Nowe strony – wyrusz na ekspedycję pełną przygód!
Nowe strony to niesamowita podróż w głąb książek. Wasze ulubione tytuły odkryją przed Wami nowe tajemnice i nie zdziwię się, gdy po rozgrywce sięgnięcie po nie, by znów je przeczytać.
Nowe strony to gra kooperacyjna przewidziana dla dwóch do sześciu graczy. Pudełkowy wiek to dziesięć plus, ale i dwunastolatek czasem miał problem, gdy trzeba było stwierdzić, czy w zacytowanym fragmencie występują zaimki dzierżawcze w trzeciej osobie. Jeśli byliście na bakier z lekcjami języka polskiego, to Nowe strony gwarantują dobrą powtórkę.
Na uwagę zasługuje pudełko i jego zawartość. Po wypchnięciu wszystkich elementów i złożeniu tekturki z mini zasadami, układamy je na pudełko i dzięki temu powstaje synchroliteromierz. To tutaj będziecie odrzucać zakładki lub żetony liter. Znajdziecie tam także podsumowanie zasad, by nie wertować instrukcji. Wśród innych elementów znajdziecie także:
- instrukcję;
- 84 zakładki;
- kartonowy kompas;
- 32 żetony liter;
- 6 kart postaci;
- synchroliteromierz.
Przygotowanie do gry w Nowe strony
Do rozgrywki w Nowe strony będziecie potrzebowali wybrać z Waszej biblioteczki książkę, która ma minimum 120 stron. Tematyka dowolna, możecie sięgnąć po książki dla dorosłych, dzięki czemu poziom trudności nieco wzrośnie.
Poniżej znajdziecie zdjęcie, jak wygląda rozłożona gra gotowa do rozgrywki, a idąc punkt za punktem, odkryjecie, co zrobić po kolei.
- Kartę przewodnika i obozu należy umieścić w książce na dowolnej stronie. Ważne, aby do końca było jeszcze około 110 stron.
- Jedną zakładkę misji włóżcie między okładkę książki a pierwszą stronę.
- Jedną, losowo wybraną zakładkę Zaginionego Miasta włóżcie pięćdziesiąt stron dalej za zakładkami przewodnika i obozu.
- Następnie dobrze przetasujcie zakładki eksploracji i połóżcie w stosie w zasięgu wszystkich graczy, Potem odsłońcie pierwsze cztery i ułóżcie po jednej z boku stosu zakładek eksploracji.
- Dobrze przetasujcie także zakładki misji i ułóżcie w stos. Odkryjcie pięć z nich i połóżcie jedna po drugiej pod stosem.
- Zakładki wyzwań również dobrze przetasujcie i ułóżcie w stos w zasięgu ręki wszystkich graczy.
- Pudełko wraz z synchroliteromierzem połóżcie przy zakładkach.
- Żetony liter ułóżcie na synchroliteromierzu. Polecam pilnować ich jak oczka w głowie i nie zgubić, bo będą potrzebne w rozszerzeniach gry, o których nieco później.
- Na koniec połóżcie kompas na stole.
Jesteście gotowi na nową ekspedycję?
Zasady gry
Każda runda składa się z czterech faz:
- Wybór przewodnika. Wśród graczy wybieracie jedną osobę, która w tej rundzie będzie przewodnikiem. Otrzymuje ona książkę z przygotowanymi zakładkami i kompas.
- Przygotowanie. Przewodnik otwiera książkę w miejscu, gdzie znajdują się zakładki obozu i przewodnika. Następnie przekłada zakładkę przewodnika o tyle stron, ile wskazuje wskaźnik postępu na pierwszej zakładce eksploracji w stosie. Odczytuje w myślach pierwszych sześć linijek tekstu po prawej stronie i zainspirowany przeczytanym fragmentem wybiera jedną z czterech odsłoniętych zakładek eksploracji. Swój wybór oznacza na kompasie, tak by inni gracze tego nie dostrzegli. W trakcie, gdy przewodnik czyta w myślach wybrany fragment książki, pozostali gracze rozdzielają między sobą zakładki misji.
