Gry planszowe i nie tylko 25 lutego 2024

Zapowiedzi od Galakty na rok 2024!

Zapowiedzi od Galakty na rok 2024 są już nam znane!. W tym roku trzymajcie blisko portfele, bo nowości i zapowiedzi od wydawnictw planszówkowych to istna kopalnia pomysłów na wspólne chwile nad planszą. Wydawnictwo Galakta głosiło zapowiedzi na swoim profilu FB . Specjalnie dla Was zebraliśmy je w jednym miejscu i podzieliliśmy na kategorie wiekowe. Gotowi?

No to zaczynamy!

Zapowiedzi od Galakty – Dodatki

Fire and Swords, drugie rozszerzenie do Wojny o Pierścień

Rozszerzenie zawiera 60 nowych kart frakcji, 9 nowych ścieżek, 9 nowych pól bitew oraz 13 potyczek — nowego rodzaju kart pól bitew reprezentujących mniejsze osady i fortyfikacje świata Wojny o Pierścień, takie jak Brody na Isenie i Bree. W grze pojawią się także 3 zupełnie nowe frakcje: Nortowie dla Wolnych Ludów oraz Easterlingowie i Zbóje dla Cienia.  Dodatek wprowadza do gry nowe scenariusze, w tym jeden pozwalający na grę w aż sześć osób!

Omeny Faraona

To dodatek do Znaku Starszych Bogów. Ekspedycja do Egiptu, mająca na celu zbadanie odmętów Bezświetlnej Piramidy, nie jest dla ludzi o słabych nerwach. Być może opowieści o Czarnym Faraonie to tylko bujdy… a być może zapomniane komory istotnie skrywają upiorne tajemnice, których lepiej nie wydobywać na światło dzienne…

Rozszerzenie Omeny Faraona przeniesie badaczy do pełnych zgiełku placów targowych Kairu, gdzie poczynią przygotowania do swojej wyprawy, następnie wyruszą oni do królewskiej nekropolii w Dahszur, gdzie antyczne zło usiłuje powrócić do świata żywych. Sześciu nowych badaczy będzie zdobywać potężne Relikty, które pomogą im w odparciu ciemności ziejącej z ukrytych komór piramidy. Rozszerzenie zawiera również nowych Sprzymierzeńców, potwory i talię Mitów.

Zapowiedzi od Galakty — Nowości dla graczy 8+

Dragonkeepers

W grze wcielicie się w rywalizujących ze sobą magów. Będziecie mieli do dyspozycji dwa stosy kart, tworzące „Księgę Magii”, które określą ile i jakiego rodzaju smoki możecie posiadać w swoim stadzie. Z każdą pozyskaną kartą te limity będą się zmieniać, lecz na szczęście możecie rzucać zaklęcie, które zwróci wasze karty do Księgi Magii, dzięki czemu zyskacie szansę na modyfikowanie wartości dla waszych potrzeb! Ale które smoki poświęcić, by osiągnąć zwycięstwo?

Liczba graczy: 2-4 graczy

Czas rozgrywki: 20 min

Wiek sugerowany: +8 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/383109/dragonkeepers

Zapowiedzi od Galakty – Nowości dla graczy 10+

Lost code

Nowy Świat to miejsce pełne pułapek, niezwykle nieprzyjazne dla zapuszczających się tam odkrywców. Mimo to nie potrafisz się powstrzymać — to twoja pasja! Jednak tym razem zabrnąłeś chyba za daleko…

Eksploracja Świątyni Słońca wymaga nie tylko niesamowitej odwagi, ale i sprytu. Czy uda ci się rozwiązać zagadki, które przygotował dla ciebie Wąż, i ujdziesz z życiem? Czy odnajdziesz zaginiony kod i uciekniesz straszliwemu przeznaczeniu, czy też zostaniesz jego ofiarą?

Lost Code to angażująca gra dedukcji dla 2 do 4 graczy, w której musisz odszyfrować swój kod, widząc jedynie liczby pozostałych graczy! Zdobądź jak najwięcej punktów poprzez poprawne obstawianie swoich wartości, ale nie zapomnij o najważniejszym — znajdź swój zaginiony kod!

Liczba graczy: 2-4 graczy

Czas rozgrywki: 60 min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/299702/lost-code

Władca Pierścieni: Wyprawa do Góry Przeznaczenia

Misja Froda, polegająca na zniszczeniu Jedynego Pierścienia w ogniu Góry Przeznaczenia, jest pełna niebezpieczeństw. Na szczęście podczas wyprawy może on liczyć na pomoc swoich wiernych sojuszników. Współpracujcie i właściwie wybierajcie kości, aby poruszać pionkami członków Drużyny Pierścienia po bogato ilustrowanej planszy Śródziemia. Czy Frodo zdoła dotrzeć do Góry Przeznaczenia, nim wyczerpie się jego odwaga? W tej kooperacyjnej grze planszowej wszyscy wspólnie wygrywacie lub przegrywacie.

