W szkole 28 czerwca 2023

Be Internet Awesome for All – Kompetencje cyfrowego obywatelstwa dla każdego dziecka. Poradnik Asów Internetu Fundacji Szkoła z Klasą

Fundacja Szkoła z Klasą prezentuje poradnik Asów Internetu dotyczący tego, jak wspierać dzieci i młodzież narażone na wykluczenie w rozwijaniu kompetencji cyfrowego obywatelstwa. 

Masowe programy kształtowania kompetencji cyfrowych i medialnych najczęściej nie są dopasowane do indywidualnych potrzeb edukacyjnych każdego dziecka. Inaczej uczą się dzieci w spektrum autyzmu, inne potrzeby mają dzieci niedowidzące lub niewidome czy dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, czy trudnościami behawioralnymi. Szczególną uwagę powinno się zwrócić też na dzieci z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, nieznające języka, kultury, pozbawionych bliskich relacji z grupą rówieśniczą.

Tymczasem szacuje się, że spektrum autyzmu występuje u około 1% populacji, a liczba diagnoz z roku na rok wzrasta. Niepełnosprawność wzroku może mieć średnio 1 dziecko w 25-osobowej klasie. Około 3-9% procent populacji mierzy się z trudnościami emocjonalnymi i behawioralnymi – w grupie tej nie brakuje uczennic i uczniów, przejawiających zachowania problematyczne w środowisku szkolnym.

Jak dopasować program nauczania tak, by brał pod uwagę te różnorodne potrzeby? Odpowiedzią na te wyzwania jest poradnik Asów Internetu: Be Internet Awesome for All – Kompetencje cyfrowego obywatelstwa dla każdego dziecka, stworzony przez międzynarodowe grono eksperckie dla Fundacji Szkoła z Klasą. Autorem koncepcji jest prof. Jacek Pyżalski. Poradnik będzie sukcesywnie uzupełniany o kolejne rozdziały opisujące specyfikę pracy z wybranymi grupami. 

Program Asy Internetu, w ramach którego powstał BIA 4 ALL, pokazuje uczniom i uczennicom jak być uważnym, odważnym, życzliwym, rozsądnym i silnym w sieci. Pomaga wzmacniać relacje rówieśnicze online i offline, uczy krytycznego myślenia, buduje poczucie własnej wartości, sprawczość i uważność na innych. Jak wynika z badań wzmacnianie pozytywnych postaw i praca na wartościach przynosi dużo więcej korzyści niż straszenie zagrożeniami. Fundacja Szkoła z Klasą prowadzi program od 2018 roku, a od 2 lat koordynuje działania w ramach programu w Europie Środkowo-Wschodniej, obecnie w 8 krajach: Czechach, Chorwacji, Grecji, Węgrzech, Litwie, Polsce, Rumunii i Słowacji. W tym czasie w programie wzięło udział ponad 500 tysięcy nauczycielek i nauczycieli oraz uczennic i uczniów.

Eksperci szczegółowo przeanalizowali szanse i zagrożenia płynące z użytkowania sieci przez dzieci i młodzież z różnych grup o indywidualnych potrzebach edukacyjnych. Opisują oni  zróżnicowane wzorce korzystania z Internetu i zachowania w środowisku online każdej z tych grup. Wskazują różne szanse rozwojowe i zagrożenia w kontekście aktywności w internecie i przedstawiają konkretne rekomendacje, z których mogą skorzystać szkoły i organizacje pozarządowe, które na co dzień pracują nad rozwijaniem kompetencji cyfrowych dzieci o indywidualnych potrzebach edukacyjnych. W poradniku znajdują się też konkretne porady i wskazówki dotyczące codziennej pracy od praktyków i praktyczek. Cenny wkład w postaci uwag i sugestii wniosły również osoby recenzujące teksty.

Publikacja została stworzona przez Fundację Szkoła z Klasą w ramach programu Asy Internetu realizowanego przy wsparciu Google.org i jest dostępna na licencji CC BY-SA 4.0
Szczegółowe informacje dostępne są na: http://bia4all.eu/  

 

Autorzy i autorki rozdziałów

Jacek Pyżalski
Pedagog specjalny, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Wydział Studiów Edukacyjnych). Uczestnik i koordynator ok. 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, w tym wielu dotyczących roli technologii informacyjno-komunikacyjnych w życiu młodych ludzi. Autor licznych publikacji oraz  koordynator polskiej części badań EU Kids Online i ySkills.

