W szkole 4 godziny temu

LEGO® Education przedstawia praktyczne rozwiązanie edukacyjne do nauki przedmiotów przyrodniczych i ścisłych dla klas 1-8 szkół podstawowych 

Nauka przez praktykę wspiera budowanie pewności siebie wśród uczniów, jednak, jak wykazał nowy raport LEGO® Education, zaledwie połowa z nich ma dostęp do tego rodzaju aktywności podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe chce to zmienić.

LEGO® Education ogłosiło dziś nowe rozwiązanie edukacyjne LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe, które pomoże nauczycielom w prowadzeniu praktycznych zajęć ze swoimi uczniami. LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe obejmuje ponad 120 ciekawych lekcji zgodnych z założeniami podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Każda z nich zawiera gotową do wykorzystania prezentację, angażującą zarówno nauczycieli, jak i uczniów (klas 1-8).
Interaktywny komunikat prasowy w formacie wielokanałowym: https://www.multivu.com/lego/9312551-en-lego-education-science-hands-on-learning.
Coraz bardziej pożądanymi umiejętnościami w świecie przyszłości stają się umiejętności takie jak: krytyczne myślenie, rozumienie pojęć naukowych oraz ich praktyczne wykorzystanie. Jednak ankieta przeprowadzona przez LEGO Education w ramach Raportu na temat zaangażowania podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych wykazała, że 45% uczniów stwierdziło, że są one jednymi z „najmniej lubianych przedmiotów” oraz opisuje je jako „zbyt trudne”, a 37% z nich uważa, że „nie radzą sobie” z nimi. Co ciekawe, 58% pośród tych uczniów stanowią dziewczęta. Taki stan podkreśla widoczne trudności w nauce przedmiotów STEM/STEAM.
Wyniki ankiety podkreślają konieczność wprowadzenia zmian w sposobie prowadzenia lekcji ze wspomnianych przedmiotów w taki sposób, aby odpowiadały one potrzebom zarówno uczniów jak i nauczycieli. Poza przekazywaniem odpowiednich pojęć, nauka samych przedmiotów przyrodniczych i ścisłych odgrywa także kluczową rolę w rozwijaniu szeregu umiejętności, takich jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, współpraca czy kreatywność. Każdy uczeń zasługuje na to, by odnosić sukcesy w obszarze przedmiotów przyrodniczych i ścisłych, a LEGO Education wraz z pedagogami chce pomóc w osiągnięciu tego celu.
Nauki przyrodnicze i ścisłe uczą nas zadawania dociekliwych pytań, abyśmy mogli lepiej zrozumieć otaczający nas świat – mówi Victor Saeijs, prezes LEGO Education. – Jeśli uczniowie uważają, że nie radzą sobie z danym przedmiotem lub unikają go, to istnieje ryzyko, że utracimy całe pokolenie innowatorów i specjalistów, którzy mogliby znaleźć rozwiązania konkretnych problemów. Przyłączamy się więc do wysiłków nauczycieli, aby pobudzić zaangażowanie uczniów poprzez wysokiej jakości lekcje z obszaru przedmiotów przyrodniczych i ścisłych”.
Dzięki rozwiązaniu LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe nauczyciele mają do dyspozycji wszystko to, co jest niezbędne, by już od pierwszej minuty zajęć zainteresować uczniów pojęciami naukowymi i pobudzić ich kreatywność oraz umiejętność rozwiązywania problemów podczas praktycznych lekcji. Lekcje opracowano zgodnie z amerykańskimi standardami NGSS i podstawą programową kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych obowiązującą w Polsce, aby umożliwić jak najefektywniejsze prowadzenie zajęć z uczniami.
Każda lekcja rozpoczyna się od pytania głównego, które pobudza ciekawość i zachęca do zadawania pytań, a jednocześnie wprowadza zagadnienia naukowe osadzone w otaczającym uczniów świecie, co z całą pewnością ułatwia ich zrozumienie. Zadania wymagają od uczniów opracowania kilku rozwiązań danego problemu, zadawania pytań oraz współpracy z innymi. Zestawy przeznaczone są do pracy w grupach liczących do czterech uczniów, z których każdy bierze czynny udział w przebiegu lekcji. Dzięki temu mogą oni zdobywać wiedzę na różne sposoby przy jednoczesnym rozwoju umiejętności współpracy międzyludzkiej oraz komunikacji.
„Niezwykle inspirujące było zobaczyć, jak moi uczniowie tryskają entuzjazmem i kreatywnością – powiedziała Jill Snodgrass, nauczycielka matematyki i nauk ścisłych w czwartej klasie szkoły podstawowej Kernan Trail Elementary na Florydzie, która sprawdziła nowe rozwiązanie podczas swoich lekcji. – Manualny charakter pracy z klockami LEGO pomaga w utrwaleniu danego zagadnienia, łącząc abstrakcyjne pojęcia z namacalnymi rezultatami. Uczniowie byli zachwyceni, kiedy zbudowali pierwszy model. Najbardziej podobał im się grzechotnik, który potrząsał ogonem, by odstraszyć drapieżniki. Miło było popatrzeć, jak współpracują ze sobą i czerpią radość z lekcji”
Nauka przez praktykę sprawia, że zagadnienia omawiane na lekcji są bardziej przystępne. Jednak według raportu zaledwie 55% uczniów na całym świecie ma okazję prowadzać obserwacje lub wykonywać doświadczenia podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Rozwiązanie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe ułatwia zrozumienie materiału i daje nauczycielom potrzebne wsparcie, co przyczynia się do zwiększenia zaangażowania całej klasy w praktyczne lekcje grupowe. W fazie rozwojowej programu nowe rozwiązanie sprawdziło już ponad 3000 uczniów w ponad 100 klasach.
