Zdrowie 18 grudnia 2024

Eksperci: profilaktyka zapobiega ciężkim zakażeniom wywołanym przez RSV

Wywoływane przez wirus RSV zapalenie oskrzelików i zapalenie płuc często ma nieprzewidywalny, burzliwy przebieg, nierzadko z zagrożeniem życia. Eksperci specjalizujący się w leczeniu noworodków i niemowląt wypracowali stanowisko, w którym postulują o powszechną profilaktykę zakażeń wirusem RSV w ramach Programu Szczepień Ochronnych lub Programu Profilaktyki Zdrowotnej. Czas na podjęcie działań, aby kolejny sezon zakażeń 2025/26 był wolny od RSV.

RSV (ang. Respiratory Syncytial Virus; syncytialny wirus oddechowy) to wirus powodujący sezonowe zakażenia dróg oddechowych, szczególnie groźne dla noworodków i dzieci poniżej 2 lat.

Według ekspertów zajmujących się zdrowiem najmłodszych dzieci, RSV odpowiada za znaczne obciążenie placówek medycznych, w tym poradni, oddziałów pediatrycznych i oddziałów intensywnej terapii. 70 proc. dzieci hospitalizowanych z powodu zakażenia RSV nie ukończyło pierwszego roku życia. W latach 2015-2023 z powodu zakażenia RSV hospitalizowanych było prawie 63 tys. dzieci w pierwszym roku życia, a w sezonie 2022/23 – ponad 20 tys. dzieci.

Dlatego grupa ekspertów składająca się z naukowców specjalizujących się w ochronie zdrowia zaprezentowała wspólne stanowisko w sprawie konieczności zapewnienia ochrony noworodkom i niemowlętom w pierwszym roku życia, będącym grupą najbardziej narażoną na hospitalizacje.

„Reprezentując różne towarzystwa naukowe oraz specjalizacje, dążymy do zagwarantowania równego dostępu do nowoczesnej profilaktyki, zapobiegającej ciężkim zakażeniom wywołanym przez RSV” – czytamy w stanowisku ekspertów.

Według lekarzy specjalizujących się w leczeniu noworodków i niemowląt, w profilaktyce zakażeń RSV możliwe jest zastosowanie jednodawkowego przeciwciała monoklonalnego (substancja czynna: nirsewimab), które jest zarejestrowane do stosowania dla wszystkich dzieci lub zastosowanie szczepionki dla kobiet w ciąży.

Jak przekonują eksperci, 95 proc. dzieci hospitalizowanych z powodu RSV to pacjenci wcześniej zdrowi i bez czynników ryzyka. Dlatego też profilaktyką powinny być objęte wszystkie dzieci, bo infekcje RSV są nieprzewidywalne i nie wiadomo, które przypadki będą ciężkie.

Eksperci w swoim stanowisku zamieścili kilka kluczowych postulatów zwiększających skuteczność wdrożenia programu profilaktyki RSV, wśród których na pierwszym miejscu znalazło się „bierne uodpornienie jednodawkowym przeciwciałem monoklonalnym wszystkich noworodków i niemowląt w pierwszym roku życia, niezależnie od obecności chorób współistniejących”.

„Po drugie, noworodki urodzone od początku września do końca marca powinny otrzymać lek w oddziale noworodkowym przed wypisem ze szpitala lub w Podstawowej Opiece Zdrowotnej (POZ) do końca pierwszego miesiąca życia. Po trzecie, noworodki i niemowlęta urodzone od początku kwietnia do końca sierpnia powinny otrzymać lek przed rozpoczęciem sezonu zakażeń” – czytamy w stanowisku ekspertów.

Ich zdaniem, uodpornienie powinno być finansowane ze środków publicznych w ramach Programu Szczepień Ochronnych (PSO) jako profilaktyka zalecana, w pełni finansowana przez Ministra Zdrowia (MZ) lub Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) lub w ramach Programu Profilaktyki Zdrowotnej.

Profilaktyka zakażeń RSV dostępna jest w Polsce od 2008 roku przez stosowanie przeciwciała podawanego co 30 dni podczas sezonu zakażeń RSV, w ramach programu lekowego, wyłącznie dla pacjentów z grup ryzyka. Populacja dzieci otrzymujących tę substancję obejmuje jedynie noworodki urodzone przedwcześnie, niemowlęta z hemodynamicznie istotną wadą serca, dysplazją oskrzelowo-płucną, mukowiscydozą, rdzeniowym zanikiem mięśni. Do otrzymania leczenia profilaktycznego uprawnionych jest jedynie 2 proc. dzieci.

