Galakta – zapowiedzi gier planszowych w 2023

Wydawnictwo Galakta ogłosiło zapowiedzi gier planszowych, które planują wydać w 2023 roku. Lista jest zacna, godna ostatniego grosza z portfela, ale wybór może przyprawić o ból głowy. Poniżej znajdziecie opisy większości gier planowanych na 2023 rok! Którą chętnie przygarniecie?

Pax Renaisannce: Druga edycja

To gra strategiczna dla 1-4 doświadczonych graczy, którzy wcielą się w europejskich bankierów epoki Renesansu. Dzięki swoim wpływom będziesz finansował królów i republiki, sponsorował podróże i odkrycia, przyłączał się do tajnych intryg i wszczynał wojny religijne. Twoje wybory zdecydują o tym, czy Europa wkroczy w jasną erę współczesności, czy też zgnije w uścisku mrocznego feudalizmu. Przyszłość społeczeństwa zachodniego określi jeden z osiągniętych warunków zwycięstwa: czy obierze ono kierunek imperializmu, globalizacji handlu, totalitaryzmu religijnego czy też oświeconej sztuki i nauki?

Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 60-120 minut
Wiek: +12

Psi Park!

Gracze wcielają się w rolę wyprowadzaczy psów, którzy w trakcie 4 rund pozyskają do swoich kojców po 8 psów. W każdej rundzie każdy z graczy będzie miał możliwość wyprowadzenia na spacer do psiego parku maksymalnie 3 swoich psów. W parku gracze będą zyskiwali zasoby oraz reputację. Na końcu każdej rundy, gracze będą zyskiwać reputację za każdego psa, którego wyprowadzili, i tracić ją za każdego niewyprowadzonego psa, który znajduje się w ich kojcu. Celem jest, by na końcu rozgrywki posiadać jak najwięcej punktów reputacji. Gracze mogą je zdobywać poprzez wyprowadzanie psów, wygrywanie nagród psiego eksperta oraz realizowanie swoich celów.

Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 40-80 minut
Wiek sugerowany: +10 lat

Mali Epiccy Wikingowie

Małych Epickich Wikingach poprowadzisz klan wikingów przez 3 epoki w nadziei na podbicie skutych lodem Wysp Runicznych! Zagrywaj karty wikingów, reprezentujące przywódców twojego klanu, wybierając najlepszych budowniczych, zbieraczy, odkrywców i wojowników; najeżdżaj i podbijaj wyspy z osadnikami, buduj łodzie i świątynie, aby uzyskać wpływy, i tocz bitwy o łaskę bogów!

Co wyróżnia Małą Epicką grę?:

– Niski próg wejścia
– Wiele strategii
– Szybkie tury
– Krótki czas rozgrywki
– Wysoka regrywalność
– Małe pudełko

Liczba graczy: 1-4 graczy
Czas gry: 30-60 minut
Wiek sugerowany: 14+

Sword & Sorcery: Leże Vastaryous

W rozszerzeniu Sword & Sorcery: Leże Vastaryous bohaterowie zostają oderwani od swego poprzedniego życia za sprawą czarnoksięskiej magii i sprowadzeni na nieznany ląd. Trafiają na plażę czarnego piachu i popiołu na odległej, wulkanicznej wyspie, która okazuje się być leżem matki wszystkich smoków: potężnej Vastaryous i jej zajadłych smokowców!

To rozszerzenie reprezentuje najbardziej kluczowy moment kampanii Nieśmiertelne Dusze. Wreszcie wolni od wiążącego ich czaru, bohaterowie osiągają najwyższy poziom duszy. Uzbrojeni w nowe legendarne zdolności i oręże, stają do walki z ogromną, pięciogłową smoczycą. Vastaryous to przeraźliwy przeciwnik, którego działaniami zarządza się za pomocą kilku zwojów reprezentujących osobno każdą z chromatycznych smoczych głów. W praktyce oznacza to naprawdę wyjątkowe, finałowe zadanie. Na dzielnych bohaterów, którzy pokonają Starożytną Czarną Królową, czeka zakończenie, które zapamiętają do końca swych dni!

Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 60-90 min
Wiek sugerowany: +12

Wioska

Wioska to gra kafelkowa, w której gracze starają się jak najmocniej rozwinąć gospodarkę i infrastrukturę swojej osady. Wznosząc nowe budowle, z których każdy gracz będzie mógł skorzystać, otrzymują możliwość wytwarzania surowców, przetwarzania ich, zdobywania złota i przede wszystkim realizowania dostaw, aby wspólnie wybudować centralny punkt wioski – kościół. W rozbudowie pomogą wam mieszkańcy, chętnie wykonujący prace w dostępnych budowlach, a także osły, które dostarczą surowce nawet w najodleglejsze miejsca. Kafelki, z których powstanie wioska, mają nieregularne kształty i nie tworzą stałej siatki, dzięki czemu wasza osada zawsze będzie wyglądać inaczej!

Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 60-90 minut
Wiek sugerowany: 10+

Pax Viking

Pax Viking to historyczna gra strategiczna dla 1-6 graczy w wieku powyżej 14 lat, stanowiąca kolejną odsłonę uznanej na całym świecie serii gier „Pax”. Gra skupia się na poczynaniach wikingów, którzy na przestrzeni X w. kierowali swe wyprawy ku wschodnim, bogatym szlakom handlowym okolic Persji i Morza Czarnego. Wikingowie ci równie biegle posługiwali się srebrem, jak i toporem, ochoczo sięgając po najodpowiedniejsze dla danej sytuacji podejście. Ze swoimi skupionymi na zachodzie pobratymcami łączył ich zew przygody, a ich wyprawy zaowocowały wieloma potężnymi sojuszami, wpłynęły na rozwój licznych społeczności i stanowiły podwaliny dla powstania przyszłych imperiów.

Liczba graczy: 1-6
Czas gry:  20min./Osobę
Wiek sugerowany: 14+

Fot. Pax Viking od Galakta

Fot. Pax Viking od Galakta

Stonesaga od Galakta

Stonesaga to kooperacyjna, kampanijna i survivalowa gra planszowa, osadzona w wyjątkowym, żyjącym świecie kształtowanym przez twoje wybory. 

Dzięki Stonesadze przeżyjesz ciągnącą się poprzez wieki historię mieszkańców odległej, lodowcowej doliny oraz pokierujesz wieloma pokoleniami postaci, zmuszonych do radzenia sobie z trudnymi warunkami, przerażającymi tajemnicami i gigantycznymi potworami. Każda rozgrywka obejmuje jedno pokolenie waszej społeczności. Będziecie rozpoczynać grę tam, gdzie skończyła ją poprzednia generacja postaci, co trwale zmienia dolinę dla kolejnych pokoleń w oparciu o wydarzenia i decyzje graczy.

W obliczu nowej szansy lub kryzysu w dolinie, wasze postacie muszą sprostać potrzebom społeczności, podczas gdy inni mieszkańcy doliny – nieśmiertelne bestie – kierują się własnymi instynktami, często wchodząc w drogę bohaterom. Musicie stawić czoła obu zestawom wyzwań, korzystając z całej dostępnej wam siły, zręczności, pewności i spostrzegawczości, aby przetrwać jako plemię.

Stonesaga wprowadza zupełnie nową mechanikę rzemiosła, opartą na odkrywaniu. Czy sądzisz, że zaostrzony kamień i kij mogą razem stworzyć włócznię? Skorzystaj z akcji rzemiosła i sprawdź to! Musicie na własną rękę, metodą prób i błędów, odkrywać właściwości różnych materiałów i poszerzać swoją wiedzę o kolejne wytwórcze „przepisy”.

Współpracujcie jako społeczność, aby razem wybudować wioskę: od prostego ogniska i namiotu po kuźnię i bibliotekę. Stwórzcie cywilizację, która przetrwa pokolenia!

Stonesaga nagradza ciekawość i dociekliwość, a każda rozgrywka pozwala doświadczyć świata na nowo. Odkryjecie wyjątkowe materiały, potwory i obszary doliny – świat gry jest w pełni otwarty i nie wyznacza z góry ustalonego kierunku.

Grę Stonesaga można rozegrać od początku do końca zarówno w jednej i tej samej grupie, jak i w zmieniającym się składzie, a nawet płynnie przekazać swoją sagę nowej grupie! Niektóre elementy są czasem zmieniane na stałe, ale nigdy nie całkowicie usuwane ani odrzucane.

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 60-120 minut
Wiek sugerowany: +13

Age of Galaxy

Age of Galaxy to gra strategiczna 4X zamknięta w małym pudełku. Każdy gracz obejmuje kontrolę nad międzygwiezdnymi sojuszami składającymi się z maksymalnie 3 frakcji o wyjątkowych zdolnościach. Aby wygrać, będziesz musiał eksplorować odległe systemy, kolonizować planety, opracowywać nowe technologie, budować galaktyczne krążowniki i o wiele więcej! Istnieje wiele dróg do zwycięstwa, w zależności od połączenia zdolności twoich frakcji oraz jednej z pięciu głównych ideologii, która przyświeca twojemu sojuszowi. W przepastnej galaktyce, podzielonej między ponad 30 niezwykłych frakcji, twoje możliwości są nieskończone!