„Jedną z najlepszych rzeczy, jaką możemy zrobić jako pedagodzy, jest zaszczepienie w naszych uczniach miłości do nauki, która będzie trwała przez całe życie – mówi Andrew Sliwinski, szef ds. doświadczeń użytkowników w LEGO Education. – Rozwiązanie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe zapewnia wsparcie dla nauczycieli na całym świecie i pomaga im realizować założenia podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w zupełnie nowy sposób dzięki gotowym scenariuszom lekcji, wysokiej jakości klockom LEGO oraz dodatkowemu wyposażeniu. Nie mogę się już doczekać, aż uczniowie będą mieli okazję wziąć udział w tych praktycznych zajęciach”.
Wysyłka zestawów LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe rozpocznie się w sierpniu 2025 roku. Więcej informacji: LEGOeducation.com/science.
O programie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe
Zawiera ponad 120 lekcji i materiałów dla nauczycieli oraz starannie dobrane klocki LEGO i urządzenia wspierające praktyczną naukę.
Zapewnia portal dla nauczycieli, w którym znajdują się materiały ułatwiające rozpoczęcie lekcji, odniesienia do założeń podstawy programowej, uwagi pomocnicze i gotowe do wyświetlenia prezentacje.
Nauczyciele mają swobodę wyboru lekcji według poziomów nauczania (około 40 lekcji na zestaw) lub zgodnie z wymogami podstawy programowej.
Każdy zestaw przeznaczony jest dla maksymalnie czterech uczniów, co wspiera umiejętności współpracy i zwiększa ich zaangażowanie.
Program jest podzielony na trzy zestawy według poziomów nauczania. Aby poznać cenę i dostępność zestawów, skontaktuj się z autoryzowanym sprzedawcą LEGO Education.
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 1-3
– 277 klocków LEGO
-1 podwójny silnik
-Kabel ładowania USB
-Instrukcje budowania
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 4-6
-335 klocków LEGO
-1 podwójny silnik
-1 urządzenie sterujące
-2 karty połączeniowe
-Kabel ładowania USB
-Instrukcje budowania
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 7–8
-424 klocki LEGO
-1 pojedynczy silnik
-1 podwójny silnik
-1 urządzenie sterujące
-1 czujnik kolorów
-3 karty połączeniowe
– Kabel ładowania USB
– Instrukcje budowania
O Raporcie na temat zaangażowania podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych
Globalna ankieta przeprowadzona przez LEGO Education wśród ponad 6000 nauczycieli, rodziców i uczniów klas 1-8 oraz pracowników instytucji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Rynki objęte badaniami: Australia, Niemcy, Korea Południowa, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Wielkość próby: 6650, w tym 2400 nauczycieli, 2000 rodziców, 2000 uczniów (w wieku od 5 do 14 lat) oraz 250 pracowników instytucji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Badanie przeprowadzano między 15 maja a 15 czerwca 2024 roku.
Pobierz raport tutaj (w języku angielskim). Najważniejsze wnioski:
  • Tylko jedna trzecia rodziców (37%) i połowa nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych (52%) z całego świata uważa, że uczniowie aktywnie biorą udział w przebiegu lekcji z tych przedmiotów.
  • Większość nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych (73%) uważa, że nie mają zasobów, aby zwiększyć zaangażowanie uczniów do ich nauki.
  • Większość ankietowanych nauczycieli i rodziców uważa, że nauka przedmiotów przyrodniczych i ścisłych pobudza ciekawość i rozwija krytyczne myślenie oraz umiejętność rozwiązywania problemów, które są przydatne w szkole i poza nią.
  • Uczniowie biorący udział w praktycznych lekcjach są 1,5 raza bardziej pewni siebie podczas nauki przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w porównaniu z uczniami, którzy nie mają dostępu do takich lekcji.
  • Trzech na czterech nauczycieli nauk przyrodniczych i ścisłych, którzy korzystają z praktycznych doświadczeń, uważa, że takie metody przekładają się na lepsze wyniki na sprawdzianach oraz osiągane stopnie.
Informacje o LEGO Education
W LEGO Education zobowiązujemy się do zapewnienia pedagogom i uczniom najbardziej wciągających i ciekawych lekcji, jakie można sobie wyobrazić. Należący do Grupy LEGO zespół pedagogów i innowatorów, którym leży na sercu przyszłość młodych pokoleń, od 45 lat tworzy rozwiązania edukacyjne dla klas 1-8 w oparciu o klocki LEGO, zasadę nauki poprzez zabawę oraz cele zgodne z założeniami podstawy programowej. Wspólnie możemy umożliwić wszystkim uczniom dostęp do wiedzy i umiejętności, których potrzebują, aby odnieść sukces oraz pomóc im w zbudowaniu lepszego świata.
LEGO and the LEGO logo are trademarks of the LEGO Group. ©2025 The LEGO Group.
Źródło: LEGO Education
KONTAKT:
Kelley Brescia
e-mail: Kelley.brescia@LEGO.com
Źródło informacji: PR Newswire
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 1 dzień temu

