W szkole 15 stycznia 2025

LEGO® Education przedstawia praktyczne rozwiązanie edukacyjne do nauki przedmiotów przyrodniczych i ścisłych dla klas 1-8 szkół podstawowych 

Nauka przez praktykę wspiera budowanie pewności siebie wśród uczniów, jednak, jak wykazał nowy raport LEGO® Education, zaledwie połowa z nich ma dostęp do tego rodzaju aktywności podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe chce to zmienić.

LEGO® Education ogłosiło dziś nowe rozwiązanie edukacyjne LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe, które pomoże nauczycielom w prowadzeniu praktycznych zajęć ze swoimi uczniami. LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe obejmuje ponad 120 ciekawych lekcji zgodnych z założeniami podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Każda z nich zawiera gotową do wykorzystania prezentację, angażującą zarówno nauczycieli, jak i uczniów (klas 1-8).
Interaktywny komunikat prasowy w formacie wielokanałowym: https://www.multivu.com/lego/9312551-en-lego-education-science-hands-on-learning.
Coraz bardziej pożądanymi umiejętnościami w świecie przyszłości stają się umiejętności takie jak: krytyczne myślenie, rozumienie pojęć naukowych oraz ich praktyczne wykorzystanie. Jednak ankieta przeprowadzona przez LEGO Education w ramach Raportu na temat zaangażowania podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych wykazała, że 45% uczniów stwierdziło, że są one jednymi z „najmniej lubianych przedmiotów” oraz opisuje je jako „zbyt trudne”, a 37% z nich uważa, że „nie radzą sobie” z nimi. Co ciekawe, 58% pośród tych uczniów stanowią dziewczęta. Taki stan podkreśla widoczne trudności w nauce przedmiotów STEM/STEAM.
Wyniki ankiety podkreślają konieczność wprowadzenia zmian w sposobie prowadzenia lekcji ze wspomnianych przedmiotów w taki sposób, aby odpowiadały one potrzebom zarówno uczniów jak i nauczycieli. Poza przekazywaniem odpowiednich pojęć, nauka samych przedmiotów przyrodniczych i ścisłych odgrywa także kluczową rolę w rozwijaniu szeregu umiejętności, takich jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, współpraca czy kreatywność. Każdy uczeń zasługuje na to, by odnosić sukcesy w obszarze przedmiotów przyrodniczych i ścisłych, a LEGO Education wraz z pedagogami chce pomóc w osiągnięciu tego celu.
Nauki przyrodnicze i ścisłe uczą nas zadawania dociekliwych pytań, abyśmy mogli lepiej zrozumieć otaczający nas świat – mówi Victor Saeijs, prezes LEGO Education. – Jeśli uczniowie uważają, że nie radzą sobie z danym przedmiotem lub unikają go, to istnieje ryzyko, że utracimy całe pokolenie innowatorów i specjalistów, którzy mogliby znaleźć rozwiązania konkretnych problemów. Przyłączamy się więc do wysiłków nauczycieli, aby pobudzić zaangażowanie uczniów poprzez wysokiej jakości lekcje z obszaru przedmiotów przyrodniczych i ścisłych”.
Dzięki rozwiązaniu LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe nauczyciele mają do dyspozycji wszystko to, co jest niezbędne, by już od pierwszej minuty zajęć zainteresować uczniów pojęciami naukowymi i pobudzić ich kreatywność oraz umiejętność rozwiązywania problemów podczas praktycznych lekcji. Lekcje opracowano zgodnie z amerykańskimi standardami NGSS i podstawą programową kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych obowiązującą w Polsce, aby umożliwić jak najefektywniejsze prowadzenie zajęć z uczniami.
