Dom 1 września 2024

Emocje na kwadracie. Neuroróżnorodność a dobrostan mieszkaniowy

Wszyscy jesteśmy neuroróżnorodni. To oznacza, że każdy człowiek inaczej przetwarza informacje i reaguje na bodźce. Sposób doświadczania i postrzegania świata determinuje nasze relacje z otoczeniem – w tym przestrzenią domową. Najnowszy raport Otodom „Szczęśliwy dom. Emocje na kwadracie” analizuje wpływ bodźców zmysłowych na dobrostan mieszkaniowy Polek i Polaków, otwierając dyskusję na temat komfortu sensorycznego, także wśród osób o zwiększonej wrażliwości.

Wyniki badania w skrócie:

– 41% mieszkańców Polski czasami lub często mierzy się ze słabą jakością snu w domowej sypialni.

– 61% neuroatypowych zmaga się ze zmęczeniem dźwiękami docierającymi do domu z zewnątrz. W grupie osób neurotypowych odsetek ten wynosi 35%.

– 4 na 10 badanych w spektrum autyzmu uważa możliwość odizolowania się od sąsiadów i domowników jako ważny element dobrostanu w domu lub mieszkaniu.

– 77% neuroatypowych respondentów mieszka ze zwierzęciem pod jednym dachem.

– 26% osób neuroatypowych uważa, że ich zachowania w domu czy mieszkaniu mogą być uciążliwe dla sąsiadów.

Nie każdy reaguje tak samo

Codzienność pokazuje, jak indywidualnie odbieramy dźwięki, wrażenia wizualne i dotykowe, a także współdomowników czy sąsiadów. Jest jednak coś wspólnego. Jak wskazuje dr Joanna Jurga, projektantka przestrzeni i badaczka neuroarchitektury: „wszyscy potrzebujemy bezpiecznych i komfortowych przestrzeni do życia, które będą nam dostarczać optymalnego zakresu bodźców”. Tymczasem doświadczenia z domowym dobrostanem nie zawsze są łatwe – wiele osób mierzy się z przebodźcowaniem. Ten stan szczególnie silnie wpływa na jakość życia neuroatypowych, czyli osób, których układ nerwowy i przetwarzanie zmysłowe działają odmiennie z uwagi na sposób funkcjonowania mózgu. One odczuwają bodźce ze znacznie większą intensywnością. Szacuje się, że już w co piątym polskim domu żyje przynajmniej jedna osoba neuroatypowa (ADHD, autyzm lub zaburzenia uczenia) – to do 20% populacji. Punktem wyjścia do poprawy komfortu sensorycznego w przestrzeni mieszkalnej jest zrozumienie ich wyzwań. Jak się okazuje, wiele z nich dotyczy całego społeczeństwa.

„Wiemy, że jesteśmy tak różni, jak różne są nasze mieszkania. Zaglądając jednak głębiej w relacje i zmysły mieszkańców polskich domów, otrzymaliśmy niebywałą okazję do zbadania czynników wpływających na dobrostan osób neuroróżnorodnych. Chcemy dzielić się tą wiedzą i podpowiadać zmiany, dzięki którym będzie żyło się nam lepiej – bez ciągłego przeciążenia sensorycznego i zmęczenia psychofizycznego. Oddaję ten raport z przekonaniem, że tworzenie inkluzywnych przestrzeni mieszkalnych jest możliwe. Jednak zmiany muszą zachodzić nie tylko na poziomie projektowym. Kluczowe jest zwiększenie świadomości na temat neuroróżnorodności. To dobry początek” – wyjaśnia Anna Adrian, Head of Marketing Otodom.

