Rozwój 11 marca 2023

Jak właściwie komponować jadłospis niemowlęcia? Mamy odpowiedź eksperta

Prawidłowe żywienie już od pierwszych miesięcy życia jest bardzo istotne dla przyszłości dziecka. Wspiera ono harmonijny rozwój młodego organizmu, wzrost, właściwe funkcjonowanie narządów, a także wpływa na dobre samopoczucie. Gotowość malucha na rozszerzanie diety stawia rodziców przed nie lada wyzwaniem. Jak sprawić, aby jadłospis niemowlęcia był zbilansowany, smaczny, a zarazem skomponowany z bezpiecznych produktów? Poznaj kilka przydatnych wskazówek od Katarzyny Rabendy, eksperta BoboVita.

 Jadłospis niemowlęcia. Kiedy jest odpowiedni moment na nowe pokarmy?

Zgodnie z rekomendacjami ekspertów ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niemowlę powinno być karmione wyłącznie piersią przez 6 pierwszych miesięcy życia[1]. W tym czasie nie ma potrzeby podawania niemowlęciu żadnych innych pokarmów i płynów – chyba że pediatra zaleci stosowanie określonych suplementów lub leków. Po tym okresie przychodzi moment na stopniowe wprowadzanie do diety pokarmów uzupełniających (przy kontynuowaniu karmienia piersią bądź mlekiem modyfikowanym). Rozszerzanie jadłospisu powinno nastąpić nie wcześniej niż w 17. tygodniu życia (początek 5. miesiąca) i nie później niż w 26. tygodniu (początek 7. miesiąca)[2]. Jest to konieczne ze względu na coraz większe zapotrzebowanie młodego organizmu na energię, białko, składniki mineralne czy witaminy. Urozmaicanie jadłospisu przygotowuje również malucha do otwartości na różnorodne smaki w przyszłości.

Jako pierwsza marchewka, a później jabłko

Zanim rodzice przystąpią do urozmaicania jadłospisu malucha, powinni pamiętać o właściwej kolejności wprowadzania nowych pokarmów. Ponieważ niemowlęta trudniej akceptują wytrawny smak warzyw, szczególnie tych zielonych o gorzkim smaku, to właśnie od nich należy rozpocząć zapoznawanie z nowościami. Gdy maluch przyzwyczai się do smaku brokułu czy później marchewki, można kontynuować urozmaicanie diety o inne pokarmy – owoce, a później także produkty zbożowe, mięso, jajo, ryby czy przetwory mleczne. Na etapie rozszerzania diety dobrym drogowskazem, który podpowiada, co, kiedy i jak podawać dziecku w pierwszym roku jego życia, jest schemat żywienia niemowląt.
To ważne

Najistotniejsza zasada żywienia niemowlęcia brzmi: rodzic decyduje co, kiedy i w jakiej formie poda dziecku, natomiast dziecko decyduje, czy posiłek zje i ile go zje. Oznacza to, że opiekunowie, kierując się wskazówkami ze schematu żywienia niemowląt, w odpowiednim momencie powinni podawać maluchowi określone pokarmy, a dziecko zdecyduje, czy dany pokarm zje i w jakiej ilości.

Wielkość porcji i konsystencje

Wprowadzanie nowych pokarmów powinno przebiegać stopniowo i zaczynać się od niewielkich ilości (kilku łyżeczek), przy jednoczesnej obserwacji dziecka. Ponieważ istnieje pewne ryzyko wystąpienia reakcji nietolerancji, lepiej unikać wprowadzania kilku nowych produktów w tym samym czasie. Warto również pamiętać o odpowiedniej konsystencji posiłku. Okres rozszerzania diety to czas, w którym umiejętność gryzienia u niemowlęcia dopiero się kształtuje. Maluchy odrzucają pokarmy, których nie dają rady zjeść. Pierwsze nowe produkty, powinny być podawane w formie przecieru lub papki, a potem stopniowo zamieniane na takie z grudkami lub większymi kawałkami, a także te podawane do ręki. Urozmaicanie diety należy prowadzić tak, aby pod koniec 12. miesiąca życia maluch mógł spożywać posiłki o dowolnej konsystencji.

Gluten – czy trzeba z nim poczekać?

Nie ma takiej potrzeby. Gluten to popularny alergen, jednak zgodnie z zaleceniami ekspertów jego niewielkie ilości należy zacząć podawać niemowlęciu w tym samym momencie, co inne pokarmy uzupełniające – od ukończenia 4. miesiąca do ukończenia 12. miesiąca życia, przy jednoczesnej obserwacji reakcji dziecka na nowy produkt[3]. Dobrym sposobem na rozpoczęcie podawania maluchowi pokarmów zawierających gluten jest wybór kaszki manny, która powstaje z ziaren pszenicy.

