Emocje 17 grudnia 2023

85 proc. rodziców nie wyobraża sobie życia bez dziecka

Rodzicielstwo to pozytywne doświadczenie. 85 proc. rodziców nie wyobraża sobie życia bez potomstwa, 11 proc. nie ma zdania na ten temat. Zaledwie 5 proc. twierdzi, że życie bez dziecka jest do wyobrażenia wynika z badania poznańskiego Instytutu Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie.

„Plusy rodzicielstwa” to nowe badanie przeprowadzone w ramach projektu „Rodzina na antenie”, który łączy formę przekazu medialnego skierowanego do młodych ludzi z oryginalnymi analizami. „W tym roku postanowiliśmy zajrzeć pod powierzchnię rodzicielstwa, by posłuchać, co w głębi serca czują i o czym myślą rodzice. Badanie prowadził zespół naukowców z trzech polskich uczelni z Lublina i Poznania” – mówi szef projektu prof. Michał A. Michalski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ankiety zrealizowane w ramach panelu badawczego Ariadna objęły swoim zasięgiem 1600 osób powyżej 18 roku życia, które mają co najmniej jedno dziecko.

Z uzyskanych danych wynika, że rodzicielstwo to bardzo pozytywne doświadczenie, bardzo ważne dla samych rodziców. 85 proc. z nich nie wyobraża sobie życia bez dziecka, a tylko 5 proc. jest w stanie to sobie zwizualizować. Dla 73 proc. badanych rodzicielstwo to coś, co sprawia, że spoglądają w przyszłość z większym poczuciem bezpieczeństwa.

„To szczególnie ciekawe biorąc pod uwagę obecny kontekst wojny za naszymi granicami, kryzysy energetyczne, ekonomiczne, niedawną pandemię. Badania dowodzą, że rodzicielstwo to dobry wybór życiowy, który rodziców dodatkowo >>premiuje<< tym, że czują się bezpieczni, gdy myślą o przyszłości. Rodzicielstwo daje im poczucie siły >>jesteśmy w stanie poradzić sobie z tymi wyzwaniami, których jeszcze nie znamy<<” – podkreśla prof. Michał A. Michalski.

Co więcej, 72 proc. ankietowanych stwierdziło, że niematerialne korzyści z bycia rodzicem przewyższają nakłady finansowe związane z wychowywaniem dzieci. „Tyle słyszymy, że rodzicielstwo to są wydatki, natomiast ten bilans jest – jak widać – dodatni. Tylko 6 proc. badanych stwierdziło, że nakłady są większe niż korzyści” komentuje prof. Michał A. Michalski.

Blisko jedna trzecia ankietowanych (28 proc.) przyznała, że chciałaby mieć więcej dzieci, niż ma. Prawie dwie trzecie (65 proc.), gdyby mogło jeszcze raz podjąć decyzję o liczbie dzieci, zdecydowałoby się na tę samą co obecnie.

Połowa badanych (50 proc.) swoim dzieciom najchętniej poleciłaby posiadanie dwójki dzieci. „To są pośrednio dane o marzeniach o byciu babcią czy dziadkiem. Najwięcej polskich dziadków chciałaby mieć dwoje wnucząt, jedno – tylko 7,1 proc., a 15 proc. – trójkę. Dość duża grupa ok. 25 proc. badanych – stwierdziła, że zostawiłaby tę decyzję swoim dzieciom” – mówi prof. Michał A. Michalski.

Pojawienie się dziecka pozytywnie wpłynęło na życie ankietowanych w perspektywie poczucia sensu życia (70 proc.), a według 84 proc. badanych rodzicielstwo sprzyja: rozwojowi umiejętności organizowania czasu, odróżnianiu spraw ważnych od nieistotnych (81 proc.), większej wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka (79 proc.), a także lepszemu zarządzaniu finansami (79 proc.).