Rozgrywka pozwoli wam wziąć udział w niebezpiecznej wyprawie, jaką musiał odbyć Frodo, aby wrzucić Jedyny Pierścień w ogień Góry Przeznaczenia i dzięki temu zdławić mroczną moc Saurona. Dołączcie do wiernych towarzyszy dzielnego hobbita i prowadźcie Drużynę Pierścienia przez krainy Śródziemia. Przemierzajcie miejsca znane z Władcy Pierścieni i strzeżcie się okrutnych Nazgûli. Czy pomożecie Frodowi wypełnić jego misję, a może będziecie świadkami jak Jedyny Pierścień złamie jego wolę? Podejmiecie wyzwanie? Wspólnie wygracie, jeżeli Powiernicy Pierścienia dotrą do Góry Przeznaczenia.

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 50 min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/…/lord-rings-adventure-mount…

Filantropi

Filantropi, czyli nowe wydanie kultowej gry Hab & Gut autorstwa Carlo Rossiego. Poza odświeżoną szatą graficzną zawiera ono także tryb umożliwiający rozgrywkę dla dwóch graczy.

Nie jesteś pierwszym lepszym kupcem. Obracasz towarami z całego świata i masz dostęp do zakulisowych informacji, które pozwalają ci lepiej inwestować i manipulować rynkami. Zresztą nie tylko ty, konkurencja nie śpi. Twoi rywale również znają rynek od podszewki i będą w stanie zareagować na każdy twój ruch, jednocześnie handlując tymi samymi cennymi towarami, które sam masz na oku. Musisz wykazać się przebiegłością i przechytrzyć ich dzięki dobrej strategii i intuicji.

Pamiętaj jednak, że bogactwo nie jest jedyną miarą sukcesu, kiedy w grę wchodzą względy i pozycja wśród wpływowych wyższych sfer. Musisz jeszcze zadbać o swoją reputację! Aby zdobyć szacunek w oczach śmietanki towarzyskiej, musisz także zabłysnąć bezinteresownością poprzez ogromne darowizny na cele charytatywne. Samolubny kupiec dzielący się zbyt małą częścią swego majątku będzie skazany na porażkę niezależnie od tego, ile kapitału uda mu się zgromadzić…

Wygrywa gracz, który na końcu gry będzie miał największą ilość pieniędzy. Jednak przed wyłonieniem zwycięzcy, gracz, który przekazał najmniej pieniędzy na cele charytatywne, automatycznie przegrywa, niezależnie od tego, ile pieniędzy zarobił.

Liczba graczy: 3-5 (z trybem dla 2 graczy)

Czas rozgrywki: 45 min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/38863/rich-and-good

Rauha!

Dynamiczna gra o intuicyjnych zasadach dla 2-5 graczy od wydawcy docenionego w Polsce i na świecie Nidavellir! Niezmierzone boskie moce pozwalają ci wpływać na środowisko. Kształtuj je więc, by przemienić ten świat w kolebkę energii życiowej, strażnika pokoju i harmonii na nadchodzące wieki. Zgromadź jak najwięcej energii życiowej, aby wygrać grę. Masz 2 ery, by dowieść swej wartości i przemienić swój świat w energetyczne centrum Rauhy. W czasie I ery na dziewiczych ziemiach pojawi się dzika natura, która rozkwitnie pod twą pieczą. W czasie II ery cywilizacje będą się rozwijać.

Rozgrywka w grze Rauha trwa 12 tur, podczas każdej z nich gracze będą wybierali karty biomów i kładli je na swoje plansze, co zapewni dodatkowe bonusy pod koniec tury oraz przy punktowaniu, które odbywa się co 3 tury.

Przemyślane układanie kart biomów jest ważne, ponieważ co turę efekty z kart będą się uruchamiały w aktywnym rzędzie lub kolumnie.

Uczyń swój świat najbogatszym w energię życiową, aby wygrać grę!

Liczba graczy: 2-5

Czas rozgrywki: 45min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/371922/rauha

Altay: Dawn of Civilization!

