Ciąża i dziecko 14 grudnia 2023

Najpopularniejsze imiona dla dziewczynek w pierwszym półroczu 2023 roku i ich znaczenie

Najpopularniejsze imiona dla dziewczynek w pierwszym półroczu 2023 roku? Wiemy to z raportu udostępnionego na stronie dane.gov.pl. Kolejny raport z listą rozchwytywanych imion żeńskich zostanie udostępniony w styczniu 2024 r. Na razie podejrzyjmy, które z nich dotychczas cieszyły się wśród rodziców największym wzięciem. 

Rodzice, wybierając imię dla pociechy, często kierują się rankingami popularności, ale to niejedyne kryterium. Wiele osób zwraca szczególną uwagę na znaczenie oraz cechy, jakie zostały mu przypisane. Wiąże się to z nadzieją, że któreś z nich przypadną w udziale dziecku. Niemałą rolę odgrywa też tradycja rodzinna lub kulturowe dziedzictwo. Kolejnym argumentem za wyborem konkretnego imienia dla dziecka są względy praktyczne, takie jak dopasowanie do nazwiska, łatwość wymowy, sposób zapisu, czy uniwersalność, by sprawdziło się np. za granicą. Oczywiście rodzice wybierają najczęściej to, które po prostu im się podoba lub ma dla nich szczególne znaczenie. Jakakolwiek motywacja za tym nie stoi, wybór imienia dla dziecka pozostaje indywidualną decyzją jego rodziców. 

Najpopularniejsze imiona dla dziewczynek w pierwszym półroczu 2023 roku i ich znaczenie

Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka obejmująca najpopularniejsze imiona dla dziewczynek w Polsce. Oto statystyki:

  1. Zofia – aż 2626 nowo narodzonych dziewczynek otrzymało właśnie to imię. Przypisuje się mu pochodzenie greckie, wywodzące się od słowa sophia, czyli mądrość. Zosie obchodzą imieniny 30 kwietnia, 15 i 24 maja, 18 i 30 września.
  2. Zuzanna – 2489 dziewczynek zostało nazwanych tym imieniem. Jego korzenie sięgają hebrajskiego Szoszannah, które z kolei wywodzi się od określenia kwiatów lilii.  Zuzanny świętują imieniny 1,17 oraz 18 lutego, 24 maja, 6 lipca, 11 sierpnia, 20 września, 11 października.
  3. Laura – 2450 dziewczynek dostało to imię. Wywodzi się ono z łaciny, w której laurem określano wawrzyn. Laury imieniny obchodzą 17 czerwca, 3 września, 8, 19 października.
  4. Hanna — imię to od w pierwszym półroczu 2023 r. dostało 2389 dziewczynek. Forma Hanna wywodzi się od imienia Anna, którego korzeni upatruje się w hebrajskim słowie Chana, czyli „wdzięk, łaska”. Hanie imieniny świętują 5 i 29 stycznia, 9 czerwca, 16 oraz 26 lipca, 6 i 18 października.
  5. Maja – 2255 noworodków płci żeńskiej otrzymało to imię. Maja pochodzi od łacińskiego słowa „maius” oznaczającego „maj”. W Polsce często uznaje się je za skróconą formę imienia Maria. Imieniny Mai przypadają na 9 kwietnia, 1 maja oraz 12 września.
  6. Julia – 2138 dziewczynkom przypadło to imię w udziale. Julia wywodzi się z czasów starożytnego Rzymu i wiąże się z rodem Juliuszów. Żeńska forma imienia Juliusz oznacza osobę promienistą, młodą. Julia imieniny obchodzi 8 stycznia, 12, 16, 17, 27, 28 lutego, 8, 16 marca, 8, 16 kwietnia, 22 maja, 12, 19 czerwca, 2, 4, 27, 30 lipca, 2, 10 września, 18 października, 10, 11, 13 grudnia.
  7. Oliwia – 1983 dziewczynkom nadano to imię. Wywodzi się ono z łaciny i oznacza gałązkę drzewa oliwnego lub osobę hodującą oliwki. Imieniny Oliwii przypadają na 5 marca, 3 oraz 10 czerwca.
  8. Pola – 1844 razy zostało nadane to imię w pierwszym półroczu 2023 r. Pola to zdrobnienie od imienia Apolonia, które od pewnego czasu funkcjonuje samodzielnie. Apolonia z kolei pochodzi ze starożytnej Grecji i tłumaczy się je jako „należącą do Apolla” (boga). Pola imieniny obchodzi 9 lutego oraz 23 września. 
  9. Alicja – 1798 noworodków płci żeńskiej otrzymało to imię. Prawdopodobnie wywodzi się ono od anglojęzycznego zdrobnienia niemieckiego imienia Adelajda, które oznacza niewiastę o szlachetnym obliczu i usposobieniu. Inna teoria wskazuje na rodowód grecki, od słowa aletheia, czyli prawda. Alicja imieniny świętuje 9 i 10 stycznia, 3 i 15 lutego, 18 kwietnia, 11 oraz 18 maja, 12 i 21 czerwca, 1 września, 14 października, 16 grudnia.
  10. Maria – imię to od w pierwszym półroczu 2023 r. nadano 1586 dziewczynkom. Możliwe, że wywodzi się ono z języka hebrajskiego, od słowa mariam (napawać radością) lub od egipskiego meri-jam (ukochana przez Boga). Marysie imieniny obchodzą 1 i 23 stycznia, 2 i 11 lutego, 25 marca, 9, 14, 26, 28 kwietnia, 3, 24, 29 i 31 maja, 2, 27 czerwca, 2, 16, 22, 29 lipca, 2, 5, 15, 22, 26 sierpnia, 8, 12, 15, 24 września, 7, 11 października, 16, 21 listopada, 8 oraz 10 grudnia.

