Kroniki przygody. Przepowiednia Starego Dębu – recenzja
Przepowiednia Starego Dębu to druga, niezależna od poprzedniej część, bardzo wyczekiwanej przez nas serii Kronik Przygody, skierowanej dla młodszych graczy. Około dwóch lata temu w nasze ręce trafiła pierwsza część Wyprawa po księżycowe kamienie i porwała nas od pierwszych chwil. Więcej o pierwszej części możecie przeczytać tutaj.
Gra Przepowiednia Starego Dębu to gra kooperacyjna, która łączy tradycyjną planszę z aplikacją mobilną. Do rozgrywki konieczne jest pobranie aplikacji na telefon. Jeśli macie ją jeszcze na telefonie z poprzedniej części, wystarczy, że otworzycie ją i ujrzycie tam scenariusze do nowej gry. Może zaskoczę was informacją, że prócz scenariuszy do obu części, odnajdziecie tam również dodatkowe scenariusze do rozegrania.
Gra Przepowiednia Starego Dębu przeznaczona jest dla dzieci od siódmego roku życia, ale pięcio i sześciolatki z pomocą rodziców będą również dobrze się bawić. W grę można zagrać samodzielnie lub do czterech osób. W takiej sytuacji warto przydzielić dzieciom zadania, np. wyszukanie planszy miejsca, czy karty przedmiotu z pudełka.
W pudełku prócz dobrze przemyślanej wypraski znajdziecie:
- 18 płytek miejsc;
- 19 figurek postaci;
- 40 kart przedmiotów;
- planszę na przedmioty;
- instrukcję.
O czym jest gra Przepowiednia Starego Dębu?
W Leśnej Krainie panuje spokój, a to za sprawą Starego Dębu, starożytnej i najbardziej szanowanej ze wszystkich istot. Niestety las jest w niebezpieczeństwie i tylko garstka wybrańców będzie mogła uratować las przez wielkimi katastrofami i niebezpieczeństwami. Przed graczami jest sześć scenariuszy do rozegrania. Pierwszy scenariusz to samouczek, który wyjaśnia jak poruszać się po planszy, jak rozmawiać z baśniowymi stworami i jak walczyć ze złem.
Kolejne cztery scenariusze będą wymagały nie tylko umiejętności czytania ze zrozumieniem, ale także łączenie faktów, detektywistycznego sprytu i dużej dozy cierpliwości. Jeśli wyjdziemy zwycięsko z walki pod koniec każdego scenariusza, otrzymamy amulet. Dopiero po zebraniu czterech amuletów, możemy wyruszyć na ostatnią, najtrudniejszą i najniebezpieczniejszą wyprawę, by uratować las przed zagładą.
Jesteście gotowi, by uratować las?
Przygotowanie do rozgrywki
Na początku zadbajcie o to, aby wygodnie usiąść i pozostawić wolne miejsce na stole. Pośrodku połóżcie planszę przedmiotów tak, by każdy miał do niej dostęp. To będzie nasza torba na gromadzone w trakcie rozgrywki przedmioty. W zasięgu wzroku umieśćcie odkryte płytki miejsc, karty przedmiotów oraz figurki bohaterów.
Każdy scenariusz przedstawia unikalną przygodę. Waszym zadaniem jest zbieranie najróżniejszych przedmiotów, rozmawianie z napotkanymi postaciami, a finalnie rozwiązanie tajemniczej zagadki.
Jak grać w Kroniki Przygody. Przepowiednia Starego Dębu
W aplikacji na telefonie, czy tablecie należy pobrać kolejną przygodę i rozpocząć grę. Każdy scenariusz wyjaśni Wam jakie plansze miejsc musicie ułożyć przed sobą, czy postacie. Po rozegraniu samouczka wszystko będzie dla Was jasne.
W trakcie przygody będziecie mogli rozejrzeć się po miejscach, które odwiedzacie po raz pierwszy. Na telefonie uruchomi się wtedy, automatycznie, scena w 3d. Wykażcie się bystrością oka i refleksem. Zapamiętajcie drogowskazy, postacie i przedmioty, które tam dostrzeżecie. To właśnie one pomogą Wam w dalszej części.
