Dom 6 marca 2024

Siedmiolatek bezpieczny w Internecie – w jaki sposób zapewnić najmłodszym cyberbezpieczeństwo

Coraz młodsze dzieci regularnie korzystają z Internetu. Badania wskazują, że 35% dzieci zaczyna korzystać z własnego telefonu komórkowego w wieku 7-8 lat[1]. Dzieci bardzo szybko i łatwo uczą się technologii używać, a bez naszego wsparcia nie zdobędą wiedzy dotyczącej bezpiecznych zachowań w sieci. O to, w jaki sposób zapewnić najmłodszym cyberbezpieczeństwo zapytaliśmy… Sztuczną Inteligencję (AI). Wsparciem w edukacji internetowej są oczywiście także szkoły. Trwa w nich program edukacyjny „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, podczas którego uczniowie zdobywają wiedzę także o tym, jak zachować bezpieczeństwo w przestrzeni online.

Rozpoznawaj cyberprzemoc i chroń superbohatera „Akademii Bezpiecznego Puchatka” w świecie AI

Na szczęście zarówno rodzice, jak i dzieci mają dużą świadomość tego, jak zadbać o cyberbezpieczeństwo. Obydwie grupy potrafią wymienić[2] skuteczne sposoby na ochronę w Internecie: prawie 75% rodziców i ponad 80% dzieci wskazuje, że nie należy udostępniać danych, haseł, a także nie wysyłać zdjęć. Około 72% rodziców oraz dzieci pamięta, że ludzie w Internecie mogą nie być tymi, za kogo się podają. Ma to także ogromne znaczenie w dobie rozwoju technologii AI, dzięki której nieuczciwe osoby mogą  podszywać się pod innych, autentycznych użytkowników Internetu.

Jak zatem połączyć świadomość z zadbaniem o bezpieczeństwo małego superbohatera „Akademii Bezpiecznego Puchatka”? Kluczem jest otwarta komunikacja i znajomość narzędzi:

Najgorszą rzeczą, którą może zrobić rodzic, jest wycofanie się ze świata cyfrowego swojego dziecka i założenie, że poradzi sobie ono samo w sieci. Niestety, nie poradzi sobie. Jako rodzice powinniśmy być dla naszych dzieci nie tylko przewodnikami w świecie realnym, ale również pierwszymi edukatorami medialnymi. Aby podejść do tego w odpowiedni sposób, najpierw musimy zrozumieć, że świat internetu jest dla nich bardzo ważny, a jako narzędzie może zaspokoić wiele potrzeb.  Nie powinniśmy także zakładać, że nasze dzieci wiedzą, jak w sposób kreatywny, bezpieczny i higieniczny korzystać z tabletów, smartfonów czy gier. Nie zawsze mają świadomość, jak to robić i często wpadają w najbardziej szkodliwy dla zdrowia czas ekranowy – tak zwany passive screen time – czyli czas bezmyślnego scrollowania. Bądźmy bliżej nich i poświęćmy więcej uwagi temu, co robią w sieci  – mówi Maciej Dębski z fundacji Dbam o Mój Zasięg.

ChatGPT radzi – postępuj z rozwagą!

Sztuczna inteligencja to temat, który rozpala wyobraźnię wielu osób. Nie można jej uniknąć, jest coraz powszechniej stosowana w wielu obszarach: w aplikacjach, na stronach, w chatbotach… dlatego, zamiast jej unikać, lepiej nauczyć się, jak mądrze z niej korzystać. Postanowiliśmy sprawdzić,  co Chat GPT wie o cyberbezpieczeństwie najmłodszych. Oto kilka cennych  podpowiedzi:

  • Edukuj – najważniejsze jest poświęcenie dziecku czasu i uczenie o bezpiecznym korzystaniu z technologii, rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeń i radzeniu sobie z nimi.
  • Komunikuj się – bez komunikacji trudno o efektywną edukację. Zwracaj uwagę na to, jak spędza czas Twoje dziecko i rozmawiaj z nim o tym, jak korzystać z Internetu oraz co można tam znaleźć. Pomóż mu zrozumieć, że narzędzia, takie jak AI służą do nauki i rozrywki, ale nie zastępują prawdziwych relacji interpersonalnych i nauki od ludzi.
  • Nadzoruj – choć to słowo może brzmieć groźnie, nie warto bać się troskliwej opieki. Monitorowanie tego, jak dziecko korzysta z technologii, pozwala upewnić się, że ma bezpieczne i pozytywne doświadczenia.
  • Ustal ograniczenia czasowe – ograniczenia czasowe na korzystanie z urządzeń i aplikacji mogą pomóc w zapobieganiu nadmiernemu spędzaniu czasu przed ekranem oraz potencjalnemu uzależnieniu od urządzeń.
  • Wybieraj odpowiednie aplikacje i zabawki – jeśli znajdziesz w Internecie gry oparte np. na sztucznej inteligencji, sprawdź, czy są przeznaczone konkretnemu przedziałowi wiekowemu i zawierają treści odpowiednie dla rozwoju dziecka. Gry powinny mieć oznaczenie wiekowe dla konkretnej grupy dzieci.

