Ciąża i dziecko 19 marca 2023

Porady pediatry – co każda mama powinna wiedzieć o swoim pokarmie?

W okresie niezwykle intensywnego rozwoju, jakim jest 1000 pierwszych dni życia, organizm dziecka ma szczególne potrzeby żywieniowe. Mleko mamy jest pokarmem, który w pełni je zaspokaja (poza witaminami D i K), ponieważ zawiera bogactwo składników dopasowanych do potrzeb niemowlęcia i zmienia się wraz z kolejnymi etapami dojrzewania dziecka. Dlaczego mleko kobiece jest tak wyjątkowe, a karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowlęcia i jakie są tego zalety? O tym wszystkim dowiesz się z artykułu eksperta bebiprogram.pl dr n. med. Agnieszki Rudzkiej-Kocjan.

Porady pediatry — o czym każda mama powinna wiedzieć?

Mleko mamy przede wszystkim

Karmienie piersią to zdecydowanie najlepszy sposób żywienia niemowlęcia, przynoszący korzyści nie tylko dziecku, ale również matce. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, wyłączne karmienie mlekiem mamy przez 6 pierwszych miesięcy życia dziecka, a następnie jego kontynuację nawet do 2. roku życia lub dłużej, przy jednoczesnym rozszerzaniu diety. Pokarm kobiety zawiera ważne składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach i ilościach (poza witaminami D i K). Mleko mamy ma unikatową właściwość, ponieważ dopasowuje się do potrzeb żywieniowych dziecka, które zmieniają się wraz z wiekiem.

Bogactwo składników

Pokarm matki jest wystarczający dla zapewnienia dziecku odpowiedniego wzrostu i rozwoju w pierwszych 6 miesiącach życia (w tym czasie zdrowe niemowlęta zgodnie z zaleceniami ekspertów wymagają jednak suplementacji witaminami K i D, których nie ma w wystarczających ilościach w mleku kobiecym). Jego dobroczynne składniki wspierają m.in. niedojrzały układ odpornościowy dziecka, dostarczając związki immunologiczne, przeciwciała i substancje, które chronią niemowlę przed infekcjami. Mleko matki to niedościgniony wzór, ponieważ zawiera:
  • wodę – która jest rozpuszczalnikiem składników pokarmu oraz zaspokaja pragnienie;
  • białka – dostosowane do możliwości trawiennych dziecka. Ich strawność i przyswajalność są niemal całkowite. Poza funkcją budulcową odgrywają ważną rolę w procesach immunologicznych;
  • węglowodany, w tym oligosacharydy – mleko mamy zawiera przede wszystkim laktozę (cukier mleczny), która pokrywa około 40% zapotrzebowania energetycznego organizmu. Oprócz tego sprzyja kolonizacji prawidłowej flory bakteryjnej układu pokarmowego. Oligosacharydy natomiast umożliwią selektywne odżywianie i stymulację wzrostu aktywności pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym, co także wspiera rozwój układu odpornościowego dziecka;
  • tłuszcze – są to m.in. długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe (LCPUFA), niezbędne dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego i odpornościowego małego dziecka. Wyróżniamy tak zwane n-3 (omega 3) i n-6 (omega 6) wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Dla rozwoju mózgu szczególnie istotne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega 3, do których zaliczamy DHA (kwas dokozaheksaenowy), kwas eikozapentaenowy oraz kwas alfa-linolenowy. Z długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym alfa-linolenowego, w organizmie powstają tłuszcze dobre dla prawidłowego rozwoju młodego organizmu. DHA jest bardzo ważnym składnikiem budulcowym kory mózgowej.
Pokarm kobiety wspiera również rozwój odporności, bowiem zawiera składniki korzystnie wpływające na układ immunologiczny, takie jak:
  • wydzielniczą immunoglobulinę IgA, stanowiącą istotną barierę ochronną w układzie pokarmowym i układzie oddechowym niemowlęcia przed drobnoustrojami;
  • laktoferynę, która między innymi stymuluje układ odpornościowy, cytokiny i czynniki wzrostu warunkujące dojrzewanie komórek odpornościowych.