Dobór produktów w trosce o bezpieczeństwo malucha

Młody organizm niemowlęcia bardzo intensywnie się rozwija i jest wrażliwy na wpływ spożywanej żywności. Właśnie dlatego wybór pokarmów uzupełniających dla malucha nie powinien być kwestią przypadku. Niewątpliwie w sklepach łatwo dostrzec mnóstwo produktów, które wyglądem przypominają odpowiednie dla dziecka. Nie warto jednak sugerować się wyłącznie zmysłami czy atrakcyjnym opakowaniem. Podpowiedzią, że produkt jest właściwy dla najmłodszych, jest wskazanie wieku na opakowaniu. To oznaczenie, które symbolizuje żywność przeznaczoną dla niemowląt i małych dzieci. Dzięki informacji, np. po 6. czy 10. miesiącu życia, rodzic może wybrać produkt dopasowany do etapu rozwoju dziecka i jego umiejętności. Takie produkty muszą spełniać restrykcyjne normy jakości określone przez prawo krajowe i Unii Europejskiej[4], a ich receptury opracowywane są przez ekspertów w zakresie żywienia. Najczęściej żywność dla najmłodszych można zlokalizować w sklepie na specjalnie wydzielonej półce.
Wsparcie w żywieniu najmłodszych – naturalnie, bez zbędnych dodatków

Aby maluch mógł prawidłowo się rozwijać i miał siłę do codziennej nauki czy zabawy, potrzebuje posiłków, które będą źródłem energii. Kaszki przeznaczone specjalnie dla najmłodszych, czyli te ze wskazaniem wieku na opakowaniu, to produkty, które odpowiadają na wyjątkowe potrzeby żywieniowe młodego organizmu. Ich wartość odżywcza jest zgodna z wymaganiami prawa, a zawarte w nich zboża przechodzą nawet kilkaset testów jakości i bezpieczeństwa. Przykładem takich produktów są kaszki BoboVita PORCJA ZBÓŻ. Dlaczego warto je uwzględnić w codziennym menu malucha?

-Zawierają nawet 7 rodzajów różnorodnych zbóż, takich jak owies, jęczmień, żyto, pszenica, kukurydza, ryż i proso,
– normy jakości i bezpieczeństwa wobec zawartych w nich zbóż są nawet 800 razy bardziej surowe niż dla zbóż dla dorosłych*,
– to propozycje bez dodatku cukru (zawierają naturalnie występujące cukry),
– zgodnie z przepisami prawa nie zawierają konserwantów i barwników.

Dzięki temu, że są wartościowe i bezpieczne dla rozwijającego się organizmu dziecka, stanowią cenne urozmaicenie jadłospisu malucha będącego na etapie rozszerzania diety.

Ważne informacje: Zaleca się kontynuację karmienia piersią podczas wprowadzania pokarmów uzupełniających. Karmienie piersią powinno trwać tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko. Karmienie piersią jest najlepsze dla dziecka.

* Dotyczy norm dla pestycydów w zbożach.


[1] World Health Organization, Infant and young child feeding, 2009.

[2] Szajewska H. i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria 2021, T. 18.

[3] Szajewska H. i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria 2021, T. 18.

[4] „Raport: bezpieczeństwo żywności a potrzeby żywieniowe niemowląt i małych dzieci”. Pod redakcją: prof. dr hab. n. med. Piotra Sochy oraz  dr hab. inż. Anny Harton, 2022 RAPORT Bezpieczeństwo żywności, a potrzeby żywieniowe niemowląt i małych dzieci (1000dni.pl) Dokument ten stanowi kompendium wiedzy na temat wpływu bezpieczeństwa żywności na stan zdrowia dziecka teraz i w przyszłości.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 10 marca 2023

Dzień Mężczyzny – kiedy wypada i co to za święto?

Dzień Mężczyzny został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych jako sposób na docenienie mężczyzn, ich wkładu w życie rodzinne i rodzicielstwo. To męskie święto ma krótką, bo zaledwie dwudziestoczteroletnią tradycję. 

Kiedy jest Dzień Mężczyzny?

Ponad 80 krajów z całego świata obchodzi Dzień Mężczyzny 19 listopada. W Polsce oczywiście wszystko musi być inaczej i Dzień Mężczyzny przypada dwa dni po Dniu Kobiet – 10 marca. Oficjalny przekaz głosi, iż ma to związek z obchodzonym tego dnia w kościele katolickim świętem czterdziestu męczenników. Nietrudno o skojarzenie, że mężczyzna to męczennik i z tego powodu należy mu się specjalny dzień. 

Nie wiem, kto to wymyślił, ale słabo wykombinował. Zdecydowanie lepiej byłoby świętować Dzień Mężczyzny w listopadzie, odnosząc się do męstwa naszych panów, a nie ich męczeństwa, które skwapliwie eksponują, bo niby czemu nie? 