Najważniejsza jest uważność – każdy opiekun powinien poświęcać swojemu dziecku czas i uwagę, aby wiedzieć, jakie są jego zainteresowania i problemy. Budując w relacji z dzieckiem zaufanie możemy mieć nadzieję, że w przypadku wątpliwości wróci do nas z pytaniem czy prośbą o pomoc.

Pomóż swojemu dziecku zdobyć supermoce dzięki „Akademii Bezpiecznego Puchatka”

Niemal każde dziecko uwielbia oglądać bajki o superbohaterach. Nie każde jednak wie o tym, że przy odrobinie zaangażowania każdy może mieć swoje supermoce! „Akademia Bezpiecznego Puchatka” to prawdziwa kuźnia superbohaterów, bo tak możemy powiedzieć o  dzieciach, które znają zasady bezpieczeństwa i potrafią je zapewnić sobie i swojemu otoczeniu. W końcu główne zadanie bajkowych i filmowych postaci to właśnie zapewnienie bezpieczeństwa światu i jego mieszkańcom. Zapytaliśmy o zasady bezpieczeństwa w Internecie także dzieci.

Szymon, uczestnik programu, opowiada o bezpieczeństwie w Internecie:

Chcę zostać superbohaterem i chronić innych, więc od razu zwróciłem uwagę na to, jak rozmawiam z ludźmi w Internecie. Bo bardzo ważne jest reagowanie na hejt i dbanie o swoich przyjaciół. Kiedy coś jest nie tak, trzeba prosić o pomoc dorosłych.

Klasa i szkoła Twojego dziecka również mogą dołączyć do grona Superbohaterów. Zapisy do „Akademii Bezpiecznego Puchatka” wciąż trwają

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski, bezpłatny program dla szkół, w ramach którego placówkom edukacyjnym dostarczane są zestawy materiałów edukujących dotyczących bezpieczeństwa w pięciu obszarach: szkoła, dom, relacje z rówieśnikami, droga oraz właśnie Internet. Akcja zwraca szczególną uwagę na takie zjawiska jak cyberprzemoc, hejt, uzależnienia od urządzeń czy relacje.

Trwają zapisy do tegorocznej edycji programu – warto zachęcić szkołę swojego dziecka do uczestnictwa. Zapisy do XV edycji odbywają się na stronie Zgłoś Swoją Szkołę, gdzie dostępny jest specjalny formularz. Następnie każda zgłoszona szkoła otrzymuje pakiet materiałów edukacyjnych, a cykl lekcji zakończy Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa. Po wypełnieniu przez nauczyciela Ankiety Podsumowującej placówki otrzymają z kolei Certyfikat i wzór Dyplomu dla uczniów.

Więcej przydatnych informacji dotyczących bezpieczeństwa w Internecie, na stronie akcji w Strefie Rodzica oraz w materiałach edukacyjnych.

 

O programie „Akademia Bezpiecznego Puchatka”

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych. Obejmuje on tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w różnych sferach życia. Program organizowany jest przez markę Puchatek we współpracy z Wydziałem Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji KGP oraz Biura Ruchu Drogowego KGP. W ciągu czternastu  edycji programu wzięło w nim udział ponad 3 miliony dzieci.

