Postaw na klocka – gra zręcznościowa od Muduko
Jestem wielką fanką gier, których mechanizm jest dość prosty, zasady nie wymagają długich analiz, a mimo wszystko dostarczają dobrej zabawy wszystkim uczestnikom. Dokładnie taką grą jest Postaw na klocka od Muduko. Czy to oznacza, że gra będzie łatwa? Ależ skąd! To tylko pozornie nieskomplikowana rywalizacja.
Zawartość pudełka:
- 6 pionków graczy
- 20 kart trudności
- 40 kart budowli
- 4 karty do własnej kreacji
- 1 plansza
- 30 klocków (po 5 sztuk dla każdego koloru)
Cel i zasady gry
Zadaniem uczestników jest zbudowanie z klocków tego, co przedstawiają karty budowli, indywidualnie lub w drużynach.
Przygotowanie do gry dla 2-3 graczy
Każdy z graczy wybiera dwa pionki i dobiera po 5 klocków w wylosowanych kolorach.
Na planszy ustawiają po jednym pionku (pozostałe nie będą potrzebne). W tej rozgrywce nie będą używane karty z oznaczeniem 6 (lewy górny róg) oraz karty trudności.
Przygotowanie do gry dla 4-5 graczy
W rozgrywce dla takiej liczby graczy należy odłożyć do pudełka pionki i klocki czarne oraz białe. Najstarszy gracz zostaje sędzią (nie otrzymuje swojego zestawu), pozostali losują pionki i dobierają do nich odpowiednie kolory klocków. W rozgrywce używane będą karty trudności, natomiast te z oznaczeniem „6” również tutaj nie będą potrzebne.
Przygotowanie do gry dla 6 graczy
Każdy z graczy losuje kolor pionka i dobiera do niego odpowiednie klocki. Używane tu będą wszystkie karty.
Rodzaje kart
Karty budowli mówią o tym, jak będzie przebiegała runda. Mamy ich kilka rodzajów:
- 1 kolor klocków — każdy gracz sam stawia klocki. W przypadku gry przez dwóch lub trzech uczestników należy wybrać jeden kolor, z którego będą budować,
- 2 kolory klocków — w grze dwóch lub trzech osób, każdy indywidualnie ustawia klocki, kiedy gra czterech lub pięciu graczy należy połączyć się w pary, zgodnie z kolorami zamieszczonymi na karcie po prawej stronie, a w przypadku sześciu graczy, po lewej,
- 3 kolory klocków — partia rozgrywana przez sześciu graczy, którzy łączą się w trzyosobowe drużyny.
Zasady gry
Najmłodszy gracz odkrywa kartę ze stosiku (karty niebieskie), tym samym rozpoczynając rozgrywkę. Wszyscy uczestnicy zaczynają układanie oburącz klocków, zgodnie z tym, co przedstawia ilustracja. W przypadku drużynowego działania należy ustalić kto odpowiada za konkretny kolor, tak żeby nie było niejasności podczas składania budowli.
Osoba (lub drużyna), która zakończy budowanie konstrukcji, krzyczy STOP. Pozostali uczestnicy kończą swoją pracę i zabierają się za weryfikację, czy wszystko zostało wykonane poprawnie. Jeżeli budowla odzwierciedla to, co przedstawia ilustracja, najszybszy gracz przesuwa pionek na planszy i zaczyna się kolejna tura. Kiedy jednak pozostali gracze będą mieć wątpliwości i zakwestionują poprawność ułożenia konstrukcji, grają dalej. Osoba, która krzyknęła stop, w tej rundzie traci możliwość dalszej rywalizacji.
Kiedy gracz stanie pionkiem na polu czerwonym (3, 6 lub 9), losuje kartę trudności. Należy zastosować pokazaną technikę podczas budowania. W przypadku rezygnacji lub niedostosowania się do zasad, uczestnik traci punkt (cofa się o 1 pole). Osoba, która zauważy niewłaściwe działanie przeskakuje o jedno pole do przodu.
Rozgrywka 5-osobowa przebiega tak jak ta dla czterech osób, z tą różnicą, że mamy sędziego, nadzorującego przebieg gry.
Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zdobędzie 12 punktów. W przypadku remisu należy rozegrać dodatkową rundę, według zasad dla 2-3 graczy.
Gra Postaw na klocka, choć dość prosta, jeśli chodzi o zasady, wcale łatwa nie jest. Klocki nie są duże, wymagają lekkiej precyzji przy układaniu, o którą trudno w przypadku pracy na czas. Grając drużynowo, należy pamiętać, że budujemy wspólnie, co jak się okazuje, wcale nie ułatwia pracy. Jeśli kiedykolwiek budowaliście domki z kart, wiecie, że jeden fałszywy ruch może zrujnować nasze dzieło. Tu jest dokładnie tak samo. Czy to źle? Przeciwnie! Nie ma ryzyka, nie ma zabawy! Poza tym, dzięki grze ćwiczymy małą motorykę, pracę zespołową, panowanie nad nerwami i uczymy się cierpliwości. Przedstawione na kartach budowle są o różnym stopniu trudności, ale im bardziej skomplikowane, tym większa ekscytacja.
Paweł Świstek, który jest autorem całego tego zamieszania, zrobił naprawdę dobrą robotę. Gra jest interesująca, a do tego bardzo przyjemna dla oka. Rozgrywki są dość szybkie, bo zajmują około pół godziny, więc idealnie by nie znudzić, ale też nie dawać poczucia niedosytu. Jedynie w przypadku gry dla pięciu osób mam wrażenie, że zasady są nieco naciągane. Mało kto chciałby jedynie przyglądać się rywalizacji. Z moich dodatkowych podpowiedzi, kartę powinna wykładać najstarsza osoba. Co prawda to tylko sekundy różnicy, jeśli chodzi o odłożenie jej na stole (w tym czasie pozostali mogą ruszyć do pracy), ale to wystarczy do uruchomienia poczucia niesprawiedliwości, a to już tylko krok do… (tu należy dopisać właściwe zakończenie) 😉 To jednak wcale nie ujmuje grze.
Tytuł: Postaw na klocka. Gra zręcznościowa
Autor: Paweł Świstek
Ilustracje: Roman Kucharski, Maciej Czaplicki
Wiek: od 12 lat
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: 30 minut
Wydawca: Muduko
Wpis powstał we współpracy z Muduko
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP