Ciąża i dziecko 1 kwietnia 2023

Zabawa pełna korzyści. Jak wspólna uprawa roślin wpływa na rozwój dziecka i jego relację z rodzicem?

Uprawianie roślin z dzieckiem przynosi wiele korzyści, zarówno dla jego zdrowia, jak i prawidłowego rozwoju. Wspólne wysiewanie i dbanie o rośliny sprzyjają stymulowaniu procesów poznawczych i rozwijają kompetencje społeczne oraz emocjonalne. To także doskonała okazja do budowania trwałych więzi między rodzicem a dzieckiem. Ponadto, poprzez naukę ekologii, dziecko zdobywa cenne informacje i kształtuje swoją osobowość, a także zwiększa wrażliwość na piękno natury.

Wspólne uprawianie roślin z dzieckiem to cenny element edukacji przyrodniczej, który oddziałuje także na prawidłowy rozwój psychospołeczny pociechy. To szansa na zapoznanie malucha z ekologią i światem natury, a także umocnienie relacji między nim a rodzicem. Według badań opublikowanych w czasopiśmie „Journal of Environmental Horticulture” wspólne sadzenie i pielęgnowanie roślin korzystnie wpływa na rozwój intelektualny i społeczny dziecka oraz przyczynia się do zwiększenia inteligencji emocjonalnej [1]. Zdobywanie wiedzy poprzez zabawę i eksperymentowanie, sprzyja rozwijaniu umiejętności, takich jak skupienie uwagi, kreatywność, empatia oraz kompetencji interpersonalnych. Poznanie i zrozumienie zasad związanych z uprawą roślin pozwala zdobyć wiedzę na temat różnorodności gatunkowej, poszerzyć horyzonty, a także rozwinąć zręczność manualną. Rodzice, którzy regularnie i z zaangażowaniem podejmują takie aktywności, budują silniejszą relację z maluchem i w efekcie – lepiej się z nim komunikują [2].

Uprawianie roślin z dzieckiem. Jak wpływa na jego rozwój?

Praca z ziemią i roślinami to istotny czynnik wpływający na prawidłowy rozwój sensoryczny dzieci. W wyniku kontaktu z różnymi fakturami, teksturami i materiałami, rozwijają się umiejętności zmysłowe, takie jak dotyk, słuch czy wzrok. Uprawa roślin oddziałuje także na zmysł propriocepcji, który pozwala odbierać informacje o pozycji, ruchu i funkcjonowaniu różnych części ciała w otoczeniu. Znaczenie na proces uczenia się ma również węch, który z kolei wpływa na motywację i polepszenie koncentracji. Mięta, bazylia, lawenda, rumianek rzymski czy geranium to przykłady ziół, których zapach może mieć pozytywny wpływ na układ nerwowy dziecka, pomagając w skupieniu uwagi i lepszym zapamiętywaniu informacji. Warto też zauważyć, że to, co dziecko doświadcza za pomocą zmysłów, ma potencjał do stworzenia trwałych wspomnień. Uprawiając rośliny razem z dorosłym, maluch może obserwować jego ruchy i naśladować je, przez co rozwijają się funkcje motoryczne. Wśród nich wymienić można zdolność do planowania i wykonania zadania ruchowego wcześniej nieznanego, a więc niemożliwego do wykonania.

– Przebywanie w ogrodzie i uprawa roślin stanowią wartościowe źródło wiedzy i doświadczeń dla dzieci. Przyroda pełni ważną rolę w procesie uczenia się, wpływając na rozwój zdolności obserwacyjnych, koncentracji oraz pamięci wzrokowej. Pielęgnowanie roślin razem z dorosłym jest doskonałą okazją do wzmacniania więzi rodzinnych oraz lepszego poznania siebie nawzajem. Wspólne prace ogrodnicze umożliwiają zrozumienie wzajemnych potrzeb i zainteresowań. Co więcej, dzięki temu dziecko czuje się bezpieczne i zbliża do rodzica. Uprawa roślin przyczynia się również do rozwijania umiejętności pracy w zespole, współpracy i koncentracji na wspólnym celu – mówi Joanna Legutko, wiceprezes firmy W. Legutko, producenta nasion i organizator akcji edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.

Uprawa bez względu na miejsce – w bloku i w ogrodzie

Zabawa to nie tylko przyjemność, ale również szansa na odkrywanie otaczającego świata oraz naukę odpowiedzialności. Uprawa roślin stanowi świetną okazję dla dzieci, aby zanurzyć się w naturalnym środowisku i rozwijać ekologiczne postawy. Poprzez troskę o rośliny, dzieci zauważają wpływ człowieka na przyrodę, uczą się odpowiedzialności i cierpliwości, a także zdrowych nawyków żywieniowych. Dzieci zyskują szansę poznania nowych smaków, poprzez próbowanie ziół czy warzyw, które samodzielnie pielęgnowały. Dzięki temu kształtują swoje gusta kulinarne, a także poznają zasady zdrowego odżywiania.

Możliwość zabawy w ziemi przynosi dzieciom mnóstwo radości i jest atrakcyjną alternatywą dla spędzania czasu z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych. Przebywanie wśród natury oraz praca z roślinami stymulują kreatywność i rozwój wielu umiejętności. Dzieci, które spędzają dużo czasu przed ekranem, mogą mieć problemy z komunikacją, koncentracją i uważnym słuchaniem. Natomiast uprawa roślin pomaga maluchom skupić się na bardziej interesujących i angażujących aktywnościach, rozwijając przy tym nowe zdolności. Co więcej, regularne spędzanie czasu na świeżym powietrzu pozytywnie wpływa na zdrowie dziecka, zwiększając jego odporność i wydolność układu ruchowego, oddechowego oraz krążenia.

– Nie potrzeba wiele, aby rozpocząć uprawę własnych ziół i warzyw. Jeśli posiadamy przydomowy ogródek, warto wykorzystać ten teren do założenia warzywnika. Przebywanie z dzieckiem na świeżym powietrzu pozytywnie wpływa zarówno na jego zdrowie, jak i samopoczucie. Jednak nie musimy posiadać dużej przestrzeni, aby móc uprawiać swoje zioła, warzywa i owoce. Na balkonie świetnie sprawdzą się proste skrzynie, z kolei w mieszkaniu wystarczą doniczki – dodaje Legutko.

Rodzice, którzy biorą aktywny udział w zabawach z dziećmi, mają szansę wspierać ich poczucie własnej wartości, kształtować pozytywne wzorce zachowań oraz budować silne relacje. Wdrożenie pociech w świat roślin to doskonały sposób nie tylko na spędzanie czasu z najmłodszymi, ale także rozwijanie ich umiejętności poznawczych, społecznych oraz emocjonalnych w kreatywny sposób.


[1] Blair, D. (2009). The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening. Journal of Environmental Horticulture, 27(4), 196-201]
[2] Pruett, K. D., Cowan, C. P., Cowan, P. A., & Wong, J. J. (2009). Promoting fatherhood through community outreach: A group-randomized effectiveness trial. Journal of Family Psychology, 23(6), 731-739]

W.LEGUTKO to polski, rodzinny producent nasion, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym. Źródłem sukcesu marki jest praca u podstaw, blisko ziemi i z miłością do roślin. W.Legutko posiada ponad 1300 hektarów pól produkcyjnych i 236 autorskich odmian nasion. Firma dysponuje największym laboratorium nasiennym w Polsce. W.Legutko jest inicjatorem i organizatorem kampanii edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Ciąża i dziecko 1 kwietnia 2023

Jaka jest rola rodziców w rozwoju samodzielności u dziecka?

Nim dziecko stanie się samodzielne, przechodzi długą drogę, pełną rozmaitych wyzwań. Szczególne znaczenie w tym procesie mają pierwsze lata życia, kiedy maluch – dzięki bodźcom ze świata zewnętrznego – osiąga umiejętności ogólnorozwojowe, a także społeczne. W jaki sposób wspierać samodzielność dziecka? Poznaj kilka przydatnych wskazówek.

Bądź wsparciem i pozwól popełniać błędy

1000 pierwszych dni życia to okres, w którym dziecko uczy się podstawowych umiejętności, takich jak chodzenie, mówienie, czy samodzielne spożywanie posiłków. Oczywiste jest, że nie od razu poszczególne czynności będą maluchowi wychodzić. Stawianie pierwszych kroków zwykle wiąże się z upadkami, a próby trafiania łyżeczką do buzi z bałaganem w kuchni. Maluch nie zacznie też od razu budować pełnych zdań. Niezwykle istotne w tym czasie jest wsparcie rodzica. Nie krytykuj go, nie poganiaj i nie zmuszaj do robienia czegoś idealnie. Swoją postawą spraw, aby dziecko poczuło, że może na Ciebie liczyć również w tych trudnych chwilach. Jeśli maluchowi coś nie wychodzi, okaż mu swoją uwagę, podaruj ciepłe słowo i czas. Pamiętaj, że każde dziecko uczy się w swoim indywidualnym tempie.

Bądź uważnym obserwatorem. Samodzielność dziecka

Warto pamiętać, że jedno dziecko może szybciej nabywać pewne umiejętności, a inne potrzebować na nie nieco więcej czasu. Nie ma jednej reguły, która określiłaby idealny czas na wypowiedzenie przez malucha pierwszego słowa czy samodzielnie stawienie pierwszego kroku. Zawsze jednak obserwuj swoje dziecko i konsultuj się z lekarzem, jeśli zauważysz, że nauka pewnych czynności przychodzi mu z trudem. Pomoc specjalisty w niektórych sytuacjach może okazać się niezastąpiona.
Jakie umiejętności może nabyć dziecko na poszczególnych etapach swojego życia?

  • 6.-12. miesiąc – w tym okresie ruchy dziecka stają się coraz bardziej skoordynowane, maluch uczy się chwytać przedmioty i przekładać je w rączkach. W drugim półroczu niemowlę stabilnie trzyma głowę, zaczyna raczkować, siadać i stawać o własnych siłach. Wydaje również głosy, którymi stara się porozumieć z otoczeniem. Półroczne dziecko podejmuje także próby samodzielnego jedzenia. To czas, w którym posiłek możesz przełożyć bezpośrednio do miseczki niemowlęcia, aby umożliwić mu rozpoczęcie nauki posługiwania się łyżeczką.
  • 12.-24. miesiąc – dziecko w tym wieku uczy się naśladować innych, potrafi bardziej skupić swoją uwagę i lepiej komunikować się z otoczeniem. Niektóre dzieci potrafią już chodzić, inne wciąż się uczą. Po skończeniu roku dziecko całkiem nieźle posługuje się już kubeczkiem i łyżeczką. To dobry czas, aby wspierać naukę samodzielnego jedzenia poprzez podawanie mu do rączki bezpiecznych i odpowiedniej jakości produktów, czyli tych przeznaczonych specjalnie dla niemowląt i małych dzieci, ze wskazaniem wieku na opakowaniu.
  • 24.-36. miesiąc – dzieci w tym wieku są coraz bardziej samodzielne i niezależne. Potrafią chodzić, biegać, wypowiadać proste zdania, wycierać ręce, ubierać się, a także pomagać w domowych obowiązkach. Etap ten wiąże się również z przejściowym okresem sprzeciwu, np. dziecko może stać się kapryśne podczas jedzenia. Nie wywieraj jednak wtedy na nim presji i nie zmuszaj do spożywania posiłku – takie działanie może przynieść odwrotny do zamierzonego efekt. Staraj się budować z dzieckiem pozytywną relację poprzez okazywanie mu wsparcia i zachęcanie do samodzielności.
  • 36. miesiąc i kolejne – dzieci po 3. roku życia wciąż bardzo intensywnie się rozwijają – zarówno w sferze fizycznej, jak i psychospołecznej. Coraz więcej rozumieją, przeżywają wiele emocji, sprawniej się komunikują i działają w grupie. Trzyletnie dziecko ma już całkiem bogaty zasób słownictwa, potrafi odróżniać kolory, działać według ustalonych przez rodziców reguł i zaczyna pojmować czas. W tym wieku codzienny jadłospis malucha powinien uwzględniać 5 urozmaiconych posiłków dziennie, spożywanych z coraz większą samodzielnością.

Dostrzegaj i doceniaj samodzielne próby

Wysiłek, który jest zauważony przez rodzica, to jedna z najlepszych motywacji do podejmowania przez dziecko kolejnych wyzwań. Każda doceniona inicjatywa samodzielnie wykonanej czynności pozwala budować maluchowi jego samoocenę i pewność siebie. Nawet jeśli coś mu się nie udaje, warto pokazać, że nie jest to dla Ciebie bez znaczenia i zawsze będziesz mu kibicować.