Według ekspertów, uodpornienie wszystkich niemowląt przed wirusem RSV znacznie zmniejszy obciążenie systemu ochrony zdrowia. Jak podają eksperci, lek jest skuteczny i bezpieczny. Do końca lutego 2024 roku podano ok. 2 miliony dawek, nie odnotowując poważnych zdarzeń niepożądanych.

„Aby zapewnić odporność populacyjną dzieciom w pierwszym roku życia, niezbędne jest wprowadzenie finansowania profilaktyki przeciw RSV” – piszą eksperci w swoim stanowisku. Ich zdaniem bezpłatne świadczenia realizowane w ramach uproszczonej procedury zarówno w oddziałach noworodkowych czy w POZ (w sezonie wrzesień-marzec), jak i w POZ (wrzesień-listopad) powinny iść w parze z działaniami edukacyjnymi, istotnymi dla zbudowania świadomości zakażenia i choroby.”

Eksperci, którzy podpisali się pod stanowiskiem:

dr hab. n. med. Ewa Augustynowicz, Polskie Towarzystwo Wakcynologii
dr n. med. Aleksander Biesiada, wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej
prof. dr hab. n. med. Maria Katarzyna Borszewska-Kornacka, prezeska Fundacji Koalicja dla wcześniaka
prof. dr hab. n. med. Ewa Helwich, konsultant krajowa w dziedzinie neonatologii
prof. dr hab. n. med. Teresa Jackowska, prezes Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego
dr n. med. Ilona Małecka, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Wakcynologii
prof. dr hab. n. med. Jan Mazela, prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Perinatalnej
prof. dr hab. n. med. Aneta Nitsch-Osuch, kierownik Zakładu Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego
prof. dr hab. n. med. Iwona Paradowska-Stankiewicz, konsultant krajowa w dziedzinie epidemiologii
prof. dr hab. n. med. Tomasz Szczapa, prezes Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego
prof. dr hab. n. med. Mirosław Wielgoś, konsultant krajowy w dziedzinie perinatologii
prof. dr hab. n. med. Jacek Wysocki, prezes Polskiego Towarzystwa Wakcynologii

 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Obraz Sabine Lange z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Uroda 14 grudnia 2024

Jaki prezent kosmetyczny pod choinkę? Raport z badania konsumenckiego

Święta Bożego Narodzenia tuż za rogiem, a wraz z nimi dylemat, który dotyka wielu z nas – jaki prezent sprawi, że bliska osoba poczuje się wyjątkowo? Badanie preferencji konsumenckich Polek ze społeczności kosmetycznej pokazuje, że niemal 90% kobiet cieszy się z otrzymania prezentu kosmetycznego. Na jakie konkretnie aspekty zwracają uwagę? Do jakiej kategorii powinien należeć podarunek i ile kosztować? Na wszystkie te pytania odpowiedzi udziela raport „Jakich prezentów kosmetycznych pragną kobiety”.

Prezent kosmetyczny na święta? Spersonalizowany i praktyczny

Z badania przeprowadzonego wśród użytkowniczek KWC by wizaz.pl, największej społeczności kosmetycznej w Polsce, wynika, że niemal 90% kobiet cieszy się z otrzymania kosmetycznego prezentu. Wśród 1210 przedstawicielek społeczności KWC by Wizaz.pl, które wzięły udział w badaniu, zdecydowana większość zwracała uwagę na dwa konkretne aspekty prezentów: praktyczność (88,3% badanych) oraz adekwatność do preferencji (87,1%). Oczekiwania obdarowywanych osób skupiają się więc na produktach, które mogą realnie wpłynąć na ich codzienność, a nie wyłącznie wyglądać ładnie na półce.