Źródło zdjęcia: Nattalia Nuñez/Unsplash
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Na zakupach 14 grudnia 2023

Jakich prezentów na święta nie lubią dostawać Polacy?

Święta Bożego Narodzenia – to właśnie na tę okazję Polacy najczęściej szukają oryginalnych prezentów. Pięknie zapakowane potrafią rozpalić wyobraźnię. W praktyce jednak chęć uszczęśliwienia kogoś nie zawsze idzie w parze z radością obdarowywanego. Badania pokazują, że blisko 76 proc. z nas udaje, że prezent nam się podoba. W gorączce świątecznych zakupów łatwo o pomyłkę. Jak jej uniknąć? Czego nie kupować? Aż w końcu – jaki pomysł na prezent może być naprawdę trafiony?

(Nie)oryginalny prezent, czyli podarunki, które nie cieszą

Najmniej cieszymy się wtedy, kiedy podarunek nie jest związany z naszymi zainteresowaniami lub potrzebami. Nawet w przypadku prezentów praktycznych, choć intencja kupującego bywa dobra, to interpretacja po stronie odbiorcy może być zupełnie inna. W czołówce najbardziej nietrafionych pomysłów na prezent prym wiodą nie tylko osławione skarpetki, piżamy czy sprzęt AGD.

Każda rzecz, która może sugerować, że obdarowywany ma jakieś słabe strony, to wstęp do niepotrzebnych nieporozumień. Z listy świątecznych prezentów wykreślmy zatem w pierwszej kolejności: kremy na zmarszczki czy antycellulitowe, zestawy żeli pod prysznic, vouchery na zabiegi wyszczuplające, poradniki dotyczące sprzątania, ubrania, które mogą okazać się za małe. Zdublowany prezent świąteczny to też żadna gratka.

Co zrobić z nietrafionym świątecznym prezentem?

Świąteczny prezent, który może okazać się nietrafiony, to często również perfumy, biżuteria czy elementy garderoby, które podobają się, ale już tylko kupującemu. Tuż po świętach w internecie mamy wysyp tekstów na temat tego, co zrobić z nietrafionym prezentem. Zamiast oddawać go do sklepu albo unieszczęśliwiać kolejną osobę, możemy oddać prezent komuś potrzebującemu, zrobić wymianę ze znajomymi lub sprzedać. Z perspektywy kupującego warto szukać takich upominków, które dają obdarowywanemu poczucie, że otrzymał prezent unikalny i ekskluzywny.

Gdzie kupić oryginalny prezent?

Według badań najczęściej kupujemy świąteczne (i nie tylko!) prezenty w internecie. Na drugim miejscu znajdują się galerie handlowe i sklepy stacjonarne. Na potrzeby obu grup odpowiada oferta Mennicy Polskiej, marki z blisko 260-letnią tradycją.

Produkty kolekcjonerskie Mennicy Polskiej to ciekawe pomysły na świąteczne prezenty, które wyróżnią się spośród innych. To również sposób na pokazanie, że wiemy więcej o zainteresowaniach obdarowywanego. Znawcę sztuki ucieszy moneta z serii Van Gogh, miłośnika literatury ta z wizerunkiem Wisławy Szymborskiej czy „Arsene Lupin”. Szachiści i znawcy historii docenią monety z serii „Szachy Wikingów”.

