W szkole 4 stycznia 2024

Łobuz? A może nie zjadł śniadania?

Jeśli nasze dziecko za bardzo dokazuje i w oczach wielu osób uchodzi za łobuza, warto zajrzeć na jego talerz. Jak donoszą najnowsze badania czwórka na dziesięcioro dzieci przyznaje, że bardziej rozrabiają, jeśli przed szkołą nie zjedzą śniadania. Zaskoczeni?

  • Ponad połowa młodych ludzi uważa śniadanie za najważniejszy posiłek dnia, ale badania wykazały, że jedna trzecia dzieci rano często nie odczuwa głodu.
  • Śniadaniowe kłopoty w raju to nie tylko wstęp do wielu problemów zdrowotnych – jak dowiedziono, pomijanie tego posiłku zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy czy otyłości, ale i może wpływać na nasze zachowanie.

Na głodniaka się nie opłaca

Badania wykazały, że czwórka na dziesięcioro dzieci twierdzi, że są bardziej skłonne do psot i tzw. wybryków, jeśli nie jedzą śniadania przed pójściem do szkoły. A to kolejne twarde argumenty pozycjonujące śniadanie jako najważniejszy posiłek w ciągu dnia.

Ankietę przeprowadzono wśród 600 dzieci w wieku 6–11 lat. Naukowcy wykazali, że ​​56 procent uważa śniadanie za najważniejszy posiłek dnia. A bez zjedzenia śniadania – albo spożyciu takiego, które jest niewystarczające dla ich potrzeb – nie czują się sobą. Zanim zaetykietujesz dziecko jako rozrabiakę czy nieuważnego ucznia, zajrzyj w jego talerz. Aż  jedna czwarta badanych przyznała, że ​​w dni, w których nie jadła śniadania, poświęcała mniej uwagi nauczycielowi, a aż 42 proc. czuje się bez porządnego śniadania zmęczona. Badanie zostało przeprowadzone w Wielkiej Brytanii we współpracy z Fundacją Greggs, która zajmuje się dożywianiem dzieci.

Co najbardziej zaskakuje dorosłych to fakt, że nawet pozorne maluchy mają świadomość tego, jak brak śniadania przed wyjściem do szkoły wpływa na ich kondycję i samopoczucie. Niepokoi jednak fakt, że aż jedna trzecia badanych dzieci przyznaje, że rano nie odczuwa głodu, co sprawia, że pomijają ten ważny posiłek. 19 proc. malców przyznaje, że rano brakuje czasu na zjedzenie tego posiłku, a 15 proc. tłumaczy, że nie jedzą śniadań, bo im nie smakują.

Jak tłumaczą uczniowie, najwięcej trudności na głodniaka sprawia im WF (58 proc.), matematyka (48 proc.) i angielski, czyli język ojczysty (32 proc.)

W badaniu wzięto na spytki również rodziców, którzy w przeważającej większości przyznają, że jeśli ich dziecko nie zje śniadania, jest zrzędliwe i marudne. 14 proc. opiekunów wiąże brak tego posiłku z zapominalstwem i roztrzepaniem. Choć 97 proc. rodziców zachęca dzieci do jedzenia śniadania, niemalże połowa przyznaje, że wciąż słyszy, że ich dzieci nie są głodne i nie chce im się jeść. To oczywiście denerwuje opiekunów i napina nerwy z rana w większości domów.

Niedocenione śniadanie

Śniadanie to niezwykle ważny posiłek, chyba nie ma osoby, która próbowałaby to kwestionować. Pamiętajmy jednak, że zjedzenie pierwszego posiłku w ciągu dnia ma o wiele większy wpływ na nasze ciało, niż tylko zaopatrzenie nas w składniki odżywcze i zniwelowanie uczucia ssania w dołku. To, co i kiedy zjadamy, może mieć potężny wpływ na całą resztę naszego dnia, czy samopoczucie. Dotyczy to wszystkich, również dzieci.

