Dom 6 października 2014

Dlaczego gotowanie na parze jest zdrowe? Zdrowe posiłki dla całej rodziny.

Powodów by dać się przekonać do tej metody przyrządzania posiłków jest wiele, uważasz, że to nie dla Ciebie – spróbuj, zdrowe może być smaczne! Gotowanie na parze to świetny wybór, szczególnie gdy pichcisz dla dzieci.

Dlaczego warto gotować na parze? 10 powodów by spróbować – To proste!

  1. Do przygotowania posiłków nie potrzebujesz tłuszczu.
  2. Produkty nie są zanurzone w wodzie, dzięki czemu nie  tracą cennych substancji odżywczych – są bardzo zdrowe! Gotowanie na parze pozwala zachować maksimum witamin i składników mineralnych.
  3. Produkty przygotowane tą metodą są jędrne, chrupkie, kolorowe i smaczne.
  4. Jedzenie gotowane na parze zachowuje więcej smaku.
  5. Gotowanie na parze pozwala zrezygnować z dodawania soli do posiłków – to szczególnie ważne
  6. Podczas obróbki termicznej jedzenia tą metodą, nadal możesz wzbogacać smak ziołami i przyprawami.
  7. Mniej zmywania, zero mieszania i żadnego pryskającego tłuszczu.
  8. Dzięki urządzeniom do gotowania na parze – oszczędzisz czas i energię, zyskasz zdrowie i bardziej aromatyczne posiłki.
  9. Szybszy czas gotowania – gotuj równocześnie cały obiad. Gotowanie na parze jest szybsze niż gotowanie we wrzątku. Pamiętaj, aby pokrywka dobrze przylegała do naczynia – w ten sposób osiągniesz wyższą temperaturę i skrócisz czas gotowania. Właśnie w ten sposób działa Babycook.
  10. Zdrowe jedzenie „od małego” – to zdrowie i dobre nawyki żywieniowe dla Twojego dziecka

image

Ciekawostka: Czy wiecie, że nawet jajka w skorupkach można gotować na parze? Właśnie na tej metodzie opiera się działanie jajowaru (kolejnego pożeracza miejsca w naszej kuchni!). Kuchnia chińska od dawna wykorzystuje ten trik.

Gotowanie na parze – co będzie potrzebne?

Również tutaj zbędna jest wielka filozofia, żeby przygotować posiłek na parze – potrzebna jest woda i „coś” w czym całość ugotujemy. Co mamy do wyboru?

– specjalne garnki z wkładkami do gotowania na parze
– zwykłe garnki z umieszczonym w środku wkładem, stalowym sitkiem lub durszlakiem (dostępne są również silikonowe akcesoria)
– parowary i inne wielofunkcyjne urządzenia – jak Babycook, dzięki któremu gotowanie na parze jest jeszcze przyjemniejsze i bardzo łatwe.

Wybierając sprzęt sprawdź, które urządzenie posiada dodatkowe funkcje, jak rozmrażanie, podgrzewanie, miksowanie oraz akcesoria: do gotowania ryżu i makaronu, używania przypraw i ziół – to pozwoli je maksymalnie wykorzystać i zaoszczędzić przestrzeń w kuchni. Jeśli kupujesz urządzenie z myślą o gotowaniu dziecku, polecamy Babycook (więcej informacji znajdziesz w recenzji – osobiście testowałam, z małym smakoszem u boku).

Co i jak można ugotować na parze?

Praktycznie wszystko! Mięso, warzywa, owoce, ryby i owoce morza, jaja, desery.

Gotowanie na parze wcale nie oznacza ciągle tego samego smaku – wręcz przeciwnie, pozwala wycisnąć z produktów to co najlepsze na wiele sposobów.

Jak długo gotować na parze?

Warzywa

Ziemniaki:
w mundurkach: około 40 minut
pokrojone w kostkę: około 15 minut

Kalafior (różyczki): około 12 minut
Brokuły (różyczki): około 10-15 minut
Cebula: około 10-12 minut
Marchewka (plasterki lub słupki): około 12-15 minut
Kukurydza (cała kolba): około 20-35 minut
Por (plasterki) około  15-20 minut
Papryka (paseczki): około 10-15 minut
Szparagi (białe): około 9-11 minut
Zielony groszek: około  6-12 minut
Seler (kostka): około  15 minut
Cukinia świeża (kostka lub plastry): około 7-10 minut
Szpinak świeży: około 8-10 minut
Szpinak mrożony (brykiet): około 15-20 minut
Fasola szparagowa świeża: około 15-20 minut
Fasola szparagowa mrożona: około 25-30 minut

Mięso

Pierś z kurczaka:
drobne kawałki około 10-15 minut
cały filet: około 20-25 minut
Podudzia z kurczaka: około 35-40 minut
Schab: (plastry lub kostka max. grubość 1,5 cm): około 10-15 min.
Steki jagnięce: około 10-15 minut
Serdelki: około 10-15 minut
Kiełbaski frankfurterki (przed gotowaniem należy je ponakłuwać): około 10-15 min.