Gdzieś pośród dzikich ostępów rozległego kontynentu, cztery tajemnicze i potężne ludy na przestrzeni niezliczonych wieków kształtowały swe cywilizacje, łącząc magię z technologią oraz dbając o harmonię z naturą i między sobą. Jednak nastają nowe czasy, a wraz z nimi przybywają obcy osadnicy z innymi zwyczajami i zaawansowanymi technologiami. Jako przywódca jednego z rodzimych ludów Altay będziesz musiał sam określić, jak odniesiesz się do przybyszów i niesionych z ich napływem zmian. Zaakceptujesz i zasymilujesz obcych i ich innowacje, czy jednak będziesz obstawać przy starożytnych tradycjach? Skupisz się na rozwoju swej cywilizacji i upamiętnianiu jej osiągnięć, czy też na poszerzaniu swych terytoriów i rozwiązywaniu wszelkich problemów za pomocą armii? Tylko od ciebie zależy, czy przyjmiesz to wszystko z otwartymi ramionami… czy raczej z zaciśniętą pięścią!

Altay: Dawn of Civilization to gra, która łączy w sobie i skupia się na kilku mechanikach: rozwoju cywilizacji, budowaniu własnej talii kart i poszerzaniu swojego terytorium. Różna liczba nieco różniących się od siebie kart „podstawowych” zapewnia każdemu z ludów asymetryczny start. Dalej z kolei to już do graczy będzie należało zarządzanie talią kart, które posłużą do zdobywania zasobów, rozbudowy osad, a także do ekspansji i działań wojennych.

Aby zwyciężyć konieczny będzie balans między zdobywaniem nowych terytoriów, rozwojem technologicznym oraz upamiętnianiem na wieki osiągnięć własnej cywilizacji. Przyszłość Altay jest w Twoich rękach!

Liczba graczy: 2-4

Czas rozgrywki: 30-90 min

Wiek sugerowany: +10 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/…/334537/altay-dawn-civilization

Zapowiedzi od Galakty — Nowości dla graczy 12+ i 13+

Polska edycja Stationfall

Wyobraź sobie zbieraninę przypadkowych ludzi, robotów oraz istot niedających się zaklasyfikować do żadnej z tych kategorii. Wszyscy oni mają unikalne zdolności, własne cele i powiązania, ale łączy ich jedno – znajdują się na stacji kosmicznej, która za mniej niż 15 minut zmieni się w popiół. Jesteś jednym z nich i wraz ze swoimi wspólnikami chcesz zrealizować swoje tajne cele. Nie masz jednak pewności, czy powinieneś im ufać – być może za twoimi plecami spiskują również z innymi, co może stanowić dla ciebie poważny problem. Poza tym na pokładzie znajduje się również jakiś potworny tajny projekt broni, a to z kolei może stanowić zagrożenie dla wszystkich znajdujących się na stacji.

Stationfall to gra pełna kreatywnych rozwiązań, która z czasem będzie się zmieniać, wynaturzać i pokazywać zęby. W najlepszych turach wykorzystasz wyjątkową taktyczną swobodę i intrygi do osiągnięcia celu swojej tajnej tożsamości, a także wydedukujesz tożsamość i cele swoich przeciwników. Stationfall to złożona gra, pełna chaosu i niebezpiecznych zmiennych. Powodzenia!

Liczba graczy: 1-9 graczy

Czas rozgrywki: 90-120 min

Wiek sugerowany: +12 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/316624/stationfall

The Old King’s Crown

To pełna blefu i strategicznych zwrotów akcji gra karciana, w której wcielicie się w pretendentów do królewskiego tronu. Walka o koronę nie będzie łatwa i przyjemna, dlatego będziecie musieli w pełni wykorzystać swoje unikalne zdolności, aby przechytrzyć przeciwników!

Jako przywódcy różnych ugrupowań będziecie zgłaszali swoje roszczenia do tronu, zarówno jawnie, jak i w tajemnicy rozmieszczając przy tym swoje siły i tocząc boje o najcenniejsze dla Was lokalizacje. Jednak uważajcie! Inni gracze na pewno postarają się pokrzyżować Wam plany własnymi intrygami.

Szlachta, buntownicy, dzikie plemiona czy tajemnicze zgromadzenie… W czyje ręce powierzysz królewską władzę?

W grze The Old King’s Crown rozsyłacie swoich Heroldów do terytoriów, o które będziecie chcieli zawalczyć – a czy faktycznie, czy tylko w ramach dywersji, to już osądzi historia. Następnie do różnych regionów planszy zagrywacie jednocześnie zakryte karty ze swojej ręki, które potem odkrywacie i rozpatrujecie. Wygranie tych starć zapewni różne nagrody, które Was wzmocnią i pozwolą zyskać to, co w grze najcenniejsze, czyli wpływy. Zwycięstwo czeka na tych, którym uda się osiągnąć i utrzymać do końca rundy określoną, zależną od liczby graczy liczbę wpływów.

