Zdrowie 10 czerwca 2019

Warzywa i owoce na upały. Co najlepiej jeść?

Warzywa i owoce na upały to temat na czasie, bo przecież czerwiec przywitał nas gorącymi dniami. I bardzo dobrze, bo po chłodnym kwietniu i wcale nie lepszym maju, większość z nas czekało na to, jak na zbawienie. Naturalnie z tego ciepełka cieszymy się tylko do pewnej temperatury – gdy termometr pokazuje ponad 30ºC, robi się już zbyt gorąco.

Warzywa i owoce na upały nawadniają nawet lepiej, niż woda

Upał szczególnie niebezpieczny jest dla małych dzieci, seniorów oraz osób schorowanych. Ale także osoby zdrowe powinny pamiętać o tym, jak ważne jest nawadnianie organizmu. Samo picie wody może nie wystarczyć, bo wraz z potem tracimy nie tylko płyny, ale i minerały, których zwykła woda nie uzupełnia. Trzeba więc przyjrzeć się produktom, które trafiają na nasze talerze, bo to, co i w jakich ilościach jemy, ma niemałe znaczenie dla kondycji organizmu podczas gorących dni.

Szczególnie ważne są owoce oraz warzywa, które nie tylko znakomicie nawadniają, ale także dostarczają cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Ale zanim wybierzecie się na zakupy i włożycie do koszyka coś “zielonego”, zobaczcie, jakie warzywa i owoce na upały są najlepsze.

Warzywa i owoce na upały, po które warto sięgać każdego dnia:

Ogórki

Ogórki składają się aż w 96% z wody, są lekkostrawne i niskokaloryczne. W dodatku zawierają dużo minerałów, oraz substancje chroniące serce i wątrobę przed uszkodzeniami.

Pomidory

Znakomite na upał, ponieważ składają się aż w 95% z wody. Dostarczają też dużą ilość potasu, który wspiera pracę serca i innych mięśni. Zawierają także likopen, który chroni nie tylko przed starzeniem, ale i nowotworami.

warzywa i owoce na upały

 

Cukinia

To smaczne sezonowe warzywo jest nieodzowne w letniej kuchni. Cukinia w 95% składa się z wody, i dostarcza organizmowi witaminy (z grupy B, C, A i K), oraz minerały (magnez, mangan, cynk, fosfor, wapń i potas).

Sałata

Trudno sobie wyobrazić bez niej lekkie zielone surówki i sałatki. Jest idealna podczas gorących dni, ponieważ w 96% składa się z wody. Poza tym chwali się ją za wysoką zawartość kwasu foliowego (witaminy B9), który wspiera pracę układu nerwowego.

Papryka

Papryka zawiera ok 92% wody, a w 100 g tego warzywa znajduje się aż 110 mg witaminy C, czyli ponad cztery razy więcej niż w grejpfrucie!  Poza tym dostarcza organizmowi witaminy z grupy B, beta-karoten, magnez, żelazo, potas.

warzywa i owoce na upał

Ananas

Składa się aż w 95%  z wody, zawiera sporą ilość witaminy C, a także potasu i magnezu. W ananasach obecny jest enzym zwany bromelainą, który przyspiesza trawienie i oczyszcza organizm – z tego powodu te owoce polecane są w różnego rodzaju dietach odchudzających i oczyszczających.

Arbuz

Arbuz w 92% składa się z wody, jest orzeźwiający i niskokaloryczny. Zawiera sporą dawkę mikroelementów, m.in.: magnezu, fosforu, żelaza, potasu, wapnia, miedzi, oraz przeciwutleniacze. Podobnie rzecz ma się z melonami, które zawierają ponad 86% wody.

Truskawki

Te słodkie, pyszne owoce królują obecnie na targowiskach. Warto po nie sięgać podczas upału, ponieważ składają się w ok. 90% z wody. Zawierają ponadto witaminy A, B1, B2, B3, B6, C, E, kwas foliowy, potas, fosfor, wapń, magnez, sód, żelazo, cynk, mangan oraz błonnik.

truskawki

Pomarańcze i inne cytrusy

Zawierają 85% w wody, dostarczają organizmowi witaminę C i potas, który tracimy podczas upału wraz z potem. Zawierają również antyoksydanty, które chronią przed nowotworami.

Brzoskwinie

Te delikatne owoce składają się w 89% z wody i są źródłem witamin A i B. Zawierają także karotenoidy i polifenole chroniące organizm przed uszkodzeniem tkanek.

Śliwki

Śliwki zawierają 87% wody i są źródłem witamin i minerałów, dobrze wpływających na pracę serca. Duża ilość błonnika w śliwkach sprawia, że pomagają one oczyszczać jelita i obniżają ryzyko wystąpienia nowotworu jelit.

warzywa i owoce na upały

 

Jabłka

Jabłka są niezwykle cennymi dla zdrowia owocami. Zawierają m. in. potas, żelazo, cynk, krzem, witaminy A, C, E oraz z grupy B. Obecne w nich pektyny dbają o sylwetkę przyspieszając spalanie tkanki tłuszczowej i przyspieszają procesy trawienne. Zawartość ponad 87% wody w tych owocach sprawia, że są one idealną przekąską na gorące dni.

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close