 

Dla kogo ustanowiono Dzień Mężczyzny?

Dla mężczyzn. Tu sprawa jest prosta. Przy czym mężczyzna to nie nastolatek, ale dorosły, dojrzały pan, który faktycznie wnosi pozytywny wkład w życie rodziny, aktywnie uczestniczy w wychowywaniu dzieci, jest dla swojej żony partnerem i przyjacielem. Wiecie, taki chodzący ideał, który przy okazji ładnie pachnie. Jak nie spełnia powyższych warunków, to jest facet albo chłop, ale nie mężczyzna 😉 

Drogie Panie, jeśli macie w swoim otoczeniu takich mężczyzn, to dziś jest dobra okazja, by pokazać, że zauważacie ich starania i nie traktujecie, jako oczywistej oczywistości. A skoro mamy równouprawnienie, to pamiętajcie, że kwiatki i czekoladki są spoko 😉 

 

Dlaczego mężczyźni obchodzą Dzień Chłopaka? 

Bo mogą. A jak mężczyzna może świętować, to na pewno okazji nie przepuści 😉 

Dzień Chłopaka to także inicjatywa Organizacji Narodów Zjednoczonych i został ustanowiony tego samego dnia, co Dzień Mężczyzny, ale – co ciekawe – powstał jako odpowiedź na Międzynarodowy Dzień Kobiet. Trzeba przyznać, że ONZ ma rozmach. Jak tylko ktoś zauważył, że kobiety mają swoje święto, a mężczyźni nie, to od razu im zafundował dwa. 

Obecnie jednak coraz częściej mówi się o tym, że Dzień Mężczyzny jest dla mężczyzn, Dzień Chłopaka dla chłopców. Teoretycznie panowie powinni sami zadeklarować, do której grupy należą, ale… święto to święto, więc mężczyzna/chłopak zmiennym jest ;-P 

 

To może by tak dla równowagi Dzień Dziewczynek?

Owszem, jest w kalendarzu i taki dzień. Jego historia jest jeszcze krótsza niż Dnia Chłopaka i Dnia Mężczyzny. Dzień Dziewczynek został ustanowiony dopiero w 2011 roku i ma na celu zwrócenie uwagi na zadania i wyzwania, jakie stoją przed dziewczynkami na całym świecie. Świętowanie polega raczej na organizowaniu różnego rodzaju imprez o charakterze edukacyjnym niż tradycyjnym wręczaniu kwiatków bądź upominków. W praktyce ciągle jeszcze kobiety i dziewczynki świętują raz w roku, a mężczyźni i chłopcy dwa. 

Geneza tego wszystkiego, czyli skąd się wziął Dzień Kobiet

Nietrudno zgadnąć, że gdyby nie było Dnia Kobiet, to i cała reszta świąt by się nie pojawiła. Jednak historia tego święta jest nieco inna. Jego początki sięgają połowy XIX wieku i nie były okazją do gloryfikowania kobiecości, ale efektem strajków kobiet, które domagały się tych samych praw, które posiadali mężczyźni i zrównania wynagrodzenia za taką samą pracę. 

Biorąc pod uwagę ówczesne podziały społeczne, trzeba zauważyć, że była to inicjatywa całkowicie oddolna – to działania robotnic i sufrażystek stały się kanwą dla oficjalnego ustanowienia Dnia Kobiet. Dzień ten miał być sposobem zwrócenia uwagi na problem nierówności płciowej na wielu płaszczyznach. 

Karta Narodów Zjednoczonych, która oficjalnie uznała równe prawa kobiet i mężczyzn, została podpisana w 1945 roku. O równość i sprawiedliwość kobiety walczyły blisko sto lat. 

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Galakta – zapowiedzi gier planszowych w 2023

Wydawnictwo Galakta ogłosiło zapowiedzi gier planszowych, które planują wydać w 2023 roku. Lista jest zacna, godna ostatniego grosza z portfela, ale wybór może przyprawić o ból głowy. Poniżej znajdziecie opisy większości gier planowanych na 2023 rok! Którą chętnie przygarniecie?

Pax Renaisannce: Druga edycja

To gra strategiczna dla 1-4 doświadczonych graczy, którzy wcielą się w europejskich bankierów epoki Renesansu. Dzięki swoim wpływom będziesz finansował królów i republiki, sponsorował podróże i odkrycia, przyłączał się do tajnych intryg i wszczynał wojny religijne. Twoje wybory zdecydują o tym, czy Europa wkroczy w jasną erę współczesności, czy też zgnije w uścisku mrocznego feudalizmu. Przyszłość społeczeństwa zachodniego określi jeden z osiągniętych warunków zwycięstwa: czy obierze ono kierunek imperializmu, globalizacji handlu, totalitaryzmu religijnego czy też oświeconej sztuki i nauki?

Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 60-120 minut
Wiek: +12

Psi Park!

Gracze wcielają się w rolę wyprowadzaczy psów, którzy w trakcie 4 rund pozyskają do swoich kojców po 8 psów. W każdej rundzie każdy z graczy będzie miał możliwość wyprowadzenia na spacer do psiego parku maksymalnie 3 swoich psów. W parku gracze będą zyskiwali zasoby oraz reputację. Na końcu każdej rundy, gracze będą zyskiwać reputację za każdego psa, którego wyprowadzili, i tracić ją za każdego niewyprowadzonego psa, który znajduje się w ich kojcu. Celem jest, by na końcu rozgrywki posiadać jak najwięcej punktów reputacji. Gracze mogą je zdobywać poprzez wyprowadzanie psów, wygrywanie nagród psiego eksperta oraz realizowanie swoich celów.

Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 40-80 minut
Wiek sugerowany: +10 lat

Mali Epiccy Wikingowie

Małych Epickich Wikingach poprowadzisz klan wikingów przez 3 epoki w nadziei na podbicie skutych lodem Wysp Runicznych! Zagrywaj karty wikingów, reprezentujące przywódców twojego klanu, wybierając najlepszych budowniczych, zbieraczy, odkrywców i wojowników; najeżdżaj i podbijaj wyspy z osadnikami, buduj łodzie i świątynie, aby uzyskać wpływy, i tocz bitwy o łaskę bogów!

Co wyróżnia Małą Epicką grę?:

– Niski próg wejścia
– Wiele strategii
– Szybkie tury
– Krótki czas rozgrywki
– Wysoka regrywalność
– Małe pudełko

Liczba graczy: 1-4 graczy
Czas gry: 30-60 minut
Wiek sugerowany: 14+

Sword & Sorcery: Leże Vastaryous

W rozszerzeniu Sword & Sorcery: Leże Vastaryous bohaterowie zostają oderwani od swego poprzedniego życia za sprawą czarnoksięskiej magii i sprowadzeni na nieznany ląd. Trafiają na plażę czarnego piachu i popiołu na odległej, wulkanicznej wyspie, która okazuje się być leżem matki wszystkich smoków: potężnej Vastaryous i jej zajadłych smokowców!

To rozszerzenie reprezentuje najbardziej kluczowy moment kampanii Nieśmiertelne Dusze. Wreszcie wolni od wiążącego ich czaru, bohaterowie osiągają najwyższy poziom duszy. Uzbrojeni w nowe legendarne zdolności i oręże, stają do walki z ogromną, pięciogłową smoczycą. Vastaryous to przeraźliwy przeciwnik, którego działaniami zarządza się za pomocą kilku zwojów reprezentujących osobno każdą z chromatycznych smoczych głów. W praktyce oznacza to naprawdę wyjątkowe, finałowe zadanie. Na dzielnych bohaterów, którzy pokonają Starożytną Czarną Królową, czeka zakończenie, które zapamiętają do końca swych dni!

Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 60-90 min
Wiek sugerowany: +12

Wioska

Wioska to gra kafelkowa, w której gracze starają się jak najmocniej rozwinąć gospodarkę i infrastrukturę swojej osady. Wznosząc nowe budowle, z których każdy gracz będzie mógł skorzystać, otrzymują możliwość wytwarzania surowców, przetwarzania ich, zdobywania złota i przede wszystkim realizowania dostaw, aby wspólnie wybudować centralny punkt wioski – kościół. W rozbudowie pomogą wam mieszkańcy, chętnie wykonujący prace w dostępnych budowlach, a także osły, które dostarczą surowce nawet w najodleglejsze miejsca. Kafelki, z których powstanie wioska, mają nieregularne kształty i nie tworzą stałej siatki, dzięki czemu wasza osada zawsze będzie wyglądać inaczej!

Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 60-90 minut
Wiek sugerowany: 10+

Pax Viking

Pax Viking to historyczna gra strategiczna dla 1-6 graczy w wieku powyżej 14 lat, stanowiąca kolejną odsłonę uznanej na całym świecie serii gier „Pax”. Gra skupia się na poczynaniach wikingów, którzy na przestrzeni X w. kierowali swe wyprawy ku wschodnim, bogatym szlakom handlowym okolic Persji i Morza Czarnego. Wikingowie ci równie biegle posługiwali się srebrem, jak i toporem, ochoczo sięgając po najodpowiedniejsze dla danej sytuacji podejście. Ze swoimi skupionymi na zachodzie pobratymcami łączył ich zew przygody, a ich wyprawy zaowocowały wieloma potężnymi sojuszami, wpłynęły na rozwój licznych społeczności i stanowiły podwaliny dla powstania przyszłych imperiów.