Słuchawki douszne Timekettle W4 Pro z Babel OS umożliwiają dwukierunkowe tłumaczenie rozmów w czasie rzeczywistym, dzięki czemu rozmowy w różnych językach stają się bardziej naturalne

Timekettle, światowy lider w dziedzinie technologii komunikacji opartej na sztucznej inteligencji, ma przyjemność zaprezentować ulepszone słuchawki douszne W4 Pro z funkcją dwukierunkowego połączenia. Wyposażone w Babel OS – pierwszy, zastrzeżony system oprogramowania, również zaprezentowany na targach CES – słuchawki W4 Pro wyznaczają nowy punkt odniesienia dla komunikacji w wielu językach, oferując płynne, dwukierunkowe tłumaczenie w czasie rzeczywistym podczas połączeń telefonicznych i wideo na dowolnej platformie komunikacyjnej.

Nowo wprowadzona funkcja umożliwia dwukierunkowe tłumaczenia, aby ułatwić konwersacje prowadzone w wielu językach za pośrednictwem dowolnej aplikacji telekomunikacyjnej lub tradycyjnego telefonu. Zapewnia ona dwukierunkowe tłumaczenia synchroniczne bez zakłócania oryginalnej jakości głosu.

Użytkownicy aktywują tryb tłumaczenia bezpośrednio na zestawie słuchawkowym W4 Pro podczas połączenia, co nie wymaga żadnych dodatkowych działań drugiej strony, takich jak instalowanie aplikacji, oprogramowania lub specjalistycznego sprzętu do tłumaczenia. Użytkownicy mogą bez przeszkód prowadzić płynny dialog z rozmówcami z całego świata, w różnych kontekstach – począwszy od biznesowego poprzez akademicki po towarzyski.

