Książki 4 maja 2023

Julia łapie za słówka – patronat medialny

Julia łapie za słówka to książka, która ukaże przed młodymi czytelnikami świat pełen słówek. Premiera już 17 maja 2023! Nie przegapcie!

O książce Julia łapie za słówka

Po rozwodzie rodziców dziesięcioletnia Julia i jej młodsza siostra Ela zamieszkują na wsi, z nową partnerką taty i jej synami. Żyje się tu inaczej niż w wielkim mieście. Julia obserwuje, opisuje i nazywa swój nowy świat. To duże wyzwanie. Ale nie tak duże, jak życie bez mamy, która „została zaczarowana” i nie może opiekować się córkami. Julia głęboko wierzy, że kiedyś czar pryśnie i mama wróci. Jest gotowa zrobić wszystko, by tak się stało.

O autorce

Petra Dvořáková zachęca małego czytelnika do zastanowienia się nad znaczeniem i wagą słów, z którymi codziennie się spotyka: psycholog, niepełnosprawność, cyberprzemoc, samozaparcie, integracja… Sięga do bardzo trudnych dla dzieciństwa doświadczeń, takich jak rozwód, przeprowadzka, alkoholizm rodzica, zaniedbanie rodzicielskie, bezdomność. Robi to jednak z niezwykłym humorem i wspierającym przesłaniem.

Julia łapie za słówka

Fot. Materiały prasowe

Tytuł: Julia łapie za słówka
Wydawca: Dwukropek
Autor: Petra Dvořáková
Ilustrator: Katarina Gasko
Tłumacz: Julia Różewicz
Ilość stron: 182
Wiek: 6 – 9
Sugerowana cena detaliczna: 39,99 zł

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Dania główne 4 maja 2023

Zakwas pszenny na barszcz biały — prosty przepis

Podawałam ostatnio wykorzystywany przeze mnie przez lata przepis na zakwas na żurek, dziś podpowiem, jak przygotować zakwas pszenny na barszcz biały.

Nie zdziwcie się, bo przepisy na oba specjały są bliźniacze, w zasadzie różnią je tylko dwa składniki — mąka i majeranek. Oba sposoby zdradziła mi wiekowa pani, którą kiedyś miałam przyjemność odwiedzić, i która wręczyła mi słoiczek z zakwasem. Od tamtej pory, czyli jakichś dziesięciu lat, trzymam się Jej wskazówek i bardzo dobrze na tym wychodzę.  

Jeśli wczytacie się w oba przepisy, zauważycie, że proces przygotowania niczym się od siebie nie różni. Jeśli z powodzeniem przygotowaliście choć raz zakwas żytni na żurek, zakwas pszenny okaże się jedynie formalnością. Ale i tak go powtórzę krok po kroku, jeśli lubicie mieć całą wiedzę pod ręką. Zapraszam. 

Zakwas pszenny na barszcz biały — przepis

Składniki na zakwas pszenny: 

  • 4 czubate łyżki (albo pięć płaskich, jak wolisz ;)) mąki pszennej typ 2000 (z niższym typem nie próbowałam)
  • 500 ml ciepłej wody (w temperaturze nie wyższej niż 40°C)
  • 2-3 ząbki czosnku
  • kilka ziaren ziela anielskiego
  • liść laurowy 
  • 1-2 łyżeczki majeranku

Z takiej ilości zakwasu (500 ml) przygotujesz ok. 2,5- 3 litrów zupy, w zależności od tego, jak mocny smak barszczu lubisz. 

Wykonanie zakwasu pszennego:

  1. Mąkę zalej ciepłą przegotowaną wodą, dodaj przyprawy i wymieszaj. Naczynie przykryj ściereczką (zabezpiecz ją gumką recepturką) i odstaw w spokojne ciepłe miejsce, ale nie na słońcu.
  2. Raz dziennie zbierz pianę, która jest oznaką fermentacji, i przemieszaj zakwas drewnianą łyżką.  
  3. Mniej więcej przez 5-7 dni powtarzaj tę czynność. To, czy zakwas wyszedł, sprawdzam po przyjemnym, kwaskowym zapachu i smaku. Gdy zacznie się psuć,  wyjdzie na nim pleśń. Dlatego trzeba używać wyparzonych naczyń i pamiętać o regularnym mieszaniu. 

Następnie robię zupę z większości gotowego zakwasu i zostawiam w naczyniu ok. łyżki z jego reszty, aby mieć starter na kolejną zupę. Zdradzę Wam przy okazji, że jeśli chcecie, by zakwas ruszył mocniej, możecie wesprzeć go np. łyżeczką soku z kiszonych ogórków, który również jest bogaty w dobre bakterie fermentacyjne. Gotowy zakwas trzymam w lodówce do ponownego wykorzystania. Bez szwanku trzymałam go przez kilka tygodni. Dla bezpieczeństwa warto zlać zakwas do wyparzonego słoika lub butelki bez przypraw.

Dlaczego warto przygotować domowy zakwas pszenny?