„Prawie 47 proc. ankietowanych przyznało też, że bycie rodzicem jest trudniejsze, niż myśleli. To może znaczyć, że przekaz na temat rodzicielstwa, z którym spotykają się ludzie zanim zostaną rodzicami, nie do końca obiektywnie pokazuje, z czym to się wiąże. Stąd staramy się budować przestrzeń komunikacji na temat rodziny” – wyjaśnia prof. Michał A. Michalski.

„Rodzina na antenie, prorodzinna komunikacja w mediach” to tytuł projektu realizowanego przez Instytut Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie w ramach konkursu „Po pierwsze rodzina”.

„Rodzina jest zbyt ważna, żeby o niej nie mówić to hasło, które przyświeca wszystkim naszym działaniom. Postanowiliśmy mówić o rodzinie takiej, jaka ona jest, a nie przez pryzmat stereotypów i mamy na to dowody w postaci badań naukowych” – tłumaczy Elżbieta Lachman, redaktor naczelna portalu PolskieForumRodzicow.pl.

Oprócz tego portalu Instytut prowadzi obecnie cztery inne. „Są to m.in. SOS Rozwód, gdzie prezentujemy treści przygotowane we współpracy z polskimi mediatorami, których przekaz jest następujący: wiele małżeństw można uratować. Kolejny portal, który użyliśmy w naszym projekcie to Pieknadziewczyna.pl, docierający do młodych kobiet. Od wielu lat piszemy tam o kobiecości, o godności, przygotowaniu do różnych ról, jakie kobieta może pełnić w życiu” – opowiada Elżbieta Lachman.

Innym medium prowadzonym przez Instytut jest portal Bycmezczyzna.pl. „Mówi się o kryzysie męskości, rola ojca jest deprecjonowana, podważa się fundamenty takie jak rodzina. Czym się zajmujemy? Przede wszystkim wspieraniem mężczyzn, którzy mają być zaradni, odpowiedzialni, odważni, opiekuńczy. Jesteśmy po to, żeby towarzyszyć grupie młodych w wieku od 18 do 25 lat, być drogowskazem do dojrzałej męskości, dobrego ojcostwa” – mówi Michał Bondyra, redaktor naczelny Bycmezczyzna.pl.

Rodzicielstwo to szalenie ważny, w dużej mierze niedoceniany obszar satysfakcji i spełnienia stwierdzili na koniec prezentacji raportu wszyscy uczestnicy spotkania, które odbyło się w Centrum Prasowym PAP.

rodzicielstwo

 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Emocje 16 grudnia 2023

Promują wielopokoleniową turystykę. Do wygrania vouchery na wyjazdy z seniorami – Projekt Tarnów

Stowarzyszenie Projekt Tarnów rusza z kolejnym etapem kampanii „Cudowna Podróż”, która promuje wielopokoleniową turystykę. Na uczestników specjalnego konkursu czekają nagrody w postaci voucherów na wyjazdy do popularnych krajowych ośrodków. Cały projekt wpisuje się w ideę prężnie rozwijającej się turystyki społecznej.

Seniorzy potrzebują wsparcia w podróżach

„Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, blisko 48% osób w wieku 65-74 lat nigdy nie korzystało z komputera. Bariery cyfrowe ograniczają seniorom możliwości podróżowania. Właśnie dlatego chcemy zachęcać osoby młode do wsparcia starszego pokolenia, pokazywania seniorom w jaki sposób można korzystać z ułatwiających turystykę aplikacji mobilnych i które destynacje wybierać ze względu na ich inkluzywność. Walczymy o to, aby podróżowanie stało się dla osób starszych dostępne i inspirujące” –  zwraca uwagę Grzegorz Sokołowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Projekt Tarnów.

„Podróżowanie z dziadkami to szansa nie tylko na odkrywanie nowych, nieodwiedzanych dotąd przez młode osoby miejsc. To także wyjątkowa okazja do tworzenia pięknych wspomnień, dzielenia się historiami oraz uczenia się od siebie. To bezcenny dla każdej rodziny czas. Osoby starsze często posiadają unikalną perspektywę historyczną i kulturową, wzbogacającą podróżowanie” – dodaje Sokołowski.