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 45-60min
Wiek sugerowany: +12 lat

 

Lacrimosa od Galakta

Ta gra opowiada o tych spotkaniach, które Constanze (być może) odbyła z mecenasami Mozarta po jego śmierci. Gracze wcielają się w patronów kompozytora, którzy wspominają swoje podróże po Europie i ufundowane przez siebie utwory, jednocześnie wspierając finansowo muzyków pracujących nad ukończeniem Requiem. Opowiadane przeżycia są oczywiście subiektywne, a im więcej części Requiem uda się sfinansować, tym ważniejsza w biografii Mozarta stanie się osoba jego mecenasa. Pomóżcie Constanze ufundować zakończenie ostatniego dzieła jej męża, aby zapisać się w pamięci potomnych.

Lacrimosa rozgrywana jest na przestrzeni 5 rund odpowiadających kolejnym okresom życia kompozytora. W każdej rundzie wykonasz 4 tury, w których zdecydujesz, jakie karty z ręki zagrasz dla wykonania akcji, a jakie dla punktów opowieści na następną rundę. Jednocześnie musisz aktywnie uczestniczyć w sponsorowaniu kompozytorów dokańczających Requiem, co da ci ważniejsze miejsce w historii życia Mozarta.

Jako mecenasi będziecie zdobywać uznanie w postaci punktów zwycięstwa (PZ) na kilka różnych sposobów:

  • Zlecanie kompozytorom utworów, które będziecie mogli wykonać lub sprzedać;
  • Przywoływanie wspomnień na temat Mozarta i dodawanie ich do swojej talii kart;
  • Odtwarzanie podróży do miast i dworów Europy, w których towarzyszyliście Mozartowi;
  • Pomaganie Constanze w dokończeniu Requiem.

Po pięciu rundach gra dobiega końca i wygrywa mecenas z największą liczbą punktów zwycięstwa!

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 90 min
Wiek sugerowany: +15

Fot. Lacrimosa od Galakta

Fot. Lacrimosa od Galakta

An Age Contrived

An Age Contrived to gra euro w świecie fantasy wykorzystująca mechanikę budowania silniczka i programowania. Gracze wcielają się w istoty o boskiej naturze, których potęga jest tak wielka, jak mocno wierzą w nich śmiertelnicy zamieszkujący ten niestabilny świat. Aby wygrać, musisz umocnić wiarę ludzi poprzez wyprowadzenie ich z epoki ciemności ku świetlistej przyszłości, dzięki czemu staniesz się najważniejszym bogiem w panteonie.

Każdy gracz otrzymuje swoją własną planszę postaci oraz specjalne urządzenie do transmutacji, które pozwala mu przenosić boską energię do krainy śmiertelników, aby wywierać swoją wolę, wznosić monumenty, zdobywać nowe tereny i zdobywać osiągnięcia. W swojej turze gracz musi albo naładować swoje urządzenie transmutacyjne i „zaprogramować” je, albo użyć jego energii do wykonania zaplanowanych wcześniej akcji. Wszystkie informacje w grze są jawne, a jedyna losowość wynika z dobierania płytek podczas przygotowania gry. To wasze wybory graczy zdecydują o wyniku rozgrywki i losie świata!

Kampania startuje 28 lutego, a sklepowa premiera gry jest zaplanowana jeszcze na ten rok!

Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 60-120 minut
Wiek sugerowany: +14 lat

 

Moje miasto od Galakta

Moje miasto, czyli kafelkowa gra legacy Reinera Kinizi, podbiła Wasze serduszka. Nie mogłoby być więc inaczej – w tym roku nakładem naszego wydawnictwa ukaże się także gra My Island!
My Island to rywalizacyjna gra planszowa z mechaniką legacy, w której rozwijamy swoją własną wyjątkową wyspę, zapełniając ją sześciokątnymi elementami. Podczas 24 wyjątkowych epizodów gracze będą poznawać historię wyspy i odkrywać jej sekrety. Każda z rozgrywek wprowadzi nowe, dodatkowe zasady i elementy gry, które na zawsze odmienią wyspę.

Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 30 minut
Wiek sugerowany: +10 lat

Fot. Moje miasto od Galakta

Fot. Moje miasto od Galakta

A.D.E.L.E.

W ADELE wszyscy gracze (z wyjątkiem jednego) wcielają się w członków załogi, którzy próbują znaleźć przedmioty niezbędne do ukończenia jednej z dwóch misji: wyłączenia ADELE lub ucieczki ze statku. Ostatni gracz wcieli się w rolę zbuntowanej SI, która próbuje im w tym przeszkodzić.

Obie misje wymagają dostarczenia określonych przedmiotów do wskazanych miejsc na statku. Każdy z członków załogi posiada tylko szczątkową wiedzę na temat tego gdzie należy zanieść każdy z nich. Wszyscy muszą ze sobą ściśle współpracować, aby znaleźć i dostarczyć we właściwe miejsce każdy z tych przedmiotów, jednocześnie strzegąc tych informacji przed ADELE. Wypełnienie każdej z dwóch misji wymaga również spełnienia określonego dla niej warunku. Jeżeli wcześniej skończy się czas lub któryś z członków załogi zginie, ADELE odnosi zwycięstwo.

