Gra Karak – przygodowa gra z elementami RPG
Gra Karak, choć jest już na rynku od pewnego czasu, dla nas jest totalnym zaskoczeniem i odkryciem tej wiosny. Ta gra wywołuje we mnie wiele wspomnień, kiedy jeszcze będąc na studiach grywałam w gry komputerowe i niczym niezłomny bohater odkrywałam kolejne tunele w podziemiach, zdobywałam punkty typu 100+ do siły, 50+ do szybkości, kolekcjonowałam różne rodzaje broni i pokonywałam potwory. Pamiętacie?
Gra Karak to przeniesienie takiego świata na plansze, a dokładnie kafelki, z których gracze budują podziemne tunele, komnaty, w których czyhają najróżniejsze stwory.
O czym jest gra Karak?
Gra Karak to przygodowa gra planszowa dla dzieci z elementami RPG, w której gracze wcielają się w bohaterów fantasy: złodziejkę, czarnoksiężnika, wojownika, czarodzieja, mistrza miecza i wyrocznię. W głębokich i mrocznych podziemiach zamku Karak śmiałkowie odkrywają skarby, walczą z potworami, jakich świat nie widział, np. Szkieletorem – królem, który nie był w stanie powstrzymać się pokusie złota ukrytego w podziemiach zamku Karak i utkwił tam w plątaninie tuneli. Gdzieś tam znajduje się wyjątkowy skarb, strzeżony przez skrzydlatą bestię – smoka.
Gra przeznaczona jest od 2 do 5 graczy, a rozgrywka zajmuje około 45 minut. Wiekowo jest dopasowana bardzo dobrze i już z siedmiolatkami możemy przeżywać niesamowite przygody.
Gra Karak – co znajdziemy w pudełku
Pudełko nie odbiega wielkością od tradycyjnych opakowań planszówkowych, a w jego wnętrzu jest mnóstwo elementów, które wykonane są z grubej tektury, więc gra naprawdę długo, długo posłuży. Znajdziemy w nim:
- 79 płytek podziemi
- 6 tekturowych pionków bohaterów
- 5 podstawek
- 6 kart bohaterów
- 5 arkuszy wyposażenia
- 30 żetonów punktów wytrzymałości
- 1 woreczek na żetony potworów i skarbów
- 43 żetony potworów
- 10 żetonów skrzyń ze skarbami
- 2 kości
- 1 żeton klątwy
- instrukcję w języku polskim i siedmiu innych językach
- księgę z ilustracjami
Przygotowanie gry
Przed przystąpieniem do pierwszej rozgrywki czeka nas, lub dzieci, sporo wypychania. Nie wiem jak u Was, ale pierwszym pytaniem w naszym domu, gdy przyjdzie nowa gra, jest to, kto może wypychać elementy gry. Początkową płytkę podziemi należy położyć po środku stołu, dywanu, a pozostałe płytki podziemi wymieszać i położyć w zakrytych stosach. Każdy gracz otrzymuje arkusz wyposażenia, pięć żetonów punktów wytrzymałości (serca), które należy umieścić w odpowiednim miejscu na swojej planszy. Gracze kolejno losują kartę bohatera i dokładają do swojego arkusza. Następnie pionki swoich bohaterów układają na płytce początkowej. Grę rozpoczyna najmłodszy gracz.
Zasady gry
Gracz w swojej turze ma do dyspozycji cztery ruchy, co oznacza, że może się maksymalnie przemieścić o cztery płytki. W trakcie ruchu gracza mogą nastąpić następujące sytuacje:
Wkroczenie do nieodkrytej strefy. Gracz losuje płytkę podziemi i dokłada ją do płytki, która sąsiaduje z jego pionkiem bohatera, a następnie przesuwa go na nią. Jeśli wylosuje tunel, to nic specjalnego się nie dzieje. Jeśli wybierze płytkę z komnatą gracz musi losować jeden żeton z woreczka. Gdy będzie to żeton skarbu, umieszcza go na płytce, chyba, że posiada klucz w swoim magazynie, może go wykorzystać, by zabrać skarb. Natomiast jeśli zostanie wylosowany potwór, co zdarza się bardzo często, musi podjąć z nim walkę.
Wśród płytek znajdziemy takie, które mają specjalne moce jak np. uzdrowicielska fontanna, czy brama teleportacji.