Zachęcaj do próbowania

Dzieci bardzo chętnie uczą się poprzez zabawę, obserwację czy naśladowanie rodziców. Warto to wykorzystać i zachęcać malucha do wykonywania codziennych obowiązków dostosowanych do jego wieku. Doskonałą pomocą w motywowaniu najmłodszych do rozwijania nowych umiejętności jest stworzona z udziałem ekspertów BoboVita tablica samodzielności. To kolorowe i proste narzędzie z wizerunkiem bohaterów kultowej bajki Masza i Niedźwiedź, które z pewnością w przyjemny sposób zachęci najmłodszych do podejmowania codziennych wyzwań.

Ważne informacje: Zaleca się kontynuację karmienia piersią podczas wprowadzania pokarmów uzupełniających. Karmienie piersią powinno trwać tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko. Karmienie piersią jest najlepsze dla dziecka. Samodzielność dziecka.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Wielkanoc 1 kwietnia 2023

Mazurek z migdałami, karmelem i śliwkami w czekoladzie

Świąteczny mazurek z migdałami to obowiązkowa pozycja na wielkanocnym stole. Prawidłowe przygotowanie ciasta to połowa kulinarnego sukcesu, ponieważ na cały efekt składa się jeszcze fantazyjne udekorowanie wypieku. Idealnie sprawdzą się tu dorodne, kalifornijskie śliwki suszone z linii KRESTO SELECT. Takie danie to przyjemność nie tylko dla podniebienia, ale i oczu.

Mazurek z migdałami — przepis na wielkanocne ciasto

Mazurek z migdałami. Składniki:

Ciasto

  • 1 op. migdałów w płatkach KRESTO
  • 200 g masła (w temp. pokojowej)
  • 2 jajka L + 1 żółtko
  • 360 g mąki pszennej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 200 g cukru drobnego do wypieków
  • 1 duża pomarańcza
  • 2–3 krople olejku pomarańczowego
  • 1 op. cukru waniliowego
  • szczypta soli

Dodatki

  • 1 op. śliwek suszonych kalifornijskich KRESTO SELECT
  • 2 tabliczki czekolady gorzkiej (łącznie 200 g)
  • ok. 100 ml śmietany 30%
  • 1 średnia pomarańcza
  • 1 puszka masy karmelowej

Mazurek z migdałami. Wykonanie:

1. Masło, cukier, cukier waniliowy i 3 żółtka przełóż do misy miksera i ubijaj do uzyskania jasnego kremu (około 10 minut). Dodaj białka, zmiksuj.
2. Mąkę przesiej, dodaj proszek, sól i całość dodaj do ubitego kremu. Wymieszaj całość na małych obrotach.
3. Dużą pomarańczę wyszoruj pod bieżącą wodą, sparz wrzątkiem, zetrzyj na drobnych oczkach i wraz z olejkiem dodaj do misy miksera.
4. Dodaj migdały i całość wymieszaj łyżką.
5. Nagrzej w międzyczasie piekarnik do 165°C, z funkcją góra-dół.
6. Formę (25×30 cm) wyłóż papierem, przełóż ciasto, wyrównaj i piecz do ładnego zezłocenia (ok. 25 minut).
7. Ciasto wyciągnij z piekarnika i po około 30 minutach wyłóż na nie masę karmelową.
8. Śliwki poprzecinaj na połówki.
9. Czekoladę rozpuść w kąpieli wodnej, dodając śmietankę.
10. Średnią pomarańczę wyszoruj pod bieżącą wodą, sparz wrzątkiem, zetrzyj na drobnych oczkach, dodaj do czekolady, całość wymieszaj.
11. Jeżeli czekolada jest za gęsta, możesz dodać odpowiadającą ci ilość dodatkowej śmietanki.
12. Połówki śliwek otaczaj w czekoladzie i przy pomocy dwóch widelców lub pincety układaj na cieście.
13. Ciasto możesz na koniec ozdobić kawałkami pomarańczy, listkami (gałązkami bukszpanu).

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close