Zmiana oblicza komunikacji w czasie rzeczywistym

Słuchawki W4 Pro z oprogramowaniem Babel OS zapewniają bezprecedensową funkcjonalność w tłumaczeniu w czasie rzeczywistym. Obsługując ponad 40 języków i 93 typy akcentów, te zaawansowane słuchawki douszne zapewniają tłumaczenie w jakości zbliżonej do naturalnego tłumaczenia przez człowieka.

Oparte na zastrzeżonej technologii HybridComm firmy Timekettle słuchawki W4 Pro oferują zoptymalizowane wrażenia podczas użytkownika przy zaledwie 3-5 sekundowym opóźnieniu po usłyszeniu oryginalnej mowy. Konstrukcja słuchawek charakteryzuje się również nieco wyższą głośnością tłumaczenia w stosunku do oryginalnej mowy, aby zwiększyć przejrzystość, jednocześnie nie powodując zakłóceń. Dzięki ergonomicznej konstrukcji z otwartym uchem, która zapewnia komfort podczas długotrwałego użytkowania, zaawansowana technologia oparta na sztucznej inteligencji osiąga dokładność tłumaczenia do 95%, ułatwiając precyzyjną i naturalną komunikację.

Zestaw oferuje zróżnicowane tryby dostosowane do różnych scenariuszy:

tryb jeden na jeden: współdzielenie słuchawek z inną osobą w celu tłumaczenia bezpośredniej rozmowy w czasie rzeczywistym;

tryb słuchania i odtwarzania: nagrywanie dźwięku za pomocą aplikacji mobilnej i tłumaczenie, które można później odtworzyć;

tryb przełączania na mówienie: mówienie bezpośrednio do słuchawki i transmisja przetłumaczonej wypowiedzi przez głośnik telefonu; jest to idealne rozwiązanie podczas spotkań lub prezentacji.

Kolejną wyróżniającą się cechą W4 Pro jest najnowocześniejsza funkcja streszczania wypowiedzi oparta na sztucznej inteligencji. Podczas połączeń przechwytuje ona i wyświetla wszystkie wypowiedziane słowa i tłumaczenia na urządzeniach mobilnych w czasie rzeczywistym. Po zakończeniu rozmowy szybko generuje szczegółowy protokół ze spotkania, który można natychmiast udostępnić, co znacznie zwiększa wydajność przepływu pracy. Wśród dodatkowych, zaawansowanych funkcji należy wymienić:

– dwujęzyczne transkrypcje w czasie rzeczywistym: ruchome okna aplikacji zapewniają dwujęzyczne transkrypcje tekstu w czasie rzeczywistym podczas wykonywania połączeń, umożliwiając dokładną rejestrację wszystkich informacji do późniejszego wglądu i uporządkowania,

– efektywniejsze rozpoznawanie języków: obsługa ponad 40 języków i 93 typów akcentów, w tym zarówno standardowej wymowy, jak i regionalnych dialektów, co zapewnia płynne i dokładne tłumaczenie,

– imponująca kompatybilność: płynna współpraca z popularnymi aplikacjami komunikacyjnymi, systemami mobilnymi i tradycyjnymi telefonami, co oferuje niezrównaną wszechstronność zastosowania,

– konfigurowalne leksykony: tłumaczenia dostosowane do konkretnych branż lub kontekstów,

– bardzo niskie opóźnienie: błyskawiczne tłumaczenia z zaledwie 3-5 sekundowym opóźnieniem,

– wygoda i przejrzystość: lekka konstrukcja z otwartym uchem i zaawansowana redukcja szumów,

– całodzienne użytkowanie: do 12 godzin odtwarzania po zaledwie 1 godzinie ładowania.

Potęga oprogramowania Babel OS

Na targach CES przedstawiono również nowe, zastrzeżone oprogramowanie Timekettle Babel OS, które zapewnia błyskawiczne przejścia dzięki rozwiązaniom pozwalającym przewidywać mowę, dostosowywać się do konfigurowalnych leksykonów i tłumaczyć z zachowaniem autentycznych emocji i tonacji. Oprogramowanie rewolucjonizuje całą linię produktów Timekettle, w tym zaawansowane urządzenia, takie jak słuchawki douszne W4 Pro, słuchawki douszne WT2 Edge/W3, terminal tłumaczeniowy X1 oraz przenośne zestawy tłumaczeniowe T1 i T1 Mini. Urządzenia te są teraz szybsze, dokładniejsze i oferują jakość bardziej zbliżoną do tłumaczenia przez człowieka niż kiedykolwiek wcześniej, w sposób autentyczny odtwarzając doświadczenie korzystania z usług ludzkiego tłumacza. Kluczowe funkcje tej rewolucyjnej aktualizacji obejmują następujące elementy:

