W szkole 12 grudnia 2024

Współczesna edukacja: 10 rekomendacji na bazie analiz trendów – zobacz je wszystkie [raport]

Rozwijanie kompetencji do przyszłości to klucz do sukcesu przyszłych pokoleń na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy, a programy lokalne pomiędzy biznesem a szkołami mogą być odpowiedzią na nadchodzące wyzwania. Nauka w praktyce, wsparcie nauczycieli i zaangażowanie rodziców – oto filary, które mogą pomóc młodym ludziom stawić czoła przyszłości.

Kierunki współczesnej edukacji a potrzeby rynku pracy w przyszłości

Kluczowym elementem wsparcia przyszłych pracowników będzie kształcenie kompetencji w obszarze nauk ścisłych, krytycznego myślenia, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów oraz umiejętności miękkich, takich jak komunikacja i etyka. Raport Henkel Polska, przygotowany we współpracy z dr Edytą Sadowską, futurolożką – „Świat Młodych Badaczy 4.0. Kompetencje do przyszłości” – wskazuje 10 obszarów, na które należy zwrócić uwagę, pochylając się nad potrzebami współczesnej edukacji. Jest to zbiór praktycznych wskazówek, stanowiących wsparcie dla rodziców oraz nauczycieli, do przygotowania młodych pokoleń na zmieniający się rynek pracy.

„W Henklu wierzymy, że odpowiedzialność za przyszłość pokoleń zaczyna się od edukacji. Dlatego w naszej firmie dążenie do innowacji i poszukiwanie nowych rozwiązań nie ogranicza się jedynie do kontekstu produktów, które wytwarzamy, ale obejmuje również kształcenie młodych ludzi, aby mogli stać się w przyszłości liderami zmieniającego się świata. Jesteśmy przekonani, że realizując programy edukacyjne, budujemy fundamenty dla innowacyjnego społeczeństwa, które poradzi sobie z globalnymi wyzwaniami” – mówi Karolina Szmidt, prezes zarządu i dyrektor personalny, Henkel Polska.

Współpraca między sektorem edukacji a biznesem to cenny kierunek, dzięki któremu współczesna szkoła może wypełnić zadanie przygotowania młodych do świadomego wypełnienia potrzeb zmieniającego się rynku pracy, a tym samym zapewnić im lepszy start w dorosłe życie i rozwój własnej kariery.

Świat Młodych Badaczy – odpowiedź na potrzeby przyszłości

Doskonałym przykładem takiej współpracy jest program „Świat Młodych Badaczy” Henkel Polska. Jego celem jest rozwijanie w dzieciach zainteresowania naukami ścisłymi poprzez eksperymenty. Ale zajęcia w szkołach to nie wszystko – materiały edukacyjne dla nauczycieli, dostępne na stronie projektu, wspierają naukę opartą na praktyce. To cenna pomoc dla szkół, które poprzez zajęcia praktyczne mogą wspierać w dzieciach te kompetencje, które będą dla nich przydatne w przyszłości.

„Często przedmioty ścisłe są demonizowane jako trudne i niezrozumiałe, także przez samych rodziców, co powoduje obawy i uprzedzenia u dzieci, zanim chemia czy fizyka pojawią się w planach lekcji. Program edukacyjny >>Świat Młodych Badaczy<< pozwala dzieciom z klas II-III, czyli na samym początku szkoły, odkryć fascynujący świat nauki i przedmiotów ścisłych, uczy odważnego zadawania pytań i samodzielnego poszukiwania odpowiedzi” – mówi Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej oraz pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej, koordynator programu „Świat Młodych Badaczy”, Henkel Polska.

Patrząc w przyszłość

Według raportu edukacja powinna iść w kierunku zindywidualizowanego podejścia do nauczania, współpracy z sektorem technologicznym oraz kształcenia postaw proinnowacyjnych i odpowiedzialnych społecznie. Raport „Świat Młodych Badaczy 4.0. Kompetencje do przyszłości” to analiza współczesnych trendów i próba spojrzenia na to, co może z nich wyniknąć. To także świetna lektura dla tych, którzy dzieci nie mają – z wysokim prawdopodobieństwem będziemy bowiem pracować coraz dłużej i nawet w starszym wieku dosięgnie nas konieczność przystosowywania się do nowej rzeczywistości.

