W szkole 6 września 2023

Nowy rok szkolny, stare zmartwienia – czy jesteśmy gotowi wspierać uczniów w kryzysie psychicznym?

Dla jednych ponowne, radosne spotkanie z przyjaciółmi, dla innych powrót do traum. Rozpoczęcie roku szkolnego to dla wielu dzieci jeden z najbardziej stresujących momentów w roku. Problemy psychiczne dzieci najczęściej powodowane są problemami w szkole (69% wskazań) i z rówieśnikami (77%) – tak wynika z badania przeprowadzonego w ramach programu „POLećmy ze wsparciem”*. Sprawdzono, jak do tej sytuacji przygotowani są rodzice i opiekunowie oraz jak na początku roku szkolnego 2023/24 kształtuje się u nich świadomość na temat problemów psychicznych najmłodszych.

Problemy psychiczne występują częściej, ale jesteśmy ich bardziej świadomi

 Z badania przeprowadzonego przez POL, wynika, że ponad 2/3 dorosłych uważa, że w dzisiejszych czasach problemy psychiczne wśród dzieci występują częściej niż w latach ich młodości. Paradoksalnie większość rodziców uważają swoje dzieci za odporne psychicznie. Jedynie 13% uważa, że ich pociechy mają słabą odporność psychiczną. Wyraźnie można zauważyć, że społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome i akceptujące wobec problemów psychicznych/psychologicznych u dzieci – to obserwacja 43% badanych osób. Niemal połowa opiekunów deklaruje, że reaguje na każdy niepokojący symptom zaobserwowany u swojego dziecka. Wydaje się że do lamusa odchodzi także filozofia: „co cię nie zabije, to cię wzmocni”: tylko 16% badanych wysoko ocenia samodzielne radzenie sobie z problemami psychicznymi jako czynnik pomagający kształtować charakter.

Zapytano rodziców, na jakie niepokojące objawy w zachowaniu swoich dzieci zwróciliby uwagę. 48% badanych w pierwszej kolejności wskazało na agresywne lub autodestrukcyjne zachowanie dziecka. Dla 41% rodziców wycofanie się swojego dziecka z życia społecznego oraz unikanie kontaktów stanowi alarmujący objaw. Rodzice uważający swoje dzieci za silne psychicznie, z większym niepokojem reagują na obniżone oceny w szkole, traktując je jako potencjalna oznaka problemów psychicznych (27% vs 12%).

problemy psychiczne wśród dzieci

Karolina Isio-Kurpińska, psychoterapeutka oraz autorka poradnika dla nauczycieli i rodziców Pierwszy Dzwonek, przez większość życia zawodowego związana z oświatą, zwraca z kolei uwagę na sygnały alarmowe, które najłatwiej zauważyć w szkole. Nie zawsze są one oczywiste:

  • intensywne przeżywanie emocji (wybuchy złości, rzucanie przedmiotami, codzienny/częsty niekontrolowany płacz, nieuzasadniona agresja),
  • trudności ze skupieniem uwagi podczas zajęć przy jednoczesnej negatywnej reakcji na bodźce (np. staje się agresywny, gdy w klasie robi się głośno),
  • zmiany w wyglądzie i zachowaniu:
    • zadbana dziewczynka, która się malowała i dbała o wygląd, nagle zmieniła styl ubierania, nosi długie i zakrywające ubra­nia nawet, gdy jest ciepło,
    • chłopak, który zwracał uwagę atrakcyjnym wyglądem i strojem, zaczyna wyglądać niechlujnie i sprawia wrażenie zaniedbanego,
    • uczeń szczupły nagle przybiera na wadze, a pulchny chudnie,
    • chłopcy i dziewczyny odmawiają wspólnych zajęć sportowych lub wymagających przebierania się w obecności innych osób.

Rozpoznawanie niepokojących symptomów, zwłaszcza wśród dojrzewających nastolatków, nie jest takie proste. Żadna z wymienionych zmian nie musi świadczyć o poważnych problemach. Niektóre wręcz mogą wydawać się pozytywne. W każdym przypadku warto zainteresować się tematem, zagadnąć dziecko lub skonsultować się z innymi dorosłymi mającymi z nim kontakt i dowiedzieć się, co może być przyczyną tych zmian – komentuje Karolina Isio-Kurpińska, autorka pomocnika dla nauczycieli i opiekunów „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży”, który powstał w ramach kampanii „POLećmy ze wsparciem”, realizowanej przez markę POL oraz PAH.