Każda lekcja rozpoczyna się od pytania głównego, które pobudza ciekawość i zachęca do zadawania pytań, a jednocześnie wprowadza zagadnienia naukowe osadzone w otaczającym uczniów świecie, co z całą pewnością ułatwia ich zrozumienie. Zadania wymagają od uczniów opracowania kilku rozwiązań danego problemu, zadawania pytań oraz współpracy z innymi. Zestawy przeznaczone są do pracy w grupach liczących do czterech uczniów, z których każdy bierze czynny udział w przebiegu lekcji. Dzięki temu mogą oni zdobywać wiedzę na różne sposoby przy jednoczesnym rozwoju umiejętności współpracy międzyludzkiej oraz komunikacji.
„Niezwykle inspirujące było zobaczyć, jak moi uczniowie tryskają entuzjazmem i kreatywnością – powiedziała Jill Snodgrass, nauczycielka matematyki i nauk ścisłych w czwartej klasie szkoły podstawowej Kernan Trail Elementary na Florydzie, która sprawdziła nowe rozwiązanie podczas swoich lekcji. – Manualny charakter pracy z klockami LEGO pomaga w utrwaleniu danego zagadnienia, łącząc abstrakcyjne pojęcia z namacalnymi rezultatami. Uczniowie byli zachwyceni, kiedy zbudowali pierwszy model. Najbardziej podobał im się grzechotnik, który potrząsał ogonem, by odstraszyć drapieżniki. Miło było popatrzeć, jak współpracują ze sobą i czerpią radość z lekcji”
Nauka przez praktykę sprawia, że zagadnienia omawiane na lekcji są bardziej przystępne. Jednak według raportu zaledwie 55% uczniów na całym świecie ma okazję prowadzać obserwacje lub wykonywać doświadczenia podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Rozwiązanie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe ułatwia zrozumienie materiału i daje nauczycielom potrzebne wsparcie, co przyczynia się do zwiększenia zaangażowania całej klasy w praktyczne lekcje grupowe. W fazie rozwojowej programu nowe rozwiązanie sprawdziło już ponad 3000 uczniów w ponad 100 klasach.
„Jedną z najlepszych rzeczy, jaką możemy zrobić jako pedagodzy, jest zaszczepienie w naszych uczniach miłości do nauki, która będzie trwała przez całe życie – mówi Andrew Sliwinski, szef ds. doświadczeń użytkowników w LEGO Education. – Rozwiązanie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe zapewnia wsparcie dla nauczycieli na całym świecie i pomaga im realizować założenia podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w zupełnie nowy sposób dzięki gotowym scenariuszom lekcji, wysokiej jakości klockom LEGO oraz dodatkowemu wyposażeniu. Nie mogę się już doczekać, aż uczniowie będą mieli okazję wziąć udział w tych praktycznych zajęciach”.
Wysyłka zestawów LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe rozpocznie się w sierpniu 2025 roku. Więcej informacji: LEGOeducation.com/science.
O programie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe
Zawiera ponad 120 lekcji i materiałów dla nauczycieli oraz starannie dobrane klocki LEGO i urządzenia wspierające praktyczną naukę.
Zapewnia portal dla nauczycieli, w którym znajdują się materiały ułatwiające rozpoczęcie lekcji, odniesienia do założeń podstawy programowej, uwagi pomocnicze i gotowe do wyświetlenia prezentacje.
Nauczyciele mają swobodę wyboru lekcji według poziomów nauczania (około 40 lekcji na zestaw) lub zgodnie z wymogami podstawy programowej.
Każdy zestaw przeznaczony jest dla maksymalnie czterech uczniów, co wspiera umiejętności współpracy i zwiększa ich zaangażowanie.