O firmie Henkel

Dzięki wiodącym markom, innowacjom i technologiom spółka zajmuje czołowe pozycje rynkowe zarówno w sektorze przemysłowym, jak i dóbr konsumpcyjnych. Henkel Adhesive Technologies jest światowym liderem rynku klejów, uszczelniaczy i powłok funkcjonalnych. Dział Consumer Brands zajmuje wiodącą pozycję na wielu rynkach świata, zwłaszcza w obszarze produktów do pielęgnacji włosów oraz środków piorących i czystości. Trzy najsilniejsze marki to Loctite, Persil i Schwarzkopf. W 2023 roku Henkel odnotował przychody ze sprzedaży na poziomie prawie 22 mld euro i skorygowany zysk operacyjny w wysokości około 2,6 mld euro. Akcje uprzywilejowane spółki wchodzą w skład niemieckiego indeksu giełdowego DAX. Firma posiada jasną strategię zrównoważonego rozwoju z konkretnymi celami, a idea ta ma w Henklu długą tradycję. Firma założona w 1876 zatrudnia dziś około 50 tysięcy pracowników na całym świecie, tworzących zaangażowany i zróżnicowany zespół o silnej kulturze korporacyjnej, wspólnym systemie wartości i motcie: „Pioneers at heart for the good of generations”.  Więcej informacji na www.henkel.com oraz www.henkel.pl.

Raport do pobrania na stronie henkel.pl

Materiały graficzne są dostępne na stronie: http://www.henkel.com/press

Kontakt dla mediów:
Adela Kwiecień
Garden of Words
tel. +48 780 049 430
e-mail: a.kwiecien@gardenofwords.pl

Henkel AG & Co. KGaA

Źródło informacji: Henkel Polska

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Podróże 11 grudnia 2024

Wyrusz w niezwykłą podróż do krainy lodu i ognia z PLL LOT. Rejsy do Islandii już w sprzedaży

Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły kolejny kierunek w swojej siatce połączeń. Tym razem przewoźnik zabierze pasażerów do Islandii. Rejsy z Warszawy realizowane będą na międzynarodowe lotnisko Reykjavik-Keflavik (KEF). Start połączenia zaplanowany jest na 12 kwietnia 2025 roku, a loty odbywać się będą 4 dni w tygodniu. Islandia to miejsce, które oferuje niezapomniane przeżycia zarówno dla miłośników przygód, jak i dla tych, którzy szukają odpoczynku w otoczeniu dziewiczej natury.

Islandia, znana jako kraina lodu i ognia, to miejsce, które zachwyca swoim unikalnym krajobrazem, dziką przyrodą i niezwykłą historią. Samoloty Polskich Linii Lotniczych LOT zapraszać będą pasażerów na swoje gościnne pokłady 4 razy w tygodniu w okresie letnim. Z kolei w trakcie sezonu zimowego polecimy do Reykjaviku z Warszawy 3 razy w tygodniu. Inauguracja nowego połączenia zaplanowana jest na 12 kwietnia 2025 roku. Rejsy LO499 do Islandii potrwają 4 godziny 20 minut, w drogę powrotną rejs LO500 zajmie 4 godziny. W sezonie zimowym przeloty potrwają odpowiednio 15 oraz 5 minut dłużej.

Islandia to kierunek, który fascynuje różnorodnością krajobrazów. W tej krainie kontrastów, rzeki przepływają przez skaliste pustynie, a z lodu wybucha stopiona lawa, zastygając w wyjątkowych pejzażach. Tu główną rolę odgrywają żywioły. Ich siła, w zachwycający dech w piersiach sposób, odzwierciedla się w szerokiej gamie cudów natury, czy też zorzach polarnych, będących swoistym symbolem tego regionu.

„Islandia to wielowymiarowy kierunek, który bez wątpienia wzbogaci siatkę połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT. Wyspa odkrywa przed odwiedzającymi ją turystami swoje piękno zarówno latem, jak i  w okresie zimowym. To jedno z niewielu miejsc na świecie, gdzie pozostając na jednej wyspie można zobaczyć gejzery, aktywne wulkany, lodowce, gorące źródła i wodospady. Nowe połączenie będzie także świetnym udogodnieniem dla Polonii zamieszkałej w Islandii, która obecnie jest tam najliczniejszą mniejszością narodową. Już teraz życzę wszystkim naszym pasażerom komfortowych podróży i niezapomnianych widoków zorzy polarnej” – mówi Robert Ludera, dyrektor biura Siatki Połączeń i Aliansów PLL LOT.