– segmentacja semantyczna oparta na sztucznej inteligencji: wykorzystuje technologię HybridComm firmy Timekettle do optymalizacji procesu segmentacji mowy na potrzeby przetwarzania opartego na sztucznej inteligencji. Inteligentnie dzieli zdania na segmenty i przewiduje ich zakończenie, aby umożliwić błyskawiczne tłumaczenie w czasie rzeczywistym przy niemal zerowym wskaźniku opóźnienia,

– niestandardowy leksykon dla spersonalizowanego tłumaczenia: pozwala użytkownikom tworzyć niestandardowe słowniki dla określonych branż, kontekstów lub slangu, aby uniknąć błędów w tłumaczeniu nazw, lokalizacji i specjalistycznych terminów,

– autentyczne głosy zbliżone do ludzkich: wykorzystuje zaawansowaną technologię klonowania głosu w celu odtworzenia unikatowych tonów głosu i wzorców mowy użytkowników, zapewniając, że tłumaczenia brzmią naturalnie, płynnie i nie są pozbawione emocji,

– najnowocześniejsze uczenie maszynowe umożliwiające bieżące modyfikacje: dynamicznie dostosowuje się do różnych języków i akcentów poprzez ciągłe uczenie się z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wykorzystuje najnowsze silniki LLM, aby dostarczać precyzyjne i bogate kontekstowo tłumaczenia. Ponadto rozwiązania AI Edge umożliwiają działanie w trybie offline bez konieczności korzystania z usług sieciowych, co zapewnia płynną komunikację w dowolnym miejscu,

– bezpieczeństwo: integruje zaawansowane szyfrowanie i solidne zabezpieczenia na wszystkich urządzeniach i aplikacjach. Zapewnia pełną zgodność ze standardami certyfikacji RODO, oferując wysoki poziom ochrony danych.

„Ulepszone W4 Pro i Babel OS tworzą rozwiązanie, które nie tylko wypełnia luki językowe, ale także na nowo definiuje globalne standardy komunikacji. Dwukierunkowa funkcja z jednoczesnym połączeniem jest przełomem, który oferuje realistyczne i płynne doświadczenie komunikacji w różnych językach” – powiedział Leal Tian, założyciel i dyrektor generalny Timekettle.

Dostępność

Słuchawki douszne W4 Pro (w cenie 449 $) są w sprzedaży od 7 stycznia 2025 r. Babel OS jest już dostępny, a jego możliwości można poznać na stoisku Timekettle na targach CES [LVCC, North Hall – 9163]. Ulepszone funkcje Babel OS są widoczne w takich produktach jak słuchawki douszne W4 Pro, słuchawki douszne T2 Edge/W3 (w cenie 349,99 $), terminal tłumaczeniowy X1 (w cenie 699,99 $) oraz przenośne zestawy tłumaczeniowe T1 i T1 Mini (w cenie odpowiednio 299,99 $ i 149,99 $). Wszystkie urządzenia Timekettle można kupić na stronie firmy lub na Amazonie. Więcej informacji: www.timekettle.co.

słuchawki douszne tTmekettle W4

Timekettle W4 Pro boosts unprecedented comfortability with open-ear design

Timekettle

Założona w 2016 roku firma Timekettle jest liderem komunikacji wielojęzycznej. Dysponując nagradzanymi produktami i bazą użytkowników liczącą ponad 400 000 osób, Timekettle stale wyznacza nowe standardy technologii tłumaczeniowych na bazie AI, dążąc do powszechnej swobody komunikacji.

