Lifestyle 25 czerwca 2024

Kartkówka z seksualności. Dlaczego wciąż tak mało wiemy i ze wstydem o niej rozmawiamy?

Kiedy powstają komórki jajowe i plemniki, gdzie jest produkowany płyn będący składnikiem spermy, czy owulacja to pierwszy dzień cyklu miesięcznego? Na te i inne elementarne pytania nie potrafi odpowiedzieć wielu z nas. Głęboka niewiedza spowodowana brakiem edukacji seksualnej jest przyczyną problemów, a nierzadko osobistych dramatów.

Tyle o sobie wiemy, na ile nas sprawdzono. Teoretyczną wiedzę Polaków na temat seksualności zweryfikowało badanie przeprowadzone przez IPSOS [1] na zlecenie Fundacji SEXEDPL i portalu DOZ.PL. Powstały raport pt. „Kto ma wiedzieć, jak rozmawiać o seksie. Narodowa kartkówka z wiedzy o seksualności i zdrowiu intymnym Polaków” bezlitośnie obnażył żenująco niski poziom wiedzy i zaskakująco wysoki poziom samozadowolenia.

Choć aż 82 proc. osób oceniło swoją wiedzę na czwórkę, to w teście obejmującym podstawową wiedzę z zakresu edukacji seksualnej czwórkę lub wyższą ocenę uzyskało zaledwie 16 proc. badanych.

„Osoby z pokolenia baby boomers często oceniają swoją wiedzę na temat edukacji seksualnej znacznie lepiej, niż jest w rzeczywistości. Wyniki sprawdzianu pokazują, że ich rzeczywista wiedza nie odbiega znacząco od wiedzy młodszych pokoleń, mimo ich wyższej samooceny” – mówi Patrycja Wonatowska, seksuolożka, psycholożka.

Co ciekawe, uczestnictwo w lekcjach wychowania do życia w rodzinie nie wpłynęło na uzyskany wynik ze sprawdzianu. Najwięcej ocen niedostatecznych uzyskało pokolenie Z (15-28 lat), które wchodzi w życie seksualne.

Czy pełna pychy i nadmiernej pewności siebie postawa respondentów to przyczynek do problemów w obszarze zdrowia seksualnego?

Tak, bo niewiedza dotycząca fizjologii organizmu, metod antykoncepcji, źródeł zakażeń chorobami przenoszonymi drogą płciową oraz kwestii psychologicznych i emocjonalnych przekłada się na trudności w dorosłym życiu i utrudnia budowanie satysfakcjonujących relacji.

Zwierzenia przy trzepaku kontra Google

Zanim naszym życiem zaczął rządzić Internet, głównym źródłem wiedzy na temat seksu były podwórkowe rozmowy z rówieśnikami. Dziś w ten sposób dokształca się co dziesiąty z respondentów. Koledzy są pierwszymi i zaufanymi „ekspertami”, dają poczucie wsparcia i zrozumienia. Jednocześnie rówieśnicy przekazują sobie mity, niesprawdzone informacje i błędne przekonania. Wyobrażenia o seksie kreuje często pornografia.

40 proc. osób szuka informacji poprzez wyszukiwarkę internetową, niewiele mniej w źródłach edukacyjnych, takich jak filmy, czasopisma, książki. Media społecznościowe i fora internetowe są autorytetem dla 13 proc. respondentów.

Natomiast rodziców czy nauczycieli nie pytamy zwykle o „te sprawy”.

Specjalistów spoza szkoły (np. seksuolog/seksuolożka, lekarz/lekarka) prawie połowa badanych ocenia jako wiarygodne źródło wiedzy. Niestety tylko co piąty z nich konsultuje z nimi swoje problemy. Obszar życia intymnego pozostaje nadal dla wielu osób tematem tabu. Co trzeci respondent przyznaje, że czuje skrępowanie, gdy rozmawia o seksualności.

Choć mur wydaje się nie do przebicia, aż 83 proc. badanych docenia rolę rzetelnej wiedzy, która przekłada się na prawidłowe dbanie o zdrowie, zrozumienie zmian zachodzących we własnym ciele, budowanie pewności siebie i udanych relacji.