 Tematy tabu w XXI wieku, czyli o czym nie lubimy rozmawiać ze swoimi dziećmi

 Zauważenie alarmujących sygnałów to dopiero pierwszy krok. Drugim jest właściwa reakcja. To jest moment, w którym sprawy przestają wyglądać tak optymistycznie.

Mimo znaczenia problemów zdrowia psychicznego we współczesnym świecie, jedynie 17% rodziców regularnie rozmawia na ten temat ze swoimi dziećmi. Omijanie tematów zdrowia psychicznego pomimo globalnego trendu zwiększającego ogólną świadomość może odzwierciedlać wewnętrzne bariery, lęki i brak wiedzy w tym temacie. Mimo to jednak próbujemy, gdy pojawia się problem – 43% badanych wskazuje, że rozmowa z dzieckiem to ich pierwsza reakcja. Zaraz po wzięciu sprawy w swoje ręce, badani wskazywali także kontakt ze szkołą – z pedagogiem szkolnym (33%) i szkolnym psychologiem (29%). To pokazuje olbrzymią rolę nie tylko rodzica, ale też szkoły. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której rodzic lub nauczyciel rozpoczyna „poważną” rozmowę, ale nie potrafi dotrzeć do dziecka. Zaufanie i relację buduje się codziennie. O tym warto pamiętać – mówi Karolina Isio-Kurpińska.

Z dziećmi rozmawiamy często, ale …unikamy trudnych tematów. Jak pokazują badania, aż 72% rodziców rozmawia z dzieckiem codziennie, jednak aż ¼ badanych rodziców przyznaje, że nie dłużej niż godzinę. Okazuje się, że 50% robi to znacznie rzadziej (21% – rozmawia codziennie, ale mniej niż 30 minut, 23% – kilka razy w tygodniu, ale nie codziennie, 6% – mniej niż raz w tygodniu).

Rodzice najczęściej podejmują tematy lekkie – pasje i zainteresowania (o nich rozmawia regularnie 52% rodziców), rozmowy o tym jak minął dzień (46% rodziców) czy relacje z przyjaciółmi (45%). Kłopotliwe dla połowy rodziców są tematy związane ze śmiercią lub rozwodem (stratą), problemy psychiczne, te związane z przemocą rówieśniczą (tzw. Bullying) oraz z negatywnymi zachowaniami szkolnych kolegów i koleżanek.

 Są też tematy tabu. Co piąty rodzic nie rozmawia w ogóle na takie tematy jak tożsamość płciowa (28%), seksualność i związane z nią pytania (24%), sytuacja społeczna – rozumiana jako polityka, środowisko, ekonomia) (24%).

 Problemy psychiczne wśród dzieci: Jak nauczyć się „dobrej” rozmowy?

 O ile lekkie tematy są podejmowane regularnie, tak trudniejsze dyskutowane są rzadko lub w ogóle. Warto podnieść swoje kompetencje i – choć brzmi to banalnie – nauczyć się rozmawiać oraz dowiedzieć się, jakie są doświadczenia innych. Widząc potrzebę edukacji, a także realnego wsparcia z zakresu zdrowia psychicznego, powstał program „POLećmy ze wsparciem”. W jego ramach, pod patronatem Polskiej Akcji Humanitarnej, opracowano specjalny bezpłatny poradnik, który w praktyczny sposób podpowiada jak na co dzień budować relacje z dziećmi, uczniami i rozmawiać z nimi w sytuacjach trudnych i stresujących.

 Poradnik został opracowany na podstawie faktycznych doświadczeń dorosłych w relacjach z dziećmi i młodzieżą. Omówione w nim zostały najczęściej występujące zaburzenia u najmłodszych m.in. zaburzenia odżywiania, depresja, samookaleczenia oraz zachowania, które powinny być sygnałem alarmowym. Poradnik zawiera również wskazówki jak przeprowadzić konstruktywną rozmowę z rodzicami o zachowaniu ich pociech. Poradnik zawiera także listę telefonów zaufania, gdzie można szukać specjalistycznego wsparcia. Materiał powstał z myślą o nauczycielach, jego zawartość pomoże także rodzicom i opiekunom, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą i chcą wiedzieć, jak mądrze i skutecznie reagować, gdy dzieje się coś niepokojącego. Poradnik można bezpłatnie pobrać ze strony www: https://polecmyzewsparciem.pl/./