 

___

Kontakt do mediów:

Dorota Liszka

Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej i Public Affairs

e-mail: d.liszka@maspex.com
tel.: (33) 870 82 04

Zuzanna Kowalewska

Project Manager

dotrelations

e-mail: zuzanna.kowalewska@dotrelations.pl

tel.: 661 335 533

[1] Badanie przeprowadzone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, 2023: https://uke.gov.pl/blog/jak-mlodzi-uzytkownicy-korzystaja-z-uslug-telekomunikacyjnych-wyniki-badania-dzieci-i-rodzicow,70.html

[2] Dane za: Badanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

 

Źródło wpisu: informacja prasowa

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kultura 5 marca 2024

Kubuś Audiobook i inne audiobajki polecane, gdy Twój maluch nie chce czytać

Każdy rodzic wie, ile wysiłku kosztuje wychowanie dziecka i zapewnienie mu odpowiednich rozrywek. Codziennie poświęca się mnóstwo czasu na to, aby spędzało czas w sposób wartościowy i ciekawy. Czy chcesz wiedzieć, jakie korzyści przyniosą słuchanki? Możesz ich słuchać kiedy tylko chcesz. Słuchaj i odtwarzaj bez ograniczeń słuchanki dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Możesz wykorzystać rozmaite słuchowiska dla Twojej pociechy. Zapraszamy wszystkich milusińskich, którzy chcą przenieść się w świat wyobraźni.

Czy warto słuchać audiobooków?

Słuchowiska i audiobooki dla dzieci to jeden z lepszych sposobów na spędzanie czasu. Darmowe słuchowiska i audiobooki to okazja dla dziecka, aby poznać przygody ulubionych bohaterów, gdy jeszcze nie umie czytać, ale nie tylko. Nagranie z odpowiednim lektorem, gdzie przyjemne głosy wcielają się w poszczególne postacie, to melodia dla uszu i prawdziwy trening dla wyobraźni. Jeśli chcesz przenieść się w świat ulubionych bohaterów, to nie ma nic prostszego niż darmowe słuchanki dla dzieci. Kubuś audiobook to pomysł dla Ciebie i Twojej pociechy na wspólne spędzenie czasu. Zajrzyj na https://audioteka.com/pl/audiobook/kubus-puchatek-gajos i przeżyj przygodę ze swoimi bohaterami. Odtwarzaj bez ograniczeń ulubione historie i ciesz się tą przygodą. Taka forma spędzania wolnego czasu jest na pewno wartościowa i ciekawsza niż oglądanie telewizji. To ostatnie nie wymaga używania wyobraźni ani nie rozwija wrażliwości w przedszkolakach i uczniach. Rodzice powinni zadbać o jakość spędzanego i o harmonijny rozwój rozwijających się maluchów.

Słuchanie bajek przez dziecko ułatwia zasypianie 

Na pewno wiesz, że zasypianie to nie lada problem dla wielu dzieci właściwie w każdym wieku. Długie minuty spędzone w łóżku i bezskuteczne próby zasypiania, na pewno to znasz. Rodzice nie zawsze mają tyle siły i czasu, aby czytać pociechom każdego dnia przez dłuższy czas. Zasypianie potrafi trwać długo, a wtedy i rodzic i milusiński są zdenerwowani. Dziecko, bo nie może samodzielnie zasnąć, a rodzic, bo jest coraz bardziej zmęczony. Czy jest dobry sposób na ten problem? Kubuś audiobook to doskonała odpowiedź na takie problemy. Uroczy bohaterowie ze stumilowego lasu rozbawią i wzruszą je do łez, a myśląc o kolejnej przygodzie, maluch prędzej czy później, po prostu zaśnie. Rodzice spędzają godziny na takiej czynności, a w ten sposób mogą sobie wzajemnie pomóc. Można zapomnieć o kolejnych kwadransach czytania książek, gdy milusiński nie chce zasypiać. Kojące dźwięki i podkład muzyczny to zdecydowanie przyjemny nastrój do zasypiania.

Kubuś Audiobook – czego uczą przygody o Kubusiu Puchatku?

Bajka o Puchatku to doskonała metafora różnych postaci, a każda z nich jest unikalna i prezentuje inny charakter. Dzięki temu, maluch uczy się tolerancji w stosunku do różnych osób o odmiennym usposobieniu. Mądra sowa, pełen energii tygrysek, poczciwy główny bohater, a może trochę strachliwy prosiaczek? Nie można także zapomnieć o ponurym kłapouchym. Każda z tych postaci jest unikalna i pokazuje to, że można się z nią utożsamiać. Nawet jeśli córka lub syn są nieśmiali jak prosiaczek lub są pesymistami jak kłapouchy, łatwiej jest im zaakceptować swoje cechy i zrobić z nich pożytek. Takie nagrania pozwolą maluchom poznać zasady wzajemnej współpracy i docenić wartość, jaką jest przyjaźń. Przyjaciele ze stumilowego lasu zawsze sobie pomagają i nigdy nie zostawią się w potrzebie. Wartość przyjaźni jest szeroko omawiana w przygodach słynnego misia, który zawsze pamięta i dba o swoich przyjaciół. Razem tworzą zgraną paczkę i mimo różnic, potrafią się zawsze dogadać. W ten sposób można naturalnie przekazywać zasady społeczne i sprawić, że nauka poprzez zabawę pomoże w harmonijnym rozwoju.