Ani w domu, ani w szkole

Skoro nie wynosimy wiedzy z domu, czerpiemy ją głównie z własnych doświadczeń metodą prób i błędów. Opieramy się też na informacjach zasłyszanych od rówieśników czy zaczerpniętych z niepewnych źródeł. Nie dziwi więc, że coś niby wiemy, ale nie do końca.

Według 71 proc. osób to nie rodzice powinni edukować w zakresie seksu. A przecież to właśnie rodzinny dom stwarza pole do podejmowania tego tematu w bezpieczny i dostosowany do wieku dziecka sposób. Otwartość na rozmowę, zadawanie pytań, poczucie zrozumienia pozwalają młodemu człowiekowi zyskać przekonanie, że jest to ważny, naturalny temat.

Idea jest piękna, szkoda tylko, że w większości przypadków iluzoryczna. Kwestie związane z seksualnością stanowią w wielu rodzinach temat tabu, przemilczany lub omawiany wyłącznie w kontekście zakazów i ostrzeżeń. Rodzice nie czują się kompetentni, by inicjować rozmowy, bo wychowali się w czasach, gdy na temat seksu się nie mówiło. Z kolei młodzi ludzie wstydzą się zadawać nurtujące ich pytania i boją się reakcji rodziców.

Na szkołę też nie można liczyć w kwestii edukacji seksualnej. Omawiane tematy są powierzchowne, niedostosowane do potrzeb i wieku uczniów, skoncentrowane na aspektach biologicznych i medycznych, z pominięciem kwestii psychologicznych i emocjonalnych. Co gorsze, odbywają się w niezręcznej atmosferze, pozbawionej wzajemnego zaufania i otwartości.

Czego Jaś się nie nauczy…

Tego Jan nie będzie umiał. Dlatego zdecydowana większość respondentów jest zdania, że należy wprowadzić do szkół obowiązkowe zajęcia z edukacji seksualnej, począwszy od klas IV-VIII szkoły podstawowej. Wykwalifikowany specjalista powinien w sposób przystępny, bez oceniania, w atmosferze otwartości, przekazywać wiedzę dostosowaną do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów. Tematyka powinna obejmować zarówno aspekty biologiczne, jak i te związane z emocjami, komunikacją i budowaniem relacji.

Osoby poszukujące informacji o seksualności w Internecie chciałyby, żeby były one łatwiej dostępne i przekazywane przez seksuologów, ginekologów, psychologów. Co najważniejsze, prostym językiem, jak do typowego Kowalskiego.

Co trzeci badany pragnąłby wiedzieć więcej na temat zdrowych relacji i komunikacji w relacjach partnerskich. Podobny odsetek jest zainteresowany związkiem między seksualnością a psychiką. Martwi to, że antykoncepcją i planowaniem rodziny zainteresowany jest tylko co ósmy respondent.

„My już nie chcemy sobie >>jakoś radzić<<. Chcemy mieć wiedzę, która pomoże nam zrozumieć nasze ciała. Chcemy mieć wiedzę, która ułatwi nam zrozumienie, że wszystko z nami OK. Chcemy mieć wiedzę, która wskaże nam, gdzie szukać pomocy, jeśli będzie ona potrzebna. Chcemy rozwijać umiejętności, które przydadzą nam się w każdego rodzaju relacjach. Chcemy, żeby ludzie wokół nas także wiedzieli, czym są granice i świadoma zgoda. Chcemy wsparcia w radzeniu sobie z seksualizacją, przemocą, obsesją piękna, presją na osiągnięcia” – apeluje Tosia Kopyt, psycholożka, nauczycielka wychowania do życia w rodzinie, edukatorka seksualna.

„Już po raz trzeci Fundacja SEXEDPL połączyła siły z portalem DOZ.PL, aby uświadomić Polkom i Polakom, że niezależnie od wieku wszyscy mamy braki w wiedzy na temat seksualności i zdrowia seksualnego. Zrealizowaliśmy raport pokoleniowo, podzieliliśmy respondentów na grupy wiekowe, sprawdzaliśmy, jak wygląda stan wiedzy w miastach i na wsi. Okazuje się, że nie ma znaczących różnic” – podsumowuje dr Paulina Ciecierska, specjalistka marketingu w DOZ.pl.

[1] Ipsos, badanie metodą CAWI na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków w wieku 15-65 lat (N=2141) oraz badanie metodą indywidualnych wywiadów pogłębionych (14 IDI), kwiecień 2024 r.