Jak tłumaczą eksperci, śniadanie wpływa nie tylko na formę najmłodszych podczas nauki, ale i na ogólne samopoczucie dzieci, ich relacje koleżeńskie czy odczuwane problemy. Zdecydowanie warto jeść śniadania i nie żałować na ich przygotowanie czy spokojne zjedzenie czasu. Choć może to być prawdziwym wyzwaniem, warto szukać domowych kompromisów i znaleźć produkty, które dzieciaki chętnie zjedzą z rana.


Źródło: dailystar.co.uktheguardian.com

Photo by Providence Doucet on Unsplash

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Dom 4 stycznia 2024

Meblościanka RTV – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

 „Meblościanka” to słowo, które niektórym z nas, może przywołać wspomnienia z dzieciństwa. Jeszcze kilka dekad temu znajdowała się niemal w każdym polskim domu. Były siermiężne, mocno zabudowane, jednak, trzeba przyznać, że bardzo praktyczne. Dzisiejsze meblościanki reprezentują zupełnie inne rozwiązania i odmienną estetykę. Czym charakteryzuje się nowoczesna meblościanka RTV? Na co zwrócić uwagę i jak ją wybrać? Podpowiada Novadom.pl.

Rozmiar meblościanki – dopasuj go do metrażu wnętrza

W pierwszej kolejności ustal, ile miejsca możesz poświęcić swojej meblościance pod telewizor. Nie chcesz przecież, aby zdominowała salon? Tego rodzaju mebel powinien być proporcjonalny do wielkości pokoju – ani za duży, ani za mały. W przypadku niewielkiego salonu najlepiej zdecydować się na podstawowy model z minimalną liczbą modułów. W przestronnym pomieszczeniu możesz pozwolić sobie na więcej i postawić na meblościankę na całą ścianę.

Styl – retro, nowoczesność czy coś pomiędzy?

Dzisiejsze meblościanki są inspirowane różnymi stylami. W ofercie producentów znajdziesz wiele modeli nowoczesnych i minimalistycznych, a także tych odwołujących się do wzrornictwa retro, PRL i vintage. Wybierz takie rozwiązanie, które najlepiej będzie pasować do Twojego wystroju wnętrza. Masz dom w stylu vintage? Meblościanka retro może być strzałem w dziesiątkę. Twoje mieszkanie jest oszczędne i minimalistyczne? Postaw na coś nowoczesnego. Miłośnicy klasyki również bez problemu znajdą coś dla siebie.
Chcesz dopasować meble do konkretnego stylu aranżacji? Odwiedź sklep internetowy Novodom (https://novodom.pl/). Dzięki intuicyjnej budowie strony oraz możliwości filtrowania produktów m.in. po stylach, kolorach i rodzajach, szybko znajdziesz dla siebie idealne rozwiązanie.
Kolor i materiał – podobieństwa czy kontrasty?
Kolor i materiał meblościanki powinny współgrać z resztą wnętrza. Jasne kolory rozjaśnią pokój, ciemne dodadzą mu elegancji. Drewno wnosi ciepło i przytulność, a szkło i metal nowoczesny sznyt. Pamiętaj, że meblościanka nie musi być monolitem – kombinacja różnych materiałów i kolorów może stworzyć ciekawy efekt wizualny.
Nie tylko estetyka – funkcjonalność to podstawa
Meblościanka to nie tylko ozdoba, ale przede wszystkim praktyczny mebel. Zastanów się, czego potrzebujesz: więcej miejsca na książki, szeroką szafkę rtv na duży telewizor i półki na sprzęt kina domowego, a może witrynę na dekoracje i pamiątki? Wybierając meblościankę ze strony https://novodom.pl/k/mebloscianki, zwróć uwagę na to, jaki planujesz dla niej sposób przeznaczenia i co będziesz w niej przechowywać.
Nie zapomnij o oświetleniu
Dobre oświetlenie może całkowicie zmienić wygląd meblościanki. Pomyśl o zainstalowaniu oświetlenia LED w szafkach lub o zakupie meblościanki pod telewizor posiadającej wbudowane oświetlenie. Światło podkreśli to, co chcesz wyeksponować i jednocześnie sprawi, że mebel będzie prezentować się oryginalnie.
Meblościanka RTV – praktyczne wskazówki
Pamiętaj o przewodach – jeśli planujesz umieścić na meblościance sprzęt RTV, upewnij się, że ma ona perforowane otwory na kable.
Zastanów się nad meblościanką modułową, którą można dowolnie konfigurować – pozwoli ci dostosować układ mebli do kształtu wnętrza.
Przed zakupem sprawdź, jak meblościanka zostanie dostarczona do twojego domu – możesz skorzystać z usługi wniesienia i montażu mebli, dostępnej w sklepie Novodom.
Meblościanka do salonu? Niech będzie praktyczna, stylowa i dopasowana do Twoich potrzeb. Dobrze dobrana meblościanka może odmienić przestrzeń, czyniąc ją wygodną i bardziej funkcjonalną. Jesteśmy pewni, że po lekturze tego artykułu dokonasz właściwego wyboru.
Więcej na: novodom.pl
Źródło informacji: Novodom.pl
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zdrowie 3 stycznia 2024

