Lifestyle 8 marca 2024

Nowa usługa taxi tylko dla kobiet – w Krakowie rusza Uber by Women

W Dzień Kobiet, 8 marca br., w Krakowie ruszyła usługa Uber by Women. Do tej pory produkt łączący pasażerki z kierowczyniami dostępny był jedynie w stolicy Polski, a w ciągu niespełna pół roku warszawianki skorzystały z niego ponad 25 tys. razy. Inauguracji usługi towarzyszyła konferencja, podczas której paneliści dyskutowali nt. wyzwań w przewozach pasażerskich dla kobiet. Jednocześnie firma ogłosiła rozpoczęcie współpracy z fundacją Feminoteka.

Uber by Women to usługa, która umożliwia zamawianie przejazdów realizowanych wyłącznie przez kierowczynie. Jest ona widoczna dla wszystkich, dlatego umożliwia kobietom zamawianie przejazdów nie tylko bezpośrednio dla siebie, ale także – korzystając z opcji „zmień pasażera” – dla znajomej czy koleżanki.

Sukces usługi od kobiet dla kobiet

Produkt Uber by Women w stolicy ruszył w październiku 2023 r. Od początku usługa cieszy się zainteresowaniem wśród kobiet, które szczególnie chętnie korzystają z niej wieczorami i nocą w piątki oraz soboty. Od momentu startu, za jej pomocą zrealizowano 25 tys. przejazdów, a liczba pasażerek korzystających z produktu wzrasta każdego dnia. Pasażerka-rekordzistka zamówiła ponad 70 przejazdów. Z kolei kierowczyni-rekordzistka wykonała ich już 500.

„Uber by Women to wyjątkowa usługa, która stanowi odpowiedź nie tylko na potrzeby pasażerek, ale także samych kierowczyń. Ogromnie cieszy nas jej popularność, dlatego – po dobrym przyjęciu w Warszawie zdecydowaliśmy się uruchomić ją w kolejnym mieście”  – mówi Marcin Moczyróg, dyrektor generalny, Uber CEE.

Czego potrzebują pasażerki i kierowczynie?

Inauguracji usługi Uber by Women w Krakowie towarzyszyła debata na temat potrzeb kobiet w sektorze przewozu osób. Do dyskusji zostały zaproszone popularne kierowczynie  – Ewelka z Uberka oraz Taxi Mama, które na swoich kanałach w mediach społecznościowych pokazują realia pracy kobiety prowadzącej taksówkę, przedstawiciele krakowskiego magistratu oraz Komendy Głównej Policji w Krakowie, a także Zespół Doradców Gospodarczych TOR i Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Wśród poruszanych w trakcie dyskusji tematów znalazły się m.in. rynek aplikacji przewozowych w kontekście zmian regulacyjnych, zapotrzebowanie na produkty dla kobiet a także realia pracy kierowczyń. Istotnym obszarem dyskusji była również aktywizacja zawodowa kobiet-kierowczyń. W związku ze zmianami w prawie, które wejdą w życie już w czerwcu, z rynku odpłynie do kilkunastu tysięcy kierowców. Rola kobiet w obszarze wypełnienia tych braków jest nieoceniona.

Uczestnicy dyskusji byli zgodni, że branża przewozów potrzebuje zarówno wygodnych, dostępnych rozwiązań dla pasażerek, jak i wystarczającej liczby kierowczyń. A aktywizacja zawodowa kobiet w tym kierunku to obecnie jedno z głównych wyzwań branży.

Uber oraz Feminoteka łączą siły

Podczas wydarzenia Uber ogłosił także rozpoczęcie współpracy z Fundacją Feminoteka. Podjęta kooperacja fundacji z Uberem obejmuje m.in. wspólne działania edukacyjne, a także doradcze. „Fundacja Feminoteka powstała, aby wspierać kobiety, szczególnie te, które doświadczają przemocy. Każdego dnia nasze doradczynie i ekspertki służą pomocą prawną, terapeutyczną oraz psychologiczną dla potrzebujących. Bardzo cieszy nas właśnie podjęta współpraca z platformą Uber. Jako głos kobiet chętnie podzielimy się naszą wiedzą na temat ich potrzeb w przewozach” – mówi Joanna Gzyra-Iskandar, rzeczniczka ds. przeciwdziałania przemocy wobec kobiet Fundacji Feminoteka.