Walka z potworem. Gdy na drodze gracza stanie potwór, należy stoczyć z nim walkę poprzez rzut kośćmi. Wynik decyduje o wygranej lub przegranej. Jednak pamiętajcie, że niektórzy bohaterowie mają specjalne przywileje, jak +1 do rzutu koścmi, czy dodatkowy rzut. Porażka, czyli wynik niższy od siły potwora oznacza, że gracz musi odwrócić jeden żeton wytrzymałości i cofnąć pionek o jedno pole. Przy remisie nikt nie zostaje ranny, jedynie pionek musi wrócić na płytkę, z której przybył. Natomiast jeśli uzyskany wynik jest wyższy niż siła potwora, gracz odnosi zwycięstwo i odwraca żeton bestii, który umieszcza na arkuszu wyposażenia.
Ruch przez odkrytą strefę. Pionek gracza może poruszyć się o cztery pola do przodu, po już odkrytych płytkach. Jeśli trafi na niepokonanego dotychczas potwora musi z nim walczyć.
Gra Karak kończy się natychmiast po tym, jak jeden z graczy pokona w walce smoka. Wygrywa gracz, który posiada najwięcej punktów zwycięstwa, czyli skrzyń ze skarbem i niekoniecznie to właśnie on pokonał smoka.
Gra Karak. Nasze wrażenie
Gra Karak to nasza pierwsza przygodówka z elementami RPG. Dawno tak się nie bawiliśmy, dosłownie rechocząc ze śmiechu, choć czyhały na nas straszne potwory. Radości, śmiechowi, łzom z rozbawienia, nie było końca. To świetna familijna gra, w której zakochają się nie tylko dzieciaki.
To świetne wprowadzenie do świata gier RPG (role-playing game), czyli gier fabularnych, w których gracze wcielają się w role fikcyjnych bohaterów, żyjących w świecie fantazji. To doskonała przygoda dla całej rodziny, a także wprowadzenie w świat wyobraźni.
Grafika gry jest bardzo ładna i estetyczna. Potwory, choć straszne, są przedstawione nieco humorystycznie, co sprawia, że nocne koszmary nas nie odwiedzą. Arkusze wyposażenia, czyli plansze graczy, wymagają dodatkowej pochwały. Gruba, solidna tektura oraz wtłoczenia na takie elementy jak karta bohatera, punkty wytrzymałości, czy żetony skarbów, to istny majstersztyk. Dzięki temu nic się nie przesunie, wszystko ma swoje miejsce, a dodatkowo przypomina mi panel bohatera z gier komputerowych.
Karak to klasyczna gra kafelkowa, w której można obrać różne strategie. Specjalne moce bohaterów dają najróżniejsze możliwości i choć czasem byliśmy zazdrośni o nie, to rozgrywanie gry innymi bohaterami, sprawia, że dla każdego z nich trzeba odnaleźć odrębna strategie wygrywania. Dodam, że nasza siedmiolatka nieraz nas ograła, ponieważ my skupiliśmy się na walce z potworami, a ona polowała na tych, co ukrywają klucze, a potem gnała po skarby.
Czy coś bym zmieniła, dodała? Według naszych dzieci, skarb strzeżony przez smoka daje za mało punktów zwycięstwa, bo aby go zdobyć, trzeba się nieźle uzbroić. W pewnym momencie brakowało nam kafelków podziemi, ale sprawdziłam, że jest dodatek, który doda większego smaczku grze. Zatem czekamy na Dzień Dziecka. 🙂
Gra Karak to świetna gra na początek, gdy rozpoczynacie przygodę z planszówkami. Jednakże starzy wyjadacze, także nieźle się przy niej bawią. Ta gra sprawia niesamowitą radość, a do tego nadaje rozgrywce niezapomniany klimat.
Na koniec chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na księgę z ilustracjami, w której możemy się zapoznać z etapami pracy grafika. Dla młodych fanów rysunków, taki dodatek to niezła gratka.
Autor: Petr Miksa
Ilustracje: Roman Hladik
Liczba graczy: 2-5
Wiek: od 7 lat
Czas gry: ok. 45 min
Wydawca: Albi
Wpis powstał we współpracy z Wydawnictwem Albi
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP https://gramywplanszowki.pl/gra/1125/karak
- Dolina Nilu – powrót do przeszłości
- “Patchwork Express” – relaksująca gra dla dwojga
- “Park niedźwiedzi” – kto jest lepszym projektantem?
- Wyspa Skye, gra idealna dla miłośników strategii
- Dzieci z Carcassonne – recenzja gry
- Kamienna Mandala – recenzja abstrakcyjnej gry logicznej
- Gra Łąka – przeżyj niesamowitą przygodę