Magia zaklęta w przyrodzie

Jednym z obowiązkowych punktów podczas odkrywania Islandii jest wizyta na Reynisfjara – najpiękniejszej plaży na Islandii z czarnym piaskiem, która przyciąga turystów z całego świata. Z jej brzegu podziwiać można formacje skalne zwane Reynisdrangar, które według legendy miały być niegdyś trollami, próbującymi wyciągnąć statki z oceanu na brzeg. Nie zdążyły one jednak wrócić na czas, więc promienie słońca zamieniły je w kamienne posągi.

Tutejszą florę warto podziwiać na tzw. „Złotym Kręgu” – trasie krajoznawczej, prowadzącej do trzech najpopularniejszych atrakcji przyrodniczych Islandii: obszaru geotermalnego Geysir, wodospadu Gullfoss i Parku Narodowego Thingvellir. Jest to kompilacja wciąż aktywnych gejzerów, wodospadu spadającego z 32 metrów – i to z dwóch poziomów – oraz krajobrazu znajdującego się w dolinie szczelinowej, pomiędzy płytami tektonicznymi Ameryki Północnej i Eurazji. Wybierając się na dłuższy spacer w tej okolicy, można zachwycić się również urokami pięknego jeziora kraterowego Kerid. Jego stosunkowo młody jak na okoliczne kratery wiek 3 tys. lat powoduje, iż zbocza tego zbiornika wodnego są czerwone. Na ten nieziemski widok wpływają złoża żelaza, które z geologicznego punktu widzenia są świeże.

Propozycje dla aktywnych

Islandia nie zawiedzie również tych, którzy lubią poczuć odrobinę adrenaliny. Landmannalaugar, czyli kolorowe góry to doskonały wybór dla miłośników wyżynnych wspinaczek. Mienią się one odcieniami czerwieni, różu, zieleni i  żółci. Miejscem wartym odwiedzenia jest też Myvatn – jezioro, które powstało wskutek czynności wulkanicznej. Otaczają je „zielone” skały, które kryją w sobie wiele ciemnych jaskiń. Najciekawszą z nich jest lawowa jaskinia Grjotagja, wypełniona gorącą wodą. Tu islandzki klimat odczuwalny jest jak nigdzie indziej. Na koniec warto również zachwycić się wodospadem Ófærufoss, znajdującym się w kanionie, którego szerokość wynosi 600 metrów, a długość – 200 metrów. Ta szczelina erupcyjna zaskakuje swoją surowością i dziewiczym krajobrazem, doskonale obrazując ogromną potęgę tutejszej przyrody.

Spójrz w niebo

Planując wizytę na Islandii nie należy zapominać o zorzy polarnej, która jest prawdziwą wizytówką tego kraju. To zapierające dech w piersiach zjawisko spowodowane jest wchodzeniem cząstek słonecznych w pole magnetyczne Ziemi, jonizujących wysoko w atmosferze. Tańczące na islandzkim niebie barwy zieleni, fioletu, czerwieni, różu, pomarańczy i niebieskiego to spektakl, który po prostu trzeba zobaczyć.

Odwiedź tętniący życiem Reykjavik

Islandia zaprasza nie tylko do podziwiania wszechobecnej natury, ale też do odkrywania Reykjaviku. Chociaż miasto jest stolicą kraju, zachowuje kameralny i przyjazny charakter. Można tu łatwo poruszać się pieszo, a lokalni mieszkańcy są znani ze swojej otwartości i życzliwości. Reykjavik to miasto, w którym odbywa się wiele festiwali, znanych na arenie światowej. Do tego zbioru należy Iceland Airwaves, festiwal muzyczny Sónar oraz RIFF – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Reykjaviku. Twórcy z wielu krajów zjeżdżają tu wtedy, by wspólnie celebrować święto kina i oddać się kulturalnym doznaniom. To jednak nie wszystko. Ci, którzy doceniają architekturę modernistyczną czy też w stylu pop-art, z pewnością się nie zawiodą. Przechadzając się po pełnym barw centrum, łatwo można zakochać się w skandynawskim klimacie.

Islandia to kraina zaskakująca na każdym kroku i bez wątpienia warto umieścić ją na liście podróżniczych marzeń. Bilety na połączenia z Warszawy do Reykjaviku-Keflaviku są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Galeria zdjęć do pobrania: KLIK

 

Źródło informacji: PLL LOT

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zdrowie 9 grudnia 2024

Fruktoza krzepi

Badania obalają mit fruktozy. 3/4 Polaków wie, że warzywa i owoce pomagają utrzymać poziom cukru we krwi – wynika z badania Kantar Polska. Wśród owoców o najlepszej percepcji dominują jabłka, borówki, truskawki, żurawina, malina i jagoda kamczacka. Wśród warzyw czosnek, kapusta, papryka, cebula, sałata, brokuły, kalafior, brukselka i fasolka szparagowa. Poznaliśmy je w listopadzie br. dzięki badaniom zleconym przez Core Team – forum współpracy polskich producentów.