Niezwykłe właściwości

Pokarm matki jest fenomenem natury. Zawartość poszczególnych składników odżywczych w mleku kobiety zależy m.in. od etapu laktacji, fazy pojedynczego karmienia – czasu od rozpoczęcia ssania, czasu karmienia, pory dnia i nocy. Szczególnie bogate w składniki wspierające rozwój niemowlęcia jest mleko produkowane w pierwszych dniach po porodzie – tak zwana siara. Co ciekawe, mleko mamy jest pokarmem lekkostrawnym, dlatego dzieci karmione nim rzadziej mają kolki. Dodatkowo pokarm kobiety jest dla niemowlęcia bardzo wartościowy, ponieważ chroni przed zapaleniem ucha środkowego, chorobami układu oddechowego, a także zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę czy otyłość w dorosłym życiu.

Korzyści z karmienia mlekiem z piersi są duże również dla mamy. Na początek warto uświadomić sobie, że pokarm jest zawsze „od razu” gotowy do spożycia, ma odpowiednią temperaturę i jest czysty. Wydzielana podczas ssania piersi oksytocyna, a także bliski kontakt fizyczny z dzieckiem (słuchanie bicia serca mamy, patrzenie jej w oczy) sprzyjają tworzeniu się więzi między nimi. Karmienie piersią daje także wiele zdrowotnych korzyści dla matki, m.in. zmniejsza ryzyko raka piersi, jajnika i szyjki macicy, wpływa na skrócenie połogu oraz ułatwia utratę zbędnych kilogramów po ciąży.

Karmienie piersią mimo wielu zalet często może przychodzić z trudnością – można się jednak go nauczyć. W razie wątpliwości warto szukać pomocy np. u lekarza pediatry, położnej czy w poradni laktacyjnej.


Photo by Hollie Santos on Unsplash
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Emocje 19 marca 2023

Wsparcie dziecka zmagającego się z nowotworem

Dziecku choremu na nowotwór należy zapewnić choć namiastkę normalności. W ten sposób umożliwia mu się odpowiedni rozwój i zwiększa komfort psychiczny. Kontakt z rówieśnikami to podstawa, ale także aktywizowanie dziecka poprzez uczestnictwo w zajęciach – szkolnych i nie tylko. Da się to robić w szpitalu.

Bycie pacjentem onkologicznym jest wyzwaniem dla dorosłego, jakże więc trudne musi być dla dziecka. Szpital staje się dla niego tymczasowym domem. Zapewnienie mu w warunkach szpitalnych komfortu na miarę możliwości jest dużym wyzwaniem, ale możliwym do realizacji.

Oprócz rozrywek zapewnianych przez rodziców i personel szpitalny jak: słuchanie muzyki, śpiewanie, czytanie książek, oglądanie filmów lub po prostu rozmawianie czy wspólna zabawa, na wagę złota są inicjatywy rozmaitych fundacji. Za przykład niech posłuży Fundacja Herosi, która oprócz działalności charytatywnej i organizacji zbiórek, intensywnie angażuje się w aktywizację dzieci zmagających się z chorobą nowotworową.

„Prowadzimy zajęcia plastyczne, edukacyjne czy kulinarne, dzięki czemu integrujemy pacjentów, motywujemy ich do zdobywania wiedzy i rozwijania swoich zainteresowań. Aranżujemy również spotkania z ciekawymi osobami czy celebrujemy wspólnie różne okazje – jak chociażby tłusty czwartek czy dzień pizzy” – mówi Aneta Rostkowska-Rau, członek zarządu Fundacji Herosi.

W Klinice Onkologii Instytutu Matki i Dziecka wolontariusze Herosów są na oddziale dwa razy w tygodniu – w środy i soboty. Wtedy spędzają czas z dziećmi w atrakcyjny sposób, pomagają zwalczyć nudę, ale też pozwalają im pozostać dzieckiem mimo poważnej sytuacji, w której się znajdują.