Anna Stokowska
Team leaderka i managerka z wieloletnim doświadczeniem pracy w edukacyjnych organizacjach pozarządowych. Absolwentka MISH UW, a także Centre for Social Studies i Szkoły Nauk Społecznych PAN. Stypendystka Central European University w Budapeszcie. Koordynowała projekty edukacyjne w Centrum Edukacji Obywatelskiej i Centrum Cyfrowym, była ekspertką przy badaniach społecznych realizowanych przez Instytut Spraw Publicznych.

Marianthi Papadimitriou
Psycholożka dziecięca i nauczycielka pracująca z dziećmi z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi, specjalizująca się we wspieraniu dzieci i młodzieży z potrzebami medycznymi i psychicznymi. Posiada zróżnicowane i bogate doświadczenie zawodowe, które obejmuje ponad 25 lat pracy w sektorze edukacyjnym, w tym w szkołach ogólnodostępnych, szkołach specjalnych, szpitalach i placówkach dla dzieci zarówno w Grecji, jak i w Wielkiej Brytanii. Marianthi jest członkinią komitetu H.O.P.E. i prelegentką zapraszaną na wiele krajowych i międzynarodowych konferencji.

Natalia Walter
dr hab., profesor UAM, absolwentka pedagogiki medialnej, pedagogiki leczniczej oraz zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kierownik Zakładu Edukacji Medialnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalistka ds. edukacji informatycznej i medialnej, wsparcia społecznego (głównie online), technologii wspomagających oraz e-learningu. Przez kilkanaście lat pracowała z dziećmi i młodzieżą jako nauczyciel informatyki, a obecnie prowadzi warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców z zakresu edukacji medialnej. Współorganizatorka ogólnopolskich konferencji dotyczących edukacji medialnej (m.in. „Media a edukacja”).

Phil Brunet i in.
Szef działu technologii w laboratorium neuropsychologii dziecięcej i student studiów magisterskich z neuropsychologii klinicznej na Uniwersytecie w Victorii w Kanadzie. Phil ma doświadczenie w tworzeniu startupów technologicznych i zarządzaniu projektami oprogramowania. Jego obecne badania skupiają się na opartej na tabletach strategii rehabilitacji poznawczej dla dzieci.

Piotr Plichta
dr hab., profesor Uniwersytetu Wrocławskiego. Pedagog specjalny, nauczyciel dyplomowany. Autor i współautor około 100 publikacji naukowych, w tym monografii: „Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej”. Reprezentant Polski w międzynarodowych sieciach naukowych COST. Uczestnik krajowych i międzynarodowych zespołów, projektów badawczych, edukacyjnych oraz towarzystw naukowych. Autor i współautor materiałów edukacyjnych np. programu profilaktycznego IMPACT (Interdyscyplinarny Model Przeciwdziałania Agresji i Cyberprzemocy Technologicznej).

Osoby recenzujące

Cristina Ponte
Profesor zwyczajna w NOVA FCSH i PI w NOVA Institute of Communication (ICNOVA). Członek zarządu w sieci EU Kids Online, w projekcie H2020 Youth Skills (2020-2023). Koordynowała pierwsze reprezentatywne dla Portugalii badanie dotyczące korzystania z urządzeń cyfrowych przez małe dzieci, finansowane przez Portugalski Urząd ds. Komunikacji (ERC, 2017). Associate Editor of Communication, European Journal of Communication Research i członek Rady Redakcyjnej kilku czasopism, między innymi Journal of Children and Media (JOCAM), nadzorowała ponad 20 prac doktorskich na tematy związane z dziećmi, mediami i dziennikarstwem.

Dr. Darren D. Chadwick
Współpracownik w British Psychological Society. Obecnie pracuje w Liverpool John Moores University w School of Psychology. Specjalizuje się w doświadczeniach związanych z wykorzystywaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną i rozwojową oraz ich opiekunów. Jego badania z zakresu cyberpsychologii dotyczą integracji cyfrowej, komunikacji, tożsamości, zdrowia i zagrożeń online dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i rozwojową.