Program jest podzielony na trzy zestawy według poziomów nauczania. Aby poznać cenę i dostępność zestawów, skontaktuj się z autoryzowanym sprzedawcą LEGO Education.
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 1-3
– 277 klocków LEGO
-1 podwójny silnik
-Kabel ładowania USB
-Instrukcje budowania
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 4-6
-335 klocków LEGO
-1 podwójny silnik
-1 urządzenie sterujące
-2 karty połączeniowe
-Kabel ładowania USB
-Instrukcje budowania
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 7–8
-424 klocki LEGO
-1 pojedynczy silnik
-1 podwójny silnik
-1 urządzenie sterujące
-1 czujnik kolorów
-3 karty połączeniowe
– Kabel ładowania USB
– Instrukcje budowania
O Raporcie na temat zaangażowania podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych
Globalna ankieta przeprowadzona przez LEGO Education wśród ponad 6000 nauczycieli, rodziców i uczniów klas 1-8 oraz pracowników instytucji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Rynki objęte badaniami: Australia, Niemcy, Korea Południowa, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Wielkość próby: 6650, w tym 2400 nauczycieli, 2000 rodziców, 2000 uczniów (w wieku od 5 do 14 lat) oraz 250 pracowników instytucji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Badanie przeprowadzano między 15 maja a 15 czerwca 2024 roku.
Pobierz raport tutaj (w języku angielskim). Najważniejsze wnioski:
  • Tylko jedna trzecia rodziców (37%) i połowa nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych (52%) z całego świata uważa, że uczniowie aktywnie biorą udział w przebiegu lekcji z tych przedmiotów.
  • Większość nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych (73%) uważa, że nie mają zasobów, aby zwiększyć zaangażowanie uczniów do ich nauki.
  • Większość ankietowanych nauczycieli i rodziców uważa, że nauka przedmiotów przyrodniczych i ścisłych pobudza ciekawość i rozwija krytyczne myślenie oraz umiejętność rozwiązywania problemów, które są przydatne w szkole i poza nią.
  • Uczniowie biorący udział w praktycznych lekcjach są 1,5 raza bardziej pewni siebie podczas nauki przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w porównaniu z uczniami, którzy nie mają dostępu do takich lekcji.
  • Trzech na czterech nauczycieli nauk przyrodniczych i ścisłych, którzy korzystają z praktycznych doświadczeń, uważa, że takie metody przekładają się na lepsze wyniki na sprawdzianach oraz osiągane stopnie.
Informacje o LEGO Education
W LEGO Education zobowiązujemy się do zapewnienia pedagogom i uczniom najbardziej wciągających i ciekawych lekcji, jakie można sobie wyobrazić. Należący do Grupy LEGO zespół pedagogów i innowatorów, którym leży na sercu przyszłość młodych pokoleń, od 45 lat tworzy rozwiązania edukacyjne dla klas 1-8 w oparciu o klocki LEGO, zasadę nauki poprzez zabawę oraz cele zgodne z założeniami podstawy programowej. Wspólnie możemy umożliwić wszystkim uczniom dostęp do wiedzy i umiejętności, których potrzebują, aby odnieść sukces oraz pomóc im w zbudowaniu lepszego świata.
LEGO and the LEGO logo are trademarks of the LEGO Group. ©2025 The LEGO Group.
Źródło: LEGO Education
KONTAKT:
Kelley Brescia
e-mail: Kelley.brescia@LEGO.com
Źródło informacji: PR Newswire
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 14 stycznia 2025

