Lifestyle 4 lipca 2023

Coraz więcej Polaków segreguje śmieci i zastanawia się czy wyrzucone opakowania poddawane są recyklingowi

Segregacja śmieci staje się coraz popularniejsza. Aż 96% Polaków deklaruje, że sortuje odpady. Jak wynika z badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex, tylko w ciągu minionego roku aż 12% Polaków zaczęło segregować śmieci, a 69% badanych przyznaje, że przez ostatnie 6 lat zaczęło to robić regularnie.  Badania pokazują jednocześnie, że aż 71% respondentów zastanawia się nad tym, co dzieje się z wyrzuconym opakowaniem po zużyciu produktu. Ankietowani podkreślają jednocześnie, że obecnie największym motywatorem w zakresie działań proekologicznych  jest „chęć zrobienia czegoś dobrego dla środowiska”. Tylko 16% Polaków deklaruje, że segreguje śmieci ze względu na zachęty finansowe, a obawę przed karami i sankcjami wyraża jedynie 14% ankietowanych.

Segregacja śmieci na przestrzeni lat

Od lipca 2017 roku funkcjonuje w Polsce Jednolity System Segregacji Odpadów (JSSO), który zobligował Polaków do lepszego zadbania o segregację śmieci. Przez 6 lat sporo się zmieniło w tym temacie i obecnie aż 96% badanych deklaruje, że segreguje śmieci. Około 70% badanych dostrzegło, że od momentu wdrożenia ogólnokrajowego systemu segregacji (JSSO) zaczęło częściej segregować odpady. To pokazuje, że systemowe rozwiązania działają, ale potrzebują czasu na wdrożenie. Zdają się to dostrzegać także Polacy. W pytaniu wielokrotnego wyboru o wpływ na decyzję dotyczącą segregacji śmieci ponad 40% osób przyznało, że chce zrobić coś dobrego dla środowiska. Aż 39% respondentów zauważa, iż segregacja odpadów sprzyja mniejszemu marnowaniu zasobów naturalnych, a 31% ankietowanych segreguje śmieci z obawy o świat, w którym będą żyły ich dzieci i wnuki.  Natomiast 16% Polaków segreguje śmieci ze względu na zachęty finansowe np. niższą cenę wywozu, z kolei 27% Polaków zauważa konieczność dostosowania się do przepisów prawnych obowiązujących w tym zakresie. Odpady równie chętnie segregują zarówno mężczyźni, jak i kobiety.

– Z dużym optymizmem przyjmuję wyniki przedstawione w raporcie EkoBarometr dotyczące m.in. postaw Polaków wobec segregacji odpadów i ochrony środowiska. Polacy robią to chętnie, chcąc zadbać o środowisko naturalne, a tylko nieliczna grupa zwraca uwagę na zachęty finansowe i wynikające z przepisów obowiązki w tym zakresie. Warto podkreślić, że czekają nas kolejne zmiany. Zgodnie z dyrektywami i planami Unii Europejskiej, na producentów wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach prawdopodobnie niebawem zostanie nałożony obowiązek sfinansowania i zorganizowania systemu zbierania oraz recyklingu odpadów po opakowaniach. Co za tym idzie, marki muszą podjąć wspólne działania mające na celu zwiększenie liczby opakowań biodegradowalnych i nadających się do recyklingu oraz zająć się stopniową eliminacją tworzyw sztucznych w tych opakowaniach, w których jest to możliwe. Uważam, że zaproponowane przez UE przepisy zapewne będą determinowały szersze spojrzenie na tę kwestię. Każdy produkt wprowadzany na rynek będzie oceniany także przez konsumentów pod kątem całego cyklu życia i tak już się zaczyna dziać. Ważne jest, aby branża skoncentrowała się na minimalizacji wpływu na środowisko poprzez innowacje technologiczne i promowanie surowców biodegradowalnych. Takie działania wdrożyliśmy również w Grupie Akomex, która jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła korzystać z certyfikacji PEFC oraz FSC®. Pozwalają one na śledzenie pochodzenia surowców wykorzystywanych do produkcji. Dzięki nim wiadomo np. z jakiego drewna wyprodukowano surowiec na dane opakowanie, gdzie rosło drzewo oraz czy posadzono nową roślinę na jego miejscu. Już wkrótce będziemy w stanie także podawać wielkość śladu węglowego dla każdego wyprodukowanego przez nas opakowania – mówi Grzegorz Łajca, Prezes Zarządu Grupy Akomex.

Jak odpowiadają respondenci EKObarometru to właśnie promowanie recyklingu i gospodarki obiegu zamkniętego jest dla nich kluczowym elementem. Przeprowadzone badanie EKObarometr 2023 pokazuje także, że aż 71% Polaków zastanawia się nad tym, co dzieje się z opakowaniem po zużyciu produktu i czy jest on poddawany recyklingowi. 