Autorzy i autorki „z praktycznego punktu widzenia”
Zyta Czechowska – terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej, trenerka Asów Internetu
Justyna Stańczak-Szenajch – pracuje w szkołach przyszpitalnych w Polsce od 2013 roku, obecnie w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 287 w Dziecięcym Szpitalu Klinicznym
Jana Vaňková – nauczycielka w szkole dla osób niepełnosprawnych ruchowo w Opawie (pracuje również z uczniami z NI)
Jana Hřibovská – nauczycielka w Szkole Podstawowej i Przedszkolu 17. listopadu, w Chomutowie
Markéta Beránková– nauczycielka w Szkole Podstawowej i Przedszkolu 17. listopadu, w Chomutowie
Evangelia Daskalaki, Theoni Vrochidou, Paraskevi Fragopoulou – FORTH, grecki zespół BIA
Ilona Jucienė – Szkoła „Gerosios Vilties: w Wilnie (progimnazija)
Živilė Aleksienė – Szkoła Specjalna „Atgajos” w Wilnie
Panayiotis Kiskireas – one of the first hospital teachers in Greece. He has been working in the field of Hospital Education since 1988 at St Sophia Hospital School in Athens where he has also served as a head-teacher.
Theodora Armenkova – has been working in hospital education in Bulgaria since 2016 and is currently working as a hospital teacher in the paediatric oncology department at the University Hospital “Queen Joanna – ISUL” in Sofia.

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz Mote Oo Education z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Książki 28 czerwca 2023

„Ostatni list z Grecji” – najpiękniejsza historia tego lata!

„Ostatni list z Grecji” Emmy Cowell to książka, która nie tylko zachwyca cudownie oddanym klimatem greckiego życia, ale przede wszystkim urzeka historią o szukaniu własnego szczęścia. Fascynująca i czuła opowieść o rodzinnych sekretach, miłości i stracie – do polskich księgarń trafi już 19 lipca!

Ostatni list z Grecji
Zanurz się w malowniczej scenerii greckiego miasteczka, gdzie los splata się z przeznaczeniem

Śmierć matki, wspaniałej malarki, była dla Sophie prawdziwą tragedią. Zrozpaczona i zdruzgotana pragnie uciec z pustego domu pełnego wspomnień i życia, które nie układa się tak, jak sobie wyobrażała. Desperacko próbuje chwycić się czegoś, co ją pocieszy po tej stracie.

Wśród rzeczy mamy przypadkowo znajduje fotokopię obrazu z greckim pejzażem z Metoni. Nigdy wcześniej go nie widziała, więc może to zaginiony obraz, o którym opowiadał jakiś krytyk po ceremonii pogrzebowej? Zagadkowy napis podpowiada jej, gdzie szukać oryginału. Poszukiwanie obrazu to będzie jej własny sposób, by poradzić sobie z emocjami i poznać nieznany rozdział z życia swojej matki.

Podążając śladami zmarłej, Sophie trafia do Metoni, idyllicznego greckiego miasteczka. Wśród spokojnych wód i przytulnych tawern mieszkańcy oferują jej o wiele więcej niż tylko odpowiedzi, których poszukuje. Los stawia na jej drodze Theo. Czy podążanie śladami matki pozwoli Sophie odkryć własne przeznaczenie? Tylko od niej zależy, czy podejmie ryzyko i da sobie szansę na szczęście… 

„Ostatni list z Grecji” pokaże, że czasem największe szczęście kryje się za odważnymi wyborami! Ta debiutancka powieść Emmy Cowell to emocjonalny rollercoaster. Porywająca lektura, od której trudno się oderwać.

Ostatni list z Grecji

 

Emma Cowell – była aktorka i prezenterka BBC, przez ostatnią dekadę pracowała w dziale pozyskiwania funduszy na opiekę paliatywną nad dziećmi. Obecnie jest filantropką w organizacji charytatywnej Together for Short Lives. Przejście do zarabiania na życie dzięki pisaniu, było dla niej czymś naturalnym, ponieważ opowiadanie historii zawsze było jej celem. Uczy greckiego, choć nie osiągnęła jeszcze takiego poziomu, który umożliwia swobodną komunikację poza murami tawern i piekarni. Mieszka z mężem w Kornwalii. „Ostatni list z Grecji” jest jej debiutancką powieścią.