 

 

Źródło informacji: Biuro Prasowe kampanii „Warto wiedzieć”

Obraz StockSnap z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Podróże 24 czerwca 2024

Polacy planują wydać na letnie wakacje ponad 4350 zł – wskazuje badanie Amazon.pl

Na wakacyjny wyjazd Polacy są gotowi wydać w tym roku średnio 4 354 zł, a na skompletowanie wakacyjnej walizki – średnio 607 zł. Wśród polskich podróżników przeważają ci pakujący się na spokojnie (80 proc.) i planujący wyjazd z wyprzedzeniem (61 proc.).

Jak pokazuje badanie, chętnie kompletujemy walizkę w sklepach online zachęcani szczególnie obniżką ceny konkretnego towaru (64 proc.) i darmową dostawą bez względu na wartość zakupów (56 proc.).

Już 16 i 17 lipca klienci Amazon Prime będą mieli okazję skompletować wakacyjną walizkę podczas jednego z największych festiwali okazji Amazon.pl – Prime Day. W trakcie tego wydarzenia będą mieli dostęp do tysięcy okazji, w tym na produkty polskich i zagranicznych marek.

Każdy, kto nie posiada jeszcze pakietu Amazon Prime, może skorzystać z bezpłatnego, 30-dniowego okresu próbnego i wziąć udział w tegorocznym Prime Day, więcej informacji na Amazon.pl/primeday.

Warszawa, 26 czerwca 2024 – Amazon.pl we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS przeprowadził badanie, w którym sprawdził, jak Polacy przygotowują się do wakacji oraz jaki budżet planują przeznaczyć na skompletowanie walizki na podróż. Badanie zostało zrealizowane z okazji nadchodzącego festiwalu okazji Prime Day, który odbędzie się 16-17 lipca.

Klienci Prime będą mieli dostęp do tysięcy promocji ze wszystkich kategorii, w tym także na produkty niezbędne latem. Z badania wynika, że większość najchętniej planuje wakacje z wyprzedzeniem, pakuje się na spokojnie i tworzy listy zadań przed wyjazdem. Średnio na wakacyjny wyjazd Polacy są gotowi wydać w tym roku 4 354 zł, a na skompletowanie wakacyjnej walizki 607 zł.

Wakacje: last minute czy z wyprzedzeniem?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Amazon.pl, 3/4 Polaków planuje tego lata wyjazd wakacyjny. Aż 73 proc. z nich spędzi wakacje z partnerem lub partnerką, 41 proc. z dziećmi, 24 proc. z przyjaciółmi lub znajomymi, a tylko 6 proc. zdecyduje się na podróżowanie solo.

Okazuje się również, że pakownie walizki wyjazdowej w ostatniej chwili nie jest domeną polskich urlopowiczów: większość z nich zdecydowanie planuje wyjazd i pakowanie z wyprzedzeniem (61 proc.), przygotowuje listę zadań (48 proc.), pakuje się na spokojnie (80 proc.) i raczej nadmiarowo niż minimalistycznie (52 proc.), choć wyniki wskazują, że to starsze generacje są bardziej uporządkowane w tej kwestii. Młodsze pokolenie (Gen Z) jest w tym przypadku bardziej spontaniczne, pakuje się na ostatnią chwilę i częściej zapomina coś zabrać [1].

Najpopularniejszy model polskich wakacji – wypoczynek na plaży – wskazywany jest jako miejsce ostatnich wakacji aż przez 37 proc. respondentów. Wśród wakacji marzeń Polaków prym wiedzie wyjazd na rajską wyspę (40 proc.), chociaż tylko 8 proc. spędza tak urlop. Polacy marzą też o wakacjach pełnych pereł architektury oraz egzotyki – 33 proc. z nas chciałoby podczas wakacji zwiedzać miasta i zabytki, a 23 proc. poznawać nowe, egzotyczne miejsca i kultury.

Urlopowy niezbędnik, czyli kiedy i co kupujemy przed podróżą

Oprócz bezpośrednich kosztów podróży (średnio planujemy wydać w tym roku na wyjazd 4 354 zł), zdecydowana większość Polaków wydaje dodatkowo średnio 607 zł na skompletowanie bagażu przed podróżą. Osoby w wieku 25-29 wydają najmniej, zarówno na wakacyjny wyjazd, jak i na zakupy związane z bagażem. Z kolei najwięcej na dokupienie potrzebnych produktów przeznaczają przedstawiciele Gen Z, czyli ludzie w wieku 18-24 lat, nadal często korzystający ze wsparcia finansowego rodziców.