Badania realizowane na zlecenie producentów monitorują liczbę konsumentów i częstotliwości konsumpcji wielu gatunków. Najnowszy sondaż odkrywa percepcje owoców i warzyw, jako prawdziwych sprzymierzeńców w stabilizacji glikemii, czyli poziomu cukru we krwi.

Jakie gatunki należy częściej spożywać, aby dbać o poziom cukru we krwi?

Najczęściej wymienianym gatunkiem, który należałoby spożywać częściej, aby dbać o poziom cukru we krwi, okazało się jabłko z wynikiem 23%.

Blisko 3/4 Polaków wskazuje konkretne gatunki. Tylko 27% nie wskazało żadnego z gatunków warzyw ani owoców. Miejsce drugie zajmuje czosnek – 20%, a trzecie kapusta – 18%. Papryka, cebula i sałata uzyskały kolejno po 16%. Brokuły i borówki wskazało po 15%.

Kolejne częstsze wybory wśród warzyw to: kalafior (14%), brukselka (12%) i fasolka szparagowa (11%). Więcej o ich sezonowości i walorach na stronie Moc Polskich Warzyw.

Wśród owoców, poza borówką wysoką, Polacy wymieniają truskawki (12%), żurawinę (11%), malinę (11%) i jagodę kamczacką (10%).

Pamiętajmy o owocach jagodowych również zimą. Są dostępne w postaci mrożonek i przetworów. Można pić soki z owoców jagodowych, można jeść owoce liofilizowane, suszone, można jeść je w postaci dżemów i konfitur. Polecają je dietetycy i lekarze, ponieważ mają bardzo wysoką zawartość antocyjanów, koniecznych dla naszego zdrowia antyoksydantów. Więcej o bogactwie owoców jagodowych i ich całorocznej dostępności na stronie PolskieSuperowoce.pl.

Wśród wskazywanych gatunków są także cukinia (9%), pieczarki (8%), śliwki (6%), gruszki (6%) i minikiwi (5%).

Czas obalić mit fruktozy – fruktoza krzepi

Wokół owoców funkcjonuje kilka mitów. Wśród nich mit konieczności ograniczenia spożycia ze względu na fruktozę, przekonanie, że owoce tuczą, że są niewskazane w cukrzycy, insulinooporności czy choćby wieczorem.

„Fruktoza jest jednym z najczęstszych mitów związanych z jedzeniem owoców. Owszem, jest to rodzaj cukru prostego, czyli takiego, który jest łatwo wchłaniany w naszym przewodzie pokarmowym i powoduje szybsze wahnięcia glukozy i insuliny we krwi. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to fruktoza wyizolowana w postaci jednej monocząsteczki w świeżych owocach. Ta fruktoza jest zawsze w towarzystwie ogromu składników bioaktywnych, witamin, składników mineralnych, no i przede wszystkim błonnika pokarmowego, który działa ochronnie” – mówi Monika Hajduk, dietetyk kliniczny, Centrum Dietetyczne MonVita.

Fruktoza występuje w owocach w towarzystwie błonnika, witamin, składników mineralnych i substancji bioaktywnych. Antyoksydanty w owocach mają działanie przeciwzapalne i wspierają ochronę komórek przed uszkodzeniami. Błonnik zmniejsza stężenie cholesterolu, ryzyko chorób serca i układu krążenia. Co kluczowe, wspiera florę bakteryjną jelit i spowalnia wchłanianie glukozy (cukru) do krwi. To dlatego owoce są zdrowym i niezbywalnym źródłem węglowodanów. Wraz z warzywami – w proporcjach 1:3 – powinny stanowić połowę tego, co jemy w każdym posiłku.

Dlaczego mit fruktozy trzyma się tak mocno

Są powody, dla których fruktoza nie ma „dobrej prasy”.