Liczba graczy: 1-5
Czas gry: 90-120
Wiek sugerowany: +12

Fot. A.D.E.L.E. od Galakta

Fot. A.D.E.L.E. od Galakta

Wonderland’s War

W grze Wonderland’s War od 2 do 5 graczy wcieli się w role przywódców różnych frakcji, zaproszonych na herbatkę u Kapelusznika. Delektujcie się herbatką i tortem, gnając wokół stołu w pogoni za kartami, które posłużą do umacniania waszych armii, stawiania wież, wzmacniania waszego przywódcy i rekrutowania przeróżnych mieszkańców Krainy Czarów. Ale ostrożnie! Uważajcie przy tym na rozrzucone po całej krainie okruchy lustra. Kiedy wszystkie talerze zostaną już opędzlowane, Obłąkana Herbatka dobiega końca i rozpoczyna się wojna. Z pomocą zebranych wojsk walczcie w dobrze znanych zakamarkach Krainy Czarów, starając się dobierać jak najmniej żetonów szaleństwa – w przeciwnym razie stracicie swoich sojuszników, a tym samym szansę na zwycięstwo w potyczce.

Czy uda wam się wykrzesać wystarczająco siły, aby wygrać bitwę? Czy może zamiast tego skupicie się na wykonywaniu różnorodnych zadań – jak na przykład zyskiwanie premii z regionów czy zdobywanie odpowiednich elementów do kolekcji?

Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 45-125 minut
Wiek sugerowany: +13

Heroes of Land, Air & Sea

Heroes of Land, Air & Sea to strategiczna gra 4X, będąca epicką opowieścią o walce orków z ludźmi, krasnoludów z elfami, wojnach między potężnymi królestwami oraz jednostkach, które mogą odmienić losy niejednej bitwy! Każdy gracz kontroluje jedną z klasycznych frakcji fantasy i rywalizuje o rozszerzenie swojego władzy na nowe terytoria.

Nawet największe królestwa zaczynają jako małe miasteczka, dlatego gracze zaczynają grę, posiadając jedynie zwykły ratusz, kilku robotników i jednego wojownika. Muszą eksplorować otaczające ich tereny, zwiększać siłę roboczą, wzmacniać armię i rozwijać swoje królestwo — wszystko poprzez staranny dobór działań, eksploatację, wojnę i zarządzanie zasobami.

Rozwój ekonomiczny jest równie ważny, co militarny. Z czasem zwykli robotnicy stają się wojownikami, wojownicy potężnymi bohaterami – na lądzie, w powietrzu i na morzach!

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 120–180 Min
Wiek sugerowany: 14+

Upadek Króla Gór

Gra opowiada historię Wielkiej Inwazji Gnomów i wprowadza szereg unikatowych wyzwań oraz mechanik:

  • Budowanie dziedzictwa. Decyzje podjęte na wczesnym etapie gry będą odbijać się echem podczas całej rozgrywki.
  • Dominacja obszarów. Walcz z innymi przywódcami trolli o kontrolę terenów we wnętrzu Góry.
  • Rekrutowanie czempionów. Każdy czempion posiada wyjątkową specjalną zdolność.
  • Wpływy klanowe. Zdobywaj przychylność klanów poprzez zyskiwanie terytorium i pokonywanie Gnomów.

Upadek Króla Gór od Galakty to niezależny prequel do gry W grocie Króla Gór, osadzony podczas niszczycielskiej wojny, która zakończyła się wygnaniem trolli z ich górskiego królestwa wiele pokoleń temu. Buduj dziedzictwo, aby kierować swoimi akcjami w grotach, zdobywaj lojalność klanowych czempionów i walcz o pozycję największego obrońcy rasy trolli w obliczu kolejnych szturmów gnomich hord.

Liczba graczy: 1-5
Czas gry: 60-90 minut
Wiek sugerowany: +14

Age of Civilization

W grze Age of Civilization musisz poprowadzić swój lud ku świetlistej przyszłości. Przeanalizuj możliwości w każdej erze, dokonaj najlepszych decyzji dla rozwoju swojego królestwa i stań na czele kilku potężnych cywilizacji, które na zawsze zapiszą się na kartach historii. Choć po drodze wiele z nich upadnie, na koniec powstanie twoja własna, wyjątkowa cywilizacja!

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 30-60 minut
Wiek sugerowany: +10 lat

Małe Epickie Zombie

Przez kraj przetoczyła się plaga zombie, a zmarli nie chcą zaznać spoczynku. Uwięziona w centrum handlowym Echo Ridge niewielka grupa ludzi z różnych środowisk musi ocalić świat. Niezbędna im będzie chłodna kalkulacja (i nabita broń), gdyż na ich drodze stanie horda nieumarłych. Przy odrobinie sprytu i kilku celnych strzałach w głowę, być może uda im się wypełnić zadanie i ujść z życiem… Inaczej skończą jako danie główne.