Liczba graczy: 1-6
Czas gry:  20min./Osobę
Wiek sugerowany: 14+

Fot. Pax Viking od Galakta

Fot. Pax Viking od Galakta

Stonesaga od Galakta

Stonesaga to kooperacyjna, kampanijna i survivalowa gra planszowa, osadzona w wyjątkowym, żyjącym świecie kształtowanym przez twoje wybory. 

Dzięki Stonesadze przeżyjesz ciągnącą się poprzez wieki historię mieszkańców odległej, lodowcowej doliny oraz pokierujesz wieloma pokoleniami postaci, zmuszonych do radzenia sobie z trudnymi warunkami, przerażającymi tajemnicami i gigantycznymi potworami. Każda rozgrywka obejmuje jedno pokolenie waszej społeczności. Będziecie rozpoczynać grę tam, gdzie skończyła ją poprzednia generacja postaci, co trwale zmienia dolinę dla kolejnych pokoleń w oparciu o wydarzenia i decyzje graczy.

W obliczu nowej szansy lub kryzysu w dolinie, wasze postacie muszą sprostać potrzebom społeczności, podczas gdy inni mieszkańcy doliny – nieśmiertelne bestie – kierują się własnymi instynktami, często wchodząc w drogę bohaterom. Musicie stawić czoła obu zestawom wyzwań, korzystając z całej dostępnej wam siły, zręczności, pewności i spostrzegawczości, aby przetrwać jako plemię.

Stonesaga wprowadza zupełnie nową mechanikę rzemiosła, opartą na odkrywaniu. Czy sądzisz, że zaostrzony kamień i kij mogą razem stworzyć włócznię? Skorzystaj z akcji rzemiosła i sprawdź to! Musicie na własną rękę, metodą prób i błędów, odkrywać właściwości różnych materiałów i poszerzać swoją wiedzę o kolejne wytwórcze „przepisy”.

Współpracujcie jako społeczność, aby razem wybudować wioskę: od prostego ogniska i namiotu po kuźnię i bibliotekę. Stwórzcie cywilizację, która przetrwa pokolenia!

Stonesaga nagradza ciekawość i dociekliwość, a każda rozgrywka pozwala doświadczyć świata na nowo. Odkryjecie wyjątkowe materiały, potwory i obszary doliny – świat gry jest w pełni otwarty i nie wyznacza z góry ustalonego kierunku.

Grę Stonesaga można rozegrać od początku do końca zarówno w jednej i tej samej grupie, jak i w zmieniającym się składzie, a nawet płynnie przekazać swoją sagę nowej grupie! Niektóre elementy są czasem zmieniane na stałe, ale nigdy nie całkowicie usuwane ani odrzucane.

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 60-120 minut
Wiek sugerowany: +13

Age of Galaxy

Age of Galaxy to gra strategiczna 4X zamknięta w małym pudełku. Każdy gracz obejmuje kontrolę nad międzygwiezdnymi sojuszami składającymi się z maksymalnie 3 frakcji o wyjątkowych zdolnościach. Aby wygrać, będziesz musiał eksplorować odległe systemy, kolonizować planety, opracowywać nowe technologie, budować galaktyczne krążowniki i o wiele więcej! Istnieje wiele dróg do zwycięstwa, w zależności od połączenia zdolności twoich frakcji oraz jednej z pięciu głównych ideologii, która przyświeca twojemu sojuszowi. W przepastnej galaktyce, podzielonej między ponad 30 niezwykłych frakcji, twoje możliwości są nieskończone!

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 45-60min
Wiek sugerowany: +12 lat

 

Lacrimosa od Galakta

Ta gra opowiada o tych spotkaniach, które Constanze (być może) odbyła z mecenasami Mozarta po jego śmierci. Gracze wcielają się w patronów kompozytora, którzy wspominają swoje podróże po Europie i ufundowane przez siebie utwory, jednocześnie wspierając finansowo muzyków pracujących nad ukończeniem Requiem. Opowiadane przeżycia są oczywiście subiektywne, a im więcej części Requiem uda się sfinansować, tym ważniejsza w biografii Mozarta stanie się osoba jego mecenasa. Pomóżcie Constanze ufundować zakończenie ostatniego dzieła jej męża, aby zapisać się w pamięci potomnych.

Lacrimosa rozgrywana jest na przestrzeni 5 rund odpowiadających kolejnym okresom życia kompozytora. W każdej rundzie wykonasz 4 tury, w których zdecydujesz, jakie karty z ręki zagrasz dla wykonania akcji, a jakie dla punktów opowieści na następną rundę. Jednocześnie musisz aktywnie uczestniczyć w sponsorowaniu kompozytorów dokańczających Requiem, co da ci ważniejsze miejsce w historii życia Mozarta.