Jeśli wśród najbliższych, dla których szukamy oryginalnego prezentu, mamy fanów fantasy, warto zainteresować się „Czarodziejem”. Dla dzieci, również tych w ciele dorosłych, niecodziennym i ciekawym pomysłem na prezent może okazać się „Akademia Pana Kleksa”, która swoją premierę będzie miała w grudniu. Uniwersalny przekaz dla młodszych i starszych znajdziemy na monetach „Przytul mnie” z uroczymi sowami czy „Be strong”, inspirowanej wyjątkową siłą żółwi, które przetrwały zlodowacenia i ocieplenia klimatu, wybuchy wulkanów oraz upadki meteorytów. Dla pasjonatów astronomii Mennica Polska przygotowała wyjątkową serię „Galaktyki”, idealną na niesamowity prezent świąteczny.

Wartościowy prezent, czyli jaki?

Produkty Mennicy Polskiej to nie tylko pomysł na niestandardowy prezent, ale też na podarunek, którego wartość może rosnąć w czasie. Ciekawą propozycją są złote monety inwestycyjne i sztabki. W ostatnim czasie bestsellerem z oferty Mennicy Polskiej okazały się dukaty i talary z wizerunkiem Kazimierza Pułaskiego, ale oferta tematyczna jest bardzo zróżnicowana.

A dlaczego warto kupować właśnie złoto na świąteczne prezenty? Bo może to być atrakcyjna lokata kapitału – zabezpieczenie przyszłości obdarowanej osoby. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat kurs złota zmienił się na plus o blisko 62 proc. Wbrew pozorom taki wartościowy prezent to inwestycja na każdą kieszeń. Najmniejszą sztabkę złota, o wadze 0,25 gram, można kupić za niewiele ponad 100 zł. Taki unikalny prezent to propozycja nie tylko z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Złote produkty inwestycyjne są coraz częściej wybierane na prezent na wyjątkowe okazje takie jak chrzciny, Pierwsza Komunia Święta czy ślub.

 

 

Źródło informacji: Mennica Polska

Obraz Vilius Kukanauskas z Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Emocje 13 grudnia 2023

Alarmujące wyniki raportu „Start w dorosłość” o młodych dorosłych opuszczających domy dziecka

Średni wiek usamodzielnienia przeciętnego dziecka w Polsce wynosi prawie 29 lat (Eurostat). Tymczasem 18-latkowie, którzy nie kontynuują nauki, muszą ponad dekadę wcześniej opuścić dom dziecka i rozpocząć samodzielne życie. Wielu z nich nie ma gdzie mieszkać, aż 40% badanych nie ma stałej pracy, a jedynie 31% opuszczając placówkę, otrzymało wsparcie emocjonalne – wynika z Raportu „Start w dorosłość. Sytuacja młodych dorosłych po doświadczeniu życia w instytucjonalnej pieczy zastępczej”[1]. To pierwszy od wielu lat, kompleksowy raport, zrealizowany przez Ośrodek Ewaluacji na zlecenie Fundacji Dobrych Inicjatyw. Jaki los czeka dzieci za progiem placówki, i co zrobić, aby zapewnić im bezpieczny start w dorosłość? Te pytania zadano podczas debaty z udziałem Rzeczniczki Praw Dziecka – Moniki Horna-Cieślak przedstawicieli organizacji pozarządowych i placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Wdrożenie działań naprawczych w systemie instytucjonalnej pieczy zastępczej wymaga diagnozy sytuacji i potrzeb usamodzielnionych, którzy opuszczają tzw. dom dziecka. Raport „Start w dorosłość” ma być podstawą do systemowego wsparcia i poprawy sytuacji tej zagrożonej wykluczeniem grupy społecznej. Zbadano potrzeby materialno-bytowe, zawodowe oraz kondycję psychiczno-społeczną młodych osób. W badaniu udział wzięli wychowankowie placówek będący u progu dorosłości (od 16 r.ż.), którzy je opuścili oraz dyrektorzy i kadra tzw. domów dziecka.
„Wyniki badań pokazują, że proces usamodzielnienia młodych osób to pięta achillesowa pieczy zastępczej. System wymaga zmian, aby zapewnić młodym ludziom szansę na samodzielne życie i w miarę możliwości uchronić ich przed trafieniem do dysfunkcyjnych środowisk. Aby dokonać zmian, zawsze musimy oddać głos i słuchać osób młodych, poznać ich perspektywę oraz doświadczenia” – mówi Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka.