Opisz wymarzony wyjazd i wygraj voucher na wyjazd

Głównym elementem kampanii promującej turystykę wielopokoleniową jest konkurs. Aby wygrać bony podróżnicze do wybranych miejsc w Polsce, wystarczy wejść na stronę www.cudownapodroz.pl, a następnie wypełnić formularz konkursowy i opisać w nim scenariusz idealnej, „Cudownej Podróży” wraz z seniorami. W konkursie mogą wziąć udział osoby powyżej 13. roku życia – za odpowiednio wyrażoną zgodą opiekuna.

Do promocji międzypokoleniowej turystyki organizatorzy kampanii zaangażowali influencerów, którzy poprzez Instagrama oraz TikToka będą promować krajoznawcze wojaże po całej Polsce. Wśród nich znaleźli się znani i lubiani Leniwce w podróży oraz Piotr Gładczak prowadzący popularny profil Wrocławskie Podróże Kulinarne.

Wsparcie w nowoczesnym podróżowaniu

W ramach „Cudownej Podróży” powstały też dwa specjalne poradniki edukacyjne, które mają pomóc seniorom także w indywidualnym podróżowaniu. W XXI wieku jest to niezwykle trudne bez użycia najpopularniejszych aplikacji podróżniczych. Przygotowane dla seniorów instrukcje i porady wyjaśniają, w jaki sposób wybrać się w podróż czy jak znaleźć odpowiedni nocleg.

Seniorzy dzięki tym poradnikom poznają osiem powszechnie używanych aplikacji, stworzonych z myślą o odwiedzaniu nowych miejsc. Wśród tych aplikacji znalazły się: Booking (rezerwowanie noclegów), Airbnb (rezerwowanie noclegów), Maps.me (mapy, które nie wymagają połączenia internetowego), TripAdvisor (szukanie inspiracji oraz atrakcji w wybranych miejscach), Jakdojade (komunikacja w miejscowościach, a także międzymiastowa) Komoot (tworzenie tras rowerowych w oparciu o topografię), Uber (przejazdy po miastach) czy TikTok (szukanie podróżniczych inspiracji).

Organizatorem kampanii jest stowarzyszenie Projekt Tarnów, które działa od 2010 roku. Organizacja zrzesza młodych ludzi, których głównym celem jest budowa społeczeństwa obywatelskiego. Projekt tworzą osoby o różnorodnych poglądach, co zapewnia dotarcie do wielu środowisk. Misją stowarzyszenia jest promowanie sumienności, odpowiedzialności i profesjonalizmu na każdym polu.

Kampanię dofinansowano ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, których dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.

 

Źródło informacji: Publicon

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Boże Narodzenie 15 grudnia 2023

Ponad pół tysiąca spełnionych marzeń dzieci z domów dziecka – Fundacja Dobrych Inicjatyw

Poczta mikołajkowa Fundacji Dobrych Inicjatyw nie ugięła się pod naporem ponad pół tysiąca listów od dzieci z tzw. domów dziecka. Już 18 grudnia o godz. 10 w EXPO XXI w Warszawie, podczas VII Finału Choinki Dobrych Serc, posłańcy Świętego Mikołaja spełnią gwiazdkowe życzenia dzieci z całej Polski. W wydarzeniu udział weźmie rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak. Zryw ponad 1000 dobrych serc wolontariuszy, którzy przygotowali prezenty dla podopiecznych Fundacji Dobrych Inicjatyw, to doskonała inspiracja do niesienia pomocy i wpłat środków na realizację celów Fundacji.