Jako mecenasi będziecie zdobywać uznanie w postaci punktów zwycięstwa (PZ) na kilka różnych sposobów:

  • Zlecanie kompozytorom utworów, które będziecie mogli wykonać lub sprzedać;
  • Przywoływanie wspomnień na temat Mozarta i dodawanie ich do swojej talii kart;
  • Odtwarzanie podróży do miast i dworów Europy, w których towarzyszyliście Mozartowi;
  • Pomaganie Constanze w dokończeniu Requiem.

Po pięciu rundach gra dobiega końca i wygrywa mecenas z największą liczbą punktów zwycięstwa!

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 90 min
Wiek sugerowany: +15

Fot. Lacrimosa od Galakta

Fot. Lacrimosa od Galakta

An Age Contrived

An Age Contrived to gra euro w świecie fantasy wykorzystująca mechanikę budowania silniczka i programowania. Gracze wcielają się w istoty o boskiej naturze, których potęga jest tak wielka, jak mocno wierzą w nich śmiertelnicy zamieszkujący ten niestabilny świat. Aby wygrać, musisz umocnić wiarę ludzi poprzez wyprowadzenie ich z epoki ciemności ku świetlistej przyszłości, dzięki czemu staniesz się najważniejszym bogiem w panteonie.

Każdy gracz otrzymuje swoją własną planszę postaci oraz specjalne urządzenie do transmutacji, które pozwala mu przenosić boską energię do krainy śmiertelników, aby wywierać swoją wolę, wznosić monumenty, zdobywać nowe tereny i zdobywać osiągnięcia. W swojej turze gracz musi albo naładować swoje urządzenie transmutacyjne i „zaprogramować” je, albo użyć jego energii do wykonania zaplanowanych wcześniej akcji. Wszystkie informacje w grze są jawne, a jedyna losowość wynika z dobierania płytek podczas przygotowania gry. To wasze wybory graczy zdecydują o wyniku rozgrywki i losie świata!

Kampania startuje 28 lutego, a sklepowa premiera gry jest zaplanowana jeszcze na ten rok!

Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 60-120 minut
Wiek sugerowany: +14 lat

 

Moje miasto od Galakta

Moje miasto, czyli kafelkowa gra legacy Reinera Kinizi, podbiła Wasze serduszka. Nie mogłoby być więc inaczej – w tym roku nakładem naszego wydawnictwa ukaże się także gra My Island!
My Island to rywalizacyjna gra planszowa z mechaniką legacy, w której rozwijamy swoją własną wyjątkową wyspę, zapełniając ją sześciokątnymi elementami. Podczas 24 wyjątkowych epizodów gracze będą poznawać historię wyspy i odkrywać jej sekrety. Każda z rozgrywek wprowadzi nowe, dodatkowe zasady i elementy gry, które na zawsze odmienią wyspę.

Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 30 minut
Wiek sugerowany: +10 lat

Fot. Moje miasto od Galakta

Fot. Moje miasto od Galakta

A.D.E.L.E.

W ADELE wszyscy gracze (z wyjątkiem jednego) wcielają się w członków załogi, którzy próbują znaleźć przedmioty niezbędne do ukończenia jednej z dwóch misji: wyłączenia ADELE lub ucieczki ze statku. Ostatni gracz wcieli się w rolę zbuntowanej SI, która próbuje im w tym przeszkodzić.

Obie misje wymagają dostarczenia określonych przedmiotów do wskazanych miejsc na statku. Każdy z członków załogi posiada tylko szczątkową wiedzę na temat tego gdzie należy zanieść każdy z nich. Wszyscy muszą ze sobą ściśle współpracować, aby znaleźć i dostarczyć we właściwe miejsce każdy z tych przedmiotów, jednocześnie strzegąc tych informacji przed ADELE. Wypełnienie każdej z dwóch misji wymaga również spełnienia określonego dla niej warunku. Jeżeli wcześniej skończy się czas lub któryś z członków załogi zginie, ADELE odnosi zwycięstwo.

Liczba graczy: 1-5
Czas gry: 90-120
Wiek sugerowany: +12

Fot. A.D.E.L.E. od Galakta

Fot. A.D.E.L.E. od Galakta

Wonderland’s War

W grze Wonderland’s War od 2 do 5 graczy wcieli się w role przywódców różnych frakcji, zaproszonych na herbatkę u Kapelusznika. Delektujcie się herbatką i tortem, gnając wokół stołu w pogoni za kartami, które posłużą do umacniania waszych armii, stawiania wież, wzmacniania waszego przywódcy i rekrutowania przeróżnych mieszkańców Krainy Czarów. Ale ostrożnie! Uważajcie przy tym na rozrzucone po całej krainie okruchy lustra. Kiedy wszystkie talerze zostaną już opędzlowane, Obłąkana Herbatka dobiega końca i rozpoczyna się wojna. Z pomocą zebranych wojsk walczcie w dobrze znanych zakamarkach Krainy Czarów, starając się dobierać jak najmniej żetonów szaleństwa – w przeciwnym razie stracicie swoich sojuszników, a tym samym szansę na zwycięstwo w potyczce.

