Księga cudów – kooperacja i niezapomniana przygoda w jednym!
Księga cudów to kooperacyjna gra przygodowa, od której nie sposób odejść. Jest pod każdym względem wyjątkowa, a otwierana księga i elementy 3D zaskakują i zachwycają niektórych, przywracając wspomnienia z dzieciństwa.
Oniria to kraina starożytnych smoków, niegdyś obfitująca w bujną roślinność, smocze arcydzieła, istny raj. Niestety po wielu latach Oniria znajduje się na skraju kryzysu, wyniszczona przez walkę Podziemia z Nadziemiem. Do tej krainy można dostać się tylko za pomocą Księgi cudów. Czy ruszycie jej na ratunek?
Byczek, Silna, Laser i Słodka odpowiadają na wezwanie i ruszają do tajemniczej krainy. Każdy z nich ma swój styl walki, inną wytrzymałoś i umiejętność. W trakcie rozgrywki będziecie mogli odblokowywać kolejne poziomy ich umiejętności. W grę można grać solo do czterech osób. Zgodnie z informacją na pudełku gra przeznaczona jest dla osób powyżej dziesiątego roku życia, a pojedyncza rozgrywka może trwać nawet dziewięćdziesiąt minut.
W pudełku znajdziemy:
- rozkładaną książkę
- 4 figurki bohaterów
- 8 figurek zębaczy
- 248 kart (6 talii rozdziałów)
- 6 kart zębaczy
- 16 kart skrawków
- 5 kości
- 17 znaczników iskier magii
- 40 żetonów serc
- 10 żetonów przeznaczenia
- 8 żetonów oszołomienia
- żeton mrocznej aury
- 4 pierścienie do podstawek
- kopertę skrzyni
- instrukcję (pobierz).
Przygotowanie rozgrywki
Przede wszystkim nie otwierajcie księgi! Wiem, że kusi, ale można ją łatwo uszkodzić. Jeśli już koniecznie musicie zerknąć do środka, polecam przewrócić książkę na drugą stronę i dopiero wtedy ją otworzyć. W ten sposób magiczne drzewo otworzy się przed nami, bez uszczerbku na jego zdrowiu. Nie prostujcie też drzewa, ono specjalnie jest takie wykrzywione, a dlaczego poznacie w kolejnych rozdziałach. Tutaj każde zagięcie ma znaczenie.
Do każdej rozgrywki przygotuje Was gra, postępujcie zgodnie z instrukcją zawartą na kartach danego rozdziału. Scenariusze należy rozgrywać w kolejności od pierwszego do szóstego, inaczej powstanie spore zamieszanie. Przed pierwszą rozgrywką warto zapoznać się z instrukcją.
Poniżej na zdjęciu przygotowanie do pierwszej rozgrywki. Każdy z graczy wybiera figurkę swojego bohatera i jego kartę umiejętności.
Zanim przejdziemy do rozgrywki, warto powiedzieć kilka słów o rodzajach kart, jakie pojawią się w taliach. Znajdziemy karty historii, które wprowadzą nas w tajemnice krainy Onirii i opowiedzą o wydarzeniach. Karty przedmiotów reprezentują przedmioty, na które możemy natrafić w trakcie rozgrywki, przyznam, że są bardzo pomocne. Ponadto w taliach znajdują się karty zasad specjalnych, karty oddziaływania oraz karty celów, które przydzielają zadania dla graczy.
Księga cudów – jak grać?
Przede wszystkim dajcie się poprowadzić talii kart danego rozdziału. Nie podglądajcie ich oraz wspólnie podejmujcie wszystkie decyzję. Do rozgrywki będziecie potrzebować jeszcze ołówek lub długopis, by notować pewne hasła, które pojawią się w grze. Konsekwencje waszych wyborów w trakcie rozgrywki będą oddziaływać przez całą grę.
Gra Księga cudów składa się z dwóch faz, gdzie pierwsza należy do graczy, a druga do zębaczy.
W swojej turze każdy gracz może wykonać trzy akcje, a do wyboru ma:
- ruch, czyli przesunięcie pionka o jeden obszar
- zebrania iskry znajdującej się na tym samym polu co bohater
- użycie swojej umiejętności, by np. przekazać innemu graczu iskrę, lub zaatakowanie większej liczby zębaczy
- zaatakowanie zębaczy
- oddziaływanie na zakrytą kartę
- wzięcie lub przekazanie przedmiotu
- wykonanie akcji specjalnej
Warto tutaj zaznaczyć, że akcje mogą być wykonane w dowolnej kolejności, a jedną akcję, np. ruch można wykonać nawet trzy razy z rzędu. Zdarzają się momenty w grze, że bohaterzy otrzymują dodatkowy ruch, który nie wlicza się do puli trzech akcji. Ponadto nie ma z góry ustalonej kolejności, co gwarantuje większą współpracę całej grupy, by skupić się na celu i rozwiązać go, zanim dopadną nas zębacze.