Słuchawki douszne Timekettle W4 Pro z Babel OS umożliwiają dwukierunkowe tłumaczenie rozmów w czasie rzeczywistym, dzięki czemu rozmowy w różnych językach stają się bardziej naturalne

Timekettle, światowy lider w dziedzinie technologii komunikacji opartej na sztucznej inteligencji, ma przyjemność zaprezentować ulepszone słuchawki douszne W4 Pro z funkcją dwukierunkowego połączenia. Wyposażone w Babel OS – pierwszy, zastrzeżony system oprogramowania, również zaprezentowany na targach CES – słuchawki W4 Pro wyznaczają nowy punkt odniesienia dla komunikacji w wielu językach, oferując płynne, dwukierunkowe tłumaczenie w czasie rzeczywistym podczas połączeń telefonicznych i wideo na dowolnej platformie komunikacyjnej.

Nowo wprowadzona funkcja umożliwia dwukierunkowe tłumaczenia, aby ułatwić konwersacje prowadzone w wielu językach za pośrednictwem dowolnej aplikacji telekomunikacyjnej lub tradycyjnego telefonu. Zapewnia ona dwukierunkowe tłumaczenia synchroniczne bez zakłócania oryginalnej jakości głosu.

Użytkownicy aktywują tryb tłumaczenia bezpośrednio na zestawie słuchawkowym W4 Pro podczas połączenia, co nie wymaga żadnych dodatkowych działań drugiej strony, takich jak instalowanie aplikacji, oprogramowania lub specjalistycznego sprzętu do tłumaczenia. Użytkownicy mogą bez przeszkód prowadzić płynny dialog z rozmówcami z całego świata, w różnych kontekstach – począwszy od biznesowego poprzez akademicki po towarzyski.

Zmiana oblicza komunikacji w czasie rzeczywistym

Słuchawki W4 Pro z oprogramowaniem Babel OS zapewniają bezprecedensową funkcjonalność w tłumaczeniu w czasie rzeczywistym. Obsługując ponad 40 języków i 93 typy akcentów, te zaawansowane słuchawki douszne zapewniają tłumaczenie w jakości zbliżonej do naturalnego tłumaczenia przez człowieka.

Oparte na zastrzeżonej technologii HybridComm firmy Timekettle słuchawki W4 Pro oferują zoptymalizowane wrażenia podczas użytkownika przy zaledwie 3-5 sekundowym opóźnieniu po usłyszeniu oryginalnej mowy. Konstrukcja słuchawek charakteryzuje się również nieco wyższą głośnością tłumaczenia w stosunku do oryginalnej mowy, aby zwiększyć przejrzystość, jednocześnie nie powodując zakłóceń. Dzięki ergonomicznej konstrukcji z otwartym uchem, która zapewnia komfort podczas długotrwałego użytkowania, zaawansowana technologia oparta na sztucznej inteligencji osiąga dokładność tłumaczenia do 95%, ułatwiając precyzyjną i naturalną komunikację.

Zestaw oferuje zróżnicowane tryby dostosowane do różnych scenariuszy:

tryb jeden na jeden: współdzielenie słuchawek z inną osobą w celu tłumaczenia bezpośredniej rozmowy w czasie rzeczywistym;

tryb słuchania i odtwarzania: nagrywanie dźwięku za pomocą aplikacji mobilnej i tłumaczenie, które można później odtworzyć;

tryb przełączania na mówienie: mówienie bezpośrednio do słuchawki i transmisja przetłumaczonej wypowiedzi przez głośnik telefonu; jest to idealne rozwiązanie podczas spotkań lub prezentacji.

Kolejną wyróżniającą się cechą W4 Pro jest najnowocześniejsza funkcja streszczania wypowiedzi oparta na sztucznej inteligencji. Podczas połączeń przechwytuje ona i wyświetla wszystkie wypowiedziane słowa i tłumaczenia na urządzeniach mobilnych w czasie rzeczywistym. Po zakończeniu rozmowy szybko generuje szczegółowy protokół ze spotkania, który można natychmiast udostępnić, co znacznie zwiększa wydajność przepływu pracy. Wśród dodatkowych, zaawansowanych funkcji należy wymienić:

– dwujęzyczne transkrypcje w czasie rzeczywistym: ruchome okna aplikacji zapewniają dwujęzyczne transkrypcje tekstu w czasie rzeczywistym podczas wykonywania połączeń, umożliwiając dokładną rejestrację wszystkich informacji do późniejszego wglądu i uporządkowania,

– efektywniejsze rozpoznawanie języków: obsługa ponad 40 języków i 93 typów akcentów, w tym zarówno standardowej wymowy, jak i regionalnych dialektów, co zapewnia płynne i dokładne tłumaczenie,

– imponująca kompatybilność: płynna współpraca z popularnymi aplikacjami komunikacyjnymi, systemami mobilnymi i tradycyjnymi telefonami, co oferuje niezrównaną wszechstronność zastosowania,

– konfigurowalne leksykony: tłumaczenia dostosowane do konkretnych branż lub kontekstów,

– bardzo niskie opóźnienie: błyskawiczne tłumaczenia z zaledwie 3-5 sekundowym opóźnieniem,

– wygoda i przejrzystość: lekka konstrukcja z otwartym uchem i zaawansowana redukcja szumów,

– całodzienne użytkowanie: do 12 godzin odtwarzania po zaledwie 1 godzinie ładowania.