Przede wszystkim wiadomo, co w takim zakwasie się znajduje, bo sami dobieramy składniki. Jest też zdrowy, ze względu na zachodzący w nim proces fermentacji. Poza tym barszcz biały, u mnie obowiązkowo z białą kiełbaską i jajkiem, przygotowany na zakwasie pszennym jest zupełnie inny w smaku niż przysłowiowe zupy z torebki. Do tego sporo czosnku przeciskanego przez praskę, jeszcze więcej majeranku i mam zupę jak marzenie. 🙂


Źródło zdjęcia: Rafał Nawrocki/Pexels

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
W szkole 4 maja 2023

Szkoła dobrostanu – Zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli

Brak równowagi, rozproszenie i multitasking to chleb powszedni wszystkich członków i członkiń szkolnej społeczności. Lekcje, na których trudno się skupić, hałas na przerwach, relacje z rówieśnikami i współpracownikami, stresujący test czy świadomość, że zbliża się koniec roku szkolnego, pełen sprawdzianów i egzaminów. Przebodźcowany i obciążony mózg nie odpuszcza. Analizuje każde zdarzenie, nie skupia się na efektywnym działaniu, traci poczucie sprawczości. Pojawia się zmęczenie, a nawet wypalenie. Jak temu zaradzić? Fundacja Szkoła z Klasą w ramach Szkoły Dobrostanu zachęca do szczególnej troski o dobrostan psychiczny osób nauczających i praktykowanie na co dzień uważności. Czy w szkole jest miejsce dla mindfulness? Weź głęboki oddech i przekonaj się, że tak!

Mindfulness kojarzy się z motywacyjnym hasłem z nagłówków w luksusowych magazynach i okładek poradników psychologicznych, obiecującym spokój ducha oraz wytyczającym drogę do życiowych i zawodowych sukcesów. Tymczasem eksperci i ekspertki Fundacji z Klasą oraz edukatorzy uczestniczący w inicjowanych przez nią programach zwracają uwagę, że to niezwykle wartościowa umiejętność. To praktyka, której opanowanie daje nauczycielkom i nauczycielom szereg narzędzi, niezbędnych w życiu poza murami szkoły, a także w pracy z uczniami i uczennicami. Według badań aż 47 % czasu nasz umysł myśli o czymś innym niż czynności, które aktualnie wykonujemy, co wpływa na brak poczucia szczęścia. Trening uważności pomaga skupić się na sobie. Uczy, jak skoncentrować się, zrozumieć i nie oceniać tego, co się dzieje z ciałem i emocjami w momentach największego rozproszenia. Daje narzędzia do przyjrzenia się im, wyciszania w momentach kiedy potrzebne jest skoncentrowanie na działaniach. Osoby tworzące program namawiają nauczycieli i nauczycielki: „potraktuj się łagodnie i z życzliwością. Pozwól sobie pomóc, by móc skutecznie pomagać innym”.

Wprowadzenie treningu uważności jako elementu codziennej praktyki nauczycielek i nauczycieli jest wyrazem troski o zdrowie psychiczne i dobrostan wszystkich członków szkolnej społeczności. To jeden z obszarów działalności Fundacji Szkoła z Klasą i clue Szkoły Dobrostanu. Bo choć dużo mówi się o trudnościach i   obciążeniu, z jakimi w życiu szkolnym mierzą się uczniowie i uczennice, znacznie rzadziej porusza się te zagadnienia w kontekście grona nauczycielskiego. Szkoła Dobrostanu, której częścią jest projekt Krople Uważności, wspiera edukatorów we wzmacnianiu zarówno zdrowia psychicznego uczniów, jak i w zadbaniu o siebie samych. Na projekt Krople Uważności składa się 8-tygodniowy kurs mindfulness dla nauczyciela, mentoring wokół pracy z klasą oraz materiały edukacyjne nazwane (S)pokojem nauczycielskim, realizowane we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji. 

Szkoła dobrostanu – pakiet kart z ćwiczeniami

W Kroplach Uważności powstał też pakiet 40 dwustronnych pięknie ilustrowanych kart, zawierających drobne ćwiczenia do wykonania w każdym momencie dnia – w drodze do pracy, na spacerze, w domu, po męczącym dniu, a także w klasie. Część z nich zawiera propozycje konkretnych praktyk uważności, a część ma przestrzeń na dopisanie własnych propozycji. Wielowarstwowe w przekazie grafiki przygotowała Marta Ruszkowska, malarka i ilustratorka książek nominowana do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy. Karty mogą być używane przez nauczycieli i nauczycielki indywidualnie, ale też podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą. Nauczycielom pomogą w zrelaksowaniu się i wyciszeniu oraz w rozmowie o odczuciach i refleksjach. A osiągnięcie własnego spokoju i równowagi ułatwi przyjrzenie się problemom i potrzebom uczniów, wspieranie ich dążeń oraz dialog, pełen zrozumienia i akceptacji, pozbawiony osądzania. 

Użycie kart wspomaga praktykę uważności, która stoi na straży systemu nerwowego – daje narzędzia do opanowania emocji, pozwala skoncentrować się na działaniu, być życzliwym wobec siebie i innych. Kilka minut praktyki uważności dziennie umożliwia oglądanie z dystansu tego, co się dzieje. Daje także umiejętność świadomego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Wszystko po to, by móc budować własny dobrostan, a jednocześnie wspomóc dzieci i młodzież w nauce, relacjach z innymi, pokonywaniu stresu i zniechęcenia czy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Tak, aby każda osoba w szkolnej społeczności pogłębiła rozumienie siebie, zyskała poczucie sensu i radości.

Krople Uważności to projekt realizowany przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji dzięki finansowaniu AstraZeneca Young Health Programme.

Koncepcja kart: Agnieszka Krawczak-Chmielecka
Koordynacja: Anna Nowacka
Opracowanie praktyk: Anna Nowacka, Natalia Dyck
Redakcja: Katarzyna Radzikowska
Rysunki: Marta Ruszkowska
Opracowanie graficzne: Robert Semik
Do rysunków zostały wykorzystane zdjęcia na wolnej licencji Pixabay. 

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Zdjęcie: Pixaby

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close