostęp do bezpłatnych materiałów dydaktycznych, wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie: www.akademiapuchatka.pl.

O programie

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych. Obejmuje on tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w różnych sferach życia. Program organizowany jest przez markę Puchatek we współpracy z Biurem Prewencji oraz Biurem Ruchu Drogowego KGP. W ciągu 15 edycji programu wzięło w nim udział ponad 3 miliony dzieci.

 

 

Źródło informacji: Akademia Bezpiecznego Puchatka

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 30 listopada 2024

Jak Polacy różnią się w myśleniu o emeryturze?

ING Bank Śląski ponownie przeprowadził badanie* by sprawdzić, jak dorośli Polacy wyobrażają sobie życie na emeryturze. Głębsza analiza jego wyników pokazuje zaskakujące różnice między mieszkańcami naszego kraju.

Prawie dwa razy więcej osób odczuwa lęk (40 proc.) niż nadzieję (23 proc.) myśląc o swoim życiu na emeryturze. Co przewidywalne, osoby już oszczędzające na emeryturę rzadziej odczuwają lęk (34 proc.), niż osoby bez oszczędności (45 proc.). Różnica rośnie wraz z dochodami i sytuacją materialną rodziny – z lękiem o emeryturze myśli ponad połowa badanych z dochodami miesięcznymi „na rękę” nie przekraczającymi 5 tys. zł na gospodarstwo domowe, a mniej niż jedna trzecia z dochodami powyżej 10 tys. zł.

Lęk okazuje się także częstszy wśród kobiet (43 proc.) niż mężczyzn (36 proc.), co może wynikać z tego, że kobiety częściej obawiają się braku pieniędzy na emeryturze (58 proc. w porównaniu z 49 proc. mężczyzn). To z kolei może wiązać się z faktem, że mniej kobiet oszczędza na emeryturę od dawna (13 proc. w porównaniu z 22 proc. mężczyzn).

Odpowiedzi wydają się jednak nie być powiązane wyłącznie z sytuacją finansową badanych. Najrzadziej bowiem lęk odczuwają mieszkańcy wsi (36 proc.), a najczęściej osoby z miast 100-500 tys. (47 proc.). Lęk jest również nieco rzadszy wśród osób posiadających małżonka (36 proc.) niż singli (48 proc.) oraz wśród osób z dziećmi (36 proc.) niż bezdzietnych (47 proc.).

„Duże różnice ujawniły się między badanymi z młodszych i starszych pokoleń. Co może być zaskakujące, najczęściej lęk o życie na emeryturze odczuwają najmłodsi badani – prawie co druga osoba w wieku 18-34 lata i tylko co czwarta w grupie 55+. Najmłodsi badani odróżniają się tym, że to oni najczęściej obawiają się samotności na emeryturze – odpowiedziała tak połowa badanych w wieku 18-24 i tylko co piąta osoba w wieku 55+. To duża różnica, która może sygnalizować poważne zmiany społeczne” – mówi Stanisław Kijowski, dyrektor strategiczny w ING Banku Śląskim.

W porównaniu z badaniem z 2022 roku, z 35 proc. do 39 proc. wzrosła liczba tych, którzy deklarują, że zgromadzili już jakieś oszczędności na emeryturę. Deklarowany przez badanych wzrost oszczędności na emeryturę może wynikać ze wzrostu świadomości Polaków dotyczącej produktów finansowych, które służą do odkładania pieniędzy na ten cel. O Indywidualnych Kontach Zabezpieczenia Emerytalnego słyszał już niemal co trzeci badany (wzrost o 6 pp.), o Indywidualnych Kontach Emerytalnych ponad połowa (wzrost o 3 pp.), a 60 proc. słyszało o Pracowniczych Planach Kapitałowych (wzrost o 8 pp.). Niestety poziom wiedzy o tych produktach nie był równomierny. Przykładowo, słyszało o nich mniej kobiet niż mężczyzn, a także są one mniej znane wśród mieszkańców wsi niż dużych miast.

Warto przypomnieć, że w ramach IKE klient nie zapłaci podatku od zysków kapitałowych (podatek Belki) po spełnieniu warunków do wypłaty. Natomiast w przypadku IKZE zaletą produktu jest możliwość uzyskania ulgi podatkowej. Co roku można odliczać wartość wpłat na IKZE od podstawy opodatkowania i tym samym zmniejszyć sumę swoich podatków.

* Badanie przeprowadzone w październiku 2024 metodą CAWI na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie 1051 dorosłych osób.

 

Źródło informacji: ING Bank Śląski

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close