Gra Amazonia – największe zaskoczenie tego roku!
Gra Amazonia to moim skromnym zdaniem jeden z najlepszych tegorocznych tytułów, w który miałam okazję rozegrać i w pełni zasługuje na Waszą uwagę. W tym roku wydano kilka planszówek z przepięknymi grafikami otaczającego nas świata, jednak to Amazonia zbiera najwyższe noty. Dlaczego? Przeczytajcie i przekonajcie się sami.
Amazonia to płuca naszej planety, które zajmują obszar siedmiu milionów kilometrów kwadratowych, z czego ponad pięć milionów to amazoński las deszczowy. Podzielony jest on na poszczególne piętra, na których żyją różne organizmy. Do poszycia lasu dociera w wielu miejscach zaledwie 1% słonecznego światła. W deszczowym lesie wszystko żyje, przepycha się i rośnie, by być jak najbliżej słońca. To jeden z najcenniejszych ekosystemów naszej planety.
Gra Amazonia jest przeznaczona dla dwóch graczy, ale dzięki wariantom można ją rozegrać w trzy i cztery osoby. Dla samotników przygotowany został tryb solo, gdzie walczymy przeciwko Duchowi Lasu. Zgodnie z etykietą na pudełku gra Amazonia sprawdzi się już wśród dzieci ośmioletnich.
Podczas rozgrywki gracze rozwijają własne lasy deszczowe, które będą zamieszkane przez dzikie zwierzęta, otoczone bujną roślinnością i wysokimi drzewami. Niestety zagrażają im pożary, susze i choroby. Najważniejsza jest równowaga flory i fauny, dlatego stworzenie prosperującego ekosystemu będzie Waszym najważniejszym zadaniem.
W niewielkim pudełku znajdziecie:
- 140 kart lasu (w tym 112 podstawowych i 28 zaawansowanych)
- 21 kart nasion
- 5 kart sezonu/wzrostu (3 podstawowe, 2 warianty)
- 50 żetonów punktów
- 3 odznaki Najwyższego Drzewa
- 1 odznakę Największego Lasu
- 2 karty pomocy
- 11 kart zmiennych sezonów
- 10 żetonów zwierząt
- 4 początkowe karty pnia
- instrukcję
- broszurkę z rozszerzonymi opisami kart
- 2 papierowe woreczki na drobne elementy gry.
Przygotowanie
Poniżej opiszę Wam przykładową rozgrywkę dla dwóch osób. Jeśli jesteście ciekawi wariantom solo, na trzy i cztery osoby, zerknijcie do instrukcji – tutaj.
Na początku rozłóżcie na środku stołu karty sezonów/wzrostu, tworząc planszę tak, jak na poniższym zdjęciu. W pobliżu połóżcie żetony punktów, zwierząt i odznakę najwyższego drzewa. Karty nasion należy dobrze przetasować i położyć zakryte obok planszy sezon 2/3.
Z kart lasu odłóżcie losowo dziesięć kart i wrzućcie je do pudełka, a pozostałe dobrze, naprawdę dobrze przetasujcie i podzielcie na trzy równe stosy, które ułóżcie w miejscach podpisanych bieżący sezon, sezon 2, sezon 3. Ze stosu bieżący sezon bierzemy sześć kart, które kładziemy na planszy wzrostu w następujący sposób: 1 karta na miejscu wzrost 1,2 na miejscu wzrost 2, oraz 3 na miejscu wzrost 3. Na koniec przygotowań każdy z graczy otrzymuje startową kartę pnia.
Choć brzmi to bardzo zawile, mam nadzieję, że poniższe zdjęcie sporo wyjaśni.
Gra Amazonia jak w nią grać krok po kroku
Grę rozpoczyna osoba, która jako ostatnia podlała jakąś roślinkę. Jeśli gracie z młodszymi dziećmi, niech rozpocznie dorosły, gdyż łatwiej wytłumaczyć dzieciom przebieg zasad. W trakcie każdego sezonu gracz w swojej turze musi dobrać karty z jednego ze stosów wzrostu (1,2,3) lub ze stosu bieżącego. Najpierw gracz może podejrzeć karty na stosie wzrost 1 – może je zatrzymać i ułożyć w swoim lesie lub odłożyć z powrotem i dodać na wierzch kartę z bieżącego sezonu. Podobnie postępuje z kolejnymi stosami. Jeśli nie wybierze żadnego z trzech stosów, musi dobrać kartę z bieżącego sezonu i dołożyć ją do swojego lasu.
Na pięknie ilustrowanych kartach lasu znajdują się rośliny (bromelia, paproć, monstera), zwierzęta (boa psiogłowy, drzewołaz, kinkażu żółty, mrówki grzybiarki, tukan), karty nasion, karty suszy, pożaru i choroby, karty słońca i deszczu oraz karty pni i koron drzew. Większość kart zapewnia punkty na koniec sezonu, ale niektóre posiadają efekty, które można aktywować w trakcie sezonu.
