Ciąża 3 października 2019

Ćwiczenia w ciąży – jaki sport można uprawiać, co trzeba wiedzieć?

Ciąża to nie choroba, a ćwiczenia w ciąży nikogo nie szokują – to prawda. Jednak ten wyjątkowy stan wymaga szczególnie poważnego potraktowania wielu na co dzień postrzeganych jako zwykłe spraw. Kobiety ciężarne inaczej się odżywiają, zwracają uwagę na badania kontrolne, starają się więcej wypoczywać i relaksować, by zapewnić maleństwu bezpieczny rozwój.

Wiele przyszłych mam zastanawia się także, po jaki rodzaj aktywności sięgnąć. Szczególnie panie, które uprawiały sport jeszcze przed zajściem w ciążę, nie chcą rezygnować ze wszystkich dotychczasowych przyjemności, także z ruchu. Także ciężarne, które dotychczas nie uprawiały żadnego sportu, chciałyby wzmocnić swoje ciało w tym czasie – jednak w ich przypadku nie można ot tak rzucić się na pierwszą lepszą aktywność. W obu przypadkach dobrym rozwiązaniem jest np. fitness dla kobiet w ciąży, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem. A więc o czym trzeba wiedzieć, by z korzyścią dla siebie i dziecka rozpocząć ćwiczenia w ciąży?

Ćwiczenia w ciąży – jaki sport można uprawiać, co należy wiedzieć?

Odpowiedzi na pytania udzieliła Paula Jasińska – trener personalny, sędzia sportów sylwetkowych, instruktor kulturystyki oraz fitness:

 

Czy to prawda, że w ciąży przyszła mama musi się oszczędzać i zamiast ruchu powinna wybierać raczej błogie lenistwo? 

Przyszła mama musi o siebie przede wszystkim dbać. Ruch jest wskazany, bo w ten sposób dotleniamy nasz organizm. Ćwiczenia w ciąży przygotują nas do porodu, który jest przecież ogromnym wysiłkiem.

 

Na jaki rodzaj aktywności się zdecydować, a z jakich sportów bezpieczniej jest zrezygnować?

Jeśli do tej pory przyszła mama była aktywna, czynnie uprawiała sport, wskazane jest, aby robiła to dalej. Musi jednak zrezygnować ze sportów kontaktowych, dźwigania dużych ciężarów, podciągania na drążku czy też ćwiczeń w pozycji leżącej na brzuchu. 

Najbezpieczniejszy będzie trening z trenerem personalnym, posiadający uprawnienia do prowadzenia treningów z kobietami w ciąży. 

 

Do kiedy można ćwiczyć w prawidłowo rozwijającej się i niezagrożonej ciąży?

W pierwszym trymestrze, czyli 1-3 miesiąc ciąży, mogą trenować jedynie panie które przed ciążą czynnie uprawiały sport. Najbezpieczniej jednak jest zacząć ćwiczyć po 4 miesiącu ciąży, a skończyć na miesiąc przed porodem.

 

Jakie są najpoważniejsze przeciwwskazania do gimnastyki w ciąży? 

Przeciwwskazania do treningu w ciąży to oczywiście schorzenia takie jak: 

  • nadciśnienie
  • cukrzyca, oraz wiele innych. Zawsze lekarz prowadzący powinien wyrazić zgodę na trening. 

Inne przeciwwskazania to np ciąża bliźniacza, wcześniejsze przedwczesne porody.

 

Co dają przyszłej mamie dobrze dobrane ćwiczenia?

Trening podczas ciąży zapewni przede wszystkim łatwiejszy i krótszy poród. Przygotuje mamy do tego ogromnego wysiłku. Wzmocni i ustabilizuje kręgosłup, zwiększy elastyczność mięśni miednicy, poprawi funkcjonowanie układu oddechowego. 

 

ćwiczenia w ciąży

24 października br. zapraszamy na kolejny warsztat z cyklu „Fajny czas Mamy” organizowany przez spółkę MARYWILSKA 44. Tym razem będą to bezpłatne zajęcia fitness dla dwóch grup uczestniczek:

godz. 10:30-11:15
FITNESS DLA KOBIET W CIĄŻY

godz. 12:00-12:45
FITNESS Z DZIECKIEM

Udział w warsztacie jest bezpłatny – wymagana jest wcześniejsza rejestracja mailowa pod adresem: fajnyczasmamy@marywilska44.com.