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 60-90 min

Wiek sugerowany: +12 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/357873/old-kings-crown

Zoo Tycoon

W Zoo Tycoon: Gra Planszowa wcielacie się w rolę menedżerów czterech parków miejskich. Miasto ma w planach modernizację tych terenów zielonych i ma nadzieję, że wzbogacenie ich o zwierzęta sprawi, że staną się bardziej atrakcyjne dla społeczności. Aby zapewnić projektowi szerokie poparcie polityczne, ogrody zoologiczne muszą być finansowo samowystarczalne i przyczyniać się do ochrony przyrody. Po pierwszej ewaluacji zarząd wszystkich nowo-otwartych zoo zostanie scentralizowany. Kandydat, który w ciągu tych 7 lat wykaże się największą skutecznością może spodziewać się nominacji na to lukratywne stanowisko.

Zoo Tycoon: Gra Planszowa rozgrywana jest przez 7 rund. Każda z rund podzielona jest na 4 pory roku. Wiosną, rozpoczyna się nowy rok i na świat przychodzi potomstwo. Latem, zajmujemy się wyjazdami i przybyciami zwierząt. Jesienią odbywa się budowa nowych wybiegów, natomiast w zimie następuje zakończenie i podsumowanie roku. Na koniec gry, gracze porównują ze sobą punkty zdobyte na torach Ochrony Przyrody i Popularności. Niższa z tych dwóch wartości reprezentuje ilość zdobytych punktów. Grę wygrywa gracz z największą liczbą punktów.

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 120-180 min

Wiek sugerowany: +13 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/…/370757/zoo-tycoon-board-game

Zapowiedzi od Galakty – Nowości dla graczy 14+

Mały Epicki Cthulhu

Nowe Arkhamoore w 1920 roku, było miasteczkiem położonym na ponurej i raczej zapomnianej wysepce z dala od lądu. Trudno jednak mówić, by było ono spokojne… Kosmiczne byty wyłaniają się z morskiej kipieli i zamieniają to uśpione miejsce w prawdziwy dom wariatów!

W kooperacyjnej grze Mały Epicki Cthulhu, 1-4 graczy, wcielających się w unikatowe postaci, będzie współpracować, aby przetłumaczyć Necronomicon, zdemaskować Wielkiego Przedwiecznego i zamykać portale, dzięki czemu ostatecznie wygnają zło tam, skąd przybyło. Aby to osiągnąć, grający będą musieli zwalczać szaleństwo, rozprze się po mieście, tłumaczyć strony księgi, walczyć z Kroczącym między Światami i zapobiegać przekształcaniu się poszczególnych lokalizacji w gniazda szaleństwa. Innowacyjne połączenie mechaniki budowania worka i push-your-luck, koło szaleństwa, które zapewni tak charakterystyczną dla gier Cthulhu niepewność i wyjątkowa regrywalność to tylko kilka z zalet tej emocjonującej gry.

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 30-60 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/404893/tiny-epic-cthulhu

Małe Epickie Dinozaury!

Małe Epickie Dinozaury to gra dla 1-4 graczy, w której jako ranczer ze smykałką do interesów będziesz wysyłał swoich pracowników, aby pozyskiwali nowe dinozaury na twoje ranczo, zdobywali wymagane do ich wyżywienia, zasoby odkrywali ułatwiające pracę technologie. Wszystko po to, by w odpowiednim momencie dinozaury mogły się rozmnożyć, i abyś mógł zrealizować lukratywne kontrakty, które dadzą punkty zwycięstwa. Musisz być jednak bardzo ostrożny! Zbyt agresywna hodowla może doprowadzić do konfliktów między poszczególnymi gatunkami tych prehistorycznych gadów. Każdy gatunek chce mieć osobną zagrodę, a powierzchnia rancza nie jest z gumy! Ucieczki dinozaurów, a nawet sporadyczne pożarcia to coś, z czym również będziesz musiał się zmierzyć!

Czy zdołasz pokierować swoim ranczem tak, by być najlepszym w tym biznesie?

Liczba graczy: 1-4 graczy

Czas rozgrywki: 30-60 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boar…/291508/tiny-epic-dinosaurs

Catan: Nowe Energie!

Od odkrycia Catanu wiele się zmieniło i małe wioski stały się imponującymi ośrodkami badawczymi. Wraz z rozwojem pojawiło się kolejne poważne wyzwanie: zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na energię.

