W szkole 25 września 2023

Walka z mobbingiem w szkole – wspólne działania na rzecz bezpiecznego środowiska edukacyjnego

Mobbing w szkole to problem, który w ostatnich latach stał się coraz bardziej powszechny. Jest to zjawisko, które dotyka nie tylko ofiary, ale także całą społeczność szkolną. Mobbing w szkole może mieć poważne skutki, zarówno na krótką, jak i długą metę. Dlatego też warto poznać rangę problemu i podjąć działania mające na celu jego zwalczanie.

Szkoła powinna być bezpiecznym miejscem, które stwarza warunki do nauki, rozwoju i budowania przyjaźni. Jednakże coraz częściej słyszymy o przypadkach przemocy w środowisku szkolnym. Zjawisko to ma poważne skutki. Dziecięca trauma zostaje z ofiarami na lata, wpływając na ich zdrowie psychiczne, emocjonalne i relacje społeczne, co może mieć długotrwałe konsekwencje w dorosłym życiu. Mobbing powoduje cierpienie psychiczne i emocjonalne ofiary, a także może wpływać negatywnie na jej osiągnięcia szkolne oraz rozwój osobisty. Przede wszystkim głównym zadaniem szkoły jest kształtowanie kultury opartej na wzajemnym szacunku. To miejsce, gdzie uczniowie powinni czuć się bezpiecznie i akceptowani, niezależnie od swojego wyglądu, czy różnic kulturowych. Edukacja powinna nie tylko obejmować treści nauczania przedmiotowego, ale także uczyć empatii, rozumienia innych i budowania pozytywnych relacji międzyludzkich.podkreśla Tadeusz Dubicki, pedagog, ekspert ds. bezpieczeństwa osobistego. 

Jak przeciwdziałać szkolnemu mobbingowi?

Kwestia zapewnienia bezpieczeństwa oraz udzielenia pomocy dzieciom powinna stać się priorytetem wszystkich placówek szkolnych. Pedagodzy, wychowawcy i psychologowie szkolni powinni współpracować, aby tworzyć otoczenie sprzyjające emocjonalnemu bezpieczeństwu dzieci. Szkoła ma obowiązek zapewnić odpowiednie wsparcie psychologiczne dla uczniów, którzy padli ofiarą mobbingu. Zadaniem nauczycieli i personelu szkolnego jest reagowanie na incydenty mobbingu, dostarczanie pomocy potrzebującym oraz zapobieganie dalszym przypadkom. Rodzice również odgrywają ważną rolę w zapobieganiu mobbingowi, poprzez edukację dzieci na temat tolerancji, empatii i akceptacji innych.

Często zdarza się, że dzieci nie dzielą się swoimi problemami i oddzielają się od rówieśników, obarczając się winą za to, co przeżywają. Takie zachowanie powinno być traktowane jako alarmujący sygnał. Rozpoznanie przyczyn takiej sytuacji oraz udzielenie pomocy jest wówczas priorytetem. Rozmaite czynniki mogą wpływać na tę sytuację. Nierzadko jest to związane z problemami w rodzinie, niską samooceną, a także traumatycznymi przeżyciami, które dziecko doświadczyło lub nadal przeżywa. Właściwe wsparcie powinno koncentrować się na identyfikacji źródeł problemów oraz pomocy w ich pokonaniu. Kolejnym kluczowym aspektem wsparcia dla dzieci jest rola grupy rówieśniczej w szkole. Dzieci powinny być zachęcane do uczestnictwa, w różnego rodzaju aktywnościach grupowych, takich jak koła teatralne, czy sportowe, aby mogły poczuć się zaakceptowane i potrzebne. Tego rodzaju zaangażowanie sprzyja wzrostowi ich samooceny oraz integracji w środowisku szkolnym. Poprzez uczestnictwo w takich grupach, dzieci doświadczają poczucia ważności i zostają zauważone, co wpływa na ich samoocenę. dodaje Tadeusz Dubicki.