Choć zakupy stacjonarne wciąż są popularne – robi je przed wakacjami 86 proc. osób, to ponad połowa Polaków (57 proc.) wybiera sklepy internetowe z szeroką ofertą produktów, takie jak Amazon.pl. Polacy lubią zakupy przez internet, ponieważ są wygodne -uważa tak 65 proc. badanych. Wśród najważniejszych zalet kupowania w sieci polscy konsumenci cenią sobie promocyjne ceny (64 proc.) oraz darmową dostawę bez względu na wartość zamówienia (56 proc.).

„Wyjazd wakacyjny to dla wielu Polaków znacząca pozycja w budżecie domowym, ponieważ oprócz kosztów podróży i zakwaterowania, musimy także uzupełnić walizkę. Aby ułatwić sobie przygotowania, szukamy sklepów z szeroką ofertą produktów, szybką dostawą i okazjami, które pozwalają zaoszczędzić. Tak właśnie jest w przypadku Amazon.pl, gdzie klienci Prime mogą skorzystać z licznych benefitów m.in. z bezpłatnych dostaw milionów produktów niezależnie od wartości zamówienia oraz specjalnych wydarzeń zakupowych, takich jak Prime Day. Nachodzący Prime Day to doskonała okazja, aby mogli zakupić upatrzone wcześniej rzeczy w atrakcyjnych cenach – to na pewno wielka zaleta dla osób, które lubią planować i z wyprzedzeniem myślą o swoich wydatkach” – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.

Co Polacy zazwyczaj kupują przed podróżą?

Polacy, wyjeżdżając na wakacje, przede wszystkim kupują kosmetyki do opalania i ochrony przed słońcem (61%), leki i opatrunki (54%), ubrania i obuwie oraz stroje plażowe (96%). Respondenci spędzający lato we własnym miejscu zamieszkania decydują się z kolei na letnią odzież (48 proc.), sprzęt i akcesoria do grilla (36 proc.), leżaki i kosmetyki do opalania (34 proc.) oraz gry, filmy i książki (26 proc.).

Prime Day to coroczne wydarzenie zakupowe na Amazon.pl, podczas którego klienci Amazon Prime mają dostęp do tysięcy okazji na produkty od globalnych i lokalnych marek ze wszystkich kategorii, z szybkimi, darmowymi i nielimitowanymi dostawami, niezależnie od wartości zamówienia, za jedyne 49 zł rocznie. Każdy, kto chce wziąć udział w Prime Day może dołączyć do Amazon Prime w ramach 30-dniowego okresu próbnego na stronie amazon.pl/primeday i skorzystać z okazji.

Tegoroczny Prime Day odbędzie się 16 i 17 lipca. Klienci Prime, którzy są zainteresowani wakacyjnymi zakupami, będą mogli teraz wiele zaoszczędzić i odkryć doskonałe i ciekawe produkty, które wpiszą się w ich gusta i potrzeby.

O badaniu

„Raport Amazon.pl. Wakacje 2024 – plany wyjazdowe i zakupowe Polaków” został zrealizowany we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS, w dniach 17-24 maja 2024 roku, na reprezentatywnej próbie Polaków N=1016 (mieszkańcy Polski w wieku 18-65 lat), metodą CAWI.

Każdy dzień jest lepszy z Amazon Prime

Amazon Prime to oszczędności, wygoda i rozrywka – wszystko w ramach jednej subskrypcji. Już ponad 200 milionów klientów Amazon Prime na całym świecie cieszy się dostępem do ogromnego wyboru produktów, ekskluzywnych okazji, wyjątkowych korzyści oraz szybkich i darmowych dostaw, również w ramach wyjątkowych wydarzeń zakupowych. W Polsce klienci Prime mają dostęp do wszystkiego co najlepsze w Amazon w zakresie zakupów i rozrywki, w tym do nielimitowanych, szybkich i darmowych dostaw milionów produktów ze sklepu Amazon.pl bez minimalnej kwoty zamówienia, obszernego katalogu nagradzanych filmów i seriali w Prime Video, darmowych gier w Prime Gaming oraz wyjątkowych wydarzeń zakupowych. Każdy może wypróbować Prime w ramach bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego, aktywowanego na stronie Amazon.pl/prime. Po tym okresie Prime będzie dostępny za jedyne 49 zł rocznie lub 10,99 zł miesięcznie.