Na początku zauważysz, jak łatwo jest budować elektrownie i używać paliw kopalnych używać, które są tanie i wydajne. Jednak w trakcie rozgrywki prawdopodobnie zaczniesz się zastanawiać, czy nie warto przejść na odnawialne źródła energii. Owszem, są droższe, ale mają pozytywny wpływ na środowisko, a tym samym na życie na przyszłość wyspy. Jaką decyzję podejmiesz? Przyszłość Catanu jest w Twoich rękach!

Konsekwencje twoich decyzji wpłyną na przebieg gry. Zbyt duże zanieczyszczenie może oznaczać zagładę i wcześniejsze zakończenie gry. A jakby tego było mało, niespodziewane wydarzenia spowodowane zanieczyszczeniami nieraz pokrzyżują twoje plany. Przygotuj się na wysoce energetyczną rozgrywkę!

Gra jest już w pełni przetłumaczona i obecnie czekamy na rozpoczęcie produkcji.

Liczba graczy: 3-4 graczy

Czas rozgrywki: 90 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/board…/408727/catan-new-energies

Trudvang: Legendy autorstwa

Tytuł ten to kooperacyjna gra o heroicznych przygodach, w której od 1 do 4 graczy wciela się w rolę śmiałych bohaterów walczących z wszechogarniającymi siłami mroku, a sama gra zawiaduje wrogami, wydarzeniami oraz innymi przeciwnościami.

Koszulki na planszach mapy i przygody pozwalają śledzić fabułę opowieści, znajomości nawiązywane przez graczy, różne wybrane ścieżki i aktualny stan świata gry. Każda przygoda stanowi część kampanii, stopniowo ujawniającej kolejne wyzwania, tajemnice, testy, decyzje oraz punkty zwrotne, które bohaterowie muszą sprawdzić lub z którymi muszą się zmierzyć. Każdy wybór ma znaczenie i pozostawia ślad na krainie oraz jej mieszkańcach kształtując ich przyszłość. Los Trudvangu jest w waszych rękach.

Gra planszowa, oparta została o nagradzaną grę fabularną Trudvang Chronicles od wydawnictwa RiotMinds, a za opracowanie graficzne odpowiadają Alvaro Tapii i Paul Bonner.

Gra jest już w pełni przetłumaczona i obecnie czekamy na rozpoczęcie produkcji.

Liczba graczy: 1-4

Czas rozgrywki: 60 min

Wiek sugerowany: + 14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/266064/trudvang-legends

Pax Hispanica

Jako młodzieniec z Hiszpanii, Anglii, Francji, Holandii czy Kurlandii za życiowy cel postawiłeś sobie zostać wpływowym dworzaninem, wyzwolicielem albo po prostu – piratem z Karaibów. Jest XVII wiek, więc praktycznie wszystko należy do korony hiszpańskiej, inkwizytorzy bacznie nasłuchują, czarny rynek się powiększa, a żadna podróż nie jest bezpieczna przed atakami korsarzy. Każdego roku żeglujesz między wyspami, aby transportować, plądrować, przemycać i zastawiać zasadzki na łodzie wyładowane srebrem, perłami, klejnotami, a także bezcennymi reliktami przeznaczonymi na finansowanie kolejnych ambicji korony.

Pax Hispanica to asymetryczna gra dla 1-5 graczy autorstwa Phila Eklunda. Mechanika gry – podobnie jak inne gry z serii Pax – skupia się przede wszystkim na budowaniu swojego zestawu kart i manipulowaniu rynkiem. Gracze mogą wybrać jedną z 4 ścieżek kariery i dróg do zwycięstwa, które mogą zmienić przyszłość imperium hiszpańskiego!

Liczba graczy: 1-5 graczy

Czas rozgrywki: 60-150 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/373701/pax-hispanica

Black Orchestra!

W miarę jak żelazna pięść Hitlera zaciska się na Niemczech, a dowody jego zwyrodniałego fanatyzmu stają się coraz bardziej widoczne, ludzie z najwyższych szczebli Rzeszy zaczynają planować na niego zamach. Czas jednak nagli, a straszliwe ambicje Hitlera rosną z każdą chwilą, dlatego garstka intrygantów musi skrupulatnie przygotować plany i wybrać idealny moment do uderzenia. Gestapo ciągle depcze konspiratorom po piętach, nazywając ich „Schwarze Kapelle”, czyli Czarną Orkiestrą. Czy uda im się skutecznie przeprowadzić zamach i położyć kres potwornym zapędom tyrana?