Mieszkanie pełne bodźców

Obecnie na samo natężenie bodźców w domu czy mieszkaniu szczególną uwagę zwraca około 1/3 wszystkich badanych mieszkańców Polski – niezależnie czy mówimy o osobach neuroatypowych, czy neuronormatywnych. Różnice, wpływające na funkcjonowanie psychofizyczne, widać dopiero na przykładzie konkretnych wyzwań. Podczas gdy 35% neurotypowych odczuwa zmęczenie dźwiękami docierającymi do domu z zewnątrz, w grupie neuroatypowych ten odsetek wynosi 61%. Tymczasem to właśnie hałas – a więc bodziec, którego odczuwanie Polacy deklarują najczęściej – może być jednym z powodów generujących coraz częstsze problemy społeczeństwa ze snem. Jak pokazują wyniki raportu, 37% neurotypowych i 58% neuroatypowych zmaga się ze słabą jakością snu w domowej sypialni. Skąd te rozbieżności? Jak przyznaje Jan Gawroński, Społeczny Zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka, samorzecznik z Fundacji Autism Team: „każdy z nas ma indywidualny profil sensoryczny. Układ nerwowy wielu osób neuroatypowych łatwiej ulega przeciążeniu, a ciągłe życie w tak dużej stymulacji bardzo przytłacza”.

„Radzenie sobie ze zmysłami wymaga ode mnie ogromnego wysiłku, bardzo dobrej samoorganizacji i samoświadomości, ale przede wszystkim wsparcia i zrozumienia ze strony otoczenia, kiedy mój mózg bombarduje wiele bodźców, jest mi bardzo ciężko, ponieważ muszę przetwarzać dane pochodzące z poszczególnych zmysłów osobno, po kolei, a następnie składać wszelkie doznania w całość. To jest tak wyczerpujące, jak niekończący się maraton. Mój mózg zaczyna być przeciążony sensorycznie i to jest sytuacja, na krok od kryzysu. Wielką barierą w dostępie do całego życia jest hałas a hałas jest wszędzie, w szkolnym korytarzu, dzwonku szkolnym, miejscach publicznych, a nawet w tzw. zaciszu domowym” – mówi Jan Gawroński, Społeczny Zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka, samorzecznik z Fundacji Autism Team.

W kontekście omawianych impulsów dźwiękowych, szczególną uwagę zwraca fakt, że tylko 14% badanych mieszkańców Polski wskazało na izolację akustyczną jako przyczynę ich zadowolenia z domu czy mieszkania.

Dobrostan tkwi w szczegółach

Pod kątem ogólnych deklaracji dotyczących poczucia szczęścia, neuroatypowi zdają się nie różnić znacząco od neuronormatywnych (6,9 vs. 7,0). Natomiast dane wskazują, że osoby neuroatypowe znacznie mocniej niż reszta badanych odczuwają niedoskonałości swoich mieszkań i domów. Dotyczy to między innymi czystości i porządku w pomieszczeniach (31% vs. 47%), właściwej temperatury (30% vs. 41%) czy przyjemnych kolorów we wnętrzach (25% vs. 32%). Z punktu widzenia dr Joanny Jurgi, projektantki przestrzeni i badaczki neuroarchitektury: „osoby neuroatypowe doświadczają świata w unikalny sposób, co wymaga uwzględnienia w projektowaniu ich różnorodnych potrzeb sensorycznych, poznawczych i emocjonalnych. Do tego dochodzą indywidualne upodobania”. To tym ważniejsze, że już 4 na 10 badanych w spektrum autyzmu uważa możliwość odizolowania się od sąsiadów i domowników jako ważny element dobrostanu w domu lub mieszkaniu.

„Osoby neuroatypowe są dla reszty społeczeństwa niczym kanarki w kopalni – są sygnalistami problemów i wyzwań w otaczającym nas świecie. To, co przeszkadza osobom neuroróżnorodnym, jest szkodliwe dla wszystkich, tylko >>wszyscy<< mają wyższą tolerancję na bodźce. Potrzebujemy miast, dzielnic i domów, które będą dawały nam szansę na komfortową regenerację – sen, pozwolą nam się skupić i zapewnią kontakt z naturą. To, niezależnie od diagnozy, są to potrzeby ogólnoludzkie. Promowanie wiedzy o tym, jak różnie może być zbudowany nasz mózg oraz wykorzystywanie wyników badań z zakresu neuronauk przyczyni się do dobrostanu nas wszystkich” – wyjaśnia dr Joanna Jurga, projektantka przestrzeni i badaczka neuroarchitektury.