Jako gracze ludzie poruszajcie się waszymi postaciami po centrum handlowym, zabijajcie zombie, wykonujcie akcje z pomieszczeń i zbierajcie niezbędne do zrealizowania celów przedmioty. Każda postać posiada swoją wyjątkową zdolność, która zapewni Wam przewagę! Uważajcie jednak, gdyż gracz zombie (lub w przypadku niektórych trybów – automa) tylko czeka na najmniejszy błąd z Waszej strony, a każda zabita postać zasili jego szeregi jako zombie z równie potężnymi i unikatowymi zdolnościami! W Małe Epickie Zombie zagracie zarówno rywalizacyjnie, jak i kooperacyjnie (a nawet solo!).

Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 30-45 minut
Wiek sugerowany: +14 lat

Fot. Epic Zombies od Galakta

Fot. Epic Zombies od Galakta

 

EXIT: Lot w nieznane

Jesteście członkami załogi samolotu pasażerskiego. Nagle znajdujecie się w środku potężnej burzy. Woda wdziera się do maszyny, a niektóre podzespoły zaczynają się psuć. Czy uda się Wam naprawić samolot i bezpiecznie wylądować? Nie macie za dużo czasu…

Przed wami niezapomniane, niepowtarzalne przeżycie. Rozwiążcie wszystkie zagadki najszybciej, jak to możliwe! Czy uda się Wam bezpiecznie wylądować samolotem?

BGG: https://boardgamegeek.com/…/283797/exit-game-stormy-flight

EXIT: Mroczny cmentarz

Stara legenda głosi, że w grobowcu sir Reginalda Wrestona ukryty jest bezcenny artefakt. Można go znaleźć tylko, gdy księżyc ustawia się w idealnym położeniu na nocnym niebie – co ma miejsce raz na 87 lat! Ale wiecie co? Ta noc jest właśnie dziś! Czy będziecie w stanie raz na zawsze rozwiązać zagadkę i odkryć tajemnicę rycerza?

BGG: https://boardgamegeek.com/…/exit-game-cemetery-knight

EXIT: Władca Pierścieni – Cienie nad Śródziemiem

Pospieszcie się hobbici, gdyż zło rośnie w siłę w krainie Mordor, nad którą zaległy cienie. Frodo, wraz ze swymi towarzyszami, wyruszył z misją ocalenia Śródziemia i to na ich barkach spoczywają teraz losy całego świata, a tym samym spoczywają w rękach graczy, gdyż niezbędna będzie ich pomoc!

W grze Exit: Władca Pierścieni – Cienie nad Śródziemiem, potężny czarodziej Gandalf wysyła graczy na niezwykle ważną misję. Muszą wyruszyć w drogę pełną przygód i zrealizować postawione przed nimi cele, w przeciwnym razie zgaśnie wszelka nadzieja. Gracze będą wspólnie odwiedzać miejsca znane z „Władcy Pierścieni” J.R.R. Tolkiena, rozwiązywać wymagające i pełne magii zagadki oraz wspierać towarzyszy w walce przeciwko Nazgulom, orkom i innym mrocznym postaciom.

John Company: Druga Edycja

Twoja rodzina jest mocno związana z Kompanią Wschodnioindyjską. Kilku twoich siostrzeńców służy w armii Bombaju pod dowództwem twojego najstarszego syna. Po wyświadczeniu kilku przysług najmłodszy członek twojej rodziny uzyskał posadę w Parlamencie. Ponadto właśnie wybuchł skandal z udziałem obecnego Przewodniczącego. To twój moment, aby przejąć kontrolę nad Kompanią. Zbudujesz najpotężniejszą korporację, jaką kiedykolwiek widział świat, czy pomożesz ją zniszczyć?

John Company to dynamiczna gra historyczna opowiadająca o powstaniu i upadku Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej od autora gry Pax Pamir. Gracze wcielają się w role ambitnych rodzin chcących przynieść sławę swojemu nazwisku. John Company to rywalizacyjna gra handlowa, w której gracze wspólnie kierują losami jednej, rozrastającej się organizacji. Muszą radzić sobie z niuansami polityki i biurokracji, jednocześnie licząc się z konsekwencjami swoich działań dla subkontynentu indyjskiego.

Druga edycja gry John Company od Galakty, wydanej po raz pierwszy w 2017 roku, zawiera odświeżone zasady, wprowadzające nowe wyzwania strategiczne dla graczy, oraz pięknie wykonane komponenty. To zwieńczenie ponad dekady badań nad działalnością Kompanii Wschodnioindyjskiej, oferujące bezkompromisowy portret ludzi, którzy położyli podwaliny Imperium Brytyjskiego!

