Miasta Luny – gra kafelkowa
Miasta Luny to kosmiczna gra kafelkowa od Galakty. Dosłownie kosmiczna, bo polega na założeniu pozaziemskich kolonii na Księżycu przez różnego rodzaju inżynierów, naukowców, egzorolników czy górników. Zadanie nie jest łatwe, ale jest o co walczyć. Najbardziej imponująca stacja kosmiczna zostanie stolicą nowej kolonii.
Otwierając średniej wielkości pudełko (a jak mnie znacie, to wiecie, że to dość istotna dla mnie kwestia), zobaczyłam całą masę elementów. W pierwszej chwili pomyślałam: Oho! Będzie się działo! W drugiej zaś nieco przeraziłam się, kiedy zobaczyłam instrukcję, a właściwie kilkustronicową książeczkę. Nie wiem, co miało być większym wyzwaniem – zrozumienie i zapamiętanie zasad, czy stworzenie Miasta Luny.
Zanim jednak przystąpiliśmy do rozgrywki, musieliśmy przygotować elementy gry, a jak wspomniałam, jest ich całkiem sporo. Należało złożyć wieżę projektów, organizer, znacznik pierwszego gracza, podajnik na karty… Postępujemy tu zgodnie z załączoną dodatkową rozpiską.
Zawartość pudełka:
- 68 kart obszarów
- 24 karty koncesji karty punktacji
- 1 podajnik na karty
- 4 kafelki sponsorów
- 8 znaczników księżycowych robotów
- 1 wieża projektów
- 1 znacznik ostatecznej dostawy
- 12 znaczników sponsorów
- 1 znacznik pierwszego gracza
- 165 kafelków projektów
- 1 notes punktacji
- 4 żetony redystrybucji
- dwustronna plansza
Cel i zasady gry
W ciągu dwunastu rund gracze muszą stworzyć swoje własne miasto. Ten, który zgromadzi najwięcej punktów, zostanie zwyciązcą.
Przygotowanie do gry
W pierwszej kolejności należy oddzielić karty obszarów od kart koncesji, a te z kolei podzielić na krótkoterminowe i długoterminowe. Następnie należy je potasować i utworzyć trzy zakryte talie.
Każdy gracz otrzymuje trzy karty obszarów, jedną kartę punktacji i jeden zestaw: kafelek sponsora (który kładzie przed sobą, zaznaczając tym samym swój kolor) i odpowiadający jemu znacznik.
Planszę układamy odpowiednią stroną – dla wielu graczy (4 pola na karty) lub do gry solo (3 pola na karty). Na polach układamy po jednej odkrytej karcie, resztę wkładamy do podajnika, tak żeby nie wiedzieć, co się na nich znajduje. Znacznik ostatniej dostawy układamy na karcie znajdującej najbliżej karty obszarów.
W kolejnym kroku dobieramy jedną kartę długoterminowej koncesji i dwie krótko, i układamy je powyżej kart obszarów, w taki sposób, aby były widoczne dla wszystkich graczy.
Znaczniki robotów i żetony redystrybucji powinny być w zasięgu uczestników.
Karty projektów dzielimy na grupy, według oznaczeń na rewersach.
W przypadku gry dwóch osób musimy odłożyć do pudełka kafelki, na których widnieją dwie lub trzy kropki (jeżeli jest trzech graczy, chowamy te z trzema kropkami).
Tasujemy grupy kafelków projektów, te z fazy B i C odkładamy na bok. Oznaczone literą A losujemy i układamy pod każdą kartą obszaru znajdującą się na planszy. Pozostałe powinny trafić do wieży projektów.
Ostatnim krokiem jest ustalenie pierwszego gracza.