Sprawdź swoje prawa w opiece zdrowotnej

Warto znać swoje prawa, kiedy korzystamy z opieki zdrowotnej. Każdy pacjent, który uważa, że został źle potraktowany, może zwrócić się z prośbą o interwencję do Rzecznika Praw Pacjenta. To oczywiście nie wyklucza ani drogi sądowej, ani ścieżki przewidzianej w systemie odpowiedzialności zawodowej poszczególnych zawodów medycznych.

Prawa pacjenta to zbiór praw, które przysługują pacjentom w trakcie diagnozowania i leczenia. Przy czym bez znaczenia jest czy dzieje się to w publicznej, czy prywatnej opiece zdrowotnej. Aktem prawnym, który reguluje te kwestie, wprowadza katalog praw pacjenta jest Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Oprócz konkretnych praw ustawa ta zawiera regulacje dotyczące możliwości dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia, a także sposobów zgłaszania skarg na nieprawidłowości w opiece zdrowotnej.
„Każdy pacjent bez względu na narodowość, status materialny, wiek, płeć ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Jest to podstawowe, wyjściowe prawo pacjenta. Wszystkie pozostałe prawa służą tak naprawdę realizacji tego pierwszego, podstawowego. Ten katalog jest szeroki i obowiązuje wszystkie podmioty lecznicze, które realizują świadczenia na terenie kraju” – mówi Grzegorz Błażewicz, zastępca Rzecznika Praw Pacjenta.
Prawa pacjenta: Pomoc w nagłych przypadkach
W stanie nagłym – jeśli jest bezpośrednio zagrożone zdrowie lub życie – masz prawo do natychmiastowego otrzymania pomocy medycznej, bez skierowania. Takie prawo ma także kobieta w czasie porodu.
Pacjent może też żądać, aby lekarz udzielający świadczeń zdrowotnych zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie. Lekarz może odmówić zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna to za bezzasadne. W takiej sytuacji żądanie oraz odmowa lekarza powinny zostać odnotowane w dokumentacji medycznej, do której pacjent ma dostęp.
Prawo do informacji
Każdy, kto ukończył 16 lat, ma prawo uzyskać od lekarza przystępną informację o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych oraz dających się przewidzieć następstwach (dla zdrowia i życia) zastosowania albo zaniechania określonych czynności medycznych. Lekarz powinien dokładnie wyjaśnić, na czym będą polegały przeprowadzane zabiegi i badania oraz w jakim celu zleca dany lek. Pacjent ma także prawo do informacji o wynikach przeprowadzonych badań. Jeśli za dane świadczenie musiałby częściowo lub w całości zapłacić, lekarz powinien to wyraźnie zaznaczyć.
Pamiętaj, można pytać o wszystko do momentu, aż przekazywana informacja będzie zrozumiała.
Jeżeli nie chcesz być informowany o swoim stanie zdrowia, masz prawo zrezygnować z tych informacji – ze wskazaniem, czy rezygnujesz ze wszystkich informacji, czy tylko z niektórych. Lekarz ma obowiązek uszanować wolę pacjenta.
Lekarz ma obowiązek, w sposób zrozumiały, przekazać informacje dotyczące podejmowanych działań, także dziecku – w stopniu uwzględniającym dziecka dojrzałość. Jeśli dziecko skończyło 13 lat, lekarz ma obowiązek wysłuchania stanowiska dziecka w sprawie proponowanych diagnostyki i leczenia. Zgody na diagnostykę lub leczenie dziecka udzielają jednak jego opiekunowie prawni, a w razie ich braku lub specyficznych sytuacji, gdy dochodzi do konfliktu między lekarzem a opiekunami prawnymi – sąd rodzinny.