Potęga oprogramowania Babel OS

Na targach CES przedstawiono również nowe, zastrzeżone oprogramowanie Timekettle Babel OS, które zapewnia błyskawiczne przejścia dzięki rozwiązaniom pozwalającym przewidywać mowę, dostosowywać się do konfigurowalnych leksykonów i tłumaczyć z zachowaniem autentycznych emocji i tonacji. Oprogramowanie rewolucjonizuje całą linię produktów Timekettle, w tym zaawansowane urządzenia, takie jak słuchawki douszne W4 Pro, słuchawki douszne WT2 Edge/W3, terminal tłumaczeniowy X1 oraz przenośne zestawy tłumaczeniowe T1 i T1 Mini. Urządzenia te są teraz szybsze, dokładniejsze i oferują jakość bardziej zbliżoną do tłumaczenia przez człowieka niż kiedykolwiek wcześniej, w sposób autentyczny odtwarzając doświadczenie korzystania z usług ludzkiego tłumacza. Kluczowe funkcje tej rewolucyjnej aktualizacji obejmują następujące elementy:

– segmentacja semantyczna oparta na sztucznej inteligencji: wykorzystuje technologię HybridComm firmy Timekettle do optymalizacji procesu segmentacji mowy na potrzeby przetwarzania opartego na sztucznej inteligencji. Inteligentnie dzieli zdania na segmenty i przewiduje ich zakończenie, aby umożliwić błyskawiczne tłumaczenie w czasie rzeczywistym przy niemal zerowym wskaźniku opóźnienia,

– niestandardowy leksykon dla spersonalizowanego tłumaczenia: pozwala użytkownikom tworzyć niestandardowe słowniki dla określonych branż, kontekstów lub slangu, aby uniknąć błędów w tłumaczeniu nazw, lokalizacji i specjalistycznych terminów,

– autentyczne głosy zbliżone do ludzkich: wykorzystuje zaawansowaną technologię klonowania głosu w celu odtworzenia unikatowych tonów głosu i wzorców mowy użytkowników, zapewniając, że tłumaczenia brzmią naturalnie, płynnie i nie są pozbawione emocji,

– najnowocześniejsze uczenie maszynowe umożliwiające bieżące modyfikacje: dynamicznie dostosowuje się do różnych języków i akcentów poprzez ciągłe uczenie się z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wykorzystuje najnowsze silniki LLM, aby dostarczać precyzyjne i bogate kontekstowo tłumaczenia. Ponadto rozwiązania AI Edge umożliwiają działanie w trybie offline bez konieczności korzystania z usług sieciowych, co zapewnia płynną komunikację w dowolnym miejscu,

– bezpieczeństwo: integruje zaawansowane szyfrowanie i solidne zabezpieczenia na wszystkich urządzeniach i aplikacjach. Zapewnia pełną zgodność ze standardami certyfikacji RODO, oferując wysoki poziom ochrony danych.

„Ulepszone W4 Pro i Babel OS tworzą rozwiązanie, które nie tylko wypełnia luki językowe, ale także na nowo definiuje globalne standardy komunikacji. Dwukierunkowa funkcja z jednoczesnym połączeniem jest przełomem, który oferuje realistyczne i płynne doświadczenie komunikacji w różnych językach” – powiedział Leal Tian, założyciel i dyrektor generalny Timekettle.