Uber by Women

O Uber

Uber to aplikacja technologiczna łącząca pasażerów i kierowców. Od 2020 roku Uber ma licencję pośrednika przy przewozie osób i współpracuje wyłącznie z partnerami, posiadającymi licencję taksówkarską. Dodatkowo Uber to platforma multimodalna, która oferuje również możliwość zamówienia posiłków z dostawą, bądź transportu drobnych przesyłek. Uber działa w ponad 10 000 miast w ponad 70 państwach na całym świecie, usprawniając sposób, w jaki ludzie poruszają się po współczesnych metropoliach. W Polsce Uber jest dostępny w 19 lokacjach: Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Lublinie, Bydgoszczy, Rzeszowie, Szczecinie, Toruniu, Radomiu, Kielcach, Białymstoku, Częstochowie, Olsztynie, Płocku, Koszalinie i na Śląsku. Więcej informacji na temat firmy Uber oraz jej usług można znaleźć na: uber.pl

KONTAKT:

Łukasz Łyczkowski

Senior Account Manager

e-mail: lukasz.lyczkowski@dfusion.pl

tel. +48 606 825 276

 

Źródło informacji: Uber

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
W szkole 7 marca 2024

Jak zachęcić nastolatka do czytania książek? Moja opinia o złotych radach z internetu

Jak zachęcić nastolatka do czytania książek? Nieczytanie w tym wieku jest zjawiskiem coraz powszechniejszym. Młodzież ma stosunkowo mało czasu na własne przyjemności, a i tak przeważnie spędza go w internecie. Z ciekawości sprawdziłam, co na ten temat mówi wujek Google i… on się kompletnie nie zna na temacie 😛

Jak zachęcić nastolatka do czytania książek? Złote rady wujka G.

Daj dobry przykład – czytaj codziennie

Wujek G. chyba nie wie, jak funkcjonują nastolatki. Dobry przykład działa, owszem – na przedszkolaki! Nastolatki natomiast robią wszystko, żeby się od rodziców różnić. Jest wielce prawdopodobne, że nastoletnie dziecko czytających rodziców samo po książkę nie sięgnie, choćby z przekory.
Sam przykład to za mało. No, ale jeśli dziecko widzi, że rodzic się dobrze bawi przy czytaniu, jest większa szansa, że pozazdrości i też będzie chciało. Rozważcie tylko, czy na pewno możecie dać nastolatkowi książkę, którą aktualnie czytacie, nie wszystkie się nadadzą 😉

Dyskutujcie o przeczytanych książkach

Hmm… powiem tak: moja córka zna nazwiska moich ulubionych autorów, wie, przynajmniej w przybliżeniu, których premier wypatruję równie mocno, jak bocianów wiosną, niemniej po te książki nie sięga, bo zwyczajnie nie są dla niej. Sama z kolei czyta jakieś mangi (niech mi wybaczą wszyscy fani), których ja kompletnie nie ogarniam.
Rzadko dyskutujemy o książkach, bo najczęściej obracamy się w innych kręgach literackich. Lepiej nam to wychodziło, jak była młodsza i czytała książki, które ja też kiedyś, dawno temu, czytałam. Poza tym jakoś nie przekonuje mnie teoria, że trzeba czytać, żeby mieć o czym rozmawiać z dzieckiem i w ogóle, że trzeba rozmawiać o książkach, bo to zachęca do ich czytania.

Czytajcie razem jako rodzina

Nie do końca rozumiem tę złotą myśl. Jeśli mamy czytać te same książki, to nikt nie będzie zadowolony. Jeśli różne w tym samym czasie i na jednej kanapie, to tym bardziej nie widzę sensu. Czytanie jest czynnością wybitnie jednoosobową i doprawdy żadne towarzystwo nie jest przy tym potrzebne.