Publikacja poradnika oraz badanie „Opinie o problemach psychicznych dzieci wśród rodziców uczniów szkoły podstawowej w Polsce” są elementami kolejnej odsłony kampanii „POLećmy ze wsparciem”. POL oprócz działań na rzecz zwiększenia świadomości na temat zdrowia psychicznego, wspiera także finansowo Polską Akcję Humanitarną. W tym roku już po raz kolejny przekazał 100.000 PLN na rzecz akcji Pajacyk Pomoc Psychospołeczna, która wspiera różne formy zajęć psychoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat, tym samym zwiększając dostęp do kontaktu ze specjalistami.

problemy psychiczne wśród dzieci

problemy psychiczne wśród dzieci

 

****

 

Karolina Isio-Kurpińska – psychoterapeutka, przez większość życia zawodowego związana z oświatą, edukatorka prowadząca szkolenia dla rad pedagogicznych w całej Polsce z zakresu metodyki oraz psychologicznych aspektów nauczania: motywacji, pracy z uczniami trudnymi, komunikacji z rodzicami i zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

 Badanie „Opinie o problemach psychicznych dzieci wśród rodziców uczniów szkoły podstawowej w Polsce”, 31.07-4.08.2023, zrealizowane na zlecenie producenta papieru POL. Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI w ramach panelu internetowego. Łącznie przeprowadzono 600 wywiadów, 220 wśród rodziców uczniów klas (1-3), oraz 380 rodziców uczniów klas (4-8).

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz Flore W z Pixabay

 

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
W szkole 6 września 2023

Model korepetycji zdalnych, a nauczyciel z niepełnosprawnością. Jak to działa?

Model pracy zdalnej rozpoczął się wraz z rozwojem globalnej pandemii Covid – 19. Praca zdalna rozwinęła się również w edukacji szkolnej. Podczas lockdownu nauczyciele prowadzili lekcje on-line ze swoich domów. I choć obostrzenia pandemiczne już dawno minęły popularność pracy zdalnej zyskuje na sile i co raz więcej osób sięga po taką formę zatrudnienia. Dotyczy to również osób z niepełnosprawnością, zwłaszcza nauczycieli, którzy mogą w zaciszu domowym udzielać korepetycji w sposób zdalny. Pojawia się pytanie, jak to działa? 

Praca zdalna wśród osób z niepełnosprawnością

Model pracy zdalnej wybierany jest coraz chętniej wśród pracowników z niepełnosprawnościami. Łączy się to z wieloma korzyściami, począwszy od sfery społecznej, a kończąc na sferze finansowej. Pracownicy z niepełnosprawnościami są również tak samo wykwalifikowani, jak osoby pełnosprawne, natomiast praca zdalna pozwala na pogodzenie obowiązków w pracy z codzienną rehabilitacją oraz innymi codziennymi obowiązkami. Dodatkowo poprzez zdalny system pracy pozwala oszczędzić mnóstwo czasu na dojazdy do biura oraz codzienną walkę z barierami architektonicznymi, z którymi muszą się zmagać. Warto również wspomnieć o tym, iż coraz więcej pracodawców zatrudnia w swoich firmach właśnie osoby z niepełnosprawnością, ponieważ wiążą się z tym przede wszystkim korzyści finansowe w postaci dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ale zyskuje również w pełni wykwalifikowanego i przede wszystkim oddanego pracownika na długie lata.

Edukacja zdalna szansą dla nauczycieli z niepełnosprawnością

Z systemu pracy zdalnej chętnie korzystają również nauczyciele z niepełnosprawnościami, ponieważ przede wszystkim w komfortowy sposób nie wychodząc z domu, mogą prowadzić korepetycje z różnych przedmiotów szkolnych w formie zdalnej, łącząc się ze swoimi uczniami przez platformy internetowe. Korepetycje on-line niczym nie różnią się pod względem jakości przekazywanej wiedzy oraz przerabiania materiału z podopiecznymi, jedyną różnicą jest kontakt poprzez łącze internetowe, a nie poprzez kontakt fizyczny. Z takiego rozwiązania korzysta wiele dzieci i młodzieży, ponieważ poprzez naukę on-line oszczędzają czas na dojazdy, a ich liczba z dnia na dzień wzrasta i cieszy się dużą popularnością. Rodzice również chwalą taki system nie tylko pod względem oszczędności czasu i pieniędzy, ale za wyniki, jakie ich pociechy osiągają na zajęciach lekcyjnych.