Dostępność

Słuchawki douszne W4 Pro (w cenie 449 $) są w sprzedaży od 7 stycznia 2025 r. Babel OS jest już dostępny, a jego możliwości można poznać na stoisku Timekettle na targach CES [LVCC, North Hall – 9163]. Ulepszone funkcje Babel OS są widoczne w takich produktach jak słuchawki douszne W4 Pro, słuchawki douszne T2 Edge/W3 (w cenie 349,99 $), terminal tłumaczeniowy X1 (w cenie 699,99 $) oraz przenośne zestawy tłumaczeniowe T1 i T1 Mini (w cenie odpowiednio 299,99 $ i 149,99 $). Wszystkie urządzenia Timekettle można kupić na stronie firmy lub na Amazonie. Więcej informacji: www.timekettle.co.

słuchawki douszne tTmekettle W4

Timekettle W4 Pro boosts unprecedented comfortability with open-ear design

Timekettle

Założona w 2016 roku firma Timekettle jest liderem komunikacji wielojęzycznej. Dysponując nagradzanymi produktami i bazą użytkowników liczącą ponad 400 000 osób, Timekettle stale wyznacza nowe standardy technologii tłumaczeniowych na bazie AI, dążąc do powszechnej swobody komunikacji.

Zdjęcie – https://mma.prnewswire.com/media/2592119/Timekettle_W4_Pro_powering_business_anytime.jpg

Zdjęcie – https://mma.prnewswire.com/media/2592120/Timekettle_W4_Pro_boosts_unprecedented_comfortability_open_ear_design.jpg

Logo – https://mma.prnewswire.com/media/2446212/Timekettle_Logo.jpg

Źródło: Timekettle

 

Źródło informacji: PR Newswire

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 11 stycznia 2025

87% czterdziestolatków ma przerwy w odprowadzaniu składek emerytalnych do ZUS

87% czterdziestolatków ma w swojej historii zawodowej przerwę lub przerwy w odprowadzaniu składek emerytalnych do ZUS. Myśląc o swojej przyszłej sytuacji finansowej na emeryturze, czterdziestolatkowie odczuwają niepokój, obawę i strach. 80% z nich planuje pracować po osiągnięciu wieku emerytalnego.

Myślenie o emeryturze

Okres w życiu między 40. a 50. rokiem życia, wydaje się kluczowy w kontekście zabezpieczania swojej przyszłości finansowej na okres emerytury. By móc zgromadzić środki pozwalające na realne zabezpieczenie czasu emerytury, niemal zawsze konieczne jest systemowe i długoterminowe odkładanie środków, co oznacza, że okres między 40. a 50. rokiem życia to „ostatni dzwonek” na rozpoczęcie tych działań.

Dzisiejsi czterdziestolatkowie to często rodzice małych dzieci i nastolatków, zwiedzający świat i realizujący swoje pasje, w momencie życia zawodowego, w którym ich kariera się rozwija i stawia przed nimi coraz to nowe wyzwania, a pozycja w pracy jest już mocna. Czy w tym kontekście jest w ogóle przestrzeń w ich życiu na myślenie o emeryturze?

Około 70% czterdziestolatków przynajmniej od czasu do czasu zastanawia się nad tym, jak będzie wyglądało ich życie na emeryturze, w tym także jaka będzie ich sytuacja finansowa w tym okresie, i rozmyśla o tym, jak zabezpieczyć swoją finansową przyszłość na emeryturze. W tym, co piąty czterdziestolatek, rozmyśla na te tematy co najmniej raz w miesiącu.

Wyobrażenia dotyczące sytuacji finansowej na emeryturze

Czterdziestolatkowie uważają, że świadczenie emerytalne z ZUS powinno pokrywać znakomitą większość ich wydatków. Połowa badanych uważa, że powinno być to co najmniej 80% wydatków, a zdaniem 29% świadczenie z ZUS powinno pokrywać wszystkie koszty życia emeryta. Jednocześnie tylko 27% badanych uważa, że ich oczekiwania dotyczące wysokości świadczeń z ZUS mają szansę zostać spełnione.

Aktualne szacunki Komisji Europejskiej wskazują, że stopa zastąpienia w 2040 r. wyniesie 32,2%, a w 2050 27,4%, ale czterdziestolatkowie szacują stopę zastąpienia swoich przyszłych świadczeń emerytalnych wyraźnie wyżej, przeciętnie na poziomie 72%.