Pliki do gry zostały już przez nas przetłumaczone i zaakceptowane. Wkrótce rozpoczyna się produkcja!

Liczba graczy: 1-6
Czas gry: 90-240 minut
Wiek sugerowany: 14+

Więcej informacji o nowościach Galakty tutaj

Zobacz inne gry Wydawnictwa Galakta z 2022 roku

 

Kotkrywcy – znajdź wyjście z mrocznego grobowca faraona i nie daj się mumiom

 

Catan: Świt ludzkości – zostań pionierem i odkrywaj nowe kontynenty

 

Miasta Luny – gra kafelkowa

Przygody Robin Hooda – recenzja gry przygodowej!

Zobacz inne wpisy o tej tematyce:
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Ciąża 9 marca 2023

Syndrom kuwady — gdy przyszły tatuś wczuwa się w ciążę aż za bardzo

Syndrom kuwady (ciąża współczulna) to określenie na zjawisko psychosomatyczne obejmujące specyficzne zachowanie mężczyzn, których partnerki są w ciąży. Najczęściej dotyczy mężczyzn poniżej 30. roku życia, którzy po raz pierwszy mają zostać ojcami. Na czym dokładnie polega i z czego może wynikać?

Czym jest syndrom kuwady?

Mężczyźni na wieść o ciąży reagują różnie. Jedni płaczą z radości, inni wręcz przeciwnie. Przyszli tatusiowie, którzy nie mogą doczekać się przyjścia na świat potomka, mogą nawet odczuwać charakterystyczne dla ciąży partnerki objawy. Na tyle wchodzą w nową rolę, że wręcz utożsamiają się z ciężarną kobietą. To właśnie określamy mianem syndromu kuwady. 

W języku francuskim słowo „couver” jest określeniem wskazującym na wysiadywanie (w domyśle jaj). Określenie syndrom kuwady połączono z kulturą ludów pierwotnych, w których przyszli ojcowie robili to, co robiły ich ciężarne partnerki, a także brali udział w porodach, pozorując sytuację, jak gdyby to oni na świat wydawali dziecko. 

Skąd się bierze syndrom kuwady?

Nie wiadomo dokładnie, co wpływa na takie, a nie inne zachowanie mężczyzn. Naukowcy zakładają dwie najbardziej prawdopodobne przyczyny syndromu kuwady. Pierwsza z nich uznaje, że jest to efekt odczuwania głębokiej empatii względem ciężarnej i chęć wspólnego przeżywania tego wyjątkowego czasu. Drugą przyczyną może być odczuwanie bezsilności przez partnera, który przez ciążę musi oddać uwagę nienarodzonemu dziecku i stąd wchodzi niejako w „skórę” przyszłej mamy. Naukowcy wskazują także jeszcze słabo zbadaną możliwość występowania zmian hormonalnych w męskim organizmie w okresie ciąży partnerki. W takim przypadku ma spadać poziom testosteronu (męskiego hormonu), a stężenie estrogenów i prolaktyny (hormonów żeńskich) wzrastać, powodując omawiane powyżej zmiany.  

Objawy syndromu kuwady u mężczyzn 

U kobiet zazwyczaj to pierwszy i trzeci trymestr ciąży jest najbardziej intensywny, podobnie dzieje się u mężczyzn z syndromem kuwady. Zazwyczaj po przyjściu na świat dziecka objawy u mężczyzn ustępują.   

Jakie objawy mogą świadczyć o pojawieniu się syndromu kuwady u przyszłego taty? Może on, podobnie jak przyszła mama, cierpieć z powodu nudności, zgagi, wzdęć, wahań apetytu, zachcianek oraz tycia. Mogą mu towarzyszyć bóle głowy, nóg i pleców, problemy z układem moczowo-płciowym, problemy z uzębieniem, bezsenność, obniżenie libido, odczuwanie niepokoju, a także stany depresyjne. 

Nie każdy przyszły tata będzie miał styczność z taką sytuacją. Statystyki nie ułatwiają określenia tego, jak wielu mężczyzn jest na to narażonych. Dane mówią, że syndrom kuwady może dotyczyć od 10% do 60% mężczyzn. Ostatecznie to, jak bardzo przyszły tata zaangażuje się w ciążę partnerki, pozostaje indywidualną sprawą.


Źródło zdjęcia: Kelly Sikkema/Unsplash

 

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zdrowie 9 marca 2023

Nie ma zdrowej diety dziecka bez zdrowej diety rodzica

Rosnące problemy z otyłością wśród dzieci, obniżenie sprawności fizycznej i jakości żywności to kwestie, które mają ogromny wpływ na przyszłość naszych dzieci. Jak możemy ograniczyć negatywne zmiany cywilizacyjne i podejmować bardziej świadome decyzje w kwestii żywienia dzieci? Jak sprawić, by zdrowa dieta towarzyszyła nam na co dzień?

