Kulinaria 28 października 2015

Cukinia – dlaczego warto ją polubić?

Cukinia, nazywana również kabaczkiem – choć niektórzy twierdzą, że to inne warzywo, lecz z tej samej rodziny; należy do odmiany dyni zwyczajnej. Jej zastosowanie jest szerokie, można podawać ją surową, smażoną, pieczoną, gotowaną oraz grillowaną. Świetnie nadaje się do zup, sałatek, zapiekanek, ciast, a także jako przekąska podawana z różnymi dipami. Ze względu na swoje liczne właściwości zdrowotne oraz fakt, iż jest niskokaloryczna i lekkostrawna, dobrze jest włączyć ją do codziennej diety i czerpać z niej to co najlepsze.

Wartości odżywcze cukinii

Cukinia jest dobrym źródłem witamin: A – niezbędnej dla prawidłowego widzenia, B – odpowiadających m.in. za prawidłową pracę układu nerwowego, C – znaną ze swych właściwości wzmacniających odporność, a także K – zapewniającą krzepliwość krwi oraz hamującą rozwój raka (piersi, jajnika, okrężnicy, żołądka, wątroby i nerek).  

Oprócz tego, cukinia zawiera składniki mineralne,takie jak: fosfor, wapń, żelazo, sód, potas, magnez oraz jod, odpowiadające za prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka.Należy jednak przy tym pamiętać, iż ludzki organizm nie jest w stanie sam ich wytwarzać, a więc muszą być systematycznie dostarczane wraz z pożywieniem.

Ponadto cukinia jest również źródłem błonnika, węglowodanów, białka i niewielkiej ilości tłuszczu.

Zalety cukinii

Nie odkładają się w niej metale ciężkie, odkwasza organizm, pozytywnie wpływa na procesy trawienia oraz usuwanie z organizmu zbędnych produktów przemiany materii. Na dodatek jest niskokaloryczna oraz lekkostrawna, a zawarty w niej potas zapobiega gromadzeniu się wody w organizmie. W związku z powyższym, polecana jest osobom odchudzającym się, cierpiącym na wrzody żołądka, zgagę lub nadkwaśność oraz chorym na cukrzycę.

Cukinia jako naturalny lek

Cudowne właściwości sprawiają, iż cukinia stanowi świetną broń w profilaktyce nowotworów, w tym: żołądka, trzustki, jelita grubego i jamy ustnej. Ponadto zawarte w niej barwniki chronią siatkówkę oka, zmniejszając ryzyko chorób, prowadzących nawet do ślepoty.

Cukinia w kosmetyce

Ze względu na zawartość składników o działaniu nawilżającym i odżywczym, warzywo to polecane jest do pielęgnacji skóry suchej, dojrzałej, zmęczonej i wymagającej odświeżenia.

Najprostszym sposobem na jej wykorzystanie jako domowego kosmetyku, jest okład z plasterków cukinii – podobnie postępuje się z zielonym ogórkiem. Wystarczy warzywo pokroić na cienkie plastry i nałożyć na skórę twarzy, szyi oraz dekoltu na około 15 minut, ot cała filozofia!

6
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
kajaMonika | KamperkiFizinkaMilena KamińskaKarolina Bylina Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Anna Moniakowska
Gość

Nie to nie to samo.

Karolina Bylina
Gość

Oczywiscie ze to co innego ;) tak jak melon i arbuz

Milena Kamińska
Gość

DZIĘKUJĘ JA NAJCZĘŚCIEJ ROBIĘ LECZO PRZEPYSZNE, I JAK JEST MŁODA TO KROJĘ W CIENKIE PLASTERKI BEZ OBIERANIA OBTACZAM W JAJKU I BUŁCE I SMAŻĘ TAKIE KOTLECIKI PYCHOTKA

Monika | Kamperki
Gość
Monika | Kamperki

jeżeli chodzi o cukinie, to uwielbiam z grilla :)

kaja
Gość
kaja

nadziewana cukinia z pirkarnika pychaaaaaa

top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close