Znajdź książki, których tematyka jest zgodna z zainteresowaniami nastolatka

Zainteresowania nastolatków mają to do siebie, że potrafią się często zmieniać, to po pierwsze. Po drugie – serio nastolatek nie może sobie tego sam ogarnąć? Nie wychowujmy kalek! Przecież nasze dzieci śmigają po internecie z prędkością światła, książkę znaleźć też dadzą radę.
Możecie natomiast podpowiedzieć nastolatkom, żeby skorzystały z katalogu online najbliższej wam biblioteki stacjonarnej. Nie trzeba kupować wszystkich książek, które chce się czytać, można wypożyczać 😉 W niektórych bibliotekach można pograć na Xbox-ie, PlayStation albo Nintendo. Temu magnesowi żaden nastolatek się nie oprze.

Stwórz przytulne miejsce do czytania w domu

Jasne, fajnie by było, ale niewiele jest domów, w których można urządzić bibliotekę. Poza tym i tak w łóżku czyta się najlepiej. A w ogóle nieważne, gdzie się czyta, tylko co.

Przekonaj nastolatka, że czytanie to sposób na poszerzenie wiedzy

Obawiam się, że ciężko będzie, bo internet jest bardzo silną konkurencją. Do tego aktualizuje wiedzę zdecydowanie szybciej niż papierowe wydawnictwa. Moje dziecko nie raz i nie dwa mi udowodniło, że nawet podręczniki szkolne nie nadążają za odkryciami naukowymi. Umówmy się więc, że książki to się jednak czyta dla rozrywki, niekoniecznie, by się z nich uczyć. Chociaż nie powiem, czasem się udaje.

Zareklamuj czytanie jako sposób na rozrywkę i relaks

Tak, to prawda, że czytanie wycisza, relaksuje, odcina od innych bodźców. Tu jednak pojawia się całkiem poważny problem: nasza młodzież jest do tego nadmiaru bodźców tak przyzwyczajona, że bez nich nie daje rady funkcjonować. Moje dziecko czyta (a nawet się uczy!) w rytm głośnej muzyki w słuchawkach. Nie walczę z tym, bo skoro przynosi efekty, to może ja się po prostu nie znam. Stara jestem, czy coś?

Jeśli nie książki, to może audiobooki?

Audiobooki na pewno są cennym wynalazkiem naszych czasów, ale ostatnie, co bym zrobiła, to zaproponowała je nastolatkom jako alternatywę dla papierowych książek. Nie wyciszają i nie relaksują, bo niestety nastolatek nie będzie słuchał audiobooka bez ruchu. Nawet dorosłym wychodzi to coraz słabiej. Słuchają sprzątając, biegając, jedząc, jeżdżąc samochodem itp. Ciężko wyczuć, co będzie robił nastolatek, ale mało prawdopodobne, żeby dał radę się skupić, siedząc nieruchomo.

Reasumując: czy da się przekonać nastolatka do czytania książek?

Niektórych na pewno tak, innych z całą pewnością nie. Jednak dobre rady od Google w tym wypadku nie mają racji bytu, przynajmniej w mojej ocenie. Nastolatek potrzebuje do czytania czasu, siły i chęci. I dobrej książki oczywiście. Ja czasem podrzucam mojej nastolatce te, które sama czytam.

Powiem Wam jeszcze, że w roku szkolnym faktycznie ciężko z tym czytaniem, bo i nauka, i lektury (zwykle mało atrakcyjne w oczach nastolatków), i ogólnie brak czasu. Za to w wakacje potrafiła czytać do rana, więc ogólnie chyba nie jest najgorzej.