Mimo przeszacowań stopy zastąpienia swojej przyszłej emerytury, czterdziestolatkowie w większości przypadków nie spodziewają się, że ich sytuacja finansowa będzie pozytywna. 29% czterdziestolatków zakłada, że świadczenie emerytalne z ZUS nie pozwoli im nawet na pokrycie podstawowych potrzeb, ponad połowa (56%) spodziewa się, że za świadczenie z ZUS zdoła zrealizować swoje podstawowe potrzeby, ale nic ponadto.

„Oczekiwania większości czterdziestolatków związane z doświadczeniem w przyszłości nienajlepszej sytuacji finansowej na emeryturze, przekładają się na emocje, które ta grupa Polaków odczuwa, myśląc o swojej przyszłej sytuacji finansowej w tym okresie. Trzy najczęściej wskazywane emocje to niepokój, obawa i strach, przy czym dwie pierwsze dotyczą około połowy czterdziestolatków, zaś strach co czwartej osoby w tej grupie” – wyjaśnia dr hab. Katarzyna Sekścińska, autorka badania z Uniwersytetu Warszawskiego.

Nieciągłość odprowadzania składek emerytalnych

Wśród zbadanych czterdziestolatków 65% miało doświadczenie pracy na umowę zlecenie lub o dzieło, a 35% – doświadczenie pracy bez jakiejkolwiek umowy, równolegle nie pracując na umowę o pracę. Jeśli uwzględnić te dwie grupy łącznie, to 87% dzisiejszych czterdziestolatków ma w swojej historii zawodowej przerwę lub przerwy w odprowadzaniu składek emerytalnych do ZUS.

Jednocześnie 22% badanych miało doświadczenie pracy w ramach samozatrudnienia bez równoczesnej pracy na etacie, co może skutkować niskimi składkami emerytalnymi odprowadzanymi okresowo przez co piątego czterdziestolatka, zważywszy że przedsiębiorcy rzadko podejmują decyzję o zadeklarowaniu wyższej niż minimum podstawy wymiaru składek.

Doświadczenia pracy poza etatem dzisiejszych czterdziestolatków są bardzo różne i sięgają nawet 35 lat, a więc zaczynają się, zanim osiągnęli oni pełnoletność. Przeciętnie, osoby, które mają doświadczenie pracy bez jakiejkolwiek umowy, pracowały w ten sposób 2,5 roku. 49% osób z tej grupy przepracowało bez umowy ponad rok, 9% osób ponad 10 lat, a około 5% przepracowało w ten sposób całe swoje dorosłe życie.

Praca na umowę zlecenie lub o dzieło obejmowała u doświadczających jej czterdziestolatków przeciętnie około czterech lat. 57% osób w tej grupie pracowało wyłącznie na tych formach umów przez więcej niż rok, w tym 17% ponad 10 lat, a 10% pracowało w ten sposób przez niemal całe swoje dorosłe życie.

Praca w formie samozatrudnienia trwała zwykle dłużej, przeciętnie obejmując okres 7,5 roku. 83% osób w tej grupie pracowało w ramach samozatrudnienia dłużej niż rok, w tym 30% więcej niż 10 lat, a 9% niemal cały czas od ukończenia 18 lat. Powyższe wyniki wskazują na wyraźną lukę w odprowadzaniu składek w przypadku wielu dzisiejszych czterdziestolatków.

„Długoterminowa praca na umowy cywilno-prawne czy w ramach własnej działalności lub zupełnie bez umowy mają zazwyczaj negatywny wpływ na wysokość przyszłego świadczenia emerytalnego. Dlatego, decydując się na taką formę zatrudnienia, trzeba mieć świadomość konsekwencji i pamiętać o potrzebie stworzenia sobie dodatkowej ścieżki oszczędzania na emeryturę. Warto głośno mówić, że to właśnie w przypadku takich form podejmowania pracy dodatkowe sposoby gromadzenia środków na przyszłość są kluczowe” – stwierdza Małgorzata Rusewicz, prezes IGTE.