Badanie EKObarometr 2023 zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków – 1500 osób.

Segregacja śmieci i recykling

 

***

Grupa Akomex ma ponad 50 lat doświadczenia na rynku i zatrudnia ponad 600 osób. W jej skład wchodzą               3 spółki: Akomex, DrukPak oraz duńska Plano Pack. Około połowa produktów firmy jest eksportowana poza granice kraju, głównie do państw Europy Zachodniej. Producent dostarcza opakowania, a także ulotki, etykiety, tacki i arkusze laminowane dla takich branż jak farmaceutyczna, spożywcza, higiena osobista, elektronika czy akcesoria domowe. Rocznie, zakłady produkcyjne firmy opuszcza około 1,3 miliarda opakowań, dostarczanych wiodącym markom m.in. z branży spożywczej i farmaceutycznej. 

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz Tomasz Mikołajczyk z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Na zakupach 3 lipca 2023

Doświadcz radości lata, zanurzając się w świecie Tous Color Splash

Kiedy się zanurzamy, wchodzimy w inny stan, zmienia się grawitacja, a nasze ciało porusza się z naturalną lekkością. Czujemy się swobodnie, płyniemy, unosimy się, robimy salta… Podobnie dzieje się z ikonicznym Bold Bear, który w nowej kampanii Tous zyskuje odrobinę koloru, prezentując się w lśniących i metalicznych barwach.

Tous Color Splash – Zanurz się w świecie kolorów

Zakładając biżuterię z najnowszej kolekcji „Color Splash”, przyjmujemy jej zabawną i pełną radości energię, przenosząc się do świata, w którym wszystkie stylizacje są możliwe. Każdy element z kolekcji odzwierciedla radość i wolność lata, lśniąc w pięknych metalicznych odcieniach. Barwne i energetyczne wzory urzekają zmysły i rozbudzają wyobraźnię, zachęcając do bycia odważnym.

Kolorowa biżuteria w unikalnych wzorach staje się kluczem do odkrycia fascynującego świata, gdzie czujemy się lekko jak nigdy dotąd, unosząc się swobodnie niczym w wodzie.

Kolorowy festiwal stylu

Z kolorowym bold bear i akcesoriami od Tous, moda staje się czystą zabawą. Każdy element z kolekcji „Color Splash” został starannie zaprojektowany, aby umożliwić komponowanie niezliczonych kombinacji. Możemy mieszać i łączyć kolory według własnej kreatywności, tworząc unikalne stylizacje, które odzwierciedlają naszą indywidualność. Nowa kolekcja to prawdziwa uczta dla entuzjastów intensywnych barw i ekspresyjnych kreacji, zapewniająca niekończącą się radość i pomysłowość przy tworzeniu swojego letniego looku.

Wyraź indywidualność z kolekcją „Color Splash”

W nowej kolekcji odkryjemy ikoniczny symbol misia Tous w intensywnych kolorach, soczysty róż, głęboki fiolet i energetyczne odcienie pomarańczy. W ofercie znajdziemy również pierścionki i kolczyki o owalnym kształcie i oryginalnym splocie. Niezastąpionym dodatkiem będą różnobarwne, prostokątne torebki, które doskonale uzupełniają letnie festiwalowe stylizacje.

Ta kolekcja to połączenie wyrazistych kolorów, oryginalnego wzornictwa i odważnego stylu, która przyciągnie uwagę i sprawi, że w pełni będziesz mogła być sobą.

 

O marce TOUS

TOUS to marka biżuterii, z którą kreatywność i autoekspresja nabierają blasku. Obecna w 46 krajach marka posiada ponad 700 sklepów, a jej obroty w 2021 roku wyniosły 384 miliony euro. Siłą napędową przedsiębiorstwa są 4 tysiące pracowników, którzy razem tworzą TOUS zgodnie z misją marki: „Wymyślamy, nakreślamy i budujemy nasz własny świat przy użyciu rąk i serc. Świat, który wzbudza radość, entuzjazm i pasję, i który poprawia samopoczucie”. Misję marki podsumowuje sześć słów: „We craft a world of joy”. Ten sam cel przyświeca działaniom społecznym firmy, która angażuje się w ochronę środowiska i rzemiosła poprzez tworzenie miejsc pracy branży oraz szkolenia w utworzonej w 2018 roku Szkole Biżuterii i Rzemiosła TOUS (ETJOA).

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz pony_up z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zdrowie 3 lipca 2023

Napoje energetyczne – rosnący problem z uzależnieniem wśród nastolatków

Spożywanie napojów energetycznych, zwłaszcza przez nastolatki, może być uzależniające. To uzależnienie jest jednak inne i słabiej zbadane niż od kofeiny w kawie. Młode osoby pod wpływem napojów energetycznych stają się bardziej impulsywne, podatne na wpływ grupy. A po ich odstawieniu mają dużo gorszy nastrój – opisuje neuropsycholog dr hab. Paweł Krukow.