Zdjęcie – https://mma.prnewswire.com/media/2592119/Timekettle_W4_Pro_powering_business_anytime.jpg

Zdjęcie – https://mma.prnewswire.com/media/2592120/Timekettle_W4_Pro_boosts_unprecedented_comfortability_open_ear_design.jpg

Logo – https://mma.prnewswire.com/media/2446212/Timekettle_Logo.jpg

Źródło: Timekettle

 

Źródło informacji: PR Newswire

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 5 dni temu

Konferencja #wiemcorobić: eksperci o ochronie dzieci przed seksualnymi zagrożeniami w sieci

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci (TPD) kontynuuje ogólnopolską kampanię #wiemcorobić, mającą zwiększyć świadomość na temat zagrożeń czyhających na dzieci w internecie. Jej głównym celem jest pokazanie, jak dbać o bezpieczeństwo uczniów w cyberprzestrzeni. Inicjatywa, realizowana dzięki wsparciu Pepco, uzyskała patronat honorowy Ministra Edukacji, Rzecznika Praw Dziecka, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Komendanta Głównego Policji.

Według ekspertów TPD dzieci i młodzież należą do grupy najbardziej narażonej na zagrożenia związane z nieodpowiednim korzystaniem z internetu. Brak doświadczenia oraz rozwijające się dopiero kompetencje cyfrowe sprawiają, że najmłodsi są szczególnie podatni na cyberprzemoc, uzależnienie od technologii czy manipulacje. Internet, choć pełen możliwości edukacyjnych i rozrywkowych, często bywa także źródłem agresji i narzędziem wykorzystywanym do wyrządzania krzywdy.

Kampania #wiemcorobić obejmuje działania edukacyjne i prewencyjne, ma pomóc rozpoznawać niebezpieczeństwa kryjące się w internecie i im przeciwdziałać.

„Chcemy pokazać, co robić w przypadku seksualnych cyberzagrożeń, jak się przed nimi bronić. Ta kampania to działania edukacyjne i prewencyjne skierowane do rodziców, nauczycieli i dzieci” – informował Grzegorz Piestrak, prezes Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.

Paulina Piechna-Więckiewicz, wiceministra edukacji, powiedziała, że przedstawicielom rządu zależy na wzmacnianiu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci, dlatego ministerstwa objęły patronatem kampanię #wiemcorobić.

„W nowym przedmiocie szkolnym >>Edukacja zdrowotna<< komponentem będzie higiena cyfrowa i bezpieczeństwo cyfrowe” – zapowiedziała wiceministra edukacji.

Głównym celem kampanii #wiemcorobić jest zwiększenie społecznej świadomości zjawisk takich jak child grooming (proces psychologicznej manipulacji, w której sprawcy powoli zdobywają zaufanie dziecka, by zbliżyć się do niego z zamiarem wykorzystania seksualnego) i sextortion (przestępstwo polegające na szantażowaniu ofiary groźbą upublicznienia intymnych zdjęć lub filmów w celu wymuszenia korzyści finansowych) oraz wykształcenie nawyków i reakcji, pozwalających chronić się przed tymi niebezpieczeństwami.

„Chcemy kształcić odpowiednie nawyki i reakcje, które pozwolą uchronić przed tymi niebezpieczeństwami młode osoby korzystające z internetu. Dążymy do tego, by każdy, kto znajdzie się w takiej sytuacji – dziecko, rodzic, nauczyciel – wiedział, że zamiast odpowiadać sprawcy, jedynym rozwiązaniem jest zgłoszenie przestępstwa właściwym instytucjom. To kluczowe, by zatrzymać przemoc i powstrzymać sprawcę przed krzywdzeniem innych dzieci” – mówi Jolanta Szklarska, sekretarz generalna Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.

Child grooming i sextortion to przestępstwa ścigane przez policję. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że child grooming i sextortion w Polsce stają się coraz poważniejszym problemem. W 2019 roku wszczęto 573 postępowania dotyczące groomingu, a w 2023 roku liczba ta wzrosła do 628 – w tym aż 492 przypadki dotyczyły dzieci poniżej 15. roku życia. Tymczasem w raporcie NASK „Nastolatki 3.0” wskazano, że 40 proc. nastolatków dostało w sieci prośbę o przesłanie swojego nagiego zdjęcia.

Julia Norman, ekspertka kampanii, psychoterapeutka, podkreśla, że nie wszystkie dzieci potrafią wyczuć, kiedy przekraczane są ich granice, wiele z nich ma też trudności z ich asertywną obroną. O powstaniu zagrożenia mogą świadczyć przykładowo zmiany w zachowaniu – dziecko może np. zacząć się izolować, stracić apetyt.

