Kulinaria 12 czerwca 2019

Co pić w upały, by się nie odwodnić – sama woda nie wystarcza!

Pić około 2 litrów płynów dziennie, a w upalne dni (jakie aktualnie nas raczą) jeszcze więcej – to wiemy wszyscy, bo wszędzie w kółko (do znudzenia) o tym słyszymy i czytamy. Sęk w tym, że sama woda nie wystarcza, by odpowiednio zadbać o nasz organizm i nie dopuścić do jego odwodnienia, ponieważ na ten stan wpływa nie tylko utrata wody, ale również elektrolitów.

W związku z tym zwykłą wodę kranową, czy źródlaną, warto zamienić (przynajmniej w połowie) na mineralną – bogatą między innymi w:

Magnez – jest niezbędny do prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego i nerwowego. Zapobiega miażdżycy oraz zawałowi. Odgrywa ważną rolę w wytwarzaniu energii. Wpływa na poprawę pamięci i koncentracji. Zalecane dzienne spożycie wynosi  220-400 mg dla dorosłego człowieka.

Wapń – to podstawowy budulec kości i zębów. Wspiera prawidłową pracę serca.  Odpowiada za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Zalecane dzienne spożycie wynosi  500-1000 mg dla dorosłego człowieka.

Potas – jest odpowiedzialny za przesyłanie impulsów nerwowych oraz za skurcze mięśni. Pomaga również utrzymać równowagę wodną w organizmie. Jego niedobór powoduje osłabienie, spadek ciśnienia krwi, zaparcia, ogólne zmęczenie oraz nerwowość. Dzienne zapotrzebowanie wynosi około 4000 mg.

Sód – jest bardzo ważny w pracy mięśni, ponieważ umożliwia ich skurcze. Reguluje ilość oraz rozkład wody w organizmie. Dzienne zapotrzebowanie wynosi około 2000 mg.

Chlor – odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia osmotycznego w komórkach. Jako składnik kwasów trawiennych w żołądku odgrywa istotną rolę w procesach trawiennych.

Żelazo – bierze udział w transportowaniu tlenu oraz procesach oddychania komórkowego. Wykorzystywane jest do wytwarzania krwinek czerwonych. Wspomaga również pracę systemu odpornościowego i nerwowego.

Cynk – wspiera układ odpornościowy oraz pracę mózgu. Bierze udział m.in. w metabolizmie węglowodanów, białek, tłuszczów, przemianach energetycznych oraz syntezie DNA i protein.

Fosfor – odpowiada za zdrowe i mocne kości. Wspiera pracę układu nerwowego. Pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.

Miedź – bierze udział w powstawaniu krwinek czerwonych, metabolizmie tkanki nerwowej oraz wytwarzaniu tkanki łącznej i kostnej. Jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania i przyswajania żelaza. Odpowiada za pracę mózgu, pamięć i koncentrację.

Wymienione wyżej pierwiastki są NIEZBĘDNE dla zdrowia i życia, dlatego też potocznie nazywa się je pierwiastkami życia.

Należy przy tym mieć świadomość, że zawartość makro i mikroelementów w wodzie mineralnej, jest z reguły niewielka w stosunku do zapotrzebowania naszego organizmu. Stąd podaż płynów warto wzbogacać o soki owocowe i warzywne – nie zapominając oczywiście o ogólnie urozmaiconej diecie, która stanowi absolutną podstawę!

Jednakże w tym artykule skupiamy się na napojach, ponieważ to właśnie po nie, a nie pożywienie,  najchętniej sięgamy w czasie upałów.

Jak powszechnie wiadomo, wraz ze wzrostem temperatury otoczenia, człowiek zaczyna się intensywniej pocić, dzieje się tak, ponieważ organizm w naturalny sposób próbuje ochronić nas przed przegrzaniem.  Jednak wraz z potem usuwane są elektrolity (sód, wapń, magnez i potas), których niedobór może doprowadzić do zaburzeń rytmu serca, podwyższenia ciśnienia krwi, zawrotów głowy i omdlenia.

Dlatego w codziennej diecie, a szczególnie w gorące dni i/lub gdy intensywnie trenujemy, musimy zadbać o to, by dostarczać organizmowi elektrolity. W tym celu poza wodą mineralną, warto pić również:

Soki, koktajle i smoothie warzywne przygotowane między innymi z: pomidorów, ogórków, marchewki, brokułów, buraków, pora, selera lub pietruszki.

Soki, koktajle i smoothie owocowe z: bananów, truskawek, moreli, melona, brzoskwiń, jabłek, gruszek, kiwi, czereśni, czarnej porzeczki, cytrusów, ananasa, arbuza, czy awokado.

Do tego typu napojów śmiało można dorzucać i miksować natkę pietruszki, szpinak, jarmuż, orzechy, słonecznik, migdały, płatki owsiane, daktyle, czy kakao.

Wszystkie wymienione wyżej produkty zawierają niezbędne makro i mikroelementy, o których wspominaliśmy.

Napoje izotoniczne, które można przygotować bez problemu w domu, wystarczy bowiem do wody dodać szczyptę soli (np. morskiej) i odrobinę soku z cytryny (lub jakiegokolwiek innego, jaki lubicie). Można również dorzucić kilka listków mięty lub melisy, które dodatkowo orzeźwią.

Napar z mięty lub sok – mięta ma działanie ochładzające i orzeźwiające, dlatego poza dodawaniem jej listków do wody, czy innych napojów, można przygotowywać na jej bazie napar/herbatę lub sok. Aby przygotować sok miętowy należy zagotować około 1 litra wody z 1 kg cukru i 2 łyżkami kwasku cytrynowego. Następnie dorzuca się mniej więcej 2 garście umytych listków mięty, przykrywa i odstawia na około 12 godzin. Po tym czasie trzeba przecedzić liście, a sok przelać do czystych butelek lub słoików i zapasteryzować.

 

.

Źródło zdjęć: Pixabay

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close