W kooperacyjnej grze Black Orchestra każdy z graczy wcieli się w jedną z historycznych postaci zaangażowanych w spisek przeciwko Hitlerowi. W tej mrocznej i niebezpiecznej pogoni determinacja będzie równie kluczowa, co unikanie podejrzeń i ciągłych kontroli Gestapo. W trakcie gry gracze będą musieli odpowiednio przygotować się do przeprowadzenia zamachu, co przekłada się na spełnienie wymagań wskazanych na pozyskiwanych po drodze kartach intryg. Czas z kolei będą odmierzały kolejne etapy II wojny światowej, reprezentowane przez karty różnych historycznych wydarzeń, które to mogą wiązać się tak z dodatkowymi zagrożeniami, jak i nowymi okazjami dla konspiratorów. Sukces w całym przedsięwzięciu będzie wymagał ścisłej współpracy, podejmowania niełatwych wyborów i odpowiedniego zarządzania ryzykiem.

Zapowiedzi od Galakta

Liczba graczy: 1-5 graczy

Czas rozgrywki: 90 min

Wiek sugerowany: +14 lat

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/156858/black-orchestra

Zdjęcia i opisy — materiały prasowe Wydawnictwa Galakta

Odwiedź nas na Facebooku

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 25 lutego 2024

Twoje dziecko może zostać superbohaterem! Sprawdź, jak budować w nim prawdziwe supermoce i nauczyć je zasad bezpieczeństwa

Każde dziecko może być superbohaterem i stać się mistrzem oraz mistrzynią bezpieczeństwa. W końcu to właśnie dbanie o bezpieczeństwo swoje i otoczenia jest głównym zajęciem każdego bohatera, prawda? Program edukacyjny „Akademia Bezpiecznego Puchatka” pozwala dzieciom wcielić się w superbohaterów podobnych do tych z ulubionych bajek i nauczyć się wszystkiego, co ważne w zakresie ochrony siebie i innych. Przed małymi adeptami Akademii kolejny z tematów omawianych w ramach akcji: jest nim bezpieczeństwo na drodze. Podczas lekcji uczniowie zdobędą nową supermoc: Ostrożność.

Dzieci coraz bezpieczniejsze na drodze – liczba wypadków spada

W trakcie ostatniej dekady liczba wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat sukcesywnie spada. Wciąż jednak zdarza się, że najmłodsi poruszają się po miejscowościach na własną rękę, bez opieki dorosłych. To dlatego tak ważne jest edukowanie ich w zakresie umiejętności rozpoznawania znaków na drodze czy rozróżniania jej elementów – wszystko to wspiera proces usamodzielnienia dzieci i zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo.

– Dzięki programom edukacyjnym mali uczestnicy ruchu drogowego mogą poznać podstawowe zasady bezpieczeństwa, a także uczą się jak radzić sobie z napotkanymi problemami w praktyce. Wiedza, którą nabywają kształtuje ich zachowania na drodze i pomaga unikać ryzyka, jakie niesie ze sobą ruch drogowy. Niezwykle ważne jest więc „wyposażenie” uczniów zarówno w wiedzę, jak i odpowiednie narzędzia, które będą dobrą bazą do dalszej edukacji i zaprocentują też w życiu dorosłym. Dzieci, które od najmłodszych lat uczone są odpowiedzialnych zachowań na drodze wyrastają bowiem na rozsądnych i wyedukowanych uczestników ruchu drogowego – komentuje nadkom. Robert Opas z Wydziału Nadzoru i Profilaktyki Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Policja po raz kolejny objęła honorowy patronat nad akcją „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Dzięki temu merytoryczne zaplecze akcji zawiera sprawdzone informacje, bazujące na aktualnych i obowiązujących przepisach.

Dziecko na drodze. Jak przygotować je do samodzielnego uczestnictwa w ruchu?

Konieczne jest pamiętanie o przepisach dotyczących wieku w zakresie samodzielnego poruszania się najmłodszych na drodze:do 7 roku życia dziecko musi poruszać się po drodze z osobą, która ma co najmniej 10 lat. Po ukończeniu 7 lat staje się ono pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego. To znaczy, że od 7 roku życia może chodzić do szkoły samodzielnie. Jak jednak sprawdzić, czy jest przygotowane do takiej drogi?

 Obok edukacji przedszkolnej i szkolnej, bardzo istotne są wzorce przekazywane przez opiekunów. Dzieci uczą się przez naśladownictwo, dlatego to właśnie z rodzicami najlepiej ćwiczyć prawidłowe zachowania związane z bezpiecznym poruszaniem się na drodze. Można trenować wspólnie trasę do szkoły, zwracając podczas takich spacerów szczególną uwagę na miejsca newralgiczne, tj. przejścia dla pieszych, skrzyżowania czy przejazdy kolejowe. Ważne, by dziecko kojarzyło je w pozytywny sposób – wtedy chętniej będzie powielać dobre praktyki. Przydatne mogą być także wierszyki czy piosenki, które pomogą łatwiej zapamiętać podstawowe zasady bezpieczeństwa i kształtować prawidłowe nawyki. – mówi Urszula Młodnicka, psycholog, ekspert współpracujący z programem „Akademia Bezpiecznego Puchatka”.