Współczesne oblicze mobbingu

W dzisiejszych czasach nie można umniejszać roli, jaką w życiu młodych ludzi odgrywają media społecznościowe. Prześladowanie niejednokrotnie wychodzi poza mury budynku szkolnego i dotyka młodzież w internecie. Szkoła oczywiście nie ma wglądu w wiadomości prywatne swoich uczniów, niekiedy jednak prześladowcy dręczą swoją ofiarę publicznie. Monitorowanie mediów społecznościowych umożliwiłoby wykrycie sprawców, nawet kiedy ich ofiara nie zwróciła się wcześniej o pomoc. Ten proces ma jednak na celu, przede wszystkim chronić ofiary, a nie karać sprawców. Zdarza się bowiem, że pokrzywdzony dzieli się swoimi doświadczeniami w internecie.
– Jeżeli okaże się, że dziecko publicznie się żegna, lub pisze o swojej traumie, jest to moment dla szkoły, w którym powinna zareagować. – mówi Tadeusz Dubicki.

Mobbing w szkole to poważny problem, który ma negatywny wpływ na życie uczniów i społeczność szkolną. Warto podejmować środki, mające na celu przeciwdziałanie temu zjawisku, aby stworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko edukacyjne dla wszystkich uczniów. Współpraca nauczycieli, rodziców i uczniów, jest kluczem do skutecznego rozwiązania tego problemu.

Tadeusz Dubicki – pedagog, biegły w zakresie bezpieczeństwa osobistego. Były dowódca jednostek specjalnych, nauczyciel i instruktor wielu dziedzin związanych z bezpieczeństwem. Doświadczony polski bodyguard, który od kilkunastu lat ochrania osoby z pierwszych stron gazet.

Więcej informacji na: https://akademiaobrony.pl/ 

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz WOKANDAPIX z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Gry planszowe i nie tylko 24 września 2023

„Wielki Straszny Potwór” premiera nowej rodzinnej gry wydawnictwa Muduko 25.09.2023 r.!

Na stronie  wydawnictwa Muduko ruszyła przedsprzedaż rodzinnej gry roll & write z elementami push your luck – „Wielki Straszny Potwór”. Premiera odbędzie się 25.09.

Opis gry Wielki straszny potwór 

Wyobraź sobie najstraszniejszego potwora. Czy będzie miał trzy pary oczu? A może cztery ręce, rogi i sprężynę zamiast nogi? W tej grze typu roll & write możesz popuścić wodze fantazji, ale wybieraj atrybuty swojego potwora mądrze. Jeśli to bowiem potwór innego gracza okaże się tak przerażający, że przekroczy on skalę Strachomierza to właśnie on wygra grę.

W każdej turze gracze wybierają po jednej kości ze wspólnej puli, zakreślają jej typ na arkuszu i dorysowują do własnego potwora wskazaną część ciała lub atrybut.

Po zakreśleniu drugiej, trzeciej lub piątej kości tego samego typu gracz może dobrać odpowiadający poziomowi żeton straszenia i umieścić go w swoim Strachomierzu. Im wyższy poziom atrybutu, tym szybciej wypełnia się Strachomierz. Po wybraniu żetonu nie można już jednak wybierać więcej żetonów tego typu ani dorysowywać danego atrybutu.

Wielki straszny potwór to gra, która doskonale wprowadza dzieci w gatunek tzw. wykreślanek, czyli gier roll & write. Skłania je do podejmowania wyborów, rozwija wyobraźnię i równocześnie cieszy atmosferą lekkiego wyścigu. To doskonała pozycja na prezent dla miłośników rysowania. Z uwagi na przystępne zasady i brak tekstu nadaje się nawet dla pięciolatków, ale bawić będą się tu dobrze również dorośli.

Atuty gry Wielki straszny potwór

  • Atrakcyjny, trójwymiarowy Strachomierz
  • Granie i rysowanie w jednym
  • Atmosfera emocjonującego wyścigu
  • Gra niezależna językowo
  • Daje radość nie tylko ze zwycięstwa, ale z porównywania stworzonych przez graczy potworów

Ekspresowa wersja zasad:

  1. Wybierz jedną kość ze wspólnej puli.
  2. Zakreśl jej atrybut i narysuj go swojemu potworowi.
  3. Zdecyduj, kiedy dobrać żeton straszenia za dany atrybut i włóż go do Strachomierza.
  4. Jeśli nie możesz dobrać kości, narysuj tło i dobierz jego żeton.
  5. Grę wygrywa gracz, którego potwór pierwszy przekroczy skalę Strachometru.