Jak wskazuje w rozmowie z PAP specjalista z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, „energetyki” są sztuczne. „Tam – może poza wodą – nie ma naturalnych składników. A oprócz kofeiny i cukru są to substancje, które potencjalnie mogą być szkodliwe” – dodaje.

W lutym do Sejmu wpłynął poselski projekt noweli ustawy o zdrowiu publicznym, wprowadzający zakaz sprzedaży napojów z dodatkiem tauryny i kofeiny (energetyków) osobom poniżej 18. roku życia, zakaz sprzedaży takich napojów w szkołach i innych jednostkach oświatowych oraz w automatach, a także zakaz ich reklamy, m.in w telewizji w godz. 6.00-20.00.

Składnikami napojów energetycznych są często tauryna czy glukuronolakton, ale nie tylko. Działanie tych wszystkich dodatków na organizm nie jest zaś dokładnie przebadane. „Tam mogą być substancje, które, choć w pojedynczej dawce są w śladowej ilości i nie mają znaczenia, to często przyjmowane mogą się odkładać w organizmie lub wywoływać długofalowe skutki. Chcemy to zrewidować”- tłumaczy naukowiec.

„To jeszcze nowy, nieprzebadany temat. Interesuje nas na, ile regularne spożywanie napojów energetycznych może być czynnikiem ryzyka zaburzeń psychicznych. Oraz to, czy u osób, które regularnie nadużywają tych napojów, w zapisie aktywności neurofizjologicznej mózgu widać pewne zmiany” – zapowiada naukowiec, który będzie się starać się o grant na zbadanie tego zagadnienia.

Dr hab. Krukow informuje, że badania psychologiczne u osób młodych – od 15. do 20. roku życia – które nadużywają napojów energetycznych, wykonywano choćby w Korei Południowej. „Wskazano, że to się może łączyć ze szkodliwymi skutkami psychologicznymi. Osoby pod wpływem napojów energetycznych są dużo bardziej impulsywne i podatne na wpływ grupy niż osoby, które nie piły energetyków. A kiedy odstawiają te środki, mają dużo gorszy nastrój, który czasem sięga prawie epizodu depresyjnego. Widać więc, że nadużywanie takich substancji (nie chodzi o picie raz na miesiąc, tylko codziennie, albo 2-3 razy w tygodniu) prawie że spełnia kryteria uzależnienia” – opisuje.

I doprecyzowuje: „Jeżeli młode osoby piją dużo energetyków, to jest to uzależniające. Należy bowiem pamiętać, że podatność mózgu nastolatka na potencjalnie zagrażające, uzależniające czynniki jest dużo większe niż u osoby, u której układ nerwowy jest już ukształtowany”. Przypomina, że w wieku rozwojowym układ nerwowy przeżywa duży zakres zmian i przemodelowania aktywności. Wtedy nadużywanie wszelakich substancji może być szkodliwe.

„Nie zalecalibyśmy 15-latkowi picia 2-3 espresso dziennie. A puszka popularnego napoju energetycznego zawiera tyle kofeiny, co dwie filiżanki mocnej czarnej kawy. Plus zwykle mnóstwo cukru i inne składniki, których w kawie nie ma” – porównuje naukowiec.

„Były próby rozeznania, ile młodych osób w Polsce sięga regularnie po napoje energetyczne. Uważa się, że mniej więcej 30 procent osób w wieku licealno-studenckim spożywa napoje energetyczne więcej niż raz na tydzień. To zdecydowanie za dużo” – alarmuje badacz.

Naukowiec zwraca też uwagę na osobny problem: łączenie napojów energetycznych z alkoholem. Połączenie alkoholu i kofeiny może sprawiać, że pijący m.in. ma złudne wrażenie, że jest bardziej trzeźwy. Z amerykańskich analiz wynika, że osoby, które stosują takie połączenie – są bardziej narażone na picie do upadłego (binge-drinking), zatrucie alkoholowe, odwodnienie, a także są w grupie ryzyka, jeśli chodzi o niebezpieczne zachowania pod wpływem alkoholu – jazdę po pijaku czy seks bez zabezpieczeń.

Dr Krukow dodaje, że w USA ponad dekadę temu pojawiły się firmy produkujące drinki alkoholowe na bazie napojów energetycznych. Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) zwróciła jednak wtedy uwagę, że takie połączenie może być niebezpieczne i drinki te wycofano ze sprzedaży.

 

Źródło informacji: Nauka w Polsce
Obraz (Joenomias) Menno de Jong z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close