Mimo że nawet 87% czterdziestolatków ma przerwy w odprowadzaniu składek emerytalnych do ZUS, to wyraźnie mniej, bo 60% zauważa, że może mieć to wpływ na wysokość ich przyszłego świadczenia emerytalnego.

Praca na emeryturze

Gros czterdziestolatków zakłada, że po osiągnięciu wieku emerytalnego pozostanie aktywna zawodowo. Tylko 20% dzisiejszych czterdziestolatków nie planuje pracować po osiągnięciu wieku emerytalnego, przy czym niemal 60% planuje przejść na świadczenie emerytalne z ZUS i dodatkowo „dorabiać” do emerytury. Co więcej, ponad 40% czterdziestolatków jest gotowe pracować na emeryturze ponad dziesięć lat, a 33% w zasadzie dowolnie długo, jeśli tylko zdrowie im na to pozwoli.

Tylko 60% badanych uważa, że świadczenie emerytalne z ZUS powinno być wypłacane każdej osobie po osiągnięciu określonego wieku (dziś 60 i 65 lat), niezależnie od tego, czy ma ona możliwość dalszej pracy, czy też nie. 19% badanych uważa, że emerytura powinna być wypłacana tylko tym, którzy nie są w stanie dalej pracować i utrzymać się z wykonywanej pracy. Pozostali nie mają zdania w tym temacie.

Nie wszyscy czterdziestolatkowie mają świadomość, jakie są szacunki dotyczące tego, o ile zwiększa się wysokość świadczenia emerytalnego z każdym dodatkowym przepracowanym rokiem. Konfrontacja badanych z tym, że dodatkowy rok pracy może przełożyć się na wzrost emerytury o 7-10%, spowodowała spadek liczby osób chcących przejść na emeryturę o 38 punktów procentowych, gdy tylko będzie im wolno, a o 12% spadek liczby osób, które nie planowały pracować po osiągnięciu wieku emerytalnego.

Pełna treść Ekspertyzy IGTE 19/2025 „Jak dzisiejsi czterdziestolatkowie wyobrażają sobie przyszłe świadczenia emerytalne i czy w związku z tym planują zrezygnować z pracy, gdy tylko skończą 60/65 lat?” dostępna jest tutaj.

„Badanie świadomości emerytalnej i postaw wobec systemu emerytalnego Polaków w wieku 41-50 lat – edycja 2024” na zlecenie Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych przeprowadziła dr hab. Katarzyna Sekścińska na Ogólnopolskim Panelu badawczym Ariadna. Badanie zrealizowano w terminie: 30.08.2024 – 06.09.2024 r., w metodologii CAWI na próbie 1014 dorosłych Polaków w wieku 41-50 lat (średnia 46 lat), próba reprezentatywna ogólnopolska, 42,3% próby stanowiły kobiety, 57,5% mężczyźni oraz 0,2% osoby nie identyfikujące się z żadną płcią.

Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych to założona w 1999 roku organizacja samorządu gospodarczego reprezentująca branżę Powszechnych Towarzystw Emerytalnych, instytucji zarządzających Otwartymi Funduszami Emerytalnymi oraz Dobrowolnymi Funduszami Emerytalnymi. Izba zrzesza 7 towarzystw reprezentujących interesy około 14,5 mln swoich klientów. Członkowie Izby zarządzają aktywami o wartości ponad 200 mld złotych, które inwestują głównie w polską gospodarkę. IGTE prowadzi działania wspierające tworzenie legislacji sprzyjającej efektywnemu systemowi emerytalnemu, rozwija wiedzę ekspercką w zakresie zabezpieczenia emerytalnego i rynku kapitałowego, buduje relacje z interesariuszami, przekazuje wyniki swoich prac opinii społecznej oraz podejmuje inicjatywy edukacyjne.

 

Źródło informacji: Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych

Obraz 🌸♡💙♡🌸 Julita 🌸♡💙♡🌸 z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close