Ryby

Filet z ryby świeży (cienki): około 5-10 minut

Cienki filet z ryby zamrożony: około 10-15 minut
Grube filety z ryby: około 10-15 minut
Świeże steki rybne: około 10-15 minut

Ryba w całości świeża: około 20-25 minut

Owoce
W zależności od dojrzałości i struktury owoca, zazwyczaj orientacyjny czas nie przekracza 15 minut

Jabłko (ćwiartki): około 10 minut
Gruszka (ćwiartki): około 12 minut
Brzoskwinie (wypestkowane połówki lub ćwiartki): około 10-12 minut
Morele (wypestkowane połówki lub ćwiartki): około 10-12 minut
Śliwki (wypestkowane połówki lub ćwiartki): około 10-15 minut
Maliny – około 7 minut
Ananas (kostka) – około 15 minut

Jajka

Jaja w skorupkach – czas gotowania: na miękko około 9 minut, na twardo około 15 minut. Tak naprawdę zależy to od wielkości naczynia, jajka oraz tego czy używamy produktu w temperaturze pokojowej, czy wyjętego z lodówki. Na pierwszy ogień, lepiej zrobić próbę z dłuższym czasem i „wyczuć bluesa”.

Jajka sadzone, jajecznica na parze – jajko należy wbić na naczynia lub na talerzyk, można je rozmącić delikatnie widelcem. Jeśli mamy ochotę możemy posypać je dodatkami lub przyprawami na wierzchu. Zobaczymy gdy będą gotowe (zazwyczaj czas gotowania to około 10-12 minut).

Jajka po chińsku – tradycyjna chińska metoda polega na, rozmąceniu jajka i odcedzeniu przez sitko powstałej piany. Tak przygotowane jajko należy wylać na talerzyk i przykryć drugim talerzykiem (ale można je gotować również bez przykrycia). Można urozmaicić smak dodając szczypiorek, zioła lub ulubione posiekane warzywa (Chińczycy dodają do jajek również mięso mielone i owoce morza).

Jeżeli jeszcze masz wątpliwości, przeczytaj jak ułatwić sobie życie. Gotowanie na parze jest przyjemne, to jedna z najmniej absorbujących kucharza metod przyrządzania posiłku!

Pozostaje mi już tylko życzyć Wam smacznego (i zdrowego)!pol_pl_Babycook-Solo-Pastel-Blue-NOWOSC-Beaba-857_5

 Partnerem wpisu jest marka Beaba

Zdjęcie tytułowe: Fot. Jeff Nelson / CC BY-SA

6
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
AlinaJarosław KlimkowskiAgnieszkaAsia WoźniakAda Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mariola
Gość
Mariola

Gdybym miała takie urządzenie to chętnie pogotowałabym na parze… ! ;)

Ada
Gość
Ada

Ja gotuję na parze od lat i nie wyobrażam sobie inaczej

Asia Woźniak
Gość
Asia Woźniak

Bardzo przypadły mi do gustu przepisy, ale także sprzęt. Muszę namówić Św. Mikołaja :)

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Ja zdecydowanie wolę w szybkowarze – też w nim można gotować na parze a o ile szybciej – polecam zabieganym rodzicom

Jarosław Klimkowski
Użytkownik

No my już naszą małą od małego nauczyliśmy i wcina aż miło. Jedzonko zresztą dużo bardziej kolorowe, to i je się chętniej w przypadku dziecka. Chociaż teraz częściej już korzystamy z piekarnika z parą i plus steamem zamiast parowaru, bo mniej mieści, a piekarnik dostaliśmy na nowe mieszkanie ;)

Alina
Gość
Alina

Świetny artykuł! Ale mam pytanie – polecisz aktualnie jakiś fajny parowar na prąd? Szykuje się na taki zakup, ale jestem w kropce. Tyle niby fajnych, ale zbieram opinie. Stąd mi się podoba tefal – https://www.prorankingi.pl/rankingi/male-agd-do-kuchni/parowary/ – ale są też philpsy i inne firmy, które mniej już znam. Pomoże ktoś?

top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close