Informacje o Amazon

Amazon wyznaje cztery zasady przewodnie: koncentrację na kliencie, a nie na konkurencji, pasję do innowacyjnych rozwiązań, zaangażowanie na rzecz doskonałości operacyjnej oraz myślenie długofalowe. Amazon dąży do tego, by być najlepszym pracodawcą, najbezpieczniejszym miejscem pracy oraz najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie. Amazon jako pierwszy na świecie wprowadził m.in. następujące produkty i usługi: opinie klientów, zakupy za pomocą jednego kliknięcia, spersonalizowane rekomendacje, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, program Postaw na Swój Rozwój, tablety Fire, TV Fire, Amazon Echo, Alexa, technologia Just Walk Out, Amazon Studios i Deklarację Klimatyczną (The Climate Pledge). Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź biuro prasowe i naszego bloga Aboutamazon.pl oraz śledź nas na Facebooku, Instagramie, Twitterze @AmazonNewsPL i YouTube.

Źródła:

[1] Zapytani o opisy przygotowań wakacyjnych, które do nich pasują, starsze generacje (Milenialsi, Gen. X i starsi) częściej wskazywali, że praktycznie nie zdarza im się zapomnieć czegoś ważnego, wyjazd planują z wyprzedzeniem oraz listą zadań. Najmłodsza generacja (Gen Z) opisuje siebie jako spontanicznych, pakujących się w ostatniej chwili i takich, którym zdarza się zapomnieć o zabraniu czegoś.

 

Źródło informacji: Amazon

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Gry planszowe i nie tylko 23 czerwca 2024

Ostoja – zakładaj siedliska dla zwierząt i stwórz niezwykłą krainę

Ostoja to strategiczna gra planszowa wydana w 2024 roku przez Rebel i na pierwszy rzut oka zachwyca piękną oprawą graficzną. Doskonale mnie znacie i wiecie, że obok “pięknej” planszówki nie przejdę obok i koniecznie muszę sprawdzić, czy przypadnie mi do gustu.

W Ostoi celem gry jest łączenie elementów krajobrazu, takich jak: góry, drzewa, rzeki, równiny i budynki, by stworzyć unikalną krainę. Czyli jednym słowem stworzyć idealny ekosystem dla zwierząt. 

W grę można grać solo, lub do czterech graczy. Na pudełku widnieje informacja, że dolną granicą wieku jest dziesięć lat, ale młodsze dzieci, zwłaszcza te ograne, nie będą miały trudności w odnalezieniu się w grze. Pozwólmy im poznać grę przez dwie, trzy rozgrywki i później świetnie poradzą sobie same.

Ostoja

Fot. Archiwum prywatne

W świetnie zaprojektowanym pudełku z przegródkami znajdziecie:

  • instrukcję
  • woreczek
  • planszę główną
  • 4 planszetki
  • 4 karty pomocy
  • 120 płytek
  • 66 znaczników zwierząt
  • 32 karty zwierząt
  • 10 kart duchów natury
  • 4 pionki duchów natury (przezroczyste znaczniki)
  • notes punktacji.

Przygotowanie do gry

Planszę główną połóżcie pośrodku, stroną dla 2-4 graczy. Jeśli gracie solo, to obróćcie ją na drugą stronę. Do woreczka wsypcie wszystkie płytki i umieśćcie je obok planszy. Następnie dobierzcie z woreczka po trzy płytki na każde pole planszy głównej. 

Potasujcie karty zwierząt i stwórzcie z nich stos obok planszy. Odkryjcie pięć z nich i połóżcie je w rzędzie. W pobliżu połóżcie znaczniki zwierząt. 

Każdy z graczy otrzymuje po jednej planszetce i karcie pomocy. Na pierwsze rozgrywki polecam wybór strony A. 

Pierwszym graczem może zostać osoba, która jako ostatnia widziała zapierający dech w piersiach krajobraz, bądź jeden z dorosłych. Strzałkę planszy należy wtedy skierować w stronę pierwszego gracza.