Wsparcie psychoonkologiczne

Nowotwór sprawia, że życie ulega fragmentaryzacji – dzieli się na czas przed chorobą i w jej trakcie, na pobyt dziecka w szpitalu i w domu. Odnalezienie się w nowej rzeczywistości bywa trudne – zarówno dla pacjenta, jak i jego rodziny, ale dzięki pomocy psychoonkologa oswojenie się z sytuacją i nauka radzenia sobie z nią, mogą być nieco łatwiejsze.

„Psychoonkolog może pomóc zrozumieć dziecku i jego rodzinie, że nie staje się ono kimś innym przez chorobę, która zawsze przychodzi nie w porę. Prowadzimy rozmowy z pacjentami na temat reakcji, które mogą się im wydawać nienaturalne, a tak naprawdę nienaturalna jest sytuacja, w której się znaleźli. Uczymy też przyjmować prawidłową postawę wobec choroby i pomagamy zobaczyć, że wspólne działanie dziecka, rodziny i całego zespołu medycznego jest leczeniem, dążeniem do wyzdrowienia. Odpowiednie nastawienie do choroby procentuje w późniejszych relacjach międzyludzkich i radzeniu sobie w życiu” – mówi Joanna Pruban, psychoonkolog z Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka (IMiD).

Opieka psychoonkologiczna obejmuje również rodziców. Psychoonkolog pokazuje im, że choroba nie zmienia ich praw i obowiązków, że nie powinni przestawać pełnić swoich podstawowych ról, czyli wychowywania, zapewniania edukacji i możliwości rozwoju swojego dziecka.

„Nowa sytuacja często wiąże się ze zmianami w życiu opiekunów m.in. rezygnacją z pracy, poświęcaniem mniejszej uwagi rodzeństwu dziecka. Może to generować ogromny stres i prowadzić do nieporozumień w rodzinie. Właśnie dlatego zachęcamy rodziców do dbania o relację między nimi, robienia czegoś dla siebie oraz korzystania z pomocy – naszej lub ich bliskich. Dobre samopoczucie i kondycja psychiczna mamy czy taty udziela się małemu pacjentowi onkologicznemu, motywując go do podejmowania codziennych aktywności” – tłumaczy Joanna Pruban.

Kluczowe utrzymywanie relacji i kontakt z rówieśnikami

Rodzice, poza stałą obecnością i wspieraniem dziecka, powinni zadbać również o kontakt z rówieśnikami. Izolacja od nich może sprawić, że u młodego człowieka narastać będzie poczucie osamotnienia, przekonanie o braku akceptacji czy niska samoocena.

„Nad podtrzymywaniem relacji należy pracować od początku choroby, żeby dziecko nie czuło się wyobcowane ze środowiska, w którym funkcjonowało wcześniej. Udział w życiu rówieśniczym w trakcie leczenia pozwala zminimalizować problemy związane z okazywaniem emocji wobec innych, nawiązywaniem kontaktów ze zdrowymi dziećmi czy niechęcią do podejmowania aktywności i wyzwań. Rówieśnicy mogą być wspaniałym źródłem wsparcia psychicznego dla dziecka oraz motywacją do przetrzymania najtrudniejszych momentów. Mogą także dzięki kontaktowi z chorym kolegą lub koleżanką wiele nauczyć się, zrozumieć, dojrzeć emocjonalnie i intelektualnie. Co więcej, kontakt ze środowiskiem szkolnym u dziecięcych pacjentów onkologicznych zwiększa motywację i chęć zdobywania wiedzy, dbania o wyniki szkolne. Oczywiście, choroba nie zawsze pozwala na spotkanie >>na żywo<<, ale można to robić poprzez rozmowy telefoniczne czy połączenie online z klasą w trakcie lekcji lub godziny wychowawczej” – wyjaśnia Joanna Pruban.