Po pierwsze, słowo „cukier” powszechnie kojarzy się źle. Ograniczenie cukru to lepsze zęby, mniejsze ryzyko otyłości i profilaktyka nowotworowa.
Po drugie, fruktoza ma percepcję zamiennika cukru stołowego. Jest tak, ponieważ jest dwa razy słodsza od glukozy i ma niski indeks glikemiczny – przez to była powszechnie stosowana jako słodzik.
Po trzecie, fruktoza jest cenzurowanym składnikiem żywności wysokoprzetworzonej. W postaci syropu fruktozowego lub glukozo-fruktozowego jest tanim źródłem smaku słodkiego. W tej formie i pod tymi nazwami jest częścią wielu kategorii produktów – napojów, napojów energetycznych, ciastek, słodyczy, płatków śniadaniowych, chipsów, batonów, gotowych dań i fast foodów. Jest to fruktoza, której naprawdę powinniśmy unikać.
Tak obciążona wizerunkowo fruktoza osłabia zdrowe percepcje owoców. Wpływa to na ilość owoców, jaką jemy. Prezentowane badanie obala mit fruktozy. Konsumenci zdają się wiedzieć to, co dietetycy.

„Niebezpieczny jest syrop glukozowo-fruktozowy, który jest pozyskiwany komercyjnie na szeroką skalę i przyczyna się do zaburzeń gospodarki lipidowej. Znajdziemy go głównie w słodkich napojach, w nabiale wysoko słodzonym, w pieczywie cukierniczym słodyczach, i to jest realny powód do niepokoju” – mówi Monika Hajduk, dietetyk kliniczny.

Jabłko owocowym symbolem diety cukrzycowej

„Cukrzyca jako choroba metaboliczna potrzebuje dobrego żywienia. Dobre żywienie to talerz, którego jedna połowa to warzywa i owoce. Jednym z owoców może być jabłko. Jabłko do obiadu zamiast deseru. Zacznijmy odczarowywać jabłka i odczarowywać mity związane z owocami w cukrzycy. Odpowiednia ich ilość to clou. To jedno jabłko dziennie nam pomoże” – mówi dr hab. n. o zdr. Beata Sińska, p.o. kierownika Zakładu Żywienia Człowieka, Wydział Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie – mówi powiedzenie, które w różnych krajach doczekało się swoich wersji. „Kto codziennie jabłko zjada, tego lekarz rzadko bada” – to kolejny argument za promocją konsumpcji jabłek. Jabłka należą do najczęściej kupowanych przez nas owoców. ich bogactwo odmianowe jest cechą polskiego sadownictwa. Więcej o ich walorach prozdrowotnych, odmianach i przepisach na stronie 1jablko.pl.

W prezentowanym badaniu jabłko było wskazywane najczęściej.

  • Istotnie częściej jabłko wskazywali respondenci z małych i średnich miast, niż ze wsi (do 19 tys. m. – 28%; 20-99 tys. m. – 29%, vs. 18%). Wśród osób z dużych miast po 24% badanych udzieliło takiej odpowiedzi (100-499 tys. m. i ponad 500 tys. m.) – opisują eksperci Kantar Polska.
  • Istotnie częściej jabłko wskazywały osoby z regionu północnego (35%), południowego (26%) i wschodniego (25%), niż z centralnego (18%) i z zachodniego (16%).
    Regiony. Północny to województwa pomorskie, warmińsko-mazurskie i kujawsko-pomorskie. Wschodni – podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Zachodni – zachodniopomorskie, wielkopolskie, lubuskie, dolnośląskie i opolskie. Centralny – mazowieckie, łódzkie. Południowy – śląskie i małopolskie.

Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego, co jemy

Polacy coraz chętniej jedzą owoce i warzywa, lecz w niedostatecznej ilości. Potrzebna jest edukacja i modelowanie postaw – mówiła dr hab. Beata Sińska, podczas dyskusji, o tym jak kształtować nawyki żywieniowe i zwiększać konsumpcję owoców i warzyw?

Czy warzywa i owoce stanowią też połowę Twoich posiłków?

16% Polaków odżywiało się w listopadzie zgodnie z zaleceniami dietetyków dotyczącymi spożywania właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” – syntetyczny wskaźnik obrazujący sposób odżywiania się badanych – przyjmuje w ich przypadku zalecany poziom. Więcej badań dotyczących konsumpcji owoców i warzyw znajduje się na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

Badanie Kantar Polska zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 8-14 listopad 2024 r. na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).

Więcej o produkcji i producentach owoców i warzyw na stronie CoreTeam.pl.

#Fundusze Promocji

Opracowanie w ramach realizacji przez KZGPOiW projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją strategiczną INSPIRE smarter branding, pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

 

 

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close