Kiedy wszyscy gracze wykonali swoje ruchy, czas na turę mrocznych potworów, zwanych zębaczami. Najczęściej będziecie musieli odsłonić wierzchnią kartę z talii zębaczy i zastosować się do poleceń na niej opisanych, takich jak:
- pojawienie się zębaczy na planszy
- aktywacja zębaczy, czyli odzyskanie sił, jeśli jest oszołomiony po walce z danym graczem, przesunięcie się o jedno pole w kierunku najbliższego gracza. Jeśli jest na tym samym obszarze co bohater, atakuje go, zadając mu jeden cios.
Pamiętajcie to gra kooperacyjna. Wygrać możecie wyłącznie razem albo wszyscy przegracie.
Jeśli uda się Wam wspólnie dotrzeć do końca rozdziału, możecie cieszyć się z wygranej. Jednak przez całą grę musicie monitorować, czy wszystkie żetony przeznaczenia (klepsydry) są zakryte, jeśli tak przegraliście. Przed Wami czas na ponowne rozegranie gry.
Księga cudów – nasze wrażenia
Po rozegraniu pierwszego rozdziału odnieśliśmy wrażenie, że Księga cudów to w dobrym znaczeniu pomieszanie trzech gier, Zombie Teenz, Karaka i Przygód Robin Hooda. Odnajdziemy w niej elementy, a także mechanikę znaną nam z tych gier.
Autorzy jednak poszli o krok dalej, tworząc niesztampową historię ubraną w piękną grafikę. Nie wszystko, co na pierwszy rzut oka wydaje się prostym rozwiązaniem, nim jest. Można wpaść w niezłe tarapaty. Nie do końca chodzi o to, aby wszystko odkryć.
Na słowa uznania, achy i ochy zasługuje plansza, która powstanie poprzez otwarcie księgi. Każdy fragment jest wykorzystany, a ilość rozkładających się elementów zaskakuje. Księga cudów skrywa w sobie wiele tajemniczych miejsc, które poznajemy w trakcie rozgrywki. Gdzieś trzeba pociągnąć, coś wysunąć, rozłożyć. Wow. Do końca gra trzyma w napięciu i nigdy nie wiadomo, co odkryjemy w następnej części. To prawdziwa przygoda.
Jeśli chodzi o wiek, to dziesięć lat jest jak najbardziej odpowiedni. Młodsi gracze mogą nie wytrzymać długości rozgrywki, choć chętnie będą bawić się elementami gry.
Figurki bohaterów i zębaczy są wykonane z największą precyzją, dodając grze klimatu. Korci mnie, by je pomalować, ale na razie dzieci się nie zgadzają. Każdy element gry ma swoje miejsce w przygotowanej wydmuszce, co jest dużym plusem. Nie lubię, jak wszystko się wala po pudełku. Do tego rozkładane elementy 3D sprawiają, że gra jest wyjątkowa i warta swojej ceny.
Jest to jedna z tych gier, która pobudza skrajne emocje, buduje napięcie i kusi, by jej nie odkładać na półkę. Gracze szybko wcielają się w swoich bohaterów i nawet po rozgrywkach dalej grają swoje role. Niestety nie dane było mi zagrać wszystkimi bohaterami, bo dzieci tak łatwo nie oddały swoich figurek.
W Księdze cudów historia podzielona jest na sześć rozdziałów. Po ich rozegraniu jest pewien niedosyt. Czy to już koniec, nie ma już nic więcej?
Brakowało mi wyraźnej informacji po rozpakowaniu pudełka, by nie otwierać książki, czy rozpakowywać kolejnych talii rozdziałów z folii. – ciekawość kluczem do zguby i pomieszania niechcący kart.
Dla kogo Księga cudów? Dla wszystkich żądnych przygód, gotowych na niespodziewane zwroty akcji, chętnych do rozwijania umiejętności swoich graczy z rozdziału na rozdział. Nie bojących się podejmować trudnych decyzji i walczyć do ostatniego tchu, by uratować Onirię. Gwarantuję, że nie tylko dzieciaki będą się dobrze bawić przy tej grze.
Uwaga spojler: na koniec kilka słów od młodszego recenzenta, Marcina:
Gra ma bardzo fajną książkę, która otwiera się od środka, kryjąc wiele miejsc do odkrycia. Książka przedstawia trzy krainy: magiczne drzewo, Onirię i podziemie. Podobają mi się figurki i ulepszenia bohaterów. Najbardziej spodobały mi się miejsca ukrycia smoków i sposób ich rozkładania niczym origami. Księga cudów ma sześć rozdziałów z bardzo ciekawymi misjami. Gra bardzo mi się podoba.
Tytuł: Księga cudów
Autor: Martino Chiacchiera, Michele Piccolini
Ilustracje: Dario Cestaro, Miguel Coimbra
Wiek: od 10 lat
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: ok. 90 min.
Wydawca: Rebel
Recenzja powstała w ramach współpracy z Wydawnictwem Rebel
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP https://gramywplanszowki.pl/gra/2335/ksiega-cudow