Audiobajka dla dziecka gwarantuje relaks i wyciszenie 

Jeśli zastanawiasz się, czemu jeszcze warto puszczać najmłodszym słuchanki, to odpowiedź jest prosta. Przede wszystkim dają one relaks i wyciszenie, którego maluch tak bardzo potrzebuje. W ciągu dnia jest dużo bodźców, dźwięki, wyzwania, obowiązki i wieczorem każdy z nas potrzebuje wyciszenia. Przyjemny głos lektora, ciekawe efekty dźwiękowe i odpowiednie tempo czytania, sprawią, że przyjemny nastrój jest gwarantowany. Jest to znacznie lepszy sposób spędzania czasu niż oglądanie bajek lub siedzenie przed ekranami. Ta umiejętność przydaje się również w szkole, gdzie uczeń musi umieć przetwarzać słyszane informacje. Tak samo, wiele lektur szkolnych jest właśnie w formie słuchowiska. Najmłodsi, którzy nie potrafią jeszcze czytać, mają okazję zapoznać się z pięknymi historiami i podążać za przygodami ulubionych bohaterów każdego dnia. Wcielanie się w swoich bohaterów i wyobrażanie sobie tego, o czym opowiadają, jest doskonałym sposobem na trening empatii, wyrozumiałości i wyobraźni.

Audiobooki dla dzieci – jak rodzice mogą zaoszczędzić trochę czasu?

Warto zdać sobie sprawę, że zarówno przedszkolaki, jak i uczniowie potrzebują po swoich regularnych zajęciach w szkole i przedszkolu, mieć chwilę dla siebie. Jest to bardzo ważne, bo jest to element rozwoju poprzez zabawę, kluczowy w tym wieku. Nie można o tym zapominać, bo tylko równowaga obowiązków i czasu wolnego, pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie. Przedszkolaki potrzebują nawet więcej czasu wolnego, bo uczą się głównie poprzez zabawę. Rodzice bardzo często sami są już zmęczeni popołudniu i wieczorem i potrzebują wsparcia w zakresie organizowania czasu wolnego dla najmłodszych domowników. Tutaj z pomocą przychodzą darmowe słuchanki, bo rodzic ma wtedy pewność, jak pociecha spędza wolny czas, a może sam w tym czasie zająć się swoimi sprawami. Szkrab uczy się wtedy większej samodzielności i w zaciszu swoje pokoju, może się relaksować przy ulubionej opowieści. Jest to wstęp do samodzielnych zabaw bez rodziców, co także jest bardzo ważne z punktu widzenia rozwoju dziecka.

Audiobajki – sposób na redukowanie czasu przed ekranem

Kolejna zaleta takiej formy spędzania czasu, to zmniejszanie czasu spędzanego przed ekranami. Jest to oczywista korzyść, bo zamiast siedzieć przed telewizorem, tabletem czy telefonem, można się zrelaksować i ograniczyć bodźce. Nadmierna ilość takich bodźców wynikających z używania elektroniki, poważnie zakłóca rozwój młodych mózgów. Zamiast kształtować relacje społeczne, maluchy patrzą w ekran i nie używają wyobraźni. Przeciwnie do bajek w formie do odtwarzania na CD lub mp3, przy których można spędzać wspólne seanse z rodzeństwem lub kolegami. Jest to także efektywny sposób na podróż samochodem czy do szkoły. Jeśli tylko można zmniejszyć czas spędzany przed ekranem, to jest to wręcz obowiązek rodziców i ogromna korzyść dla najmłodszych domowników. Zagrożenia płynące z korzystania z ekranów są poważniejsze niż się uważa, dlatego najlepiej jest wybierać tradycyjne sposoby spędzania wolnego czasu.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
W szkole 5 marca 2024

E-papierosy – plaga w polskich szkołach. Wapuje blisko połowa uczniów

E-papierosy są już najpopularniejszą używką nikotynową wśród młodzieży w wieku szkolnym. Do ich codziennego używania przyznaje się blisko połowa uczniów (47,6%), z czego co piąty (21,3%) sięga po e-papierosy jednorazowe głównie ze względu na szeroką dostępność oraz atrakcyjne, słodkie smaki. Dominującym czynnikiem sięgania przez młodych ludzi po wyroby z nikotyną jest szukanie sposobu na rozładowanie stresu (34% wskazań). Stres jako motywator sięgania po nikotynę daleko wyprzedza inne powody w tym ciekawość (jedynie 13%).