„Kampania kierowana jest także do rodziców i pokazuje, że są eksperci, którzy wiedzą, jak sobie poradzić z już rozpoznanym problemem. Daje ścieżkę zachowań” – podkreśla Julia Norman.

Ważnym miejscem w diagnozowaniu seksualnych nadużyć w internecie jest szkoła.

„Szkoła może edukować, pokazywać zagrożenia. Częścią kampanii są scenariusze lekcji przygotowane do realizacji w szkołach czy np. na koloniach” – informuje Magda Mroziewicz, psycholożka szkolna i konsultantka telefonu i czatu zaufania dla dzieci i młodzieży 800119119.pl, jedna z ekspertek kampanii.

Dr Paulina Rok-Bujko, psychiatra dzieci i młodzieży, podkreśla, że istotne jest budowanie poczucia bezpieczeństwa dzieci i zwiększanie zaufania do instytucji np. do szkoły.

„Kampania daje dzieciom poczucie sprawczości i własnej wartości. Jednocześnie nie zapominajmy, że to rodzina jest najlepszym źródłem wsparcia dla dzieci” – mówi ekspertka.

Wojciech Ronatowicz, nauczyciel, pedagog seksualny, zwraca uwagę na ważny aspekt kampanii #wiemcorobić.

„Możliwe, że nie jesteś pierwszą ofiarą, ale możesz być ostatnią. Jak nie zgłosisz przypadku wmuszenia seksualnego lub szantażu, to przestępca będzie dalej działał. Sprawa wydarzyła się, ale powiedz o niej, pomożemy ci ją zwalczyć” – podkreśla Wojciech Ronatowicz.

Kampania #wiemcorobić realizowana jest przy wsparciu szerokiego grona specjalistów, w tym: sędzi, psychoterapeuty, psychologa, pedagoga seksualnego, psychiatry dziecięcego oraz przedstawicieli policji. Eksperci zapewnili wsparcie merytoryczne, które umożliwiło stworzenie materiałów edukacyjnych, odpowiadających na realne potrzeby dzieci, młodzieży i dorosłych w obszarze internetowych zagrożeń.

Na stronie internetowej https://wiemcorobic.pl/ można znaleźć spot wideo i materiały informacyjne skierowane do dzieci i młodzieży, dotyczące ścieżki postępowania w przypadku zetknięcia się z groomerem lub szantażystą. Dostępny jest też specjalny formularz, przez który można zgłosić takie przestępstwo oraz informacje, gdzie szukać wsparcia psychologicznego.

Na stronie kampanii udostępniono materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb dzieci, rodziców i nauczycieli, m.in. scenariusze lekcji dotyczące bezpieczeństwa w sieci, poradniki dla rodziców o tym, jak wspierać dziecko w trudnych sytuacjach oraz film edukacyjny dla dzieci i dorosłych. Ponadto, 16 stycznia nauczyciele będą mogli skorzystać z dedykowanego dla nich webinaru oraz materiałów, które pomogą w prowadzeniu zajęć edukacyjnych dotyczących zagrożeń internetowych.

Materiały w ramach kampanii powstały dzięki wsparciu firmy Pepco, która od lat realizuje wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci m.in. program warsztatowy „Cyfrolatki”, dotyczący bezpieczeństwa dzieci w sieci i rozwijania kompetencji cyfrowych.

„Wierzymy, że edukacja i ochrona są kluczem do budowania bezpieczniejszej przyszłości dla dzieci. Dlatego cieszy nas fakt, że wspólnie tworzymy kampanię #wiemcorobić, która w przystępny sposób wyposaża dzieci i młodzież, a także rodziców i nauczycieli w wiedzę i narzędzia do radzenia sobie z zagrożeniami w internecie. Działając wspólnie z ekspertami, możemy mieć realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa najmłodszych w cyfrowym świecie” – mówi Katarzyna Wilczewska, Head of Corporate Communication Pepco.

Strona internetowa kampanii: https://wiemcorobic.pl/

Film informujący o zagrożeniach https://youtu.be/uDT5D37BuOU

 

 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close