„Belfer w Sieci” działa już czwarty rok szkolny

Rozpoczął się kolejny rok szkolny i coraz większa liczba rodziców zapisuje swoje dzieci na zajęcia dodatkowe. Idealnym rozwiązaniem jest zapisanie swojego dziecka na korepetycje z kadrą Belfer w Sieci, który świętuje już czwarty rok działania. Belfer w Sieci to wykwalifikowana kadra nauczycieli z niepełnosprawnościami, którzy prowadzą korepetycje z różnych przedmiotów. Każda lekcja trwa 60 minut i prowadzona jest w miłej i przyjaznej atmosferze, dzięki czemu uczeń w spokoju i bez obaw opanuje dany materiał. Obecnie prowadzimy zajęcia z takich przedmiotów jak: język polski, język angielski, język niemiecki, matematyka, chemia, fizyka, historia, WOS oraz informatyka. Zajęcia dostępne dla dzieci ze szkoły podstawowej, młodzieży ze szkoły średniej I dla studentów a prowadzone są z bieżącego materiału szkolnego jak i z przygotowania do testu ósmoklasisty oraz matury.

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz Mohamed Hassan z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zdrowie 5 września 2023

Siara, czyli pierwsze mleko mamy. Dlaczego nazywana jest płynnym złotem?

Siara, czyli pierwsze mleko, to dla noworodka nie tylko najcenniejszy pokarm, ale też naturalna szczepionka. Gęsty płyn bogaty jest w proste cukry, białka, tłuszcze, witaminy i minerały, dzięki czemu zapewnia maluszkowi niezbędne składniki odżywcze oraz pomaga w budowie układu odpornościowego.

Co ciekawe, skład mleka zmienia się z czasem, dostosowując się do potrzeb rozwojowych dziecka. Siarę nietrudno rozpoznać, gdyż pojawia się jako pierwsze mleko, w dodatku jest o wiele gęstsze i bardziej żółtawe, a także specyficznie pachnące, w porównaniu do później wydzielanego mleka. 

Siara wytwarzana jest w piersiach już w ok. 16-20 tygodnia ciąży. Są to niewielkie ilości, które znacznie zwiększają się w chwili porodu. Na początku, gdy dziecko zaczyna ssać pierś, pojawia się zaledwie kilka jej kropel. Dlaczego tak niewiele? Ponieważ noworodek posiada zapasy energii zgromadzone w trakcie życia płodowego, stąd jego niewielkie zapotrzebowanie na pokarm po narodzinach. Jego żołądek na początku ma pojemność 5 ml i dopiero z czasem zwiększa objętość tak, by dziecko mogło przyjmować większe porcje pokarmu. Po 3-4 dobach siarę zastępuje mleko przejściowe, a na końcu dojrzałe. Pierwsze mleko może utrzymywać się w piersiach nawet przez 5-6 dni, dając dziecku bezcenne wsparcie. 

Dlaczego siara nazywana jest płynnym złotem?

Głównymi składnikami siary są woda, białko, tłuszcze, cukry i cholesterol. W porównaniu do późniejszego pokarmu siara zawiera mniejszą ilość tłuszczu całkowitego, cukrów, a także wody. Znajduje się w niej za to ponad 250 naturalnych związków chemicznych, takich jak: pochodne kwasów nukleinowych, pochodne aminokwasów, naturalne czynniki wzrostu, hormony, enzymy, poliamidy, witaminy i składniki mineralne. 

Siara zawiera liczne leukocyty i przeciwciała, które budują i wzmacniają układ immunologiczny malucha. Z tego względu porównywana jest często do naturalnej szczepionki. Gdy do organizmu dziecka przenikną przeciwciała z mleka matki, samodzielnie podejmuje on próbę wytwarzania własnych przeciwciał. Siara nie tylko chroni organizm noworodka przed patogenami z zewnątrz i wspiera kolonizację dobrych bakterii w układzie pokarmowym. Stymuluje także ruchy jelit, pobudzając je do pracy i wspomagając w wydalaniu smółki. Dzięki temu, przez szybsze usuwanie bilirubiny z organizmu maluszka wraz z kupą, obniża ryzyko wystąpienia żółtaczki.


Źródło: medonet.pl, hipp.pl
Źródło zdjęcia:  Dave Clubb/Unsplash

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close