Wyleczalność nowotworów dziecięcych szacuje się na ok. 70-80 proc. Rocznie diagnozę onkologiczną otrzymuje w Polsce ok. 1200 dzieci.

 

Źródło informacji: Serwis Zdrowie

Obraz kristi611 z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Ciąża i dziecko 19 marca 2023

Światowy Dzień Recyklingu – jak uczyć dziecko prawidłowej segregacji odpadów?

Czy wiesz, że w ciągu całego roku każdy z nas produkuje aż 300 kilogramów śmieci? To tyle, ile waży 40 telewizorów! Segregując odpady, nie tylko ograniczamy ich ilość, ale także odzyskujemy surowce i zmniejszamy ilość energii niezbędnej do wytworzenia kolejnych przedmiotów. Planeta Ziemia jest tylko jedna, dlatego łącząc siły z najmłodszymi, mamy możliwość chronić zasoby środowiska, aby zostawić lepszy świat dla nich samych, a także dla przyszłych pokoleń. Podpowiadamy, w jaki sposób uczyć dzieci segregacji, aby przynosiła pozytywne efekty.

Dlaczego edukacja najmłodszych w zakresie ekologii jest tak ważna?

Postępujące zmiany klimatyczne tj. wzrost temperatury powietrza, oceanów, topnienie lodu i podnoszenie się średniego poziomu morza często w sposób nieodwracalny zmieniają obraz Ziemi.  Wiemy już, że za ocieplenie klimatu w wyniku wzrostu gazów cieplarnianych odpowiada w głównej mierze człowiek. Właśnie dlatego edukacja ekologiczna stanowi kluczowy element na drodze do lepszej przyszłości naszej planety oraz życia kolejnych pokoleń. Na naukę właściwych nawyków w trosce o przyrodę, w tym segregacji śmieci nigdy nie jest za wcześnie. Tak naprawdę im wcześniej najmłodsi zaczną praktykować zachowania ekologiczne, tym silniej się u nich ukorzenią, a w rezultacie – zostaną z dziećmi na dłużej. Ważnym zadaniem dorosłych jest zatroszczenie się o najmłodszych już teraz, bo to właśnie oni wkrótce zabiorą decydujący głos w sprawach naszej planety – wyjaśnia Tomasz Rożek, fizyk, popularyzator nauki, ekspert współpracujący z programem edukacyjnym „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.

Segregacja jest naprawdę prosta!

W całej Polsce obowiązuje jednolity system segregacji, który polega na umieszczaniu konkretnych rodzajów odpadów w kolorowych pojemnikach. Tylko poprzez stosowanie się do wytycznych będzie możliwe ponowne wykorzystanie odpadów, czyli poddanie ich recyklingowi.
Wytłumacz dziecku, co ląduje w poszczególnych pojemnikach:
  • Do żółtego wrzucamy tworzywa sztuczne i metal – puste i zgniecione plastikowe butelki, zakrętki od butelek i słoików, plastikowe opakowania, np. po żywności czy środkach czystości, plastikowe torebki, worki foliowe, kartony po sokach i mleku, zgniecione puszki po napojach i żywności.
  • Do niebieskiego wrzucamy papier – czyste opakowania z papieru i tektury, gazety, czasopisma i ulotki, kartony, zeszyty, książki, papier biurowy.
  • Do zielonego wrzucamy szkło z opakowań szklanych, np. puste butelki, słoiki, opakowania po kosmetykach, puste opakowania po lekach.
  • Do brązowego wrzucamy odpadki organiczne – warzywne i owocowe, skorupki jaj, fusy po kawie i herbacie, zwiędłe kwiaty oraz rośliny doniczkowe, resztki jedzenia – bez mięsa, kości oraz tłuszczów zwierzęcych.