Szczęście można dzielić

Według autorów raportu projektowanie z czułością i empatią uwzględnia nie tylko potrzeby ludzi, ale także zwierząt, które coraz częściej postrzegane są jako członkowie rodziny. Towarzyszą w codziennym życiu już 68% mieszkańców Polski. Wśród osób neuroatypowych ten odsetek wynosi 77%. 30% z nich twierdzi, że zwierzę pozwala im czuć się mniej samotnie, a 33%, że ten kontakt pełni dla nich funkcję terapeutyczną. Wpływ zwierząt na dobrostan psychofizyczny jest zatem nieoceniony – są wsparciem w regulacji emocji i ustanawianiu rutyny. Mogą też pomóc wzmocnić kompetencje społeczne, które są szczególnie istotne z punktu widzenia dbałości o wspólny komfort życia. To o tyle ważne, że 26% osób neuroatypowych uważa, że ich zachowania w domu czy mieszkaniu mogą być uciążliwe dla sąsiadów. Podobną opinię ma tylko co dziesiąty badany, który nie mierzy się z neuroatypowością.

Więcej o wynikach badania w raporcie Otodom „Szczęśliwy dom: emocje na kwadracie”

Metodologia badania: Badanie przeprowadzone zostało przez IQS na zlecenie Otodom w kwietniu 2024 roku. Pomiar zrealizowano metodą CAWI za pomocą ankiety online na panelu Opinie.pl. Za koordynację prac nad ustaleniem zagadnień, ankietą badawczą oraz raportem odpowiadało dat:awesome by Linkleaders. Pomiar przeprowadzono na próbie łącznie 2613 respondentów w wieku 18+.

„Szczęśliwy dom” to projekt badawczy Otodom prowadzony od 2021 roku. Jego celem jest wzmacnianie pewności ludzi w zakresie podejmowania świadomych decyzji na rynku nieruchomości oraz wzrost dobrostanu w miejscu zamieszkania. O poprzednich edycjach badania oraz raportach można przeczytać na blogu Otodom.

Otodom

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdza prowadzone cyklicznie niezależne badanie Mediapanel Gemius. Każdego miesiąca trafia do nas ponad 6 mln realnych użytkowników*, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Otodom nie tylko daje dostęp do ogromnej bazy ogłoszeń, ale też sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia jak np. Otodom Analytics, dzieli się wiedzą ekspertów i najświeższymi danymi, które pozyskuje także w dedykowanych badaniach. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

Otodom Analytics

Otodom Analytics to pełny, wiarygodny i aktualny zestaw danych i informacji o rynku mieszkaniowym w Polsce – wszystko w jednym nowoczesnym narzędziu zasilanym nie tylko danymi, ale i komentarzami najlepszych ekspertów. Otodom Analytics wspiera efektywne prowadzenie biznesu przez deweloperów i pośredników, dając im zestaw specjalnie przygotowanych narzędzi do optymalizacji wydatków i zwiększania efektywności pracy z klientami. Otodom Analytics stanowi unikalne na rynku kompendium wiedzy dla każdego profesjonalisty działającego na rynku mieszkaniowym i w jego bliskim otoczeniu.

* wg danych za styczeń 2024 r.

KONTAKT:

Agata Stachowiak

Otodom PR Lead

+48 539 260 235

e-mail: agata.stachowiak@olx.pl

Biuro Prasowe Otodom

Anna Kruszewska

+48 574 786 059

Magdalena Kuzmecka

+48 667 213 591

e-mail: otodom@linkleaders.pl

 

 

Źródło informacji: Otodom

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Podróże 31 sierpnia 2024

Polskie Linie Lotnicze LOT udoskonalają ofertę produktów pokładowych

W trosce o zapewnianie pasażerom jak najlepszych doświadczeń z podróży Polskie Linie Lotnicze LOT systematycznie wprowadzają zmiany w ofercie produktowej na swoich pokładach. Kolejne nowości są wynikiem uważnego śledzenia trendów oraz potrzeb podróżujących. W trzecim kwartale br. na pokładach LOT-u pojawiły się nowe kosmetyczki, tace do serwowania posiłków z powłoką antypoślizgową, a także nowe koce i poduszki. To nie koniec zmian. Polski przewoźnik w kolejnych tygodniach planuje prezentację następnych nowości.