O najważniejszych zasadach żywienia dzieci oraz sposobach na problemy z odżywianiem rozmawiał prezes Fundacji Orły Sportu Rafał Wosik oraz Magdalena Kubik – dietetyczka z wieloletnim doświadczeniem prowadząca bloga www.dietetykdzieciecyradzi.pl, a prywatnie mama i zaangażowana propagatorka zdrowego odżywiania.

Rafał Wosik: Mówi się, że jesteśmy tym, co jemy. Co nie zmienia faktu, że wiele osób odżywia się w nieodpowiedni sposób. Co jednak z dziećmi? Czy dieta w wieku dziecięcym ma znaczenie?

Magdalena Kubik: Rozwijający się młody organizm potrzebuje wielu składników. Odpowiedni sposób odżywiania ma wpływ na zdrowie i zrównoważony rozwój dziecka. Od jakości diety zależy czy dziecko otrzyma niezbędne składniki czy przeciwnie, będzie miało niedobory. To, jak żywimy dziecko, może wpływać długofalowo i przyczyniać się do występowania w dorosłym wieku chorób dietozależnych, jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu 2 czy otyłość.

RW: W takim razie, jakie są najważniejsze zasady zdrowej diety dla dzieci?

MK: Zasady są proste i możliwe do wprowadzenia przez każdego rodzica. Po pierwsze: zawsze wybierajmy produkty świeże, dobrej jakości i jak najmniej przetworzone. Dietę opierajmy na świeżych warzywach i owocach oraz produktach zbożowych z pełnego przemiału. Jako źródło białka, niezbędnego do regeneracji organizmu oraz jego wzrostu, wybierajmy chude gatunki mięs oraz nabiał. Unikajmy podawania dzieciom produktów dosładzanych, które tak bardzo kuszą kolorowymi reklamami i smakują naszym pociechom. Mam tu na myśli między innymi słodzone napoje, twarożki, jogurty oraz całą gamę słodyczy. Bardzo ważne jest też, aby podstawowym napojem dla dziecka była woda.

RW: Czyli każdy z nas może bez problemu wprowadzić te zasady w życie. Z czego w takim razie wynikają błędy w żywieniu dzieci?

MK: Najczęściej z niewiedzy i braku doświadczenia rodziców. Na tę niewiedzę pracują całe pokolenia, przekazując mity czy negatywne nawyki kolejnym generacjom. Niedoświadczeni rodzice kierują się podpowiedziami swoich rodziców czy dziadków. A często jest to wiedza przestarzała i mająca negatywny wpływ na nawyki żywieniowe. Na wybory rodziców wpływają również reklamy w mediach, również społecznościowych. I co ciekawe, często błędy żywieniowe to wynik oddania decyzji co jeść, dziecku. Dziecko wybiera produkty, na jakie ma ochotę, a nie te, które są mu potrzebne i dla niego odpowiednie. Odpowiedzialność za żywienie dzieci leży po stronie rodziców i powinni oni to sobie uświadomić.

RW: A co z dziećmi, które nie chcą zaakceptować warzyw i owoców? Jak przekonać je do zdrowego jedzenia?

MK: Najważniejsze to samemu jeść warzywa i owoce, a jeśli mamy do nich niechęć nie należy jej ujawniać. Nasze negatywne nastawienie przekłada się na podejście dziecka do produktów spożywczych. Aby dziecko zaakceptowało warzywa i owoce, musi mieć ku temu możliwość, czyli nie możemy zaprzestać podawania ich tylko dlatego, że dziecko ich nie chce jeść. Jako rodzice musimy być również gotowi reagować na sygnały gotowości u dziecka. Gdy dziecko chce, byśmy kupili mu arbuza, nie możemy mówić „po co? Przecież i tak nie zjesz go”. Trzy kroki do akceptacji to: zobacz, powąchaj, posmakuj.

RW: Dzieci bardzo chętnie sięgają po żywność wysokoprzetworzoną. Wielu rodziców zastanawia się, czy w ogóle powinnyśmy pozwalać dzieciom na spożywanie fast food’ów? I jak często na to pozwalać?

MK: Sądzę, że działanie w kierunku stygmatyzowania jakiegokolwiek pożywienia jest niepotrzebne. Zakazany owoc bardziej smakuje. Rodzic jako osoba dorosła decyduje o diecie całej rodziny, nie tylko dziecka. Wszystko w granicach rozsądku jest możliwe, bo jak mawiał Paracelsus „Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę”. Okazjonalne spożywanie fast foodów jest do przyjęcia.

RW: O tym, że dorośli Polacy przytyli w czasie pandemii, mówi się cały czas. A jak zmieniła się sytuacja dzieci, które praktycznie od roku siedzą w domu, przed komputerem?