 

Autorka: Emma Cowell
Przekład: Natalia Wiśniewska
Tytuł: Ostatni list z Grecji”
Data premiery: 19.07.2023
Wydawnictwo: Muza
Liczba stron: 416
Cena: 49,90

 

Źródło wpisu i zdjęć: informacja prasowa Business&Culture

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Ciąża 27 czerwca 2023

Kiedy pojawiają się pierwsze objawy ciąży i jak je rozpoznać?

Kobiety starające się o dziecko każdego miesiąca czekają na pierwsze objawy, które mogłyby zwiastować ciążę. Z kolei te, które nie planują potomstwa, bardzo często pierwsze symptomy ciąży mylnie interpretują jako zatrucie pokarmowe, a nawet grypę. Wszelkie wątpliwości dotyczące tego, czy doszło do zapłodnienia, czy nie, może rozstrzygnąć test ciążowy. Jednak zbyt wcześnie wykonany często nie wskaże prawidłowego wyniku. Kiedy więc pojawiają się pierwsze objawy ciąży, jak je rozpoznać i kiedy wykonać test? Podpowiadamy.

Kiedy można dostrzec pierwsze objawy ciąży?

Pierwsze objawy ciąży można zauważyć już kilkanaście dni po zapłodnieniu. Takie symptomy jednak zazwyczaj są bardzo subiektywne, a każda kobieta może je odczuwać i interpretować zupełnie inaczej. W terminie spodziewanej miesiączki, a więc około 14 dni po zapłodnieniu, mogą pojawić się objawy takie jak zgaga, zaparcia, tkliwość piersi, rozdrażnienie, bóle głowy czy wzrost temperatury ciała. U niektórych kobiet dochodzi do plamienia związanego z zagnieżdżeniem się zarodka w macicy, które czasami błędnie interpretowane jest jako okres. Najczęściej jednak pierwszym wyraźnym objawem ciąży jest brak miesiączki. Jeżeli nie pojawi się ona w terminie, wówczas warto wykonać test ciążowy.

Kiedy wykonać test ciążowy?

Najczęściej pierwsze objawy ciąży widoczne są po 4-6 tygodniach od zapłodnienia. Jest to jednak bardzo indywidualna kwestia. Wiele kobiet dostrzega pewne zmiany w swoim organizmie już na kilka dni przed spodziewaną miesiączką, inne z kolei zmiany samopoczucia czy rozdrażnienie tłumaczą pracą i stresującym trybem życia. Jeżeli podejrzewamy ciążę, zawsze warto wykonać test ciążowy. Pamiętajmy jednak, że apteczne testy wykonywane są z moczu i wykrywają w nim stężenie beta HCG. 

W moczu beta HCG pojawia się później niż w krwi kobiety. Dlatego wykonanie testu ciążowego zazwyczaj zaleca się dopiero w dniu spodziewanej miesiączki. Jeżeli zostanie zrobiony zbyt wcześnie, wówczas może pokazać fałszywie negatywny wynik. Nawet w przypadku, jeżeli zobaczymy na teście jedną kreskę, lecz towarzyszą nam objawy, takie jak: mdłości, nudności, zmęczenie, rozdrażnienie, tkliwość i bolesność piersi, wzrost temperatury ciała czy rozpulchnienie szyjki macicy i miesiączka nie pojawiła się po kilku dniach od spodziewanego terminu, wówczas warto powtórzyć test. 

W przypadku, kiedy test ciążowy pokazuje dwie kreski, wówczas warto udać się do ginekologa i potwierdzić ciążę, a także wykonać badanie beta HCG z krwi. To ostatnie badanie może pokazać wiarygodne wyniki jeszcze przed dniem spodziewanej miesiączki, a więc około 8-10 dnia po zapłodnieniu.

 

 

Zdjęcie: freepik.com

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close