Fot. Archiwum prywatne

W podstawowej wersji to tyle. Jesteście gotowi na rozgrywkę?

Zasady gry Ostoja

Ostoja to gra turowa, gdzie w swoim ruchu każdy gracz będzie mógł wykonać akcje w wybranej przez siebie kolejności, jednakże akcje dzielimy na obowiązkowe i nieobowiązkowe.

Akcja obowiązkowa

  1. Weźcie trzy płytki z dowolnego pola i umieśćcie je na swojej planszetce. Pamiętajcie jednak o paru zasadach. Płytki możecie umieścić na wolnym polu. Możecie umieścić na jednej lub dwóch wcześniej umieszczonych płytkach, tak by tworzyć drzewa, góry lub budynki. 

Na tym etapie możecie zakończyć swój ruch, ale macie możliwość wykonania dwóch dodatkowych nieobowiązkowych akcji.

  1. Weźcie kartę zwierzęcia. Na każdej karcie znajduje się zwierzę i układ siedliska, który musicie odtworzyć z elementów krajobrazu na swojej planszetce. 
  2. Umieśćcie znacznik zwierzęcia na płytce. Gdy układ siedliska na Waszej planszetce będzie taki sam jak na karcie zwierzęcia, możecie zabrać znacznik zwierzęcia, który znajduje się na najniższym polu i umieść go na odpowiedniej płytce w siedlisku. 

Gra kończy się na jeden z dwóch sposób. W woreczku nie ma już płytek, którymi musicie uzupełnić planszę, albo na koniec tury macie dwa lub mniej pustych pól na planszetce. 

Ostoja

Fot. Archiwum prywatne

Na koniec pozostaje podliczenie punktów za drzewa, góry, równiny, budynki, rzekę i karty zwierząt. Nie zaskoczę Was informacją, że wygrywa osoba z największą liczbą punktów. =D 

Wrażenia z rozgrywek

O pięknej szacie graficznej pisałam już na początku recenzji i przy każdej rozgrywce nie mogę się napatrzeć na karty zwierząt. Są po prostu przepiękne w swojej prostocie i pełne barw, przez co dodają od razu energii i chęci do rozgrywki. 

Na uwagę zasługują również pozostałe komponenty gry z dobrej tektury i drewna. To sama przyjemność grać tak dobrze wykonaną jakościowo planszówką. 

Ostoja

Fot. Archiwum prywatne

Ostoja podczas pierwszych rozgrywek stwarza wrażenie niepozornej gry. Niech Was to nie zmyli. Potrafi przyjemnie palić zwoje mózgowe i z prostej rozgrywki może zrobić się niezła rozkmina. 

Gra Ostoja jest bardzo regrywalna. Liczba kart zwierząt, losowość w doborze płytek z woreczka sprawia, że nie ma dwóch takich samych rozgrywek. Do tego do końca nie wiemy, kto wygrywa, gdyż punkty zdobywamy za karty zwierząt i układ płytek na planszy, co daje spore pole do popisu do kombinowania. 

Ostoja to tytuł, który dzięki swej prostocie spodoba się zarówno zaawansowanym, jak i początkującym graczom. Wyważony czas gry oraz proste zasady sprawiają, że rozgrywki są przyjemne i często pada pytanie: gramy jeszcze raz?

Jeśli chodzi o interakcję z innymi graczami, to pojawia się jedynie w chwili podbierania płytek z głównej planszy, czy karty zwierzęcia. Jednak jest tyle innych opcji do wyboru, że nie ma problemu, by nieco zmienić swoją strategię. 

Jednym słowem polecam Ostoję, nie tylko dla początkujących graczy. 

Zalety gry:

  • Piękna oprawa graficzna i wysokiej jakości komponenty
  • Zrównoważona mechanika zarządzania ekosystemami
  • Wysoka regrywalność dzięki różnorodności strategii i losowym elementom
  • Możliwość gry solo oraz w większym gronie

Wady gry:

  • Gra może być nieco krótka dla niektórych graczy

Tytuł: Ostoja
Autor: Johan Benvenuto
Ilustracje: Maëva da Silva
Wiek graczy: od 10 lat
Liczba graczy: 1-4  osób
Czas rozgrywki: 30 minut
Wydawca: Rebel

 

Wpis powstał w ramach współpracy z Wydawnictwem Rebel, które nie ma wpływu na treść recenzji.

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close