- Postęp. Przewodnik odczytuje fragment na głos tylko raz, więc warto się skupić, bo a nuż uda się wypełnić misję. Jeśli misja została ukończona pozytywnie, zakładkę tę można włożyć miedzy okładkę książki, a pierwszą stronę. Jeśli skończyła się niepowodzeniem, należy odrzucić do pudełka zakładkę misji i trzy żetony liter. Na koniec tej fazy gracze wspólnie wybierają zakładkę eksploracji, którą ich zdaniem wybrał przewodnik. Jeśli dobrze odgadniecie, to zakładkę obozu przenosicie w to samo miejsce, co zakładka przewodnika. Zakładkę eksploracji włóżcie między pierwszą stroną a okładką. Natomiast jeśli Wam się nie uda, musicie odrzucić dwanaście żetonów liter, lub sześć żetonów liter i jedną zakładkę przechowywaną na początku książki, lub dwie zakładki i żadnych liter. Natomiast zakładka przewodnika w takiej sytuacji wraca do obozu.
- Odpoczynek, a tak naprawdę przygotowanie do kolejnej rundy. Dołóżcie zakładki tak, by znów było pięć zakładek misji cztery eksploracji. Czas wybrać kolejnego przewodnika wśród graczy i powtórzyć punkty od jeden do cztery.
Gdy zakładka obozu dotrze do Zaginionego Miasta lub go minie, Waszym zadaniem będzie odkrycie jej i ukazanie wszystkim graczom. Dobrze zapoznajcie się z ograniczeniami, jakie narzuca Wam dana zakładka. Pierwsza udana eksploracja (punkty od 1 do 4) oznacza wygraną.
Natomiast jeśli w trakcie gry odrzucicie wszystkie żetony liter, rozgrywka przechodzi w tryb przetrwania. Macie ostatnią szansę na wygraną.
Rozszerzenia gry Nowe strony
Gra Nowe strony prócz przedstawionej podstawowej wersji gry oferuje cztery moduły rozszerzające: ekspedycja klasyczna lub specjalistów, postacie; dziedziny misji; ranking ekspedycji. Dzieciakom najbardziej spodobała się wersja z postaciami, gdzie każdy z nas wcielił się w wybranego przewodnika. Każda z postaci ma unikalne umiejętności, które warto wykorzystać w rozgrywce.
Wrażenia
Nowe strony to nie tylko gra skojarzeniowa, to znacznie coś lepszego. To oryginalne połączenie książki z grą planszową. Oczywiście najtrudniejsze jest tutaj odgadnięcie „co przewodnik miał na myśli”, ale jeśli choć trochę znamy naszych współgraczy, nie powinniśmy mieć problemu z wybraniem właściwej zakładki eksploracji.
Ponadto książka ma również walor edukacyjny, gdzie możemy ćwiczyć się w gramatyce i umiejętnościach językowych. To nie lada wyzwanie, bo czasem dorosły złapie się za głowę i chwilę zajmie odszukanie w czeluściach pamięci zasad języka polskiego.
Graficznie gra Nowe strony jest wykonana starannie, estetycznie, a zakładki eksploracji po prostu wymiatają. Mogę się w nie wpatrywać godzinami. Jeśli jesteście fanami gier z serii Dixit, to Nowe strony, także Wam się spodobają.
Dodatkowe moduły rozszerzające nie tylko urozmaicają grę, ale także dodają trudności i nutki dekadencji. Wariant z postaciami jest trafionym rozszerzeniem, gdyż dzieciaki uwielbiają wcielać się w bohaterów i przeżywać wspólnie z nimi przygodę.
Mocną stroną gry Nowe strony jest nie tylko grafika, ale to, że w wyważony sposób łączy naukę z zabawą. Dzieciaki nawet nie zauważają, że mają mini powtórkę z polskiego. Do tego łatwe i krótkie zasady, które wytłumaczycie w pięć minut. To zdecydowanie oryginalna gra i dodam, że nie ma takiej drugiej na rynku. Dlatego z ręką na sercu polecam Nowe strony nie tylko molom książkowym!
Tytuł: Nowe strony
Autorzy: Winzenschtark
Ilustracje: Jeanne Landart
Wiek: od 10 lat
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: 30-60 min
Wydawnictwo: Rebel
Wpis powstał w ramach współpracy z Wydawnictwem Rebel, które nie ma wpływu na treść recenzji.