 


Grafikę po raz kolejny wygenerowało AI w aplikacji Canva

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 7 marca 2024

Aż 1/3 kobiet pracujących w IT jest przekonanych, że zarabia mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Raport No Fluff Jobs „Kobiety w IT 2024” 

Blisko trzykrotnie więcej specjalistek niż specjalistów IT uważa, że kobietom trudniej jest rozpocząć karierę w tej branży. Tylko 60 proc. specjalistek nie spotkało się ze zniechęcaniem do kariery w IT (w porównaniu do 75 proc. mężczyzn), a demotywujące stwierdzenia najczęściej padały z ust ich własnych mam. Kobiety podczas rekrutacji rzadziej negocjują wysokość oferowanego wynagrodzenia i znacznie rzadziej przynosi to skutek. No Fluff Jobs po raz piąty przeanalizował sytuację kobiet zatrudnionych w sektorze IT w Polsce.

Aż 79 proc. specjalistek pracujących w branży IT przyznaje, że doświadczyło syndromu oszustki (zjawiska psychologicznego polegającego na braku wiary we własne kompetencje mimo zewnętrznych dowodów, które je potwierdzają), jak wynika z najnowszego raportu „Kobiety w IT”, przygotowanego jak co roku przez No Fluff Jobs, polski portal z ogłoszeniami o pracy, który od 10 lat wyznacza standardy rekrutacji. Wśród specjalistów IT syndromu oszusta doświadcza znacznie mniejszy, chociaż również duży odsetek – 62 proc. Partnerem raportu jest Schneider Electric.
Najwięcej specjalistek w tej branży rozpoczęło swoją karierę od przebranżowienia – 41,7 proc. – podczas gdy 37,4 proc. weszło do zawodu po ukończeniu studiów informatycznych lub pokrewnych. W przypadku specjalistów ta proporcja jest odwrotna – 50,4 proc. rozpoczęło pracę w IT po studiach kierunkowych, a 23,3 proc. przeszło proces przebranżowienia.

Kobiety do kariery w IT najczęściej zniechęcają… własne mamy

W Polsce odsetek kobiet studiujących na kierunkach informatycznych wzrasta, ale i tak obecnie wynosi tylko 15 proc Według badań dziewczynki zaczynają interesować się przedmiotami ścisłymi w wieku 11-12 lat, ale w wieku 15-16 lat to zainteresowanie drastycznie spada.
Tylko 60 proc. specjalistek badanych przez No Fluff Jobs przyznaje, że nigdy nie było zniechęcanych do nauki w dziedzinie IT (wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 75 proc.). Te, które były zniechęcane, najczęściej słyszały takie słowa od swoich mam (10,3 proc.), osób na internetowych forach lub grupach (9,7 proc.) oraz nauczycieli (9 proc.). Najbardziej utkwiły im w pamięci stwierdzenia:
„to nie jest zawód dla kobiet / to męski świat” (38,5 proc. wskazań),
„może zajmij się czymś łatwiejszym / to zbyt trudne dla Ciebie” (37,9 proc. wskazań),
„masz za małą wiedzę i umiejętności” (35,2 proc. wskazań),
„nie dasz rady, nie nadajesz się” (30,2 proc. wskazań).
W badaniu No Fluff Jobs niemal trzykrotnie więcej respondentek niż respondentów stwierdziło, że kobietom trudniej niż mężczyznom jest wejść do branży IT. Wśród specjalistów z tej branży 26 proc. uważa, że mężczyźni mają lepsze predyspozycje do pracy w IT niż kobiety. Tego samego zdania jest 13,7 proc. kobiet.