Prawidłowo segregowane odpady pozwalają ponownie wykorzystać surowce do produkcji np. papierowych, szklanych czy aluminiowych opakowań. Niestety wciąż 60% wyrzucanych odpadów trafia do czarnego pojemnika na odpady zmieszane, które nie nadają się do recyklingu. Warto to zmienić. Wystarczy, że bardziej przyłożymy się do segregacji, a szansa na przetworzenie odpadów drastycznie wzrośnie. W przypadku tworzyw sztucznych nawet 13-krotnie. Dzięki takim dobrym zwyczajom, przyczynimy się do niemarnowania zasobów i pozostawimy kolejnym pokoleniom czystszą oraz zdrowszą planetę – tłumaczy Paweł Lesiak, wiceprezes Interzero, partnera projektu Kubusiowi Przyjaciele Natury.

Jak skutecznie uczyć najmłodszych segregacji?

Edukując młodego człowieka, warto przede wszystkim pamiętać, że najwięcej efektów przynosi zdobywanie wiedzy poprzez doświadczanie i obserwacje. Dlatego na samym początku pozwól dziecku nauczyć się odróżniania od siebie poszczególnych rodzajów materiałów, czyli np. plastiku od papieru, tworzyw naturalnych od tworzyw sztucznych itp. W następnym kroku wyjaśnij, że każdy rodzaj śmieci powinien lądować w konkretnym kolorowym pojemniku. Na tym etapie możesz wytłumaczyć, dlaczego takie działanie jest ważne – zapewnij, że segregacja pomaga dbać o czystość naszego domu, jakim jest planeta Ziemia. Ponadto dzięki temu możemy odtwarzać wiele przedmiotów i używać ich ponownie. Pokazuj na przykładach, co można uzyskać dzięki przerobieniu papierowych kartonów po zabawce czy plastikowych butelek.
Pamiętaj, że w pierwszych latach życia to właśnie rodzice lub nauczyciele w szkole stanowią dla dziecka przykład do naśladowania. Dlatego starając się wykształcić u najmłodszych odpowiednie nawyki, sami musimy pokazywać im odpowiednie postawy. W innej sytuacji dziecko będzie otrzymywało sprzeczne sygnały, co nie przyniesie pozytywnych rezultatów edukacyjnych.

„Kubusiowi Przyjaciele Natury” – więcej działania, mniej gadania

Aby przekazywanie wiedzy w zakresie szeroko pojętej ekologii było dla opiekunów łatwiejsze, z pomocą przychodzi największy w Polsce program edukacyjny w zakresie ekologii – „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. To bezpłatny projekt skierowany do przedszkoli i uczniów klas I-III szkół podstawowych, który ma na celu budowanie wśród dzieci świadomości ekologicznej. Dzięki programowi najmłodsi uczą się, jak prawidłowo segregować odpady, a także poznają zasady ochrony środowiska, szacunku do roślin i zwierząt, właściwego odżywiania, gospodarowania pieniędzmi oraz aktywnego spędzania czasu w zgodzie z naturą. W ramach projektu mali przyjaciele przyrody realizują zajęcia praktyczne, ciekawe scenariusze lekcyjne, a także ćwiczenia w terenie. Materiały edukacyjne zostały przygotowane przez zespół ekspertów – metodyka, psychologa oraz we współpracy z UNEP/GRID-Warszawa, organizacją wspierającą misję Programu Organizacji Narodów Zjednoczonych [ONZ] ds. Środowiska.
Konkurs szkolny dla uczestników programuWszystkie przedszkola i szkoły podstawowe, które biorą udział w tegorocznej XV edycji programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, mają okazję wziąć udział w konkursie. Wystarczy, że wraz z nauczycielem przygotują pracę, która w kreatywny sposób zaprezentuje zasady, jakimi kieruje się prawdziwy „Kubusiowy Przyjaciel Natury”. Nagroda główna w konkursie to wyposażenie ekopracowni, obejmujące sprzęt multimedialny i pomalowanie sali. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 25 maja 2023 r., a pełna treść regulaminu dostępna jest na stronie internetowej programu.
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close