Czy uda wam się wykrzesać wystarczająco siły, aby wygrać bitwę? Czy może zamiast tego skupicie się na wykonywaniu różnorodnych zadań – jak na przykład zyskiwanie premii z regionów czy zdobywanie odpowiednich elementów do kolekcji?

Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 45-125 minut
Wiek sugerowany: +13

Heroes of Land, Air & Sea

Heroes of Land, Air & Sea to strategiczna gra 4X, będąca epicką opowieścią o walce orków z ludźmi, krasnoludów z elfami, wojnach między potężnymi królestwami oraz jednostkach, które mogą odmienić losy niejednej bitwy! Każdy gracz kontroluje jedną z klasycznych frakcji fantasy i rywalizuje o rozszerzenie swojego władzy na nowe terytoria.

Nawet największe królestwa zaczynają jako małe miasteczka, dlatego gracze zaczynają grę, posiadając jedynie zwykły ratusz, kilku robotników i jednego wojownika. Muszą eksplorować otaczające ich tereny, zwiększać siłę roboczą, wzmacniać armię i rozwijać swoje królestwo — wszystko poprzez staranny dobór działań, eksploatację, wojnę i zarządzanie zasobami.

Rozwój ekonomiczny jest równie ważny, co militarny. Z czasem zwykli robotnicy stają się wojownikami, wojownicy potężnymi bohaterami – na lądzie, w powietrzu i na morzach!

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 120–180 Min
Wiek sugerowany: 14+

Upadek Króla Gór

Gra opowiada historię Wielkiej Inwazji Gnomów i wprowadza szereg unikatowych wyzwań oraz mechanik:

  • Budowanie dziedzictwa. Decyzje podjęte na wczesnym etapie gry będą odbijać się echem podczas całej rozgrywki.
  • Dominacja obszarów. Walcz z innymi przywódcami trolli o kontrolę terenów we wnętrzu Góry.
  • Rekrutowanie czempionów. Każdy czempion posiada wyjątkową specjalną zdolność.
  • Wpływy klanowe. Zdobywaj przychylność klanów poprzez zyskiwanie terytorium i pokonywanie Gnomów.

Upadek Króla Gór od Galakty to niezależny prequel do gry W grocie Króla Gór, osadzony podczas niszczycielskiej wojny, która zakończyła się wygnaniem trolli z ich górskiego królestwa wiele pokoleń temu. Buduj dziedzictwo, aby kierować swoimi akcjami w grotach, zdobywaj lojalność klanowych czempionów i walcz o pozycję największego obrońcy rasy trolli w obliczu kolejnych szturmów gnomich hord.

Liczba graczy: 1-5
Czas gry: 60-90 minut
Wiek sugerowany: +14

Age of Civilization

W grze Age of Civilization musisz poprowadzić swój lud ku świetlistej przyszłości. Przeanalizuj możliwości w każdej erze, dokonaj najlepszych decyzji dla rozwoju swojego królestwa i stań na czele kilku potężnych cywilizacji, które na zawsze zapiszą się na kartach historii. Choć po drodze wiele z nich upadnie, na koniec powstanie twoja własna, wyjątkowa cywilizacja!

Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 30-60 minut
Wiek sugerowany: +10 lat

Małe Epickie Zombie

Przez kraj przetoczyła się plaga zombie, a zmarli nie chcą zaznać spoczynku. Uwięziona w centrum handlowym Echo Ridge niewielka grupa ludzi z różnych środowisk musi ocalić świat. Niezbędna im będzie chłodna kalkulacja (i nabita broń), gdyż na ich drodze stanie horda nieumarłych. Przy odrobinie sprytu i kilku celnych strzałach w głowę, być może uda im się wypełnić zadanie i ujść z życiem… Inaczej skończą jako danie główne.

Jako gracze ludzie poruszajcie się waszymi postaciami po centrum handlowym, zabijajcie zombie, wykonujcie akcje z pomieszczeń i zbierajcie niezbędne do zrealizowania celów przedmioty. Każda postać posiada swoją wyjątkową zdolność, która zapewni Wam przewagę! Uważajcie jednak, gdyż gracz zombie (lub w przypadku niektórych trybów – automa) tylko czeka na najmniejszy błąd z Waszej strony, a każda zabita postać zasili jego szeregi jako zombie z równie potężnymi i unikatowymi zdolnościami! W Małe Epickie Zombie zagracie zarówno rywalizacyjnie, jak i kooperacyjnie (a nawet solo!).

Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 30-45 minut
Wiek sugerowany: +14 lat

Fot. Epic Zombies od Galakta

Fot. Epic Zombies od Galakta

 

EXIT: Lot w nieznane

Jesteście członkami załogi samolotu pasażerskiego. Nagle znajdujecie się w środku potężnej burzy. Woda wdziera się do maszyny, a niektóre podzespoły zaczynają się psuć. Czy uda się Wam naprawić samolot i bezpiecznie wylądować? Nie macie za dużo czasu…

Przed wami niezapomniane, niepowtarzalne przeżycie. Rozwiążcie wszystkie zagadki najszybciej, jak to możliwe! Czy uda się Wam bezpiecznie wylądować samolotem?

BGG: https://boardgamegeek.com/…/283797/exit-game-stormy-flight

EXIT: Mroczny cmentarz

Stara legenda głosi, że w grobowcu sir Reginalda Wrestona ukryty jest bezcenny artefakt. Można go znaleźć tylko, gdy księżyc ustawia się w idealnym położeniu na nocnym niebie – co ma miejsce raz na 87 lat! Ale wiecie co? Ta noc jest właśnie dziś! Czy będziecie w stanie raz na zawsze rozwiązać zagadkę i odkryć tajemnicę rycerza?

BGG: https://boardgamegeek.com/…/exit-game-cemetery-knight

EXIT: Władca Pierścieni – Cienie nad Śródziemiem

Pospieszcie się hobbici, gdyż zło rośnie w siłę w krainie Mordor, nad którą zaległy cienie. Frodo, wraz ze swymi towarzyszami, wyruszył z misją ocalenia Śródziemia i to na ich barkach spoczywają teraz losy całego świata, a tym samym spoczywają w rękach graczy, gdyż niezbędna będzie ich pomoc!

W grze Exit: Władca Pierścieni – Cienie nad Śródziemiem, potężny czarodziej Gandalf wysyła graczy na niezwykle ważną misję. Muszą wyruszyć w drogę pełną przygód i zrealizować postawione przed nimi cele, w przeciwnym razie zgaśnie wszelka nadzieja. Gracze będą wspólnie odwiedzać miejsca znane z „Władcy Pierścieni” J.R.R. Tolkiena, rozwiązywać wymagające i pełne magii zagadki oraz wspierać towarzyszy w walce przeciwko Nazgulom, orkom i innym mrocznym postaciom.

John Company: Druga Edycja

Twoja rodzina jest mocno związana z Kompanią Wschodnioindyjską. Kilku twoich siostrzeńców służy w armii Bombaju pod dowództwem twojego najstarszego syna. Po wyświadczeniu kilku przysług najmłodszy członek twojej rodziny uzyskał posadę w Parlamencie. Ponadto właśnie wybuchł skandal z udziałem obecnego Przewodniczącego. To twój moment, aby przejąć kontrolę nad Kompanią. Zbudujesz najpotężniejszą korporację, jaką kiedykolwiek widział świat, czy pomożesz ją zniszczyć?

John Company to dynamiczna gra historyczna opowiadająca o powstaniu i upadku Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej od autora gry Pax Pamir. Gracze wcielają się w role ambitnych rodzin chcących przynieść sławę swojemu nazwisku. John Company to rywalizacyjna gra handlowa, w której gracze wspólnie kierują losami jednej, rozrastającej się organizacji. Muszą radzić sobie z niuansami polityki i biurokracji, jednocześnie licząc się z konsekwencjami swoich działań dla subkontynentu indyjskiego.

Druga edycja gry John Company od Galakty, wydanej po raz pierwszy w 2017 roku, zawiera odświeżone zasady, wprowadzające nowe wyzwania strategiczne dla graczy, oraz pięknie wykonane komponenty. To zwieńczenie ponad dekady badań nad działalnością Kompanii Wschodnioindyjskiej, oferujące bezkompromisowy portret ludzi, którzy położyli podwaliny Imperium Brytyjskiego!

Pliki do gry zostały już przez nas przetłumaczone i zaakceptowane. Wkrótce rozpoczyna się produkcja!

Liczba graczy: 1-6
Czas gry: 90-240 minut
Wiek sugerowany: 14+

Więcej informacji o nowościach Galakty tutaj

Zobacz inne gry Wydawnictwa Galakta z 2022 roku

 

Kotkrywcy – znajdź wyjście z mrocznego grobowca faraona i nie daj się mumiom

 

Catan: Świt ludzkości – zostań pionierem i odkrywaj nowe kontynenty

 

Miasta Luny – gra kafelkowa

Przygody Robin Hooda – recenzja gry przygodowej!

Zobacz inne wpisy o tej tematyce:
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close