MK: O nadwadze i otyłości u dzieci mówi się głośno od wielu lat. Dane statystyczne, którymi dysponujemy, pochodzą sprzed pandemii. Jednak biorąc pod uwagę wspomniane czynniki, można podejrzewać, że sytuacja podobnie jak wśród dorosłych uległa również pogorszeniu.

RW: W takim razie jak w najłatwiejszy sposób odpowiednio zatroszczyć się o zdrowie swojego dziecka?

MK: Przepis od lat jest ten sam: dieta i ruch. Choć brzmi to banalnie, nadal wiele osób nie stosuje się do tego zalecenia. Niczego więcej nie potrzeba.

RW: Coraz więcej reklam promuje różnego rodzaju suplementy dla dzieci. Czy dzieci powinny przyjmować jakieś dodatkowe substancje, aby prawidłowo się rozwijać?

MK: Biorąc pod uwagę naszą szerokość geograficzną i dosyć krótki okres o odpowiednim nasłonecznieniu, wszystkie dzieci powinny stosować witaminę D. Oczywiście do każdego dziecka podchodzimy indywidualnie, zatem w określonych przypadkach może zaistnieć konieczność dodatkowej suplementacji. Dotyczy ona przykładowo dzieci z alergiami czy intensywnie trenujących. Ale o tych kwestiach powinien decydować lekarz po wykonaniu odpowiednich badań. Swobodne podawanie suplementów dziecku może prowadzić do hiperwitaminoz, czyli zespołu objawów chorobowych wywołanych nadmiarem witamin w organizmie. Należy pamiętać, że groźny jest zarówno niedobór, jak i nadmiar witamin i składników mineralnych.

RW: Reklamy produktów tworzonych z myślą o dzieciach zawsze wyglądają bardzo zachęcająco. Czy można wierzyć takim reklamom produktów dla dzieci?

MK: Reklama nie powinna nigdy wpływać na dokonywanie zakupów, w szczególności tych mających wpływ na nasze zdrowie. W przypadku dzieci szczególnie. Najważniejsze jest abyśmy podejmowali decyzję świadomi tego, co kupujemy, jaki jest skład produktu i jego pochodzenie. Niestety większość reklamowanych produktów to produkty o niskiej wartości żywieniowej.

RW: Wielu idolów nastolatków często reklamuje przekąski, niekoniecznie zdrowe, np. chipsy czy napoje gazowane. Jak w takich okolicznościach uchronić dziecko przed niezdrowymi przekąskami?

MK: Dziecko wychowywane w zdrowym podejściu do produktów spożywczych jest bardziej odporne na wpływy zewnętrzne. Im wcześniej zaczniemy kształtować dobre relacje z jedzeniem, tym pewniej pozostaną one z dzieckiem na długo. Wiek nastoletni to już niestety czas buntu i wprowadzanie zmian jest dużo trudniejsze.

RW: W XXI wieku świat boryka się z problemem zaburzeń odżywiania. Żniwo zbiera m.in. otyłość. Jakie sygnały powinny zaniepokoić w zachowaniu dziecka?

MK: Pamiętajmy, że otyłość nie pojawia się z dnia na dzień, a jest skutkiem wieloletnich błędów. Zawsze zaczyna się nadwagą i to jest moment na wprowadzanie zmian. Jeśli nasze dziecko ma nadwagę, warto odwiedzić dietetyka, który jako specjalista i osoba obiektywna wyłapie czasem drobne błędy wpływające na wzrost masy ciała. Z matematycznego punktu widzenia tylko 100 kcal na dobę więcej niż zapotrzebowanie energetyczne naszego organizmu i po roku można mieć 5 kg nadwagi. To, co powinno zwrócić naszą uwagę i wzbudzić niepokój to między innymi:

  • codzienne jedzenie słodyczy,
  • picie napojów owocowych i gazowanych, sięganie po napoje energetyczne zamiast wody,
  • zajadanie sytuacji stresowych, niepowodzeń,
  • zjadanie przez kilkulatka posiłku porcji wielkości dorosłego,
  • ciągłe sygnalizowanie przez dziecko głodu.

To tylko niektóre sygnały i zachowania, jakie mogą prowadzić do otyłości, ale najważniejsze jest czujne obserwowanie dzieci i młodzieży oraz jak najszybsza reakcja rodzica i przeciwdziałanie pogorszeniu się sytuacji. Rola rodzica jest kluczowa. Bo jak powtarzam od lat: nie ma zdrowej diety dziecka bez zdrowej diety rodzica.

Źródło informacji: Fundacja Sport 4 Fun

Fot. Materiały prasowe / Fundacja Sport 4 Fun – Festiwal Biegowy Złotów 31.05.2021 r.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close