Dokładając wybrany stos kart do swojego lasu, należy pamiętać, że jeśli nie macie wolnego pnia, a dostaliście koronę drzewa, musicie ją niestety odłożyć do pudełka.
Bieżący sezon kończy się w momencie, gdy któryś z graczy nie ma już możliwości dobrania kart wzrostu. Na tym etapie trzeba podliczyć punkty i posprzątać las.
Gracz, który jako ostatni zebrał karty, jako pierwszy wykonuje poniższe działania:
- Zwierzęta – aktywowujecie te efekty zwierząt, które można użyć pod koniec sezonu.
- Nasiona – jeśli posiadacie w swoim lesie nasiona, dobieracie trzy karty ze stosu nasion i jedną z nich możecie dołożyć do swoich kart. Jeśli posiadacie dwa nasiona, nadal dobieracie trzy karty, ale tym razem możecie zachować dwie z nich i dołożyć do swojego lasu.
- Zagrożenia – jeśli macie minimum dwie karty pożarów lub choroby musicie odrzucić dwie rośliny (przy pożarze) lub dwa zwierzęta (przy chorobie).
- Drzewa – zdobywacie punkty za ukończone w tym sezonie drzewa. Po pobraniu punktów należy na takie drzewo położyć żeton zwierzęcia. Nieukończone drzewa nie dają punktów, ale można je dokończyć w następnym sezonie.
- Rośliny i pogoda – podliczacie punkty za posiadane karty roślin i pogody (każda para kart deszcz i słońce, równa się pięciu punktom).
- Sprzątanie – przed rozpoczęciem kolejnego sezonu, usuwacie ze swoich lasów wszystkie rośliny (paprocie, bromelie i monstery), karty pożarów, choroby. Pozostają tylko drzewa, pnie oraz zwierzęta.
W ten sam sposób rozgrywane są kolejne dwa sezony. Następne sezony rozpoczyna gracz z mniejszą liczbą punktów. Na koniec trzeciego sezonu podliczacie dodatkowo punkty za zwierzęta oraz za największy las.
Gra Amazonia a nasze wrażenia
Od czego by tu zacząć?
Grafika – Vincent Dutrait, francuski artysta, dobrze znany w świecie planszówkowym, oddał w sposób niezwykły klimat lasów deszczowych. Choć karty miałam już wiele razy w dłoniach, nadal nie mogę przestać się nimi zachwycać. Pełne kolorów, energii, po prostu cudne.
Mechanika gry oparta jest na dobieraniu kart i tworzeniu z nich punktujących zestawów. Możliwość wybierania kart z dostępnych stosów to wprost mechanika push your luck, której esencją może być pytanie „jak bardzo chcesz zdobyć te karty?”. W tej grze blefujecie, podejmujecie ryzyko, obmyślacie możliwie najlepsze strategie. Główka cały czas pracuje.
Gra Amazonia jest bardzo regrywalna ze względu na swoją losowość. Nigdy nie wiadomo, jakie karty się pojawią. Wprawniejsi gracze w pamięci będą podliczać karty, które już zeszły, by oszacować swoje szanse. Najlepiej grało się nam w dwie osoby, choć i tak było nam mało po rozegraniu trzech sezonów. Przy trzech i czterech graczach, jest fajnie, ale krótko.
W porównaniu do innych planszówek, w których tłem także jest przyroda, Gra Amazonia pozostawia je wszystkie daleko w tyle. Najwierniej oddaje przyrodę, w tym kwintesencję ekosystemu lasów deszczowych. Z punktu edukacyjnego to ogromny plus, bo na podstawie tej gry można to świetnie dzieciom wyjaśnić i dodatkowo zainteresować ich tą tematyką.
Zasady, choć wyglądają na skomplikowane, są bardzo proste i już po pierwszej rozgrywce zrozumiecie, o co chodzi. Podobnie jest z punktowaniem, które jest tak klarowne dla wszystkich graczy, że dzieciaki samodzielnie podliczą zdobyte punkty, co jest dużym ułatwieniem i motorem napędzającym do kolejnych rozgrywek.
Gra Amazonia chwyciła nas za serca przepięknymi grafikami, ujęła prostotą zasad oraz łatwością w podliczaniu punktów. Czuję, że rozgości się na długo w naszym domu.
Tytuł: Amazonia
Autor: Tim Eisner
Ilustracje: Vincent Dutrait
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 30 minut
Wydawca: Lucky Duck Games
Wpis powstał we współpracy z Lucky Duck Games
Zdjęcia: A. Jelinek
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP https://gramywplanszowki.pl/gra/1375/amazonia