Ponadto będziecie mogli porozmawiać z napotkanymi postaciami. By porozmawiać z kimś, wystarczy skierować aparat telefonu na kod QR wydrukowany na dolnej części postaci. Dopiero wtedy możemy dopytywać o konkretne przedmioty znajdujące się w naszej torbie, czy inne postacie i miejsca.
W grze Przepowiednia Starego Dębu mamy aż osiemnaście miejsc, które możemy zwiedzić. By przenieść się do innej krainy, wystarczy, że zeskanujecie na wybranej płytce kod QR i od razu przejdziecie w to miejsce.
Nie martwcie się, jeśli coś zapomnicie lub Wam umknie. Na dole ekranu telefonu w aplikacji znajduje się dziennik, w którym zapisane są wszystkie odkryte dotychczas opisy fabularne i wyniki skanowania.
Po zdobyciu czterech amuletów będziecie mogli zagrać w ostatni scenariusz. Po zakończeniu go z sukcesem gra dobiega końca, a Wy zyskujecie tytuł Obrońców Lasu.
Kroniki Przygody. Przepowiednia Starego Dębu według dziewięciolatki
Przed otrzymaniem Przepowiedni Starego Dębu jeszcze raz rozegrałam scenariusze z pierwszej części. Nie mogłam doczekać się kolejnych przygód. Jestem z siebie dumna, bo sama rozwiązałam wszystkie zagadki, a walka z robotem była łatwa. Przepowiednia Starego Dębu najbardziej mi się podobała. Niektóre rozgrywki trwają nawet godzinę i naprawdę trzeba bardzo dużo czytać, bo inaczej nie rozwiążecie zadań. Byłam zaskoczona, kiedy odkryłam głównego przestępcę, ale nie zdradzę Wam tego. Odkryjecie to sami. Przygoda na Was czeka, a więc w drogę!
Plusy i minusy
Sugerowany wiek gracza to siedem plus i muszę tutaj dodać małą uwagę. Sam siedmiolatek może mieć trudności w wykonaniu samodzielnie misji. Gra wymaga dobrej, a nawet bardzo dobrej umiejętności czytania ze zrozumieniem. Oczekuje się od gracza, że będzie łączył poruszane fakty i wątki na przestrzeni nie tylko jednego scenariusza, ale całej gry. W związku z tym pozostawienie siedmiolatka samego z telefonem i grą na niewiele się zda, a jedynie wzbudzi wiele niepotrzebnych emocji. Dlatego tak bardzo ważne jest, aby dorosły towarzyszył dziecku w tej przygodzie.
Natomiast dziewięciolatki i starsze dzieciaki nie będą potrzebować naszej pomocy i świetnie odnajdą się w poszczególnych misjach. Czasem może trzeba ich nieco naprowadzić. Córka (dziewięciolatka) samodzielnie rozegrała wszystkie scenariusze i raptem dwa razy potrzebowała naszego wsparcia. Na jeden scenariusz potrzebowała około czterdziestu pięciu minut.
Grafika komponentów gry, takich jak karty przedmiotów, czy plansze miejsc po prostu zachwycają i oczarowują wzrok. Choć niektórzy uznają ją za infantylną, idealnie jest dopasowana do wieku odbiorców, czy młodszych graczy.
Mechanika gra czerpie z maszyn prostych, które odpowiadają zerojedynkowo, tak lub nie. W przypadku Przepowiedni Starego Dębu program podpowiada, wskazuje kierunek do rozwiązania. Połączenie tradycyjnej planszy i aplikacji mobilnej w tym połączeniu sprawdza się rewelacyjnie. Aplikację Kids Chronicles można pobrać ze sklepu Apple App Store lub Google Play.
Gra Kroniki Przygody. Przepowiednia Starego Dębu jest niestety grą jednorazową. Po zrealizowaniu wszystkich scenariuszy warto przekazać grę dalej do znajomych. Kiedy wróci po dłuższej przerwie (ponad półrocznej minimum) można znów zagrać i uratować leśną krainę.
Z radością informujemy, że objęliśmy grę Kroniki Przygody. Przepowiednia Starego Dębu patronatem medialnym i czekamy na kolejną część!
Tytuł: Kroniki Przygody. Przepowiednia Starego Dębu
Autorzy: David Cicurel
Wiek: od 7 lat
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 30-45 min
Wydawnictwo: Lucky Duck Games