Podstawowe informacje o grze  Wielki Straszny Potwór

Autorzy: Joan Dufour i Benoit Turpin
Ilustracje: Rémi Leblond
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 5+
Czas gry: 20 min
SCD: 110 PLN

 

Źródło wpisu: informacja prasowa wydawnictwa Muduko

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Emocje 24 września 2023

Reforma opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży: próba podsumowania efektów

Reforma opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży „przestawiła” dotychczasowy system leczenia „do góry nogami”. Powstały m.in. nowe zawody medyczne, a efekty tej zmiany systemowej specjaliści oceniają pozytywnie.

W trakcie panelu dyskusyjnego „Wczoraj, dziś i jutro. Wyzwania psychiatrii wieku rozwojowego w Polsce”, który odbył się w czasie Forum Ekonomicznego w Karpaczu, wiceminister zdrowia Waldemar Kraska przypomniał, że celem reformy systemu opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży, było dotarcie z pomocą jak najbliżej młodych pacjentów, ponieważ coraz więcej z nich ma problemy natury psychicznej. Pierwszy poziom leczenia to poradnie psychologiczne i psychoterapeutyczne, do których dziecko i jego rodzice mogą zgłaszać się bez skierowania.

„Nie ma w nich lekarzy psychiatrów, jest psycholog i psychoterapeuta, bo – jak pokazuje życie – nie zawsze pomoc psychiatry jest potrzebna. Takich miejsc w kraju jest 403. To bardzo duża liczba, ale mało osób potrzebujących pomocy o nich wie” – powiedział minister Kraska.

Drugi poziom, gdzie już jest obecny lekarz psychiatra, to Centra Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży – w kraju jest 136 takich ośrodków.

Dr Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, powiedziała, że 70 proc. młodych pacjentów, którzy zgłaszają się do placówek na pierwszym poziomie referencyjnym, nie wymaga opieki lekarza czy leczenia stacjonarnego, ale pracy w jego „środowisku naturalnym”.

„Założenia reformy były takie, aby ośrodki pierwszego poziomu były jak najbliżej ośrodka zamieszania chorego. Żeby pomóc dziecku czy nastolatkowi, pracujemy nie tylko z nim, ale z całym systemem, w którym funkcjonują. Większość naszych pacjentów, jacy trafiają do oddziałów szpitalnych, gdyby dostała pomoc na wcześniejszym etapie, nie musiałaby być hospitalizowana. I do tego dążymy” – zauważyła dr Anna Lewandowska.

Prof. Małgorzata Janas-Kozik, pełnomocnik ministra zdrowia ds. reformy w psychiatrii dzieci i młodzieży, przypomniała, że reforma leczenia młodych z problemami psychicznymi, „odwróciła” dotychczasowy system.

„Chcieliśmy, aby opieka nad dzieckiem, nastolatkiem i jego rodziną przeszła do jego środowiska, żeby był do niej równy dostęp na terenie całego kraju. To jedyna reforma w Polsce, która jest reformą systemową, ale ewaluowaną co roku. Budziło to duże kontrowersje naszego środowiska. Po roku działania reformy, kiedy powiedzieliśmy >sprawdzam< pewne instytucje zostały zamknięte i oddawały publiczne pieniądze w momencie, kiedy nie został wykonany kontrakt” – wyjaśnia prof. Janas-Kozik.

Prof. Janas-Kozik dodała, że dzięki zmianom powstały nowe specjalizacje: psychoterapeuta dzieci i młodzieży, specjalista z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz nowy zawód medyczny – terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży.

Prof. Piotr Gałecki, konsultant krajowy ds. psychiatrii podkreślił, że jeśli dobrze będzie działać profilaktyka oraz opieka psychologiczna, psychoterapeutyczna i psychiatryczna dzieci oraz młodzieży, to może się okazać się, że osoba chora w wieku dziecięcym, zanim osiągnie pełnoletność, zostanie wyleczona.

„W Polsce wszystkie nowoczesne leki stosowane w psychiatrii na świecie są dostępne i refundowane. Ale problem z nowoczesnymi cząsteczkami jest taki, że są one badane na osobach dorosłych. Trudno sobie wyobrazić, żeby lekarze psychiatrii dzieci i młodzieży nie mieli tych środków w swoim portfolio. Tymczasem są one refundowane dopiero w przypadku osób dorosłych” – zauważył prof. Gałecki.

Panel „Wczoraj, dziś i jutro. Wyzwania psychiatrii wieku rozwojowego w Polsce” odbył się w ramach Forum Ekonomicznego w Karpaczu 2023, które trwało w dniach 5-7 września.

 

 

Źródło informacji: PAP MediaRoom
Obraz Max z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close