Polskie Linie Lotnicze LOT wkraczają w kolejny etap ulepszania swojej oferty, z myślą o preferencjach i komforcie pasażerów. Po wprowadzeniu nowego szkła oraz porcelany, nadchodzi czas na równie wyjątkowe akcesoria, dzięki którym podróże lotnicze staną się jeszcze przyjemniejsze.

„Rolą Biura Rozwoju Produktu i Customer Experience w Polskich Liniach Lotniczych LOT jest wzmacnianie pozytywnych doświadczeń pasażerów na każdym etapie podróży lotniczej. W naszej codziennej pracy prowadzimy badania satysfakcji i na ich podstawie wiemy, czego oczekują od naszej marki pasażerowie oraz jak zmieniają się ich preferencje. Wprowadzane przez nas zmiany są wyrazem dbałości o podróżujących, ale również o środowisko. Nowe kosmetyczki, tace i zestawy do wypoczynku to kolejny etap zmian prezentujących kierunek rozwoju, w którym chcemy podążać. Już niebawem będziemy mogli zaprezentować naszym podróżnym zbliżające się nowości” – mówi Izabela Leszczyńska, dyrektor Biura Rozwoju Produktu i Customer Experience.

Dla większego komfortu podróży

Od kilku tygodni pasażerowie LOT Business Class na rejsach międzykontynentalnych otrzymują nową, miękką i przyjemną kosmetyczkę, w kolorze lotowskiego granatu, wykonaną z wysokiej jakości materiału. W środku znajdują się produkty od dobrze już znanej pasażerom, polskiej marki Phenomé. W zestawie znajdują się: nawilżający krem do twarzy z ekstraktem z jabłek, odżywczy balsam do ust, relaksujący olejek lawendowy i naturalna pasta do zębów oraz akcesoria: komfortowa opaska na oczy, zatyczki do uszu i bambusowa szczoteczka. Dopełnieniem są skarpetki z lotniczym motywem – wzorem samolotu.

Kosmetyki Phenomé goszczą na pokładach PLL LOT już od roku. Produkty tej marki powstają ze składników przyjaznych człowiekowi i środowisku. Ponadto, zamiast wody w produktach używane są hydrolaty – cenne składniki aktywne pozyskiwane z roślin.

Posiłki serwowane na tacach z powłoką antypoślizgową

W 2023 r. Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadziły na swoje pokłady nową, lżejszą porcelanę. Od teraz posiłki serwowane są również na wygodnych i praktycznych tacach. Antypoślizgowa powłoka zapobiega przesuwaniu się naczyń, co jest niezwykle istotne w warunkach podróży lotniczej. Wraz z wprowadzeniem nowych tac, zrezygnowano z jednorazowych podkładek papierowych, co pozwoli zaoszczędzić duże ilości papieru.

Nowa jakość odpoczynku na pokładzie

Nawet długie rejsy do Ameryki Północnej, Japonii, Chin, Indii czy Korei Południowej mogą stać się idealną okazją do odpoczynku. Komfortowy sen ułatwiają miękkie, przyjemne koce i poduszki w klasach LOT Business Class oraz LOT Premium Economy. Nowe akcesoria dostępne są na pokładach lotowskich Dreamlinerów od 10 sierpnia.

Polskie Linie Lotnicze LOT S.A.

Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. to nowoczesny przewoźnik łączący Europę Środkową i Wschodnią ze światem. W ofercie LOT-u są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Indiach, Japonii i Korei Południowej. Polski przewoźnik konsekwentnie zwiększa częstotliwość i poprawia ofertę na tych kierunkach, wzmacniając tym samym swoją pozycję na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Połączenia dalekiego zasięgu obsługuje Boeingami 787 Dreamliner, jednymi z najnowocześniejszych szerokokadłubowych samolotów świata. Obecny na niebie od 1929 roku, polski przewoźnik jest 12 najstarszą linią lotniczą na świecie, będąc jedną z najbardziej międzynarodowych i rozpoznawalnych polskich marek.