Już po raz 7. Fundacja Dobrych Inicjatyw zaangażowała osoby prywatne, wolontariuszy, instytucje społeczne, szkoły i przedszkola, uniwersytety, ośrodki pomocy społecznej oraz biznes na rzecz dzieci z ponad 25 placówek opiekuńczo-wychowawczych (tzw. domów dziecka) w Polsce. Społeczność zbudowana przez Fundację spełni ponad 500 marzeń o łącznej wartości 130 000 PLN.

Oprócz wymarzonych prezentów na dzieci i młodzież czeka cały dzień atrakcji, a motywem przewodnim tegorocznej Choinki Dobrych Serc jest KUCHNIA. Wśród głównych atrakcji znajdują się warsztaty kulinarne „Kuchnie Świata” zorganizowane przez kucharza firmy McCormick oraz „Gotowanie zero waste”, które poprowadzi kucharz z Grupy Accor Hotel (m.in. hotele Ibis). Zaplanowano także konkurs fotograficzny, któremu przewodniczyć będzie Anna Nowak @cookapl, a także wiele innych atrakcji. Jak co roku wychowankowie samodzielnie ubiorą choinkę w bombki w kształcie serc, które sami przygotowali. Na bombkach napisane będą ich największe marzenia i cele. Całe wydarzenie odbędzie się w EXPO XXI, które zostało Partnerem Głównym Choinki Dobrych Serc.

Podaruj samodzielność

Dzięki ponad 1000 wolontariuszy Fundacja Dobrych Inicjatyw spełni mikołajkowe marzenia wszystkich podopiecznych. Jednak pomoc Fundacji nie kończy się w dniu finału Choinki Dobrych Serc. Jej głównym celem jest podarowanie młodzieży samodzielności — prezentu na życie, nie tylko od święta. W dalszym ciągu trwa zbiórka środków finansowych na całoroczne stypendia oraz psychoterapię dzieci. Każdy może dorzucić cegiełkę na konto: 71 2030 0045 1110 0000 0343 05 90 z dopiskiem „stypendium”.

O Fundacji Dobrych Inicjatyw

W Fundacji Dobrych Inicjatyw jest tworzony ekosystem narzędzi i rozwiązań, które za kilka lat organizacja chce wprowadzić do polskiego prawodawstwa. Jej celem jest rozwiązanie problemu niewystarczającego wsparcia edukacyjnego, społecznego i psychologicznego dla dzieci i młodzieży na poziomie krajowym. Choinka Dobrych Serc to okazja, aby spotkać się z dziećmi i młodzieżą, podziękować im oraz podsumować cały rok ich starań i zaangażowania w warsztaty edukacyjne, wolontariat na rzecz seniorów (#paczkadlaseniora) oraz pracę nad rozwojem indywidualnym. Fundacja działa przez cały rok, aby możliwie najlepiej przygotować młodzież do samodzielnego życia po opuszczeniu placówki opiekuńczo-wychowawczej.

Partnerzy wydarzenia

Partnerami wydarzenia zostały również instytucje, dzięki którym możliwa stała się organizacja jednej z największych tego rodzaju imprez w tej części Europy. Są to: Warszawskie Centrum EXPO XXI, Alcon, Asbud Group, Cellnex Poland Sp. z o.o., Colgate-Palmolive, Fundacja Integracja, Fundacja PSH Lewiatan, Ibis i Ibis Budget Warszawa Reduta, Ibis Style i Ibis Budget Warszawa Centrum, Ibis Warszawa Centrum, Ibis Warszawa Ostrobramska, Ibis Warszawa Stare Miasto, InterContinental Warszawa, JACOBS, Lenovo Polska, Linklaters, LOTTE Wedel Sp. z o.o., McCormick Polska S.A., Mondelēz International, Piekarnie Lubaszka Sp. z o.o., Société Générale S.A., Statim Integrator, Storware oraz Zespół Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego.

KONTAKT:

Anna Wrzosk-Piechowska

tel. 690 926 193

e-mail: a.wrzosk@fdi.org.pl

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close