Zajęcia odbędą się w Energy Fitness Club w Centrum Handlowym MARYWILSKA 44 (hala F, wejście nr 14) w Warszawie.

Zajęcia poprowadzi

Paula Jasińska – trener personalny, sędzia sportów sylwetkowych, instruktor kulturystyki oraz fitness. Posiada międzynarodowe uprawnienia poparte licznymi certyfikatami m.in. Polskiej Akademii Sportu. Specjalizuje się w treningu siłowym, funkcjonalnym, a także z osobami starszymi i kobietami w ciąży. W swojej pracy pomaga utrzymać dobrą formę i zdrowe ciało, jak również powrócić do sylwetki marzeń. Pasjonuje się sportem i pracą z ludźmi, dlatego trening pod jej opieką to wyzwanie dające satysfakcję obydwu stronom. Od wielu lat pracuje dla marki Energy Fitness pełniąc funkcję trenera, instruktora fitness oraz managera regionalnego.

OPIS ZAJĘĆ

ĆWICZENIA W CIĄŻY

Zajęcia specjalnie przygotowane i dostosowane dla kobiet w ciąży prowadzone będą przy spokojnej muzyce. Zaczną się od ćwiczeń rozgrzewkowych, mających na celu pobudzenie krążenia. Następnie odbędzie się blok ćwiczeń wzmacniających mięśnie głębokie oraz poprawiających ruchomość kręgosłupa i uelastyczniających mięśnie miednicy. Na koniec trenerka zaproponuje ćwiczenia oddechowe i rozciągające, czyli tzw. stretching.

ĆWICZENIA Z DZIECKIEM (dziecko w wieku od 6 m-cy do 2 lat)

Zajęcia dla młodych mam, które po porodzie chcą wrócić do formy rozpoczną się krótką rozgrzewką. Następnie będzie blok ćwiczeń wzmacniających i poprawiających przemianę materii. Zajęcia zakończą się ćwiczeniami rozciągającymi i wyciszającymi.

Podczas ćwiczeń dziecko będzie spełniało funkcję „naturalnego ciężarka”. Taka aktywność fizyczna kobiety ze swoim dzieckiem jest doskonałym sposobem zarówno na poprawę kondycji, jak i ciekawą formą zabawy i okazją do budowania wzajemnej więzi.

Jakie korzyści wynikają z cyklicznego uczestnictwa w zajęciach?

Regularne treningi mają wiele plusów. Są to m.in.:

  • stabilizacja kręgosłupa
  • zapobieganie bólowi odcinka lędźwiowego
  • zapobieganie obrzękom nóg
  • rozwój mięśni aktywnych przy porodzie
  • poprawa funkcjonowania układu oddechowego
  • wzrost pojemności płuc
  • zwiększenie przepływu krwi – lepsze dotlenienie płodu
  • rozciąganie i uelastyczniania mięśni brzucha i miednicy
  • poprawa przemiany materii
  • zmniejszenie lęku przed porodem
  • łatwiejszy i krótszy poród
  • szybsza rekonwalescencja po porodzie

***

Kiedy: 24 października 2019 r.

– godz. 10:30-11:15
FITNESS DLA KOBIET W CIĄŻY
Dostęp do szatni od godz. 10.00.

– godz. 12:00-12:45
FITNESS Z DZIECKIEM

Dostęp do szatni od godz. 11:45.

Gdzie: ENERGY FITNESS CLUB – hala F, wejście nr 14 w Centrum Handlowym MARYWILSKA 44, Warszawa, ul. Marywilska 44.

WSTĘP WOLNY – po wcześniejszym zgłoszeniu na adres: fajnyczasmamy@marywilska44.com. Liczba miejsc ograniczona.

Zapraszamy do dołączenia do wydarzenia na Facebook’u: https://www.facebook.com/events/572413973222813/ 

 

***

Organizatorem projektu „Fajny czas Mamy” jest spółka MARYWILSKA 44.

Współorganizator: Centrum Zabaw FIGLARIUM oraz Energy Fitness Club.

Patronat honorowy Burmistrza Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy.

Partnerzy: Komitet Ochrony Praw Dziecka, Fundacja NUTRICIA oraz społeczna inicjatywa „Białołęka jest kobietą”.

Patroni medialni: Parenting.pl, MiastoDzieci.pl, Rodzice.pl, wRoliMamy.pl, MamaKlub.pl oraz Białołęka – Platforma Sąsiedzka.

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close