 

 

Źródło informacji: PLL LOT

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Podróże 30 sierpnia 2024

Nietypowy mocny finisz wakacji: sierpień lepszy od lipca

Rekordowa sierpniówka i mocne ostatnie weekendy – drugi miesiąc wakacji poprawił nieco nastroje rodzimej branży turystycznej. Rezerwacji w sierpniu było o 35% więcej niż w lipcu, a chętnych do spędzenia nad morzem najbliższego weekendu wciąż przybywa. Jednak podsumowując sezon trudno mówić o sukcesie finansowym branży, bo pobyty były bardzo krótkie, średnio mniej niż czterodniowe – wynika z analizy Nocowanie.pl przeprowadzonej na kilka dni przed pierwszym dzwonkiem.

To spore zaskoczenie. Zazwyczaj sierpień w obiektach noclegowych w Polsce jest minimalnie słabszy niż lipiec. Bywa, że – tak jak w zeszłym sezonie – liczba rezerwacji rozkłada się na oba miesiące równomiernie.

„Tymczasem z naszych danych wynika, że w tym sezonie sierpień był o 35% lepszy od lipca – zauważa Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl, największego polskiego portalu rezerwacyjnego. – Za ten wynik odpowiada rekordowa sierpniówka. Świetna pogoda i dobrze układający się kalendarz zachęciły Polaków do wyjazdu. Aż 21% wszystkich naszych wakacyjnych rezerwacji w Polsce dotyczyło właśnie okresu 15-18 sierpnia” – wyjaśnia.

Również miniony weekend przyniósł spory ruch. Prawdziwe oblężenie przeżyły: Zakopane, Karpacz oraz miejscowości nadmorskie, takie jak Gdańsk i Jastarnia.

„Ta ostatnia, podobnie jak Karwia, może cieszyć się sporym obłożeniem, także w najbliższy weekend. Dostępność miejsc spadła już poniżej 50%, a rezerwacji nadal przybywa” – dodaje ekspert.

Wracając do podsumowań. Znak rozpoznawczy mijających wakacji to krótkie weekendowe wypady.

„Średni czas wypoczynku podczas wakacji wyniósł 3,95 doby, czyli nieznacznie więcej niż w zeszłym roku, kiedy Polacy na indywidualnych wyjazdach krajowych spędzali 3,71 doby. To jednak wciąż bardzo krótko. Dla właścicieli obiektów noclegowych puste pokoje w środku tygodnia oznaczają zdecydowanie mniejsze przychody” – podkreśla Agnieszka Rzeszutek.

Tym bardziej że przy dużej podaży miejsc noclegowych, turyści poszukujący rozwiązań ekonomicznych mogli wybierać w tańszych opcjach. Stąd średnia wartość rezerwacji dla całego kraju w 2024 wynosząca 1431,85 złotych, czyli o 7% mniej niż w zeszłym roku.

„Polacy nie chcą zrezygnować z wyjazdów całkowicie, więc je skracają i szukają wśród ofert tańszych opcji. Obiekty oferujące tanie noclegi w dobrym standardzie najmniej odczuwają odpływ turystów – ocenia Agnieszka Rzeszutek. – Z drugiej strony na obłożenie mogły liczyć też obiekty o standardzie najwyższym, które niezmiennie przyciągają turystów o zasobniejszych portfelach, a także gości zagranicznych”.

W tym sezonie utrwalił się też trend skracania okna rezerwacyjnego. Polacy podejmują decyzje o wyborze miejsca noclegowego naprawdę na ostatnią chwilę, dosłownie na kilka dni przed wyjazdem.

Bez większych zmian jest także na liście wybieranych kierunków. Najpopularniejszymi miejscowościami nadmorskimi w Nocowanie.pl były tego lata: Kołobrzeg, gdzie średnia cena noclegu dla jednej osoby w całym sezonie kształtowała się na poziomie 119 złotych, Władysławowo (105 złotych), Karwia (101 złotych), Krynica Morska (117 złotych), Jastrzębia Góra (112 złotych) oraz Jastarnia (124 złote).

Wśród miejscowości górskich niepodzielnie króluje Zakopane, w którym osobodoba kosztowała średnio 104 złote. Za nim uplasowały się Karpacz (103 złote) i Kudowa Zdrój (110 złotych).

 

 

Źródło informacji: Nocowanie.pl

Obraz Christo Anestev z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close