„Wyniki badania wskazują, że kosmetyki są wyjątkowo pożądanym prezentem, zwłaszcza jeśli są praktyczne (88,3%) i zgodne z preferencjami obdarowywanej osoby (87,1%). To podkreśla rosnącą potrzebę personalizacji i funkcjonalności podarunków. Konsumentki oczekują produktów, które nie tylko wyglądają atrakcyjnie, ale też realnie wzbogacają ich codzienną pielęgnację. Dla kupujących oznacza to konieczność większego zaangażowania w dobór odpowiedniego produktu – znajomości potrzeb, typu skóry czy preferencji obdarowywanej osoby. To również szansa dla sprzedawców i producentów kosmetyków na wprowadzenie narzędzi wspierających decyzje zakupowe, takich jak quizy prezentowe, poradniki czy zestawy upominkowe – zauważa Agata Dudar, Senior Community Manager. – Kosmetyki są jednymi z najczęściej pożądanych prezentów świątecznych, szczególnie gdy cechują się praktycznością i są dopasowane do indywidualnych preferencji. Stanowią wtedy nie tylko trafiony prezent, ale także skuteczny sposób na budowanie relacji między marką a konsumentem” – podsumowuje ekspertka.

Najbardziej pożądane kategorie prezentów kosmetycznych

Największą popularnością jako prezenty cieszą się kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała – aż 85,2% respondentek wskazało je jako idealny prezent pod choinkę. Na drugim miejscu uplasowały się perfumy (81,2%), a na trzecim zestawy kosmetyczne (80,9%). Praktyczne i uniwersalne prezenty pozwalają obdarowanym na codzienną pielęgnację i chwilę relaksu, które mają szczególne znaczenie nie tylko w okresie świątecznym, ale również długo po jego zakończeniu.

Nie wszystkie prezenty cieszą się równie dużą popularnością. Na końcu listy uplasowały się akcesoria do paznokci (49,6%), kosmetyki do stylizacji włosów (42,9%) oraz suplementy diety (42,4%). Są to produkty zdecydowanie mniej uniwersalne, zatem nie powinno dziwić, że ich wybór będzie słuszny jedynie w przypadku doskonałej znajomości preferencji osoby obdarowywanej.

Ceny prezentów kosmetycznych zależą od kilku czynników

Zgodnie z wynikami raportu, cena prezentów kosmetycznych schodzi na drugi plan. Zdecydowana większość ankietowanych wskazała podobne przedziały cenowe, niezależnie od wieku, wykształcenia czy zarobków. Ważniejsze od kwoty jest dopasowanie prezentu do potrzeb obdarowywanej osoby.

„Raport wyraźnie wskazuje na zmianę podejścia konsumentów do prezentów kosmetycznych. Cena, choć istotna, przestaje odgrywać kluczową rolę, ustępując miejsca personalizacji i dopasowaniu do indywidualnych potrzeb. To pokazuje rosnącą świadomość konsumencką oraz większą wagę przywiązywaną do emocjonalnego aspektu prezentów – podkreśla Aneta Chilczuk, Community Manager. – Taki trend może stanowić ważny sygnał dla branży kosmetycznej, zachęcając ją do tworzenia bardziej spersonalizowanych ofert, które zaspokoją różnorodne potrzeby klientów” – dodaje.

Ceny prezentów kosmetycznych mogą zależeć również od charakteru relacji oraz statusu materialnego osoby obdarowanej. Im bliższa relacja i wyższy status zarobkowy, tym większe oczekiwania co do wartości prezentu. Na większe wydatki powinni nastawić się szczególnie partnerzy życiowi, szczególnie przebywający w sformalizowanych związkach.

O raporcie

Raport powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 1210 użytkowniczek KWC by wizaz.pl. Celem badania było określenie preferencji Polek związanych z kosmetycznymi prezentami. Pełna wersja raportu ze wszystkimi szczegółowymi odpowiedziami respondentek dostępna jest na stronie https://wizaz.pl/raport-2024/, gdzie pobrać można również infografikę ze szczególnie ciekawymi statystykami. Zapytania dotyczące wyników badania można kierować na adres kwc@burdamedia.pl.

 

Źródło informacji: Wizaz.pl

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Lifestyle 13 grudnia 2024

Stabilna praca w logistyce – jak jej szukać?

Logistyka to szeroka dziedzina obejmująca liczne procesy związane m.in. z zarządzaniem łańcuchem dostaw, magazynowaniem czy transportem. Do szukania pracy w tym sektorze warto podejść metodycznie. Jakie działania podjąć, by zwiększyć szanse na stabilne zatrudnienie w tej branży?