Kobietom w IT rzadziej udaje się wynegocjować wyższe wynagrodzenie

Jedno doświadczenie jest wspólne dla większości kobiet i mężczyzn pracujących w IT – zbliżony odsetek przyznał, że wycenił kiedyś swoją pracę poniżej średniej rynkowej (62,4 proc. kobiet i 60,2 proc. mężczyzn). Jednak mężczyźni podczas rekrutacji częściej negocjują wysokość swojego wynagrodzenia (57,9 proc. w porównaniu do 45,7 proc. kobiet) i zdecydowanie częściej uzyskują wynagrodzenie wyższe, niż pierwotnie oferowane (42,5 proc. w porównaniu do tylko 28,7 proc. kobiet). Aż ⅓ specjalistek IT jest przekonanych, że zarabia mniej niż mężczyźni na tym samym stanowisku i na tym samym poziomie doświadczenia.
Wdrażanie transparentnych praktyk w firmie to sytuacja „win-win” pod wieloma względami, zwłaszcza jeśli mowa o retencji pracowników i pracowniczek. Z naszego raportu o kobietach wynika, że ponad 1/3 specjalistek IT sądzi, że zarabia mniej niż mężczyźni na tym samym stanowisku. Według dostępnych badań już samo przekonanie o byciu niesprawiedliwie wynagradzanym wystarczy, aby skłonność do zmiany pracy wzrosła o 50 proc. Właśnie dlatego opracowywanie siatki płac czy publikowanie widełek wynagrodzeń jest tak kluczowe dla działania organizacji, a przy okazji pomaga zwalczyć lukę płacową – komentuje Magdalena Gawłowska-Bujok, COO w No Fluff Jobs.
Najwięcej badanych specjalistek IT deklaruje, że miesięcznie zarabia 4,4-6,6 tys. zł netto lub 6,6-8,8 tys. zł netto – po 18,6 proc. Między 8,8 tys. a 11 tys. zł netto zarabia 15,1 proc. respondentek. Poniżej 4,4 tys. zł netto zarabia 10,1 proc., a powyżej 22 tys. zł netto – 6,7 proc.
Miniony rok w branży IT pełen był turbulencji, a niepewna sytuacja utrzymuje się dłużej niż ta z czasów pandemii. Kobiety cenią sobie stabilizację i poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy, nie dziwi więc fakt, że w 2023 roku specjalistki IT rzadziej decydowały się na zmianę pracy – 32,9 proc. respondentek w porównaniu do 42,01 proc. w 2022 roku. Niezmiennie od lat kobiety szukają nowego zatrudnienia dla lepszych zarobków oraz możliwości rozwoju, co powinno stanowić sygnał dla pracodawców i pracodawczyń, by rozwijać ścieżki kariery i mądrze planować budżety szkoleniowe – dodaje Magdalena Gawłowska-Bujok, COO w No Fluff Jobs.
Specjalistki IT zmieniają pracę ze względu na zarobki i możliwości rozwoju
Najczęstszym powodem tej zmiany była możliwość uzyskania wyższych zarobków (51,3 proc. odpowiedzi). W dalszej kolejności badane wskazywały lepsze możliwości rozwoju (46,2 proc.), nieotrzymanie podwyżki lub jej niezadowalającą wysokość (30,7 proc.) i bardziej odpowiadającą im kulturę organizacyjną w nowym miejscu (29,8 proc.) W przypadku 11,3 proc. powodem było zwolnienie z dotychczasowej pracy.
Tutaj można zapoznać się z poprzednimi edycjami raportu:
Raport powstał na podstawie badania, które zostało przeprowadzone metodą CAWI w terminie styczeń-luty 2024. Badanie było skierowane do aktualnie pracujących specjalistek i specjalistów IT z Polski. Do analizy wybrano odpowiedzi 775 kobiet oraz 425 mężczyzn, którzy spełniali wspomniane kryterium. Partnerem raportu jest Schneider Electric.
No Fluff Jobs – największy portal z ogłoszeniami dla branży IT dostępny w 5 krajach i 8 językach, który ułatwia kandydującym znalezienie pracy dopasowanej do oczekiwań finansowych. Po intensywnym rozwoju od 2014 roku firma No Fluff Jobs otworzyła we wrześniu 2019 roku oddział w Budapeszcie, niedługo później, w 2020 roku, wypuściła czeską wersję strony. W 2021 pojawiły się wersja ukraińska i słowacka.
Więcej o No Fluff Jobs:
https://nofluffjobs.com/
https://www.linkedin.com/company/no-fluff-jobs/
https://www.facebook.com/nofluffjobs/
https://www.instagram.com/_nofluffjobs/
https://twitter.com/nofluffjobs
https://www.tiktok.com/@nofluffjobs
https://www.youtube.com/channel/UCupWuqZgO1ae6zRoHdvuBZw
kobiety w branży IT
Źródło informacji: No Fluff Jobs
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close