To wyniki badania „Palenie papierosów i wapowanie wśród młodzieży szkolnej”, zrealizowanego w ramach kampanii edukacyjnej „Wdychasz czy oddychasz?”, prowadzonej w szkołach podstawowych i średnich przez Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca Oddział Szczecin. Celem badania było poznanie poziomu świadomości oraz wzorców użytkowania produktów zawierających nikotynę wśród młodzieży. Badanie „Palenie papierosów i wapowanie wśród młodzieży szkolnej” zostało przeprowadzone w okresie grudzień 2023 – styczeń 2024 r. na podstawie anonimowej ankiety wręczanej uczniom po wykładzie edukacyjnym na temat szkodliwości produktów z nikotyną. W badaniu wzięło udział 342 uczniów w przedziale wiekowym 13-19 lat, przy czym 80,1% ankietowanych to młodzież niepełnoletnia.

7 na 10 (76,7%) uczniów szkół podstawowych i średnich, biorących udział w badaniu, ma już za sobą inicjację nikotynową. Obecnie 6 na 10 uczniów (64,9%) przyznaje się do palenia lub używania wyrobów nikotynowych codziennie lub raz na jakiś czas. Blisko połowa uczniów (47,6%) deklaruje codzienne używanie e-papierosów. E-papieros jest głównym produktem inicjującym kontakt z nikotyną wśród nieletnich: wskazało go 4 na 10 uczniów (42,4%). Dla większości z nich była to inicjacja związana ze smakowym, jednorazowym e-papierosem.

„Z zebranych przez nas ankiet wynika, że e-papierosy na dobre zajęły miejsce tradycyjnych papierosów w polskiej szkole. Coraz częściej są to e-papierosy jednorazowego użytku, o słodkich, deserowych lub owocowych smakach, które ładnie pachną i dobrze smakują. 7 na 10 uczniów, którzy używają e-papierosów, wskazało smak i zapach jako dwa główne powody popularności e-papierosów. Nie śmierdzą jak dym papierosowy, mają nowoczesne i kolorowe opakowania, a na dodatek są łatwo dostępne w sklepach spożywczych, na stacjach benzynowych, czy specjalnych sklepach dla wapujących” – mówi Rafał Molenda, Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca Oddział Szczecin.

Analiza wyników badania wskazuję, że pomimo obowiązującego zakazu sprzedaży osobom poniżej 18 r.ż., większość niepełnoletnich uczniów (57%) dokonuje zakupów wyrobów z nikotyną osobiście w sklepie stacjonarnym. Co dziewiąty uczeń (11%) deklaruje zakup takich produktów w Internecie, również pomimo zakazu sprzedaży takich produktów na odległość. Wskazuje to wyraźnie, że obecne regulacje, jak również kary nakładane w związku ze sprzedażą wyrobów nikotynowych nieletnim są nieskuteczne i wymagają pilnej rewizji.

„Niezwykle niepokojące są dane z badania wskazujące, że co trzeci uczeń (30%) używający jednorazowego e-papierosa deklaruje, że zużywa go całkowicie zaledwie w dobę lub nawet krócej. Jeżeli dodam, że jeden jednorazowy e-papieros jest odpowiednikiem trzech paczek papierosów, okaże się, że niektóre dzieciaki przyjmują ilość nikotyny odpowiadającą trzem paczkom tradycyjnych papierosów dziennie! Biorąc pod uwagę, że polska młodzież dorasta w warunkach silnej presji środowiskowo-szkolnej, wysoce stresujących wymagań i tempa życia, nie dziwi mnie, że dominującym czynnikiem wskazywanym jako powód sięgania po wyroby z nikotyną jest rozładowanie stresu (34%). W prowadzonych działaniach dotyczących reformy psychiatrii dziecięcej koniecznie należy uwzględnić temat uzależnień wynikających właśnie z obciążania psychicznego młodych ludzi” – dodaje Agata Nowicka, członek zarządu Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca Oddział Szczecin.

 

Źródło informacji: Fundacja dla Zdrowia Mózgu i Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca Oddział Szczecin

Obraz Ethan Parsa z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close