Niełatwy start w dorosłość za progiem placówki

Najbardziej podstawowymi potrzebami usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej są mieszkanie i praca. Tymczasem brakuje mieszkań treningowych, w którym młodzież wspiera dorosły opiekun. Ponadto, jedynie 18% badanych usamodzielnionych twierdzi, że otrzymało pomoc w znalezieniu mieszkania, a tylko 12% w znalezieniu pracy. Wielu młodych ludzi nie ma stałego źródła utrzymania (utrzymuje się z prac dorywczych, renty socjalnej, zasiłku lub wsparcia organizacji pozarządowych). Wychowankowie POW na co dzień prowadzą skromne życie. Ponad 50% badanych bardzo rzadko lub rzadko ma pieniądze, żeby zadbać o własne zdrowie czy rozwój osobisty.
„Badania pokazały, że wielu wychowanków pieczy zastępczej po opuszczeniu placówki opiekuńczo-wychowawczej wpadnie w tzw. >>czarną dziurę<<. Jako solidarne społeczeństwo mamy obowiązek naprawić tę sytuację i upomnieć się o dzieci oraz młodzież, które zostały zawiedzione w podstawowej komórce społecznej – we własnej rodzinie. Raport to dopiero pierwszy krok na drodze do realnej zmiany. Trzeci sektor pozostaje zdeterminowany, by razem wypracować rozwiązania naprawcze dla instytucjonalnej pieczy zastępczej w Polsce” – mówi Bartłomiej Jojczyk, prezes Fundacji Dobrych Inicjatyw.

Samotni w dorosłości – rola sieci wsparcia i opiekuna usamodzielnienia

Usamodzielnionym brakuje przede wszystkim obecności i wsparcia dorosłych. Dlatego dla powodzenia procesu usamodzielnienia niezbędna jest indywidualna relacja wychowanka z zaufanym, przyjaznym, towarzyszącym dorosłym. Obecnie rola opiekuna usamodzielnienia jest marginalizowana w biurokratycznej machinie aplikowania o pomoc systemową. Podobnie dzieje się z Indywidualnymi Programami Usamodzielnienia, które zamiast bycia narzędziem rozwojowej pracy z wychowankiem są obecnie formalnością potrzebną do wypłaty świadczeń. Dzieje się tak ze względu na brak rozwiązań i środków budujących standardy usamodzielnienia.

Usamodzielnienie bez standardów

Wyniki Raportu „Start w dorosłość” oraz wnioski z debaty specjalistów i specjalistek o najlepszym przygotowaniu merytorycznym do analizy sytuacji instytucjonalnej pieczy zastępczej w Polsce pokazują, że można poprawić skuteczność procesu usamodzielnienia.
Kroki, które należy podjąć, obejmują:
1. Indywidualne podejście i dopasowanie procesu usamodzielnienia do potrzeb i możliwości dziecka.
2. Ożywienie „martwego przepisu” – Indywidualnego Programu Usamodzielnienia.
3. Docenienie pracy wychowawców i zapewnienie im czasu oraz narzędzi do dobrego przygotowania młodego dorosłego do samodzielnego życia.
4. Zapewnienie dostępu do dobrze przygotowanego opiekuna usamodzielnienia, który będzie otrzymywał wynagrodzenie za wsparcie młodego dorosłego.
5. Zapewnienie dostępu do mieszkań treningowych.
6. Zapewnienie doradztwa zawodowego, np. we współpracy z WUP, i odpowiedniego przygotowania do poszukiwania, znalezienia i utrzymania pracy.
7. Uruchomienie sieci wsparcia, obejmującej wszystkie podmioty, które mogą i powinny wspierać proces usamodzielnienia.

Fundacja Dobrych Inicjatyw

Fundacja wspiera dzieci i młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych (tzw. domów dziecka) w zakresie rozwoju ich kompetencji, umiejętności i pasji pozaszkolnych. Prognozuje się, że dzięki pracy Fundacji, do 2030 r. każde dziecko znajdujące się w placówce opiekuńczo-wychowawczej w Polsce, będzie miało dostęp do najlepszego programu edukacyjnego, jaki istnieje w Europie. Fundacja zbudowała społeczność ponad 1000 wolontariuszy, blisko 400 wychowanków mieszkających w 25 placówkach opiekuńczo-wychowawczych z małych miejscowości i terenów wiejskich w Polsce.
Więcej na stronie: www.fdi.org.pl
Fundację można wesprzeć dokonując wpłaty na konto: Fundacja Dobrych Inicjatyw Nr rachunku: 71 2030 0045 1110 0000 0343 05 90
Źródło:
[1] https://fdi.org.pl/raport/
KONTAKT:
Anna Wrzosk-Piechowska
tel. 690 926 193
e-mail: a.wrzosk@fdi.org.pl
Źródło informacji: Fundacja Dobrych Inicjatyw
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close