Rodzaje kafelków
Podczas budowania Miast Luny używa się różnych kafelków projektów, każdy z nich ma swoje zadanie, na końcu rozgrywki określa liczbę zdobytych punktów. Możemy korzystać z takich kafelków, jak:
- Moduły podstawowe:
- Kolektory i kondensatory
- Szklarnie
- Budowle:
- Moduły mieszkalne
- Kosmiczne apartamenty
- Lądowiska księżycowe
- Biura sprzedaży
- Rozbiórka
- Księżycowe roboty
- Meteoryty
- Redystrybucja
Zasady gry
Cała rozgrywka to trzy fazy (A, B, C), które z kolei składają się z czterech rund. Oznacza to, że przed graczami jest aż dwanaście tur.
Każdy z uczestników indywidualnie rozgrywa wszystkie swoje rundy. Tworząc swoje miasta, gracze rozkładają przed sobą karty obszarów, które podzielone są na cztery działki. Modernizacja polega na układaniu na nich kafelków projektów. Dzięki temu zdobywa się punkty.
Na samym początku tury gracz bierze jeden spośród czterech dostępnych na planszy zestawów (czyli karty obszaru i ukrytego pod nią kafelka projektu). Wybiera jedną kartę (ze swoich i tej dobranej) i umieszcza ją w swoim mieście, pamiętając o kilku zasadach. Karta nie może niczego zasłaniać, musi stykać się dwoma rogami z inną kartą, nie można tworzyć więcej niż trzech rzędów kart, a te z kolei muszą być układane według rosnącej numeracji. Pozostaje teraz umieścić kafelki projektów na dowolnej karcie.
Kiedy gracz zakończy swoją turę, uzupełnia planszę o karty, żetony oraz znacznik z puli i układa we właściwym miejscu. Tym samym rozpoczyna się runda kolejnego gracza.
Po wykonaniu przez wszystkich swoich rozgrywek dodajemy jeden kafelek projektu. W związku z tym w pierwszej rundzie mamy jeden kafelek, w drugiej dwa itd.
Na końcu następuje sprawdzenie przez graczy, czy spełnili warunki koncesji. Jeżeli to się uda, uczestnik umieszcza swój znacznik sponsora na wierzchu kart, przy której nie ma jeszcze takiego oznaczenia.
Po rozegraniu fazy C gra dobiega końca i następuje zliczanie punktów według zamieszczonego w instrukcji schematu.
Nasze wrażenia
Choć reguły gry mogą wydawać się skomplikowane nawet po próbie uproszczenia i ich streszczenia, myślę, że już po pierwszej rozgrywce łatwo będzie zrozumieć cały mechanizm.
Nie odkryję Ameryki, pisząc, że praktyka czyni mistrza, a tej wcale nie trzeba mieć dużo, żeby płynnie, bez zaglądania w instrukcję rozegrać całą partię.
Przyznaję, że początkowo bałam się, że szybko zrazimy się i odłożymy Miasta Luny na półkę, albo, co gorsze, będziemy chcieli wysłać je na Księżyc, ale czasami strach ma wielkie oczy.
Rozgrywka nie jest długa, myślę, że zmieścimy się w przedziale 30-60 minut, w zależności od wprawy i oczywiście liczby uczestników. Miasta Luny to gra dla jednego do czterech graczy. Bardzo fajnie, że można prowadzić rozgrywki samemu. Wersja solo jest bardzo ciekawa i mogłabym nawet postawić tezę, że ciekawsza od gry z kilkoma uczestnikami.
To, na co zwróciłam uwagę i uważam za ogromny plus, to jakość wykonania. A ta jest na naprawdę wysokim poziomie: od pudełka, instrukcję, po wszystkie elementy. Do tego bardzo fajne, nieco retro grafiki.
Sam mechanizm nie jest trudny i jeśli nie zrazi nikogo kilkustronicowa instrukcja, to z pewnością będzie bawił się co najmniej dobrze.
Tytuł: Miasta Luny
Wiek: +8lat
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: 30+ minut
Wydawca: Galakta
Dziękuję wydawnictwu Galakta za przekazanie recenzenckiego egzemplarza gry.
Bardzo lubię kafelkowe gry. Wydaje się fajna.