Dorośli powinni zwracać uwagę na specyfikę myślenia abstrakcyjnego dzieci. Siedmiolatek nie jest w stanie dobrze określić konsekwencji podejmowanych działań, nie wie, dlaczego popełnia błąd i jakie są jego skutki. Potrzebna jest stała i pozytywna obecność opiekuna, który będzie wspierał dziecko w tej niezwykle istotnej edukacji i stanie się jego zaufanym towarzyszemWarto pamiętać, że najmłodsi mogą mieć trudność w oszacowaniu niebezpiecznych sytuacji.

Psychologowie zwracają uwagę, że istnieją trzy główne powody wypadków wśród uczniów: 

  • dzieci nie dostrzegają wszystkich niebezpieczeństw na drodze,

  • dziecko dostrzega kolegę lub koleżankę po drugiej stronie ulicy i przebiega entuzjastycznie, nie zwracając uwagi na zagrożenia,

  • z uwagi na brak w pełni wykształconego krytycznego myślenia, jakie posiadają dorośli, dzieci mogą podejmować ryzykowne zachowania dla zabawy – bez zwracania uwagi na możliwe konsekwencje.

Dlatego stałym elementem edukacji powinna być rozmowa z dzieckiem i wspólne odkrywanie świata, a dobrą praktyką jest kontynuowanie w domu ćwiczeń wynoszonych ze szkoły. Zdecydowanie warto też wziąć pod uwagę wszystkie 3 wymienione wyżej najczęstsze powody wypadków – podobnie jak w innych dziedzinach, także tutaj „trening czyni mistrza”, a rozmowy i wspólne zwracanie uwagi na konkretne, zagrażające sytuacje pozwoli Twojemu dziecku na szlifowanie bezpiecznych i odpowiedzialnych zachowań.

Akademia Bezpiecznego Puchatka dba o edukację dzieci 

Zadania realizowane w szkole dzięki „Akademii Bezpiecznego Puchatka” w sposób odpowiedni do wieku wprowadzą dzieci w świat bezpieczeństwa. Akcja edukuje o bezpieczeństwie w ramach kilku modułów tematycznych: dom, szkoła, droga, Internet oraz relacje z rówieśnikami. W ramach każdego modułu opracowano materiały edukacyjne i pełne scenariusze oraz pomoce edukacyjne, np. filmy czy animacje.

Akcja zachęca dzieci, aby były superbohaterami, bo to właśnie superbohaterowie potrafią zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych jak mało kto! Każda lekcja programu przygotowywanego wspólnie z policją pozwala dzieciom zdobyć inną supermoc.

Jak to zrobią? Mogą realizować ćwiczenia indywidualne i w grupach.

Ćwiczenia pomagają dzieciom poszerzać wyobraźnię: przykładowo podczas lekcji dotyczącej bezpieczeństwa na drodze wcielają się w uczestników ruchu i dzielą się na trzy grupy: rowerzystów, samochody oraz pieszych. Pod opieką nauczyciela odtwarzają fragment drogi, którym porusza się jedna z trzech grup i dowiadują się, jak wygląda na niej ruch. To i inne ćwiczenia pomogą uzyskać kolejną supermoc Akademii Bezpiecznego Puchatka: Ostrożność! Dzieci otrzymają specjalne odznaki, a dzięki nowo zdobytej wiedzy będą łatwiej przewidywać niebezpieczeństwa i ewentualne zagrożenia, dbając o siebie i innych.

Aby dołączyć do XV edycji Akademii i otrzymać komplet darmowych materiałów edukacyjnych opracowanych przez ekspertów i opiniowanych przez Komendę Główną Policji, wystarczy zgłosić szkołę do programu na stronie www.akademiapuchatka.pl.

 

___

O programie

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych. Obejmuje on tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w różnych sferach życia. Program organizowany jest przez markę Puchatek we współpracy z Wydziałem Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji KGP oraz Biura Ruchu Drogowego KGP. W ciągu 14 edycji programu wzięło w nim udział ponad 3 miliony dzieci.

Źródło wpisu: informacja prasowa

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 24 lutego 2024

Pracodawcy nie chcą już zatrudniać zdalnie? Statystyka rynku pracy

Największy rozkwit praca zdalna przeżyła podczas pandemii koronawirusa. Niemniej, istnieją branże czy zawody, które niezależnie od sytuacji z powodzeniem można wykonywać w domu. Najnowsze badania pokazują jednak, że popularność trybu home office spada i wynika to z niechęci zatrudniania w ten sposób przez pracodawców. Szczegóły w artykule.