Prawa pacjenta: Kiedy lekarz nie chce leczyć

Lekarz może nie podjąć lub odstąpić od leczenia, o ile nie zachodzi przypadek niecierpiący zwłoki, a brak udzielenia pomocy medycznej nie stanowi niebezpieczeństwa: utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała, ciężkiego rozstroju zdrowia oraz innego przypadku niecierpiącego zwłoki. Odstąpienie od leczenia nie może być dla pacjenta zaskoczeniem, powinien zostać poinformowany o tym odpowiednio wcześniej. Ma wtedy prawo uzyskać informację i wskazanie, u jakiego innego lekarza lub w jakim innym szpitalu czy przychodni ma realną możliwość kontynuowania leczenia.
Każda osoba, która uważa, że z jakiegoś powodu została źle potraktowana w POZ-ecie, w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej, w szpitalu, w prywatnej przychodni – może zwrócić się o pomoc do Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Można to zrobić w każdy możliwy sposób: zadzwonić, napisać w sposób tradycyjny, wysłać maila, skontaktować się na czacie lub poprzez kanały społecznościowe.
„Zapewniam, że zrobimy wszystko, żeby się z taką osobą skontaktować i udzielić jej adekwatnej pomocy” – zapewnia Grzegorz Błażewicz, Zastępca Rzecznika Praw Pacjenta.
Do podstawowych obowiązków rzecznika praw pacjenta należy prowadzenie postępowań wyjaśniających na terenie kraju. Rzecznik prowadzi też postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta. Reprezentuje pacjentów w sądach powszechnych, cywilnych.
Skargę (na konkretną osobę, placówkę medyczną) można też złożyć w sądzie cywilnym, a w sytuacji, gdy podejrzewamy, że doszło do przestępstwa, w prokuraturze. Profesjonalistę medycznego (lekarza czy pielęgniarkę) można też zaskarżyć u rzecznika odpowiedzialności zawodowej – w zakresie złamania regulacji kodeksu etycznego danego zawodu.

Wybrane prawa pacjenta:

  • Masz prawo do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej
  • Masz prawo do poszanowania godności i intymności
  • Masz prawo do wyczerpującej i zrozumiałej informacji o swoim stanie zdrowia
  • Masz prawo do zachowania tajemnicy informacji na Twój temat
  • Masz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
  • Masz prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych
  • Masz prawo do poszanowania Twojego życia prywatnego i rodzinnego
  • Masz prawo do opieki duszpasterskiej
  • Masz prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
  • Masz prawo do dochodzenia swoich praw
  • Masz prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych
  • Masz prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie

W Ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta znajdziesz:

  • prawa pacjenta
  • zasady udostępniania dokumentacji medycznej
  • obowiązki w zakresie praw pacjentów podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych
  • kompetencje, zasady powoływania Rzecznika Praw Pacjentów
  • sposoby postępowania przy naruszeniu zbiorowych praw pacjentów
  • tryb i zasady przyznawania odszkodowań oraz zadośćuczynienia w przypadku zdarzeń medycznych.
Jeżeli masz poczucie, że naruszono Twoje prawa jako pacjenta:
Skontaktuj się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta
Zadzwoń na bezpłatną infolinię 800 190 590 czynną od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00
Wyślij wiadomość na adres:
kancelaria@rpp.gov.pl
Wyślij pismo z opisem sytuacji na adres: Rzecznik Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
Skontaktuj się za pośrednictwem czatu, który dostępny jest na stronie RPP gov.pl/web/rpp, w zakładce Kontakt
Oprac. Monika Wysocka
Źródło: NFZhttps://www.gov.pl/web/zdrowie/prawa-pacjenta
Źródło informacji: Serwis Zdrowie
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close