Określ swoje kompetencje i pokaż je w CV

Myśląc o podjęciu nowej pracy, dobrze określić – z jednej strony swoje kluczowe kompetencje i obszar zainteresowań, a z drugiej to, na czym szczególnie nam zależy w kontekście nowego miejsca zatrudnienia. Zrób więc podsumowanie swojego doświadczenia i umiejętności i zastanów się, czy bardziej interesuje Cię np. logistyka magazynowa, transport, zarządzanie łańcuchem dostaw, a może analiza danych? Doprecyzowanie specjalizacji, w której chcesz się rozwijać, pomoże w poszukiwaniu najodpowiedniejszego stanowiska. W CV skoncentruj się na umiejętnościach i osiągnięciach, które są szczególnie cenione w branży, np. zarządzanie zapasami, optymalizacja procesów, koordynacja transportu, znajomość systemów WMS (Warehouse Management Systems) itp. Jeśli znajdziesz pewne luki kompetencyjne, od razu zastanów się, w jaki sposób możesz je uzupełnić.

Gdzie szukać stabilnej pracy w logistyce?

Podsumowanie doświadczenia zawodowego za Tobą. Wiesz już, jaki obszar logistyki najbardziej Cię interesuje. Czas więc na aktywne poszukiwanie pracy. Popularne serwisy rekrutacyjne to niejedyna ścieżka. Zwróć też uwagę na portale specjalizujące się w logistyce i publikujące oferty pracy z tej branży. Przeglądaj je regularnie, by być na bieżąco z ciekawymi propozycjami. Warto też zrobić research firm, w których potencjalnie mógłbyś znaleźć zatrudnienie dzięki swoim logistycznym kompetencjom. Możesz uwzględnić np. biznesy transportowe, magazyny, centra dystrybucji czy producentów o szerokiej sieci logistycznej. Przykładowo, LPP Logistics, działający na trzech kontynentach operator zarządzający siecią zaopatrzenia i dystrybucji Grupy LPP (właściciel marek odzieżowych: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay), publikuje oferty pracy na swojej stronie internetowej: https://www.lpplogistics.com/kariera. Firma prowadzi aktualnie m.in. proces rekrutacji do rozbudowywanego Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim, które po zakończeniu inwestycji ma zatrudniać łącznie blisko 1500 osób.

Gdy już znajdziesz interesującą Cię ofertę, spójrz raz jeszcze na swoje CV i w razie potrzeby dostosuj je do wymaganych kompetencji. Jeśli natomiast na stronie firmy, w której chciałbyś pracować, nie widzisz informacji o wakacie na stanowisko odpowiadające Twojemu doświadczeniu, możesz przesłać swoje CV i list motywacyjny z prośbą o rozważenie Twojej aplikacji w przyszłości.

Bądź gotowy do rozmowy (nie tylko na spotkaniu rekrutacyjnym)

Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie z rekruterem, przygotuj się na zaprezentowanie swoich umiejętności. W zależności od stanowiska, na rozmowie mogą pojawić się np. pytania o zarządzanie zapasami, umiejętność rozwiązywania problemów, optymalizację tras czy kontrolę kosztów. Dobrze jest przygotować konkretne przykłady, które pokażą Twoje doświadczenie w tych obszarach. Przećwicz też techniczne kwestie odnoszące się do zarządzania procesami – np. pomysłów na obniżanie kosztów transportu w firmie lub zwiększanie efektywność procesów magazynowych. Zastanów się jednak również nad odpowiedziami na uniwersalne pytania, które często pojawiają się na rozmowach kwalifikacyjnych, niezależnie od branży, w której ubiegasz się o pracę. Dotyczą one np. mocnych czy słabych stron, największych sukcesów i trudności, planów rozwoju itp. Określenie obszaru i sposobu, w jaki możesz służyć swoją wiedzą, przyda się też przed branżowymi wydarzeniami, które mogą być nie tylko okazją do nauki, ale i poznania potencjalnych pracodawców.
Praca w logistyce daje ciekawe możliwości rozwoju w różnych obszarach. Podejdź więc odpowiednio do jej poszukiwania, by móc długofalowo cieszyć się atrakcyjnym zatrudnieniem.

Więcej na: https://www.lpplogistics.com/

 

Źródło informacji: lpplogistics.com

Obraz Mohamed Hassan z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close