Praca zdalna – na czym polega?

Praca zdalna (z ang. home office, czyli domowe biuro/praca z domu) polega na wykonywaniu obowiązków zawodowych spoza tradycyjnego biura lub miejsca pracy. Oznacza to, że pracownik może pracować z dowolnego miejsca, zazwyczaj z domu, ale także z kawiarni czy na przykład w pociągu podczas podróży. Praca zdalna jest możliwa dzięki różnym narzędziom do współpracy online, które umożliwiają pracownikom skuteczną komunikację i współpracę zespołową, mimo że nie są fizycznie obecni w jednym miejscu.

Z czego wynika popularność pracy zdalnej?

W ostatnich latach, zwłaszcza z powodu pandemii COVID-19, praca zdalna stała się zjawiskiem powszechnym. W związku z tym, z dniem 7 kwietnia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy regulujące ten tryb pracy. Globalna epidemia to jednak nie jedyny powód popularności home office. Praca zdalna ma wiele zalet i jest doceniana zarówno przez pracowników, jak i pracodawców. Do największych należą:

– elastyczność – pracownicy zdalni samodzielnie zarządzają swoim czasem pracy, co pozwala im dostosować godziny pracy do swoich indywidualnych preferencji i potrzeb; mogą więc pracować wtedy, gdy są najbardziej produktywni, a to prowadzi do lepszej wydajności;

– oszczędność czasu i pieniędzy – brak konieczności dojeżdżania do firmy to mniej straconego czasu w korkach i pieniędzy na paliwo; z kolei większa ilość zdalnych pracowników to brak konieczności utrzymywania dużego biura, opłat za czynsz itp.;

– większe możliwości – pracownik nie musi ograniczać się do ofert a pracodawca do kandydatów tylko ze swojej miejscowości;

– poprawa równowagi między życiem zawodowym a osobistym – wielu pracownikom łatwiej jest łączyć życie zawodowe z życiem prywatnym, pracując zdalnie, ponieważ mogą elastycznie zarządzać swoim czasem i pracować z dowolnego miejsca.

Czy pracodawcy nie chcą już zatrudniać zdalnie?

Okazuje się, że praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem i prawie wszyscy (88 proc. ankietowanych) chcą, aby pracownicy wrócili do biur. Powodem są obawy o dobre samopoczucie pracowników oraz jakość współpracy w zdalnych zespołach. Poza tym, 8 na 10 przedsiębiorców deklaruje, że ze względu na charakter wykonywanych przez pracownika zadań, wiele obowiązków nie da się realizować poza miejscem pracy. Wątpliwości pracodawców dotyczą również spadku produktywności (18 proc. badanych), innowacyjności (2 proc. respondentów) oraz kultury organizacyjnej (2 proc. ankietowanych). Popularność pracy zdalnej zaczyna więc sukcesywnie spadać. Bowiem jeszcze w latach 2022-2023 w trybie home office pracowało około 34 proc. Polek i Polaków. Obecnie (początek 2024 roku) jest to już około 28 proc.

Wyzwania, jakie można napotkać w pracy zdalnej

Czy obawy pracodawców są uzasadnione? Trochę tak, ponieważ praca zdalna wiąże się z wieloma wyzwaniami, np.:

– utrzymaniem efektywnej komunikacji i koordynacji wśród członków zespołu;

– zarządzaniem czasem i utrzymaniem samodyscypliny;

– uczuciem izolacji i braku interakcji społecznych;

– bezpieczeństwem informacji i danych firmowych;

– zachowaniem work-life balance.

Gdzie szukać ofert pracy zdalnej?

Jeśli kogoś interesuje praca zdalna, może on sprawdzić ogłoszenia w Kielcach, Warszawie, Toruniu i każdym innym mieście na stronie GoWork.pl. Serwis współpracuje bowiem z pracodawcami z całej Polski i nie tylko, którzy oferują zatrudnienie w trybie home office. Wygodna wyszukiwarka pozwala filtrować ogłoszenia, m.in. pod kątem typu umowy i wymiaru etatu, dzięki czemu można dopasować oferty do swoich preferencji. Dodatkowo, przy każdym ogłoszeniu znajduje się odnośnik do opinii o danym pracodawcy. Na stronie można również zapisać się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych ofertach z interesującego regionu.

 

 

Źródło informacji: GoWork.pl

Obraz StartupStockPhotos z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close